Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

On 3/12/2019 at 9:44 PM, Abruzzi said:

Titter innom med et spørsmål. Jeg skal prøve for harde livet å gå ned i vekt, igjen, som jeg har prøvd på i mange herrens år nå... Jeg skal telle kalorier med Lifesum, og har gjort det tidligere, men ofte falt av lasset når jeg f.eks spiser ute og ikke kan telle kaloriene. Hvordan løser dere dette? Finner der bare noe i matvaredatabasen og tipper mengden dere har spist? 

Dette kan løses ved å slutte å telle kalorier. Spis sunn mat og beveg deg mer!

Et annet tips er å ikke spørre andre slankere om hvordan man forbedrer kroppen. Det blir som å spørre en røyker om hvordan man slutter å røyke.

Lytt heller til folk som kan dokumentere resultater. Man må kunne "walk the talk".

Marit bjørgen: Jeg teller egentlig aldri kalorier, men vet sånn noenlunde hva jeg har i meg, innrømmer skidronningen.

Heidi Weng: Jeg gidder ikke telle kalorier. Jeg spiser det jeg får, sier 22-åringen fra Enebakk

Mads Kaggestad: Dette er et interessant bilde fordi vi i snitt er 6–7 kilo tyngre nå på tross av at vi spiser 250 kilokalorier mindre per dag enn for 25 år siden

Olav Tufte (15000 kcal/dag)Da er jeg på det du kaller for seafood-diet...I eat what I see

Dette er eksempler på at man kan spise mye og samtidig være blant de som har lavest fettprosent i landet.

 

Det viktigste av alt er likevel: En slankekur vil aldri fungere dersom den har en sluttdato. Jo raskere man går ned i vekt, jo lettere legger man på seg etter slankekuren.

Det er hva man gjør år ut og år inn som teller. Derfor gjør det heller ikke noe om man spiser drittmat en sjelden gang, eller har en uke eller to uten trening en sjelden gang. Det siste er faktisk å anbefale for å restituere helt, dersom man trener mye.

 

Du skriver at du har prøvd i mange herrens år. Dette er typisk for jojo-slankere. Det er mange som gjør dette hele livet. Selv etter at de er 70 år tviholder de på samme oppskrift som har feilet i 50 år. Ikke bli en av dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@xHenrik

Den hørte jeg også av en eller annen mental trener. Om det du har prøvd, ikke fungerer, så må man gjøre noe annet. Blir som å insistere at den runde ballen skal inn i det kvadratiske hullet i boksen. Du har prøvd, det gikk ikke, altså må man prøve noe annet.

 

Problemet blir da: Hva skal man forsøke?

Jeg har på 90-tallet, dog sent, prøvd tilnærmet null fett, fordi det var den gang fettet var fienden. Det var denne tiden jeg gikk mest OPP i vekt. 

Jeg har trent mye kondisjon, ble riktignok litt slankere og litt sprekere, men så snart "liver kom i mellom", så gikk jeg enda mer opp. Jeg trente jo for kroppen, ikke fordi jeg syntes det var moro.

Jeg har gått på streng lavkarbo, da jeg var i et annet land, lite venner og mye tid. Gikk mye ned i vekt, fikk masse ros. Men så skulle vi ha IVF og barn og kostholdet passet ikke, opp igjen.

Jeg har som de fleste telt kalorier, noe som for min del bare fungerer kort tid. Jobber der jeg forventes å spise med brukerne hver dag, flere måltider.

Jeg har forsøkt moderere meg, lytte til kroppen. Drikker mer vann, mer grønnsaker. Dette gjør jeg nå, kombinert med trening (tung styrke). Akkurat nå er jeg i en depressiv fase (mye pga vekta) og blir fysisk syk minst en gang i mnd. (forkjøla, bronkitt, lungebetennelse osv). I beste fall beholder jeg vekten, men har etter jeg begynte jobbe igjen gått opp 3-4 kg. 

 

Vi spiser sunt, alle andre i familien er normalvektig eller mot undervektig. 

 

Så hva nå??? 

