Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

de siste 6 ukene har både jeg og samboer gått ned 6 kg hver. Vi er veldig glade for det og det hjelper virkelig på motivasjonen. Den største endringen vi har gjort er å redusere på mengder mat spesielt til middag. Vi setter heller ikke former og slikt på bordet, men legger maten rett på fatet på kjøkkenbenken. Middagene har ligget på mellom 400 og 500 kcal hver dag

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler jeg har spist mye i det siste, og jeg innser at det er delvis fordi jeg nå dater en fyr / har fått kjæreste. Vi dro på ferie sammen og har da spist alle måltider ute sammen. Jeg merket flere av dagene at jeg ikke ble ordentlig sulten til lunsj eller middag, og ikke fikk bygget opp appetitten skikkelig fra forrige måltid. Men han var raskt veldig sulten selv etter en stor frokost, og iom. at vi spiser sammen og jeg ikke vil ha en grinete fyr på slep, så ble det jo slik.

Resultatet er en del tette og ganske store måltider. Siste dag av ferien sa jeg stopp - jeg sa vi godt kunne spise lunsj allerede, men da tar jeg noe veldig lett. Han satt og så på salaten min uten kylling eller fisk og klaget "skal du bare spise DEN". 

Han er en voksen mann på nesten 190 cm, det er klart han skal ha mye mer mat enn meg! Jeg har vært singel så lenge at jeg er ikke vant til denne problemstillingen. Jeg får bare stille hardt mot hardt neste gang. Jeg spiser det jeg trenger, og ikke mer. Og jeg vil ikke ha masse spørsmål om jeg "stresser unødig med figuren". 

Andre i samme båt?

Anonymkode: 7a4d3...ece

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler jeg har spist mye i det siste, og jeg innser at det er delvis fordi jeg nå dater en fyr / har fått kjæreste. Vi dro på ferie sammen og har da spist alle måltider ute sammen. Jeg merket flere av dagene at jeg ikke ble ordentlig sulten til lunsj eller middag, og ikke fikk bygget opp appetitten skikkelig fra forrige måltid. Men han var raskt veldig sulten selv etter en stor frokost, og iom. at vi spiser sammen og jeg ikke vil ha en grinete fyr på slep, så ble det jo slik.

Resultatet er en del tette og ganske store måltider. Siste dag av ferien sa jeg stopp - jeg sa vi godt kunne spise lunsj allerede, men da tar jeg noe veldig lett. Han satt og så på salaten min uten kylling eller fisk og klaget "skal du bare spise DEN". 

Han er en voksen mann på nesten 190 cm, det er klart han skal ha mye mer mat enn meg! Jeg har vært singel så lenge at jeg er ikke vant til denne problemstillingen. Jeg får bare stille hardt mot hardt neste gang. Jeg spiser det jeg trenger, og ikke mer. Og jeg vil ikke ha masse spørsmål om jeg "stresser unødig med figuren". 

Andre i samme båt?

Anonymkode: 7a4d3...ece

Ja, det er jo bare logisk at du ikke trenger like mye mat som en på 190 cm, så du må bare prøve å holde deg til å spise det du faktisk har lyst på, og ikke noe mer. 

Jeg har hatt en tung vinter og "kost" meg med mye mat og snop. Jeg tror jeg beveger meg greit, men må kutte ut den andre porsjonen med mat, den lille sjokoladen (hver dag, uff...) og drikke mindre øl (vanskelig i disse utepilsdager). Vil ned i alle fall 10kg. 

Anonymkode: 90123...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor spiste du så store måltider hver gang? Kunne du ikke bare spist en liten frokost feks? Så hadde du kanskje blitt sulten til en mellomstor lunsj. Velge noe magert til middag osv. Dere trenger jo ikke bestille det samme?

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuu, siste dag i påsken og jeg har klart meg uten noen større utskeielser. 🤩🎉 Må innrømme at til tider var det tungt, spesielt på tur hvor alle hadde med seg noe snacks, hvetebakst osv. Men jeg bet tenna sammen, og er faktisk skikkelig stolt av meg selv. 👏 

Begynte med å legge om kostholdet for nøyaktig 2 uker siden i dag. Og i dag viste vekta - 4,5 kg! Har egentlig et litt hårete mål om - 15 kg innen utgangen av Juli, men nå er det "bare" 10 kg igjen, så kanskje kanskje jeg klarer det?? 🎉🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, LatersBaby skrev:

Juhuu, siste dag i påsken og jeg har klart meg uten noen større utskeielser. 🤩🎉 Må innrømme at til tider var det tungt, spesielt på tur hvor alle hadde med seg noe snacks, hvetebakst osv. Men jeg bet tenna sammen, og er faktisk skikkelig stolt av meg selv. 👏 

 Begynte med å legge om kostholdet for nøyaktig 2 uker siden i dag. Og i dag viste vekta - 4,5 kg! Har egentlig et litt hårete mål om - 15 kg innen utgangen av Juli, men nå er det "bare" 10 kg igjen, så kanskje kanskje jeg klarer det?? 🎉🤔

Det var veldig rask nedgang, har du mye du skal ta av i lengden? Uansett veldig bra jobbet! 👏 Ikke verst at du klarte å gå gjennom påsken med god samvittighet!

Det er kanskje den vanskeligste høytiden for min del, deles ut påskeegg i hytt og pine. Har ikke så veldig dårlig tid selv, så jeg koste meg kanskje litt vel mye - feiret en venninne som fylte år i helgen og det ble både mer øl enn planlagt og uplanlagt nattmat. Var glad for den poteten dagen etterpå da. Også har jeg spist litt påskegodis, men jeg merker at jeg ikke har like stort behov for godteri og sukker som jeg hadde før jeg begynte å legge om kostholdet 💁‍♀️ Helt greit at hverdagen er tilbake uansett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Silketeppe skrev:

Det var veldig rask nedgang, har du mye du skal ta av i lengden? Uansett veldig bra jobbet! 👏 Ikke verst at du klarte å gå gjennom påsken med god samvittighet!

Det er kanskje den vanskeligste høytiden for min del, deles ut påskeegg i hytt og pine. Har ikke så veldig dårlig tid selv, så jeg koste meg kanskje litt vel mye - feiret en venninne som fylte år i helgen og det ble både mer øl enn planlagt og uplanlagt nattmat. Var glad for den poteten dagen etterpå da. Også har jeg spist litt påskegodis, men jeg merker at jeg ikke har like stort behov for godteri og sukker som jeg hadde før jeg begynte å legge om kostholdet 💁‍♀️ Helt greit at hverdagen er tilbake uansett!

Tusen takk! 🙏 Regner med noen av kg er vann, men er uansett utrolig motivasjon å se vekta går nedover. Nå har jeg vært superstreng med meg selv og levd på 1200 kcal daglig, og med masse hverdagsaktivitet som har brent noen kcal. Men jeg trenger å se forandring fort for å holde motivasjonen oppe, selvom jeg må sakte men sikkert gå opp et par 100 kcal etterhvert. 

Påska har vært vanskelig. Med barn som har fått påskeegg, middager vi har blitt invitert på, turer vi har gått på med masse god mat er medbrakt og som gjerne blir avsluttet av en større middag hjemme. Skjønner godt at folk ikke gidder begynne et større slankeprosjekt rett før høytider 😂

Min motivasjon var rett og slett at jeg veide meg, og fikk sjokk! Veide mer en jeg noensinne har gjort, og 8 kg mer en hva jeg veide da jeg var høygravid... 😳 Er 167 høy og veide 80,4 kg. Så ideelt sett ønsker jeg meg ned i 62 eller 63 kg, men er fornøyd om jeg klarer å gå ned 15 kg til 65 😊 

Jeg begynte forresten på krom tabletter, dobbel dose etter anbefaling de første ukene, og om det er placebo eller ikke - det har hjulpet veldig på søtsuget for min del. Bare et lite tips 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LatersBaby skrev:

 Tusen takk! 🙏 Regner med noen av kg er vann, men er uansett utrolig motivasjon å se vekta går nedover. Nå har jeg vært superstreng med meg selv og levd på 1200 kcal daglig, og med masse hverdagsaktivitet som har brent noen kcal. Men jeg trenger å se forandring fort for å holde motivasjonen oppe, selvom jeg må sakte men sikkert gå opp et par 100 kcal etterhvert. 

