Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På fredag spiste jeg, for første gang etter to uker, raffinert sukker. Da gikk det i skolebolle, to halve snickers, lasagne, et glass rødvin og litt ostepop. Veide 81 kg hele uka før, og nå - to dager etter - veier jeg 82. Jeg skjønner at det er vannvekt, men seriøst altså, det er faktisk litt sykt at kroppen holder på så mye vann to dager etterpå. Jeg var i mye aktivitet på fredag også, så kroppen er rar :P 

Anonymkode: 6a151...ceb

Jeg hadde samme opplevelsen i går. Hadde nachos til middag, en liten twix, en bit smågodt og to lakrispiper på kvelden og jeg syns jeg både kan se og kjenne at jeg er tyngre. Det er nok delvis vannvekt og delvis bare i hodet 😅

Anonymkode: ad3e6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Henger meg på jeg og. Skal ned 25. Har startet med flytende diett for en kickstart, men bytter ut med mager fisk og grønnsaker eller salat uten dressing til middag noen dager for å få tyggefølelsen, og synes det er innafor å knaske en gulrot, banan eller noen chetrytomater etter trening. Ligger uansett på 5-600 kcal om dagen, og skal det noen uker til. Utfordringen med vanlig mat igjen blir ikke å droppe drittmaten, men porsjonskontroll. Jeg er så glad i mat, og spiser meg for ofte så mett at det gjør vondt. Må virkelig lære meg tallerkenmodellen. Er også skikkelig godtegris, og det har jeg løst ved å ikke ha noe snop tilgjengelig i huset, og det har gjort underverker. 

Kondisen har vært på bunn og, siden jeg har slitt med sykdom de siste årene, men er nå på god vei med at jeg går minst én god tur om dagen 30 min+ i marka, og svømmer rolige lengder i svømmehallen. Prøver også å kutte ut røyken. 

Blir så motivert av å lese i tråden her av alle dere! 💪🏻

Anonymkode: 4c857...f50

Hvor mange ganger har du prøvd og feilet før? Og er det det du legger opp til igjen? 

Det er vanskelig å holde på med vektnedgang i lengen når man starter med en sultekur på 500 kcal om dagen...

Anonymkode: 2732d...38a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger har du prøvd og feilet før? Og er det det du legger opp til igjen? 

Det er vanskelig å holde på med vektnedgang i lengen når man starter med en sultekur på 500 kcal om dagen...

Anonymkode: 2732d...38a

Det høres rart ut, hvis man tenker at motivasjonen er vektnedgang. Men husk at de ikke er her for vektnedgang, de er her for det sosiale aspektet.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65 er det høyeste jeg har veid, og i morges da jeg gikk på vekta for første gang på noen år, var den 69!

Jeg vil tilbake til 50/55, og må endre livsstilen. Vekta kom da jeg ble student, og så fikk kontorjobb. Før dette jobbet jeg i barnehage og som journalist, så kroppen var mer i aktivitet. Nå må jeg få aktivitet naturlig inn i hverdagen igjen, men hvordan?? Fedmen ligger i ansiktet og rundt magen, så det tærer litt på selvtilliten. Kan ikke bruke trange klær, og hater når folk tar bilde av meg. Brydde meg ikke som sånt før!

Å gå på treningsstudio flere ganger i uken er ikke realistisk, det kommer til å fungere i to uker før jeg blir lei. Her må aktiviteten komme inn naturlig. Vurderer å få meg ekstrajobb i barnehage bare for å få bevegd meg mer!

Kan ikke vente med å få barn selv, sånn at det er lettere å være i aktivitet :fnise:

Hva gjør dere for en mer aktiv hverdag?

Anonymkode: 07901...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

65 er det høyeste jeg har veid, og i morges da jeg gikk på vekta for første gang på noen år, var den 69!

Jeg vil tilbake til 50/55, og må endre livsstilen. Vekta kom da jeg ble student, og så fikk kontorjobb. Før dette jobbet jeg i barnehage og som journalist, så kroppen var mer i aktivitet. Nå må jeg få aktivitet naturlig inn i hverdagen igjen, men hvordan?? Fedmen ligger i ansiktet og rundt magen, så det tærer litt på selvtilliten. Kan ikke bruke trange klær, og hater når folk tar bilde av meg. Brydde meg ikke som sånt før!

