Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Det ligger noe i dette med 80% kosthold og 20% trening. Trening er bra for den fysiske og psykiske helsa, men skal man ned i vekt klarer man det enkelt med kaloriunderskudd.. Men trener man i tillegg får man mange fordeler også. 

Anonymkode: d5dd5...852

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, -jk- skrev:

Tørr pasta har ca. 360kcal/100g mens kokt ligger på omkring 1/3 av dette. Innholdsfortegnelsen gjelder normalt tørr vare, det er jo slik den veies opp. 

Jeg bruker ofte lett creme fraiche i retter som skal ha dette, har ikke merket noen videre forskjell på smak. Du sparer i underkant av 50kcal per porsjon på å bytte. Vil du spare mer så går du opp til 3 kyllingfileter og ned til 200g pasta for eksempel. Da sparer du ca. 65-70kcal/porsjon til. 

Takk for svar. Tror jeg dropper å legge til en ekstra kyllingfilet, og går ned til 150 g tørr pasta. Det må vell gå greit? 

Anonymkode: d5dd5...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er utrolig frustrerende med menstruasjon og vannsamling. Føler meg så utrolig dvask, uansett hva jeg gjør. Det kjennes nesten som jeg veier mer enn jeg gjorde før jeg begynte å gå ned. Har i tillegg en ordentlig stress uke med jobbing fra morgen til kveld, så jeg er litt spent på å gå på vekta før helgen.. 

Anonymkode: ad3e6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 7.21, AnonymBruker skrev:

Herregud, ingen sier at trening og aktivitet ikke betyr NOE. Men når du skal ned i vekt, som du selv sier at du skal, hjelper det ikke om du er i aktivitet hvis du ikke er i kaloriunderskudd i tillegg.

Økt aktivitet kan være en god måte å få et romsligere kaloribudsjett på, men det skal en halvtime med spinning til for å forbrenne en Snickers, da er det enklere å droppe snickersen i utgangspunktet, eller? Særlig når det er hverdagsaktivitet du vil ha inn, da tar det enda lengre tid å forbrenne den. Det er kun det folk påpeker - at du bør være obs på kostholdet også hvis du har tenkt å gå ned i vekt.

Med det sagt syns jeg at jeg kom med mange gode forslag til hverdagsaktivitet selv. Værsågod.

Anonymkode: ad3e6...e24

"Aktivitet er ikke viktig i det hele tatt for vektnedgang. Du må se på kostholdet ditt og redusere kaloriinntaket."

:fnise:

 

 

Anonymkode: 07901...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Aktivitet er ikke viktig i det hele tatt for vektnedgang. Du må se på kostholdet ditt og redusere kaloriinntaket."

 :fnise:

  

 

Anonymkode: 07901...b29

At det ikke er viktig, er ikke det samme som at det ikke betyr noe 🙂 

Anonymkode: ad3e6...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Jeg har en økt jeg har begynt å trene. Trente den for en uke siden, da hadde jeg 9 minutter peak puls og 17 minutter cardio puls, samt fat burn puls. Men i dag når jeg trente hadde jeg kun 2 minutter peak puls og 3 minutter cardio puls!!!! Hvordan er det mulig? Jeg ble utrolig sliten, og jeg har aldri svetta mer enn jeg gjorde i dag.. Er skuffa over meg selv nå, fitbiten registrerte ikke 30 min aktivitet heller. :( Forstår det ikke, jeg pusha meg jo... 

Anonymkode: d5dd5...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Huff. Jeg har en økt jeg har begynt å trene. Trente den for en uke siden, da hadde jeg 9 minutter peak puls og 17 minutter cardio puls, samt fat burn puls. Men i dag når jeg trente hadde jeg kun 2 minutter peak puls og 3 minutter cardio puls!!!! Hvordan er det mulig? Jeg ble utrolig sliten, og jeg har aldri svetta mer enn jeg gjorde i dag.. Er skuffa over meg selv nå, fitbiten registrerte ikke 30 min aktivitet heller. :( Forstår det ikke, jeg pusha meg jo... 

