Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Gjest urodela

Hatt platå i 10 dager, med 0 vekttap og svinger opp og ned 1-2 kg. 😞Selv om buksa blir mindre trang, så blir jeg så deppa av at tallene ikke "stemmer". Noen som har erfaring med platå, og har noen tips? Hvordan kan egentlig vekta svinge så mye, og holde seg høy selv om man minker? 🙄Trener ikke styrke, løper 3 km hver dag. Og det er ikke de siste kiloene, har 20 kg igjen...

Endret av urodela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veide meg på fredag og ble litt nedfor. Opp 0,5 kg siden uken før.

Og hele uken har jeg vært veldig flink. Trent nesten hver dag og logget lavere kalorier enn jeg har forbrent. Logger all mat og har spist få kalorier. Har mye erfaring med fitnesspal, så vet hva jeg spiser.

Søkte litt i forumet, og fant en artikkel jeg synes var litt oppløftende: http://physiqonomics.com/the-weird-and-highly-annoying-world-of-scale-weight-and-fluctuations/

Det er jo sant, og sist jeg veide meg gikk jeg på do og fikk ut mye før jeg gikk på vekten. Nå på fredag, ikke på samme måte.

Jeg gir det noen flere dager med lave kaloritall og prøver igjen en annen dag :)

Anonymkode: 7a4d3...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake igjen. 

Jeg skal ha meg en rolig tellefri uke, der jeg skal stramme inn på alt godt jeg har fått spise i mai mnd, få inn mer grønt i maten og være klar til telling neste uke.

Jeg startet denne pausen godt, gikk til og med nedover, og så... ja jeg likte godt de frie tøylene men følte meg samtidig ikke fri nok og har de siste 2 ukene hatt helt fri uten noen som helst kontroll. Vekta viser nå 79 😅 

Jeg har sett tidligere at jeg går opp litt før jeg skal begynne på mellomblødning. Så aner ikke om dette bare er en liten sving oppover før jeg faller ned igjen. Jeg har kost meg, så om jeg har gått opp 2 kg i løpet av mai... ja det kan være mulig, men følte nå ikke at jeg har spist såpass mye, 14 000 kcal ekstra, heller 😅 

Men jeg har kost meg. Ting jeg har hatt super lyst på siden januar er lapper, kylling tandoori, skikkelig kylling foccacia sandwich (ikke den nesten versjonen jeg har laget med mindre kcal), smågodt, skolebolle, Oreo delux på McDonald, Choco Sticks på dominos, kinamat; vårull og kylling spyd. Ja jeg har kost meg med lt dette og det var helt supert, smågodt! Første gang på 4 mnd! Var helt fantastisk! 

Jeg har kost meg og vekta sier nå 79kg uavhengig av noe annet, målene rundt har nå ikke gått opp, men lårene har faktisk gått ned 👍🏻 Så kanskje bare vannvekt 🤞🏻

I dag er planene å starte litt sakte, lage en grønnsakssuppe. Da blir det fint brød til, men det er jo det som er godt til suppe :) og fortsette med en overgang denne uka, ingen telling, men tilbake til mat og mengder jeg vet ligger innenfor «budsjettet» :) og ikke minst vann, vann, vann 😄 så får vi se om jeg klarer å kvitte meg med de neste kiloene og. 

Det er godt mulig jeg «gir opp» når jeg når 70 kg, jeg er allerede nokså fornøyd, skulle bare ønske at snacks-babyen min (magen) var blitt enda litt mindre, kunne man bare velge å si, de neste 7 kg kun fra magen. Jeg burde ned i 67 kg til og målet var 65. Jeg skal ikke si noe på forhånd, men ja jeg begynner jo å bli litt lei (sier jeg etter en mnd med pause), men samtidig er det jo kjekt å se at jeg har mistet en hel del cm rundt alt 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, k75g skrev:

Hatt platå i 10 dager, med 0 vekttap og svinger opp og ned 1-2 kg. 😞Selv om buksa blir mindre trang, så blir jeg så deppa av at tallene ikke "stemmer". Noen som har erfaring med platå, og har noen tips? Hvordan kan egentlig vekta svinge så mye, og holde seg høy selv om man minker? 🙄Trener ikke styrke, løper 3 km hver dag. Og det er ikke de siste kiloene, har 20 kg igjen...