 Påska har vært vanskelig. Med barn som har fått påskeegg, middager vi har blitt invitert på, turer vi har gått på med masse god mat er medbrakt og som gjerne blir avsluttet av en større middag hjemme. Skjønner godt at folk ikke gidder begynne et større slankeprosjekt rett før høytider 😂

 Min motivasjon var rett og slett at jeg veide meg, og fikk sjokk! Veide mer en jeg noensinne har gjort, og 8 kg mer en hva jeg veide da jeg var høygravid... 😳 Er 167 høy og veide 80,4 kg. Så ideelt sett ønsker jeg meg ned i 62 eller 63 kg, men er fornøyd om jeg klarer å gå ned 15 kg til 65 😊 

 Jeg begynte forresten på krom tabletter, dobbel dose etter anbefaling de første ukene, og om det er placebo eller ikke - det har hjulpet veldig på søtsuget for min del. Bare et lite tips 😁

 

Veldig imponerende! Og tusen takk for tipset, skal sjekke ut kromtabletter!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som bruker FatSecret kaloritellingsappen? :) 

Anonymkode: d5dd5...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som bruker FatSecret kaloritellingsappen? :) 

Anonymkode: d5dd5...852

Har prøvd den, men liker den ikke så godt selv. Har alltid brukt Lifesum og er så vant med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Noen her som bruker FatSecret kaloritellingsappen? :) 

Anonymkode: d5dd5...852

Prøvde den, men får samme nytte av Fitbit-appen, så droppet den. Dessuten har jeg hundrevis, om ikke tusenvis, av produkter lagret i Fitbit, så da gadd jeg rett og slett ikke å bytte. ;)

--

Ellers har jeg gått gjennom en MA, så trening har vært utelukket de siste ukene (veldig mye smerter). Nå begynner det å bli litt bedre, så jeg håper å kanskje kunne begynne å trene så smått igjen neste uke. Går fremdeles 10 000 skritt om dagen uansett, skal sies. 

Det eneste som er positive er at vektnedgangen har fortsatt, og jeg er offisielt 1 størrelse mindre enn på samme tid i fjor. Det hjelper selvsagt på at medisiner som holder på vann i kroppen også er ute av kroppen. En del kjoler som ikke passet i fjor, passer nå i år. Det er jo positivt, om ikke annet. 

Påsken gikk jo greit, rent kalorimessig, jeg har i grunn siden jeg fant ut av gravditeten slitt med å få i meg nok mat, men det har ikke vært helt uvant det siste halvåret, skal sies. Det er ikke det at jeg ikke spiser, men heller det faktum at det ikke er like enkelt å få i seg de 1500-2000 kaloriene jeg bør få i meg om dagen. Det er en rar situasjon mot hvordan det var i si 2014 og 2015. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var helga her, jeg har heldigsvis kommet meg ned fra de 79,1 kg som vekta viste i helga! Det var nok ikke reele kilo da jeg fort beveget meg nedover. 

Men vekta viser nå de samme 77,2kg som jeg så for 2 uker siden. 😕 ikke helt det jeg håpet på. Konfirmasjon på søndag, prøvde bunaden i dag. Den passet, er like stram som sist, men fikk den på 😅 en liten seier det da, vet og at siden jeg har tatt av 6cm i livet at jeg ikke hadde fått den på om jeg ikke hadde satt i gang med vektnedgangen 😅 så en liten seier 🎉 

Men hadde jo kanskje håpet på mer da. Min mor var overbevist om at bunaden kom til å «henge» på meg, mens jeg krysset fingrene for at jeg fikk den på i det hele tatt 😅😂 det er enda 12 kg igjen til jeg når det punktet, 65 kg, jeg var da jeg fikk bunaden, så ja den er stram! 

Men jeg kom meg oppi. Så nå den neste mnd. så blir det en liten pause kjenner jeg :) jeg trenger å «leve» litt. Ikke frotse i alt av alt jeg har lyst på, men ja, leve litt normalt :) fortsette å veie meg! Ser jeg at det går konsekvent oppover (altså ungå å veie meg ved helgejobbing og nattevakter), så er jo alt fint 👍🏻 Er jeg heldig klarer jeg å holde meg til mine 1600 kcal til dagen i ukedagene og kanskje ligge på runde 2100kcal i helgene :) da bør jeg og kunne klare å leve litt, samtidig som jeg kanskje sakte klarer å gå litt nedover :) håper jeg 😄 man får se hva fremtiden bringer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 16.26, Nixnick skrev:

Her går det også greit, og jevnt og trutt nedover, men går alltid en halvkilo opp etter helgen, (før jeg går ned igjen)selv om jeg holder meg til like mange kalorier som i ukedagene. Har sikkert noe med at det blir litt mer karbohydrater i helgene.