Anonymkode: d5dd5...852

Hvis du kan gjøre samme aktivitet med lavere puls, har du blitt bedre trent!👏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker om keto coffee? Har jeg forstått det slik at det brukes i tillegg til en «lavkarbo» diett?

Anonymkode: 530d4...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Jeg har en økt jeg har begynt å trene. Trente den for en uke siden, da hadde jeg 9 minutter peak puls og 17 minutter cardio puls, samt fat burn puls. Men i dag når jeg trente hadde jeg kun 2 minutter peak puls og 3 minutter cardio puls!!!! Hvordan er det mulig? Jeg ble utrolig sliten, og jeg har aldri svetta mer enn jeg gjorde i dag.. Er skuffa over meg selv nå, fitbiten registrerte ikke 30 min aktivitet heller. :( Forstår det ikke, jeg pusha meg jo... 

Anonymkode: d5dd5...852

Min fitbit var også veldig upålitelig. Treningen er like hard uavhengig av hva måleren måtte vise. Pusher du deg så tilsvarer det å pushe seg. 

Anonymkode: 2732d...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 23.47, AnonymBruker skrev:

300 gram tørr pasta høres mye ut, ja.. Kanskje jeg skal legge til en kyllingfilet, og halvere mengden pasta? Og samtidig bytte ut vanlig creme fraiche med lett? Det må vell gå? :) Er usikker på hvordan smaken blir da, jeg er ikke vandt til å bruke creme fraiche i mat.

Anonymkode: d5dd5...852

 

På 5.5.2019 den 23.49, AnonymBruker skrev:

Er forøvrig litt usikker på hvordan jeg skal telle kalorier på pasta. Det som står på innholdsfortegnelsen, gjelder det kokt eller ukokt pasta? Det står ikke på min pakke om det er tørr eller kokt. 50 g tørr pasta har jo mer kalorier enn 50 g kokt pasta, eller er det omvendt? 

Anonymkode: d5dd5...852

Du kan fint halvere mengden pasta, ja! 150 gram tørr pasta blir jo en del kokt pasta, så det holder i massevis. Jeg ville nok lagt til en ekstra kyllingfilet for å få ekstra proteiner. Jeg ville også brukt lett creme fraiche ja :) Det smaker sikkert ikke like mye, men det gir jo ganske god fylde. 

Du teller tørr pasta, ja. 

Hvis du halverer mengden pasta til 150 gram tørr pasta, 3 kyllingfileer istedet for 2, og lett creme fraiche, kom jeg fram til ca 570 kalorier per porsjon om det er tre porsjoner :) Så det har mye å si at du bytter ut og halverer litt! 

Gjerne oppdater oss hvordan det gikk og hvordan det smakte! 😄 

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Du kan fint halvere mengden pasta, ja! 150 gram tørr pasta blir jo en del kokt pasta, så det holder i massevis. Jeg ville nok lagt til en ekstra kyllingfilet for å få ekstra proteiner. Jeg ville også brukt lett creme fraiche ja :) Det smaker sikkert ikke like mye, men det gir jo ganske god fylde. 

Du teller tørr pasta, ja. 

Hvis du halverer mengden pasta til 150 gram tørr pasta, 3 kyllingfileer istedet for 2, og lett creme fraiche, kom jeg fram til ca 570 kalorier per porsjon om det er tre porsjoner :) Så det har mye å si at du bytter ut og halverer litt! 

Gjerne oppdater oss hvordan det gikk og hvordan det smakte! 😄 

Anonymkode: 6a151...ceb

Ny bruker, så derfor annerledes AB kode. 