Å gå på treningsstudio flere ganger i uken er ikke realistisk, det kommer til å fungere i to uker før jeg blir lei. Her må aktiviteten komme inn naturlig. Vurderer å få meg ekstrajobb i barnehage bare for å få bevegd meg mer!

Kan ikke vente med å få barn selv, sånn at det er lettere å være i aktivitet :fnise:

Hva gjør dere for en mer aktiv hverdag?

Anonymkode: 07901...b29

Aktivitet er ikke viktig i det hele tatt for vektnedgang. Du må se på kostholdet ditt og redusere kaloriinntaket.

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aktivitet er ikke viktig i det hele tatt for vektnedgang. Du må se på kostholdet ditt og redusere kaloriinntaket.

Anonymkode: bd484...310

Selvfølgelig, men når man sitter på ræva hele dagen hjelper det ikke om man har redusert kaloriinntaket fra 2000 til 500.

Jeg har et lavt kaloriinntak, og må begynne å bevege meg mer i hverdagen. Ingen kan nekte for at det er en bra ting å bruke kroppen.

Anonymkode: 07901...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men når man sitter på ræva hele dagen hjelper det ikke om man har redusert kaloriinntaket fra 2000 til 500.

Jeg har et lavt kaloriinntak, og må begynne å bevege meg mer i hverdagen. Ingen kan nekte for at det er en bra ting å bruke kroppen.

Anonymkode: 07901...b29

Jo det hjelper. Jeg har selv gått ned fra 70 til 50kg uten noe aktivitet/trening. Det er absolutt sunt for kroppen å bevege seg, men det har minimalt å si for vektnedgang.

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det hjelper. Jeg har selv gått ned fra 70 til 50kg uten noe aktivitet/trening. Det er absolutt sunt for kroppen å bevege seg, men det har minimalt å si for vektnedgang.

Anonymkode: bd484...310

Ok, men jeg ville ha tips for å snike mer aktivitet inn i hverdagen, ikke hvordan jeg kan spise mindre :) 

Anonymkode: 07901...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men jeg ville ha tips for å snike mer aktivitet inn i hverdagen, ikke hvordan jeg kan spise mindre :) 

Anonymkode: 07901...b29

Jeg har kontorjobb også, og sliter med det samme. Prøver å ta noen ekstra turer på do, går en runde rundt kontorbygget i pausen og jeg går av bussen 1-2 stopp tidligere de dagene jeg har tid. Hvis jeg har god tid om morgenen hender det også at jeg går fem.minutter tidligere så jeg kan gå et busstopp ekstra. Litt sånne småting. 

Ta trappa, ta omveier hvis du kan, gjør noen styrkeøvelser mens du venter på middagen i ovnen, ta en gåtur eller joggetur etter jobb noen dager i uka. 

Jobbet selv i butikk som student og savner å jobbe med kroppen 🤭 

Men som de andre her påpeker, det mest effektive er å justere kostholdet. Du trenger overhode ikke å spise bare 500kcal om dagen av den grunn 🙂 

Anonymkode: ad3e6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart dere sier at aktivitetsnivået ikke har noe å si på vekta, når jeg i innlegget dere siterer, skiver at jeg poppet på meg 18 kg da hverdagsbevegeligheten min ble kuttet ut :P 

For dere hjelper det kanskje å kun spise lite, men jeg vet at jeg er avhengig av å bevege meg mer for å nå målet om å bli 50 kg igjen. Dessuten ønsker jeg å spise det jeg vil i den mengden jeg vil, og det kan man ikke om man skal sitte på ræva døgnet rundt.

Så ja takk til flere tips om en mer aktiv hverdag! 😄 

Anonymkode: 07901...b29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnet ut med overslag nå, per porsjon er det nesten 900 kalorier...... Æsj. Kan jeg bytte ut vanlig creme fraiche med creme fraiche lett? 

Anonymkode: d5dd5...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom fram til ca 800 kalorier per porsjon, hvis det er 3 porsjoner :) Men syns 300 gram tørr pasta var ganske mye, da? Det blir jo kjempe mye når det er ferdig kokt.