Jeg har opplevd disse platåene, og de er kjipe. Var to ganger i fra januar til mai at jeg sto stille. Det eneste jeg kan si er at man bare må holde ut, selv om man har lyst til å gråte. Jeg husker enda at jeg med tårene i halsen nesten, gikk rundt og sa «ned 7kg», «ned 7 «hikst» kg, «»snuft» ned «hikst» 7 «hiskt» kg! 😭😭😭». Ja for det var tungt å stå stille og ikke bevege seg nedover når jeg lå i kcal underskudd. 

Men det løsnet begge gangene. Men kiloene gikk saktere av meg jo mer jeg tok av, det er en ting å ha i bakhodet. Jo mer du har å ta av, jo lettere forsvinner de. 

I forhold til svinging av vekt, den kan svinge mye! Fra kveld til dag har jeg ofte «gått ned» 2 kg 🙀 det er jo ikke reelt altså, men vekta viste en forskjell på 2 kg. 

Når jeg jobber helg, er det tøffe 12 timersskift som står for tur, og fra fre-søn går jeg og opp 2 kg, for at de så forsvinner når jeg kommer tilbake til normalen. 

Det er derfor jeg nå i min pause fase, satt 2 kg som er akseptabelt slingringsmål, da jeg har sett at 2 kg kan komme og forsvinne over natta.

Et godt tips er å måle cm, ikke bare kg. Man kan såklart og være oppblåst og slikt, men følg med på alt, ikke bare se på vekta. Kjenn på klærne ikke minst. Og hold ut, for du vil fortsette nedover etter hvert, det kan bare ta litt tid. 2-3 uker sto jeg stille den ene gangen, det var grusomt! Men det gikk over :) bare hold ut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 27.5.2019 den 15.24, Warum skrev:

Ettersom jeg forstår er det overspising som er din spiseforstyrrelse? Jeg har anoreksi, men blir jo mye av det samme så kan jo dele rådene jeg har fått i terapi (motsatt av din så fokuserer min behandler veldig på spisingen og mindre på andre diagnoser jeg har..)  

-Jeg har en kostplan som jeg følger så godt jeg kan

-jeg skriver ned klokkeslett og hva jeg har spist (detaljert, men ikke antall kalorier)

-ved siden av skriver jeg hva jeg følte før/under/etter måltidet

For meg hjelper dette. Samt å holde meg unna triggende nettsider osv (har feks meldt meg ut av vektnedgangstråden)

Ja, jeg har stort sett sluttet (bank i bordet) med "purgingen". Merker det er vanskelig når vekten stabiliserer seg mer, ikke går opp, men heller ikke går ned å ikke bli "fristet" (usj) til å gjøre det igjen. 

Tusen takk for forslagene! Når jeg leste dette kom jeg til å tenke på at jeg i en periode brukte det å skrive mat-dagbok, da skrev jeg også når jeg fikk lyst til å overspise, hva var det jeg følte og skrev meg på en måte litt gjennom følelsen. Og noen ganger endte det likevel med spising, men da skrev jeg også det ned. 

Men dette med å skrive hva jeg føler før/under/etter det er nytt for meg. Jeg vil prøve det. Bare jeg tenkte gjennom en sånn mental matdagbok for forrige uke, så ser jeg jo allerede at det nok bli vanskeligere for meg fordi jeg hopper over måltider. Når du sier kostplan er det liksom faste klokkeslett og at du har bestemt på forhånd hva du skal spise? 

På 27.5.2019 den 12.20, Mehr skrev:

Samme her. Men i dag er mat bare mat for meg. Jeg har hatt et trøblete forhold til mat helt siden barndommen, og det har tatt meg ganske så mange år å få et normalt forhold til mat. Heldigvis har jeg det den dag i dag, så det er absolutt mulig å få det til!

Jeg noterer det bak øret så jeg kan gjenta det igjen og igjen, det er mulig! :P 

Jeg har lastet ned boken du linket til på Kindlen så jeg håper å finne noen gode tips der etter hvert, takk igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg spist en diger cheeseburger med fries og en cola zero. Jeg har en frappe ventende på meg, og tipper det blir noe takeaway senere i kveld. Spiste også en halv grandiosa i natt. Jepp.