159 cm, 83 kilo, 42 år. Lenge hadde jeg max 80 i vekt, men etter ny jobb er tydeligvis 83 blitt nye vekta. Like mye som da jeg var høygravid! (har barn på 7 år)

Skal til psykolog, har nevnt tidligere at jeg tror jeg er en overspiser. Tar også anti-depressiva med de morsomme bivirkningen i form av økt sult. Passe for en som allerede har vansker med å regulere appetitten...

 

😢

 

Anonymkode: 75305...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

@xHenrik

Jeg har forsøkt moderere meg, lytte til kroppen. Drikker mer vann, mer grønnsaker. Dette gjør jeg nå, kombinert med trening (tung styrke). Akkurat nå er jeg i en depressiv fase (mye pga vekta) og blir fysisk syk minst en gang i mnd. (forkjøla, bronkitt, lungebetennelse osv). I beste fall beholder jeg vekten, men har etter jeg begynte jobbe igjen gått opp 3-4 kg. 

Anonymkode: 75305...d81

Målet med tung styrketrening en en av to. Enten å bygge muskler eller å bli sterkere/raskere. I begge tilfeller bør man ligge i kalorioverskudd.

Jeg vet ikke hva du spiser men kombinasjonen med lavkaloridiett og tung styrketrening er dårlig.

Det viktigste er å ha et langtidsperspektiv. Finn en livsstil som du også kan ha om 10 år.

Anbefaler å ikke bry deg om vekta det første året. Her et forslag:

Gå en tur på 15-20 minutter etter middag hver dag, eller gjør noe annet fysisk. Finn øvelser du liker på styrkerommet som du kan gjøre regelmessig (fordelt på f.eks 3 ganger i uka). Inkorporer dette i en livsstil, ikke noe du gjør av og til. Ikke tenk, Just do it! Ikke tren på en måte som gjør at du gruer deg til neste gang.

Spis nok sunn mat, og styr unna drittmat.

Gjør du dette vil du bli sunnere både fysisk og psykisk. Sammenhengen mellom fysisk aktivitet og økt psykisk velvære er veldokumentert. Psykologen din kan bekrefte dette.

Som bonus vil den nye lisstilen forbedre kroppen, men gi kroppen tid til å tilpasse seg. Sommeren 2020 vil du se smashing ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 9.55, xHenrik skrev:

Dette kan løses ved å slutte å telle kalorier. Spis sunn mat og beveg deg mer!

Et annet tips er å ikke spørre andre slankere om hvordan man forbedrer kroppen. Det blir som å spørre en røyker om hvordan man slutter å røyke.

Lytt heller til folk som kan dokumentere resultater. Man må kunne "walk the talk".

Marit bjørgen: Jeg teller egentlig aldri kalorier, men vet sånn noenlunde hva jeg har i meg, innrømmer skidronningen.

Heidi Weng: Jeg gidder ikke telle kalorier. Jeg spiser det jeg får, sier 22-åringen fra Enebakk

Mads Kaggestad: Dette er et interessant bilde fordi vi i snitt er 6–7 kilo tyngre nå på tross av at vi spiser 250 kilokalorier mindre per dag enn for 25 år siden

Olav Tufte (15000 kcal/dag)Da er jeg på det du kaller for seafood-diet...I eat what I see

Dette er eksempler på at man kan spise mye og samtidig være blant de som har lavest fettprosent i landet.

 

Det viktigste av alt er likevel: En slankekur vil aldri fungere dersom den har en sluttdato. Jo raskere man går ned i vekt, jo lettere legger man på seg etter slankekuren.

Det er hva man gjør år ut og år inn som teller. Derfor gjør det heller ikke noe om man spiser drittmat en sjelden gang, eller har en uke eller to uten trening en sjelden gang. Det siste er faktisk å anbefale for å restituere helt, dersom man trener mye.

 

Du skriver at du har prøvd i mange herrens år. Dette er typisk for jojo-slankere. Det er mange som gjør dette hele livet. Selv etter at de er 70 år tviholder de på samme oppskrift som har feilet i 50 år. Ikke bli en av dem!