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom fram til ca 800 kalorier per porsjon, hvis det er 3 porsjoner :) Men syns 300 gram tørr pasta var ganske mye, da? Det blir jo kjempe mye når det er ferdig kokt.

Anonymkode: 6a151...ceb

300 gram tørr pasta høres mye ut, ja.. Kanskje jeg skal legge til en kyllingfilet, og halvere mengden pasta? Og samtidig bytte ut vanlig creme fraiche med lett? Det må vell gå? :) Er usikker på hvordan smaken blir da, jeg er ikke vandt til å bruke creme fraiche i mat.

Anonymkode: d5dd5...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig litt usikker på hvordan jeg skal telle kalorier på pasta. Det som står på innholdsfortegnelsen, gjelder det kokt eller ukokt pasta? Det står ikke på min pakke om det er tørr eller kokt. 50 g tørr pasta har jo mer kalorier enn 50 g kokt pasta, eller er det omvendt? 

Anonymkode: d5dd5...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er forøvrig litt usikker på hvordan jeg skal telle kalorier på pasta. Det som står på innholdsfortegnelsen, gjelder det kokt eller ukokt pasta? Det står ikke på min pakke om det er tørr eller kokt. 50 g tørr pasta har jo mer kalorier enn 50 g kokt pasta, eller er det omvendt? 

Anonymkode: d5dd5...852

Tørr pasta har ca. 360kcal/100g mens kokt ligger på omkring 1/3 av dette. Innholdsfortegnelsen gjelder normalt tørr vare, det er jo slik den veies opp. 

Jeg bruker ofte lett creme fraiche i retter som skal ha dette, har ikke merket noen videre forskjell på smak. Du sparer i underkant av 50kcal per porsjon på å bytte. Vil du spare mer så går du opp til 3 kyllingfileter og ned til 200g pasta for eksempel. Da sparer du ca. 65-70kcal/porsjon til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tralela
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart dere sier at aktivitetsnivået ikke har noe å si på vekta, når jeg i innlegget dere siterer, skiver at jeg poppet på meg 18 kg da hverdagsbevegeligheten min ble kuttet ut :P 

For dere hjelper det kanskje å kun spise lite, men jeg vet at jeg er avhengig av å bevege meg mer for å nå målet om å bli 50 kg igjen. Dessuten ønsker jeg å spise det jeg vil i den mengden jeg vil, og det kan man ikke om man skal sitte på ræva døgnet rundt.

Så ja takk til flere tips om en mer aktiv hverdag! 😄 

Anonymkode: 07901...b29

Det virker nesten som om det har blitt en ryggmargsrefleks å si at kaloriene man inntar er det eneste som har betydning. Sannheten er vel heller at dette er det som er det letteste å gjøre noe med. Det er jo helt fullstendig klinkende klart (åpenbart, spør du meg) at aktivitetsnivå også spiller en stor rolle. Personlig så varierer jeg mellom å forbrenne 1800 og 2500 kalorier daglig, alt ettersom om jeg bare ligger på sofaen eller om jeg har en dag full av ærender som jeg velger å ta til fots. Så klart har dette mye å si for vektnedgang. Jeg kan også spise mye mer komfortabelt og og gå ned enda mer ned i vekt når jeg klarer å holde meg aktiv i det daglige kontra å være stillesittende. 

Så til tips.. Jeg har kanskje ikke noe mer enn åpenbare tips å komme med.. Ta så mange ærender til fots som mulig. Jeg har en regel om at hvis det tar meg mindre enn 30 minutter (én vei) å gå så tar jeg ting til fots, i stedet for å hoppe på bussen. Er det lite som skjer ellers og jeg spår en rolig dag med lite aktivitet så går jeg enda lengre avstander. Kan ofte ta omveier til butikken, eller velge en butikk lengre unna for å handle hvis jeg har god tid og er i behov for å røre meg. Kan også fordele ærender over flere dager, slik at det blir flere turer, haha.. Droppe nettshopping -- ta heller turen inn til byen og handle. Slike ting gjør jeg for å sikre meg enkel hverdagsaktivitet. Også hører jeg på lydbok eller podcast mens jeg går så flyr tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart dere sier at aktivitetsnivået ikke har noe å si på vekta, når jeg i innlegget dere siterer, skiver at jeg poppet på meg 18 kg da hverdagsbevegeligheten min ble kuttet ut :P 

For dere hjelper det kanskje å kun spise lite, men jeg vet at jeg er avhengig av å bevege meg mer for å nå målet om å bli 50 kg igjen. Dessuten ønsker jeg å spise det jeg vil i den mengden jeg vil, og det kan man ikke om man skal sitte på ræva døgnet rundt.