Anonymkode: 8d60c...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag har jeg spist en diger cheeseburger med fries og en cola zero. Jeg har en frappe ventende på meg, og tipper det blir noe takeaway senere i kveld. Spiste også en halv grandiosa i natt. Jepp.

Anonymkode: 8d60c...2a0

Jepp. Ble takeaway-pizza. 

Anonymkode: 8d60c...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rainstorm skrev:

Ja, jeg har stort sett sluttet (bank i bordet) med "purgingen". Merker det er vanskelig når vekten stabiliserer seg mer, ikke går opp, men heller ikke går ned å ikke bli "fristet" (usj) til å gjøre det igjen. 

Tusen takk for forslagene! Når jeg leste dette kom jeg til å tenke på at jeg i en periode brukte det å skrive mat-dagbok, da skrev jeg også når jeg fikk lyst til å overspise, hva var det jeg følte og skrev meg på en måte litt gjennom følelsen. Og noen ganger endte det likevel med spising, men da skrev jeg også det ned. 

Men dette med å skrive hva jeg føler før/under/etter det er nytt for meg. Jeg vil prøve det. Bare jeg tenkte gjennom en sånn mental matdagbok for forrige uke, så ser jeg jo allerede at det nok bli vanskeligere for meg fordi jeg hopper over måltider. Når du sier kostplan er det liksom faste klokkeslett og at du har bestemt på forhånd hva du skal spise? 

Jeg noterer det bak øret så jeg kan gjenta det igjen og igjen, det er mulig! :P 

Jeg har lastet ned boken du linket til på Kindlen så jeg håper å finne noen gode tips der etter hvert, takk igjen. :)

Driver med «purging» en del selv, men mye sjeldnere enn før. Kjenner igjen det du sier om å bli frista...

Kostplanen har jeg fått fra psykologen. Det er klokkeslett og hva jeg skal spise (typ to brødskiver og et glass juice). Da blir det lettere å spise og ikke hoppe over noe. Så veies jeg når jeg er hos henne for å forsikre at jeg går opp i vekt.

Matdagboken er ganske nyttig ja! Både for min egen del, bli litt bevisst på egne følelser og triggere. Samt at jeg har med meg listene til psykologen, og vi går gjennom dem og snakker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 21.41, Raggy skrev:

Så er vi igang.. Tanker om en stor haug saftige brødskiver med et lass nugatti og smør er igang... Jeg har fått i meg nok mat så det er ikke snakk om sult, men sug etter karbohydrater som gir en sånn døsing følelse.. Egentlig så er det følelsen av ensomhet som kommer og maten har blitt mitt selskap, det har jeg lært nå. Flytter tankene over til i morgentidlig, jeg vil ikke våkne skuffet fordi jeg spiste dritmat å ødela for meg selv. Det kan bli en kamp det her... Men jeg så 64 tallet på vekta i dag å er ikke klar for å gi meg enda!

Hvordan gikk det? Skulle sagt Heia! Heia! til deg om jeg hadde lest det tidligere :kghjerte:

- - -

Jeg skrev i mitt forrige innlegg at jeg var fornøyd med en vektnedgang på 1 kg/mnd.  Veide 67,6 kg 18. april. Den har IKKE rikket seg. Før et tilfelle av omgangssyke. Nå er laveste vekt registrert 66,0 kg. Oppi all elendigheten var dette et godt tall å se :skya: 

Har gitt bort to skjørt som har blitt for store for meg. Har lagt av to skjørt til som venter på nye eiere. Å se de ligge der og VITE at de er for store for meg, er en uventet kraftig motivasjon til å holde frem som jeg stevner!

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy
2 timer siden, Zenobia skrev:

Hvordan gikk det? Skulle sagt Heia! Heia! til deg om jeg hadde lest det tidligere :kghjerte:

- - -

Jeg skrev i mitt forrige innlegg at jeg var fornøyd med en vektnedgang på 1 kg/mnd.  Veide 67,6 kg 18. april. Den har IKKE rikket seg. Før et tilfelle av omgangssyke. Nå er laveste vekt registrert 66,0 kg. Oppi all elendigheten var dette et godt tall å se :skya: 

Har gitt bort to skjørt som har blitt for store for meg. Har lagt av to skjørt til som venter på nye eiere. Å se de ligge der og VITE at de er for store for meg, er en uventet kraftig motivasjon til å holde frem som jeg stevner!