For et tåpelig innlegg. Det er klart at TOPPIDRETTSUTØVERE kan spise mye og samtidig ha lav fettprosent. Er det noen som har sagt noe annet? Det er de aller færreste vanlige folk forunt å ha tid til og trene mange timer hver dag, de aller fleste har heller ikke fysikk til dette (da tenker jeg på skader, slitasje etc.) Når folk med vanlige liv skal gå ned i vekt, må de kontrollere inntaket av mat og en av de enkleste måtene å gjøre det på er telle kalorier. 

Anonymkode: 99750...499

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For et tåpelig innlegg. Det er klart at TOPPIDRETTSUTØVERE kan spise mye og samtidig ha lav fettprosent. Er det noen som har sagt noe annet? Det er de aller færreste vanlige folk forunt å ha tid til og trene mange timer hver dag, de aller fleste har heller ikke fysikk til dette (da tenker jeg på skader, slitasje etc.) Når folk med vanlige liv skal gå ned i vekt, må de kontrollere inntaket av mat og en av de enkleste måtene å gjøre det på er telle kalorier. 

Anonymkode: 99750...499

Den logiske bristen i denne påstanden er at mennesker aldri har vært så tykke som etter at de startet å telle kalorier.

Vi spiser færre kalorier enn for 30 år siden, men vi er tykkere. Ser du sammenhengen?

Du må gjerne mene at fysisk aktivitet er tåpelig. Jeg er av en annen oppfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ned som aldri før nå. Følger ingen diett og teller ikke kalorier. Spiser det jeg vil, nekter meg ikke noe. Det eneste jeg har gjort, er å endre spisetidene mine. 

 

Jeg gjorde noe tilsvarende for 15 år siden, da gikk jeg sakte, men sikkert ned i vekt. Tok 1,5 år på 20 kg. Men holdt vekta i flere år helt til livet tok en stor vending. 

Denne gangen går jeg langt raskere ned. Har siden romjul gått ned nesten 7 kg. 

Anonymkode: 40bfc...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, xHenrik skrev:

Den logiske bristen i denne påstanden er at mennesker aldri har vært så tykke som etter at de startet å telle kalorier.

Vi spiser færre kalorier enn for 30 år siden, men vi er tykkere. Ser du sammenhengen?

Du må gjerne mene at fysisk aktivitet er tåpelig. Jeg er av en annen oppfatning.

Jeg mener ikke at fysisk aktivitet er tåpelig, men at argumentene dine er det. Ser du forskjellen? 

Anonymkode: 99750...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går ned som aldri før nå. Følger ingen diett og teller ikke kalorier. Spiser det jeg vil, nekter meg ikke noe. Det eneste jeg har gjort, er å endre spisetidene mine. 

 

Jeg gjorde noe tilsvarende for 15 år siden, da gikk jeg sakte, men sikkert ned i vekt. Tok 1,5 år på 20 kg. Men holdt vekta i flere år helt til livet tok en stor vending. 

Denne gangen går jeg langt raskere ned. Har siden romjul gått ned nesten 7 kg. 

Anonymkode: 40bfc...059

Hva betyr det egentlig? Spisetider?

 

Anonymkode: 8747e...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg mener ikke at fysisk aktivitet er tåpelig, men at argumentene dine er det. Ser du forskjellen? 

Anonymkode: 99750...499

Lykke til med kaloritellingen.

Et av de sikreste bevisene på at dette ikke fungerer er alle menneskene som slanker seg med slankekur. Dersom dette hadde fungert ville ingen vært overvektige. En slankekur med en sluttdato er dømt til å feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det egentlig? Spisetider?

 

Anonymkode: 8747e...0fe

At jeg spiser til andre tider enn tidligere. Jeg spiser ikke frokost og lunjs, kun middag og kvelds. Jeg har et spisevindu på 4 timer i døgnet.

Anonymkode: 40bfc...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ned som aldri før nå. Følger ingen diett og teller ikke kalorier. Spiser det jeg vil, nekter meg ikke noe. Det eneste jeg har gjort, er å endre spisetidene mine. 