Så ja takk til flere tips om en mer aktiv hverdag! 😄 

Anonymkode: 07901...b29

Haha, det er folk som meg som hater å trene som sier at det ikke betyr noe 😅😂jeg vet om jeg «må» trene, da sprekker jeg og hele vektnedgangen går i vasken. Så for meg betyr trening ekstremt mye, da at jeg ikke kan legge det inn som et «må ut 3 ganger i uken», for da gir jeg opp, livet blir for kjipt og jeg setter meg ned i sofaen med ei plate sjokolade og koser meg alt for mye 😅😬 

Eller såklar teller aktivitet. Men i en vektnedgang så sier de at viktigheten er sån 80% kosthold og 20% trening, altså at man nermest kan legge bort treningen.

Men aktivitet vil jo hjelpe, samme som kaloriredusering. Om du reduserer kaloriinntaker med 500 eller trener og får 500 ekstra å bruke. Det blir samme greia. 

Det trening kan hjelpe med er å bygge muskler. Når man bygger muskler får man mer muskler og mer muskler betyr høyere forbrenning.

Når det er sagt så var det ei på tv «nylig» (en gang i 2019) som var deltager på «slankekrigen». Hun sa at det var enkelt å få av vekta, men det vanskelige var å holde den av, og det eneste som hjalp var trening (håper dette ikke gjelder for meg og 🤞🏻).

Tips til hverdagsaktivitet er jo å ta alle omveiene; gå i trapper fremfor heis/rulletrapp. Parkere bilen lengst unna butikken for å måtte gå litt lengre og evt. bære med seg tunge varer et lite ekstra stykke lengre, om man gidder bruke posene som vekter på veien bort til bilen. Ta seg den 30 min turen alle egentlig godt kunne hatt til dagen. Ut å få frisk luft, gå til butikken, fjelltur, hva enn som kan motivere mest for den lille turen. Det finnes sikkert og noen «kontor-øvelser» du kunne gjort i 5 min. Det vil og være hjelpsomt mot det å bli sittende for lenge og bli stiv og støl. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart dere sier at aktivitetsnivået ikke har noe å si på vekta, når jeg i innlegget dere siterer, skiver at jeg poppet på meg 18 kg da hverdagsbevegeligheten min ble kuttet ut :P 

For dere hjelper det kanskje å kun spise lite, men jeg vet at jeg er avhengig av å bevege meg mer for å nå målet om å bli 50 kg igjen. Dessuten ønsker jeg å spise det jeg vil i den mengden jeg vil, og det kan man ikke om man skal sitte på ræva døgnet rundt.

Så ja takk til flere tips om en mer aktiv hverdag! 😄 

Anonymkode: 07901...b29

Det er jo fordi du ikke trenger like mange kalorier nå som du trengte da du trente. Det sier vel seg selv. 

Når det er sagt er aktivitet viktig for å ivareta en god helse og forebygger sykdom. Det er bare bra å gjøre noe med begge deler. 

Anonymkode: 8d60c...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ingen sier at trening og aktivitet ikke betyr NOE. Men når du skal ned i vekt, som du selv sier at du skal, hjelper det ikke om du er i aktivitet hvis du ikke er i kaloriunderskudd i tillegg.

Økt aktivitet kan være en god måte å få et romsligere kaloribudsjett på, men det skal en halvtime med spinning til for å forbrenne en Snickers, da er det enklere å droppe snickersen i utgangspunktet, eller? Særlig når det er hverdagsaktivitet du vil ha inn, da tar det enda lengre tid å forbrenne den. Det er kun det folk påpeker - at du bør være obs på kostholdet også hvis du har tenkt å gå ned i vekt.

Med det sagt syns jeg at jeg kom med mange gode forslag til hverdagsaktivitet selv. Værsågod.

Anonymkode: ad3e6...e24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...