 

 

Jo tusen takk :) Akkurat den kvelden gikk det bra og jeg kjenner på en ny mestring ved å kunne fjerne tanker om den typen mat. Meeeeen så havna jeg på grillfest i helga og vekten raste da opp.... Jeg spiste og drakk som en sjørøver :ler: Men er ved godt mot og vet at den verste vannvekten slipper raskt. Livet må jo leves midt opp i det hele. Vil gjerne ned i vekt men det ser ut til at jeg trøbler litt om dagen, uansett så gir jeg meg ikke!!!!! 66 er et fint tall ja, det er jeg veldig enig i :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ny her og oppdaget denne tråden og følte jeg har funnet «plassen» min. 

Jeg fikk mitt siste barn i fjor vinter og har lagt på meg 15kg. Det er helt forferdelig å prøve å få de av. Jeg ønsker å komme meg ned 10 kg. De siste 5 kg får briste og bære.. I guess. 

Nettopp ferdig med eksamensmaraton som har innebært ekstrem fråtsing/ stress spising over flere uker. Det er snakk om flere poser smash, potetgull, pakke minibakkels, pakke kokosboller hver bidige dag. Men gud forby; drikker jeg en halvliter vanlig coca cola(eller annen sukkerdrikk) så blir jeg forferdelig dårlig. Drikker altså masse cola zero. Rare greier.. ups avsporing. 

Jeg har begynt med nutrilett shakes og det fungerer ganske bra frem til middagstider. Da har jeg gått på en smell flere ganger. Helgen går også til h fordi jeg belønner meg selv fordi det er helg. Denne helgen ble det to pakker smil, 1 pose smash, 2 poser potetgull, 1 pakke oreos.. samt øl da. ødelegger alt. 

I tillegg har jeg funnet ut at å gå tur er løsningen. Hater å jogge eller sykle. Problemet er at hunden min nekter å gå treningstur. Han skal snuse 30min/meter. Dropper jeg å gå uten han så føler jeg meg litt naken samt at jeg føler jeg sløser hans mulighet til gode turer. Jeg blir totalt umotivert. 

Anonymkode: 90728...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig slapp vekten fra et litt dårligere kosthold, mindre trening og for lite søvn de siste to ukene. Har ligget i kaloriunderskudd, men spist en del junkfood på reise og nærmest levd på karbohydrater. Følt meg så oppblåst og dårlig av det, spesielt de siste dagene. På vei hjem på søndag hadde jeg den rareste opplevelsen: jeg cravet cottage cheese! 🤭 

Men nå har jeg vært hjemme i tre dager, og jeg har endelig mistet den kiloen med vannvekt som har hengt som en klegg på meg. Fra 73,8 til 72,8, det var litt deilig.

Målet mitt før sommeren i den andre tråden er 70 kg (skal ned til rundt 57-60 på lang sikt) og det ser ut til at det faktisk kan gå så lenge jeg ikke "stagnerer" igjen 🤗  Jeg kjenner at jeg likevel ikke kommer til å ta det så tungt om det ikke går til akkurat den datoen, har gått ned 7 kilo siden mars og har VELDIG merkbar fremgang på kroppen på bare den tiden. Har bilder fra i høst som jeg nesten ikke kan tro er meg en gang nå, kan ikke huske at jeg så sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg gått på min første smell siden jeg tok tyren ved hornene... Gått i kalorioverskudd i minst to dager. :( Men vet hvorfor det har skjedd og det som har trigget meg er ikke noe som hender ofte heldigvis. 

Anonymkode: 5e402...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg gått på min første smell siden jeg tok tyren ved hornene... Gått i kalorioverskudd i minst to dager. :( Men vet hvorfor det har skjedd og det som har trigget meg er ikke noe som hender ofte heldigvis. 

Anonymkode: 5e402...3cb

Vet du hva, det er helt greit! Det vil ikke ødelegge noe på lang sikt så lenge du fortsetter det du har gjort tidligere. Det er en ny dag i morgen, og da tar du bare opp den gamle tråden!