 

Jeg gjorde noe tilsvarende for 15 år siden, da gikk jeg sakte, men sikkert ned i vekt. Tok 1,5 år på 20 kg. Men holdt vekta i flere år helt til livet tok en stor vending. 

Denne gangen går jeg langt raskere ned. Har siden romjul gått ned nesten 7 kg. 

Anonymkode: 40bfc...059

Jeg gjør akkurat det samme, men spiser tre ganger mellom 11.30 og 20. Har gått ned åtte kilo siden jul, uten noen platåer der det stopper opp. 

Anonymkode: 5a7dc...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

At jeg spiser til andre tider enn tidligere. Jeg spiser ikke frokost og lunjs, kun middag og kvelds. Jeg har et spisevindu på 4 timer i døgnet.

Anonymkode: 40bfc...059

Blir du ikke dårlig av det?

Anonymkode: 8747e...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Blir du ikke dårlig av det?

Anonymkode: 8747e...0fe

Med tanke på at du på så kort tid må få i deg et minimum av kcal må det jo være voldsomt for magesekken. Selv spiser jeg etter kl 11 til kl 21 på kvelden. Da er det frokos/lunsj, middag og et lite kveldsmåltid/dessert i form av frukt feks.

Anonymkode: 8747e...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blir du ikke dårlig av det?

Anonymkode: 8747e...0fe

Dårlig? Hva skal jeg bli dårlig av?? 

Anonymkode: 40bfc...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dårlig? Hva skal jeg bli dårlig av?? 

Anonymkode: 40bfc...059

Mye mat på kort tid bla. Og svingende blodsukker. Å kun ha 4 timer smisetid for 1500 kcal er veldig kort og en belastning for kroppen.

Anonymkode: 8747e...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye mat på kort tid bla. Og svingende blodsukker. Å kun ha 4 timer smisetid for 1500 kcal er veldig kort og en belastning for kroppen.

Anonymkode: 8747e...0fe

Blodsukkeret mitt er mye mer stabilt nå enn tidligere. Ja, jeg har målt og fulgt med. Føler meg langt bedre nå med kun to måltider enn 3,4 eller 5 om dagen. Da svingte blodsukkeret mitt! 

 

Hvor mange kcal jeg får i meg, vet jeg ikke. Slutta å telle. 

Kroppen føles mye lettere, mer våken og mye mer tilstedet. 

Anonymkode: 40bfc...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Blodsukkeret mitt er mye mer stabilt nå enn tidligere. Ja, jeg har målt og fulgt med. Føler meg langt bedre nå med kun to måltider enn 3,4 eller 5 om dagen. Da svingte blodsukkeret mitt! 

 

Hvor mange kcal jeg får i meg, vet jeg ikke. Slutta å telle. 

Kroppen føles mye lettere, mer våken og mye mer tilstedet. 

Anonymkode: 40bfc...059

Da bør du følge med på mineral og vitaminer, og forsikre deg om at du ikke spiser for lite. Dette kan du gå på en gedigen smell med om du ikke passer på. Sykdom og underernært.

Anonymkode: 8747e...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du følge med på mineral og vitaminer, og forsikre deg om at du ikke spiser for lite. Dette kan du gå på en gedigen smell med om du ikke passer på. Sykdom og underernært.

Anonymkode: 8747e...0fe

Nei, man går ikke plutselig på en gedigen smell her. Man vil merke det i rimelig tid hvis man er feilernært. Er du frisk, rask og energisk så kan man ikke plutselig sitte der med skjegget i postkassa og ha kjempelave verdier av noe som helst. 

Anonymkode: 2732d...38a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist ca 2400 kalorier i gjennomsnitt per dag denne uka uten å verken gå opp eller ned i vekt så jeg tipper 2400ish kalorier er vedlikehold. Kjekt å vite egentlig. Jeg har for øvrig vært veldig forkjøla så jeg har ikke tenkt på underskudd med tanke på bedringsprosessen :) Blitt frisk igjen nå bare 1 uke etter jeg fikk forkjølelsen og jeg har heldigvis unngått hoste 😄 

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...