Men ja, jeg halverte mengden pasta til 150 g tørr pasta. Det var definitivt nok! Så litt lite ut når jeg veide det tørt og silte det, men når jeg blanda det i panneblandingen så var det nok ja. Jeg la ikke til en ekstra kyllingfilet. Jeg hadde kun 400 g strimlet kylling for hånd, så da ble det det. Og lett creme fraiche! 

Smaken var litt... Tja. Jeg vet ikke. Jeg tror jeg kommer til å lage det igjen, men kommer blant annet til å bytte ut rødløk med vanlig finhakket løk. Jeg eeeelsker rødløk, men syns ikke det var godt i denne oppskriften! Litt spesiell smak. Kanskje jeg krydret for lite med karri, eller hadde for lite tomatpurè i. Jeg vil prøve å lage den igjen da, for jeg kjente smak av bra potensiale, hehe. :) OBS: Det var EKSTREMT mettende, hehe. 

Anonymkode: 5e402...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nå hatt meg 2 uker offisielt med pause, 2 konfirmasjoner, masse kos, kake og god mat. 

Gikk på vekta i dag, og så endelig 76 tallet 🎉 76,8kg, aå da er jeg ned 9,9kg 🎉

Jeg trykker jo ikke i trynet, men har et mye mer avskappet forhold til mat og kos. Veier ikke opp, men prøver bare å begrense noe av det aller mest kcal rike maten.

Men har endelig og fått kost meg med lapper. Har hatt lyst på det i 2 mnd nå. Gud om det var godt! 

Jeg er ikke helt ferdig med pausen enda. Det er godt å leve livet litt kjenner jeg 😄 ig enda bedre at vekta fortsatt går nedover, men er forberedt på at det og kan begynne å gå oppover om jeg faller tilbake til de værste gamle vanene 😅

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag skal jeg også kose meg litt. Jeg kjenner jeg er nødt til å ha en "fri" dag i uken, ellers kommer jeg til å sprekke. Har kjøpt ca 100g smågodt (sjokolade 🤩) som skal nyyytes i kveld. Kommer opp i ca 1700 kcal i dag, men det synes jeg er helt alright. Gleder meg skikkelig til de sjokoladebitene altså 😍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk/jogget jeg til jobb, 6 km. Fornøyd med det, første trening etter MA/abort. Støl og sliten, men føltes godt! Deilig å nesten bli ferdig med skrittmålet for dagen (10 000 skritt) innen klokka åtte om morgenen. ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså nå har jeg havnet i en ond sirkel som jeg syns det er vanskelig å komme ut av. Spiste 1 pose med ostepop på fredag, 1 på lørdag, 1 i går og 1 pose + sjokolade i dag. Ikke fått trent forrige uke heller. Jeg som har vært så flink med både kosthold og trening i flere måneder. Tillater meg til og med godis på lørdagene også så er ikke sånn at jeg nekter meg noe heller. Ååh. Trenger litt motivasjon til å komme på rett spor igjen.

Anonymkode: fdd13...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså nå har jeg havnet i en ond sirkel som jeg syns det er vanskelig å komme ut av. Spiste 1 pose med ostepop på fredag, 1 på lørdag, 1 i går og 1 pose + sjokolade i dag. Ikke fått trent forrige uke heller. Jeg som har vært så flink med både kosthold og trening i flere måneder. Tillater meg til og med godis på lørdagene også så er ikke sånn at jeg nekter meg noe heller. Ååh. Trenger litt motivasjon til å komme på rett spor igjen.

Anonymkode: fdd13...05a

Veit du, jeg skjønner at du synes det er kjipt, men du: du har vært flink og du er FLINK. Stopp negative tanker og slutt å tenke på det du skulle gjort. Dårlig samvittighet er drepen.

Hilsen hun som nettopp har fortært 100 gram melkesjokolade med meget god samvittighet. ;)

-----

Og over til debatten rundt trening; det er ikke trening som primært har ført til at jeg har gått ned over 80 kg. Det er primært kaloritelling ved å ligge mellom -250 til -1000 kalorier om dagen. Nå ligger jeg rundt -500 kalorier i minus. Det går i bølgedaler hva man orker i underskudd, men jeg fortsetter ihvertfall nedover.