Jaja, har gått ned 4 kg siden 2.1, så bør vel være fornøyd med det. 😊

Går veldig greit å kutte snop og alkohol, og greier å holde meg i kaloriunderskudd, men kjenner selvsagt på sulten daglig. 

Da gjør du noe feil. Jeg har gått ned 13 kg siden 2.1 og er aldri sulten. 

Anonymkode: c14bc...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.2.2019 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Må være ærlig her. Hatt en tøff og vanskelig start på januar måned etterfulgt av masse sjokolade, gjærbakst og junkfood. Bestemte meg for at februar skulle bli bedre, men det ble det heller ikke. Har spist som bare det i februar. Har blitt mye kake og andre søtsaker. Hjelper lite på når samboer er av den typen som spiser hva han vil og hvor mye han vil. Men jeg må huske at jeg gjør dette for meg, og jeg kan ikke ha så lite selvkontroll hver gang han kjøper med seg gjærbakst hjem at jeg også bare MÅ ha den. Har tenkt å starte litt rolig på treningen, planlegge måltidene bedre, ikke spise 700-800 kalorier til lunsj, men heller 300-400 til hvert måltid, slik at jeg kan spise 3-4 ganger om dagen. Gjort er gjort, spist er spist. Vanskelig å vende hodet fra usunne matvaner til sunnere, men jeg må bare prøve å kontrollere meg mer og huske at det fortsatt er lenge til sommer og disse 15-16 dagene med søte kalorier er dager som uansett ville komme. Jeg har satt sommer som et mål for å nå vekten min. Har 8 kg å gå ned:) 

Anonymkode: c9410...02d

Du må tenke på sunne ting du liker, og sunne ting som virkelig er godt som kan brukes når du er fysen. Noe snop trengs i ny og ne, men bare LITT og ikke oftere enn en gang i uken. 

Anonymkode: c14bc...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg går mer ned i vekt de ukene jeg ikke trener/trener lite. Pleier å trene 3-4 ganger i uka, men denne uka har jeg ikke trent. Likevel har jeg gått ned nesten 1 kg denne uka og bare 0.2 kg ned forrige uke når jeg trente mye. Spiser akkurat det samme som når jeg trener. Har opplevd det tidligere også, at jeg går ned mer når jeg ikke trener. 

Flere som har det sånn? Håper ikke jeg mister muskelmasse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da gjør du noe feil. Jeg har gått ned 13 kg siden 2.1 og er aldri sulten. 

Anonymkode: c14bc...e68

Noen er genetisk disponert til å føle mer på sult enn andre. Så et klipp fra Praktisk Info med Jon Almaas i dag faktisk, hvor han intervjuet en fedmeekspert og de snakket om blant annet dette. Ikke nødvendigvis noe vedkommede gjør feil.

Sannsynlig at hun har et litt høyere kaloriinntak enn deg, men det spørs jo hva målet hennes er. Ikke alle som vil gå ned fort, men gjør små endringer for å endre livsstil.

Anonymkode: ad3e6...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Silketeppe skrev:

Noen som vet hvor det selges myke målebånd? Finner det ikke noe sted!

Jeg har et fra Clas Ohlson 

Anonymkode: 473c3...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tyttebæra said:

Jeg merker at jeg går mer ned i vekt de ukene jeg ikke trener/trener lite. Pleier å trene 3-4 ganger i uka, men denne uka har jeg ikke trent. Likevel har jeg gått ned nesten 1 kg denne uka og bare 0.2 kg ned forrige uke når jeg trente mye. Spiser akkurat det samme som når jeg trener. Har opplevd det tidligere også, at jeg går ned mer når jeg ikke trener. 

Flere som har det sånn? Håper ikke jeg mister muskelmasse? 

Spørs litt hva du trener, men har hørt man pleier å legge på seg vann når man trener fordi musklene har jobbet hardt, så det kan gi økt vannvekt før musklene er helt reparert igjen om det gir mening?

man mister ikke muskelmasse så fort i alle fall.

Anonymkode: adfcb...b36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var helga her, og jeg har hver lørdag unnet meg 10 smågodt biter. Var på butikken tidligere, og sto klar med smågodtposen, men ingenting av godteriet fristet. Det har aldri skjedd før 😅 Så da droppet jeg liksågodt hele helgekosen og kjøpte meg en boks med blåbær istedenfor. 

Synes nesten dette går lettere en forventet, men merker jeg blir litt besatt av kosthold og kalorier. Tror de fleste rundt meg begynner å bli litt lei av meg også 🤷‍♀️😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...