Ikke trykk deg selv ned, det er lov med noen sånne dager mens man holder på. Man skal tross alt leve litt også❤️

Anonymkode: 26c46...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet ekstremt mye denne uka, og har hatt null energi etter jobb. Har ikke fått trent ordentlig siden fredag (!!!) for 6 dager siden, og trenger sårt å få opp energinivået til ei real treningsøkt. Enda godt det er langhelg i morgen og good tid til trening :)

Anonymkode: e6510...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, det er helt greit! Det vil ikke ødelegge noe på lang sikt så lenge du fortsetter det du har gjort tidligere. Det er en ny dag i morgen, og da tar du bare opp den gamle tråden!

Ikke trykk deg selv ned, det er lov med noen sånne dager mens man holder på. Man skal tross alt leve litt også❤️

Anonymkode: 26c46...516

Takk for svaret ditt, er helt sant. ❤ Var jeg som skrev det der, men ville tydeligvis være anonym der og da? 

Føler meg dårlig også etter å ha spist så mye dritt! Sjokoladen og potetgullet har gitt meg hodepine og verk i magen. Har drukket kun ett glass vann, men mye brus (lettbrus). Gleder meg til en bedre dag i morgen - med en god frokost, frukt og en bra middag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mehr skrev:

Takk for svaret ditt, er helt sant. ❤ Var jeg som skrev det der, men ville tydeligvis være anonym der og da? 

Føler meg dårlig også etter å ha spist så mye dritt! Sjokoladen og potetgullet har gitt meg hodepine og verk i magen. Har drukket kun ett glass vann, men mye brus (lettbrus). Gleder meg til en bedre dag i morgen - med en god frokost, frukt og en bra middag. 

Opplever det samme når jeg spiser "dårlig", det føles liksom ikke bra lengre, særlig ikke etterpå. Men husk at to dager betyr ingenting i det lange løp ❤️  Hadde selv to dager på rad med kalorioverskudd og usunn mat forrige helg, fortsetter som vanlig og så går det helt fint!

Anonymkode: ad3e6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på banen her. Jeg skal gå ned ca.7-8 kg. Startet på 70,7 kg mandag. Jeg sykler 16 km om dagen (til og fra jobb), og trener styrke og kondisjon ca.2 ganger i uka utover det. Går turer og er aktiv. Så det er ikke aktivitet som er problemet, det er vel mere overspisning og for store porsjoner.

Jeg belønner meg selv med mat og godis. Når jeg er sliten, når jeg er stressa etc. Den siste tida før jeg la om, så hadde det blitt sånn at jeg kjøpte noe usunt og guffet innpå så fort jeg hadde sjansen, f.eks. i kiosken jeg kom forbi på hjemveien, ute og handle etc. Føles nesten som at jeg MÅ benytte sjansen når den er der, fordi det jo er «forbudte saker». Dette er mest smugspising, og det er idiotisk. Har også spist for mye godis sammen med mannen om kveldene, men smugoverspisningen er nok mitt største problem. Hva er deres beste råd mot dette? Jeg har selv tenkt at det er lurt å ha ét måltid i uka hvor jeg kan spise noe usunt, sånn at det ikke er forbudt.

En annen ting jeg tester ut er å faste fra jeg står opp til kl.12 (lunsj) 2-3 dager i uka? Vil det ha effekt, eller er det dumt? Litt slitsomt å sykle 8 km på tom mage, men det har gått 2 dager denne uka.

Anonymkode: aea8c...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ny i denne tråden, og skal gå ned 6-8 kilo. Jeg har til nå klart å gå ned 11 kilo. Jeg er ikke overvektig, men vil ned et par kilo for å nå en vekt jeg kan trives bedre på. Jeg sliter en del med overspising, og overspiser omtrent en gang i uken. Dette fører til at jeg en dag i uken havner på over 3000 kalorier, som åpenbart er for mye. Det fører også til at jeg føler meg ekstremt uvel fysisk, sterke magesmerter, kvalme, gulping osv. Har noen tips for å unngå overspising? Ellers klarer jeg stort sett å holde meg til planen. 

Anonymkode: aff84...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...