Å gå 10 000 skritt er det som har vært min sekundære "kilde" til vektnedgang. Og oppå der igjen har treninga kommet - som jeg gjør om jeg orker og gidder. Men det gåing og trening gjør med meg er at jeg blir trøttere om kvelden (jeg har en tendens til å legge meg altfor sent), jeg sover bedre om natta som igjen gjør meg mer opplagt og får mindre hodepine, jeg føler meg mer vel og jeg føler meg bedre generelt.

Og når man føler seg bedre generelt, er kaloritelling og alt annet så veldig mye enklere. For det er noe helt eget å være gjennomsvett etter trening eller gåing og føle musklene verke. Og ja, jeg har så sinnsykt vondt akkurat nå etter å ha gått til jobb i morges, men det føles jo også fantastisk!

Og den følelsen av å føle seg fantastisk skal man ikke kimse av. Den gir glede og motivasjon. Og det jeg fant ut da jeg veide 166 kg var at er det noe jeg skal leve etter og hige etter så er det nettopp gleden og det å føle seg fantastisk, uavhengig av hvor stor jeg er. 

Så for meg er ikke trening og aktivitet primærkilden til vektnedgang, men heller den sekundære som nører oppunder hverdagsglede, å være fornøyd og tilfreds med seg selv. Og med det kommer vektnedgangen av seg selv. Og ja, det gjør at jeg kan spise ennå litt mer godis om jeg vil det uten å ha dårlig samvittighet. For dårlig samvittighet er det slutt på. :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså nå har jeg havnet i en ond sirkel som jeg syns det er vanskelig å komme ut av. Spiste 1 pose med ostepop på fredag, 1 på lørdag, 1 i går og 1 pose + sjokolade i dag. Ikke fått trent forrige uke heller. Jeg som har vært så flink med både kosthold og trening i flere måneder. Tillater meg til og med godis på lørdagene også så er ikke sånn at jeg nekter meg noe heller. Ååh. Trenger litt motivasjon til å komme på rett spor igjen.

Anonymkode: fdd13...05a

Jeg skjønner at du nok føler deg helt elendig nå, men spist er spist. Det er ikke noe å få gjort med det nå, og det viktigste er kostholdet ditt over lengre tid. De ostepopposene er ikke utslagsgivende. De mange månedene med godt kosthold og trening er langt viktigere, så du er faktisk veldig flink og trenger å høre nettopp det. 

Nå er det noen nye dager fremover, og nye muligheter til å ta gode valg i hverdagen. Jeg er ikke restriktiv i det hele tatt på type matvarer, så det er ikke slik at jeg mener at du skal være ekstrem her heller. Nå i kveld skal jeg ta meg noen ruter sjokolade og kose meg med noen glass brus. Det er helt greit, men det viktigste etter min mening er at man koser seg med det og ikke får en dårlig følelse av å ha fortært dette i etterkant. Da er det ikke verdt det. 

Mye rabling fra min side her, men tanken var egentlig å få det til å føle deg bedre. :laugh:

Anonymkode: 8d60c...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SPOCA skrev:

Veit du, jeg skjønner at du synes det er kjipt, men du: du har vært flink og du er FLINK. Stopp negative tanker og slutt å tenke på det du skulle gjort. Dårlig samvittighet er drepen.

Hilsen hun som nettopp har fortært 100 gram melkesjokolade med meget god samvittighet. ;)

-----

Og over til debatten rundt trening; det er ikke trening som primært har ført til at jeg har gått ned over 80 kg. Det er primært kaloritelling ved å ligge mellom -250 til -1000 kalorier om dagen. Nå ligger jeg rundt -500 kalorier i minus. Det går i bølgedaler hva man orker i underskudd, men jeg fortsetter ihvertfall nedover.

Å gå 10 000 skritt er det som har vært min sekundære "kilde" til vektnedgang. Og oppå der igjen har treninga kommet - som jeg gjør om jeg orker og gidder. Men det gåing og trening gjør med meg er at jeg blir trøttere om kvelden (jeg har en tendens til å legge meg altfor sent), jeg sover bedre om natta som igjen gjør meg mer opplagt og får mindre hodepine, jeg føler meg mer vel og jeg føler meg bedre generelt.

Og når man føler seg bedre generelt, er kaloritelling og alt annet så veldig mye enklere. For det er noe helt eget å være gjennomsvett etter trening eller gåing og føle musklene verke. Og ja, jeg har så sinnsykt vondt akkurat nå etter å ha gått til jobb i morges, men det føles jo også fantastisk!

Og den følelsen av å føle seg fantastisk skal man ikke kimse av. Den gir glede og motivasjon. Og det jeg fant ut da jeg veide 166 kg var at er det noe jeg skal leve etter og hige etter så er det nettopp gleden og det å føle seg fantastisk, uavhengig av hvor stor jeg er. 

Så for meg er ikke trening og aktivitet primærkilden til vektnedgang, men heller den sekundære som nører oppunder hverdagsglede, å være fornøyd og tilfreds med seg selv. Og med det kommer vektnedgangen av seg selv. Og ja, det gjør at jeg kan spise ennå litt mer godis om jeg vil det uten å ha dårlig samvittighet. For dårlig samvittighet er det slutt på. :) 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du nok føler deg helt elendig nå, men spist er spist. Det er ikke noe å få gjort med det nå, og det viktigste er kostholdet ditt over lengre tid. De ostepopposene er ikke utslagsgivende. De mange månedene med godt kosthold og trening er langt viktigere, så du er faktisk veldig flink og trenger å høre nettopp det. 

Nå er det noen nye dager fremover, og nye muligheter til å ta gode valg i hverdagen. Jeg er ikke restriktiv i det hele tatt på type matvarer, så det er ikke slik at jeg mener at du skal være ekstrem her heller. Nå i kveld skal jeg ta meg noen ruter sjokolade og kose meg med noen glass brus. Det er helt greit, men det viktigste etter min mening er at man koser seg med det og ikke får en dårlig følelse av å ha fortært dette i etterkant. Da er det ikke verdt det. 

Mye rabling fra min side her, men tanken var egentlig å få det til å føle deg bedre. :laugh:

Anonymkode: 8d60c...2a0

Tusen takk dere to! ❤️❤️ 

På riktig spor både ift trening og kosthold i dag! Håper ikke langhelgen min påvirker alt for mye veiedagen min på fredag! 🤞🏼😊

Anonymkode: fdd13...05a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois folkens! Morsomt å lese om fremgang, og fine meldinger til de som har slitt litt... Jeg skrev ofte her frem til påske, men så har jeg vært på en ganske lang jobbreise og så en kort ferie, så jeg har ikke veid meg siden 19. april. (Dvs., jeg veide meg en gang hos søsteren min, og da hadde jeg gått ned litt til, men nå tror jeg jeg er opp litt igjen.) Tenker å ta opp veiingen igjen i neste uke, og fortsette ut juni. En av tingene som motiverte meg til å gå ned i vekt var en reunion i forrige uke, og det er deilig å se på bildene at jeg har gått ned i vekt, i stedet for å irritere meg over at jeg burde gå ned... Så det var fint!

Jeg har fortsatt å logge det meste i Lifesum, for å ha en oversikt, selv om det har vært litt vanskelig å få det nøyaktig. Litt irriterende å se alle dagene jeg har vært over kalorimålet mitt den siste måneden, men det får gå, og nå er jeg klar for en siste støyt før sommeren. Italia i juli - all bets are off! 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...