Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

I dag er jeg skikkelig demotivert. Har holdt aktivt på med å telle kalorier i 2,5 uke nå. Har prøvd å gå ned ved å leve sunt siden jul, men fikk ikke den raske nedgangen jeg ønsket. Den første 1,5 uka jeg telte gikk jeg ned 1,5 kg. Vet jo at det er vannvekt og urealistisk å skulle gå ned like mye hver uke. Jeg veier meg hver dag for å få med meg svingningene og den siste uka har vekta stått nesten bom stille. Fikk mensen for noen dager siden så det forklarer nok hvorfor. Men det er så kjedelig å ikke se resultatet at å ha spist fornuftig. Og gjør at jeg får lyst til å trøstespise. Hvordan holde motivasjonen oppe når man når et (forhåpentligvis) midlertidig stopp? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 9.3.2019 den 7.42, Hvitløk skrev:

I dag er jeg skikkelig demotivert. Har holdt aktivt på med å telle kalorier i 2,5 uke nå. Har prøvd å gå ned ved å leve sunt siden jul, men fikk ikke den raske nedgangen jeg ønsket. Den første 1,5 uka jeg telte gikk jeg ned 1,5 kg. Vet jo at det er vannvekt og urealistisk å skulle gå ned like mye hver uke. Jeg veier meg hver dag for å få med meg svingningene og den siste uka har vekta stått nesten bom stille. Fikk mensen for noen dager siden så det forklarer nok hvorfor. Men det er så kjedelig å ikke se resultatet at å ha spist fornuftig. Og gjør at jeg får lyst til å trøstespise. Hvordan holde motivasjonen oppe når man når et (forhåpentligvis) midlertidig stopp? 

Jeg har ikke noe godt svar, synes selv det er vanskelig, prøver bare å tenke at om det sammenlagt går nedover, så er det det viktigste - men det er ikke til å stikke under en stol at det er vanskelig å holde motivasjonen oppe når man ikke går ned... Jeg var i bursdag i går og gikk over mine daglige kalorier, men det får gå... Men ønsker deg masse lykke til!!

Selv vil jeg denne uken prøve å fokusere ikke bare på antall kalorier men også mer spesifikt på hva jeg spiser; i forrige uke var det flere ganger hvor jeg "sparte" kalorier på dagen for å kunne spise litt is på kvelden, og det er jo egentlig ikke nødvendig - kunne heller brukt de kaloriene på noe med mer næringsstoffer og mindre sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Aranciata skrev:

Jeg har ikke noe godt svar, synes selv det er vanskelig, prøver bare å tenke at om det sammenlagt går nedover, så er det det viktigste - men det er ikke til å stikke under en stol at det er vanskelig å holde motivasjonen oppe når man ikke går ned... Jeg var i bursdag i går og gikk over mine daglige kalorier, men det får gå... Men ønsker deg masse lykke til!!

Selv vil jeg denne uken prøve å fokusere ikke bare på antall kalorier men også mer spesifikt på hva jeg spiser; i forrige uke var det flere ganger hvor jeg "sparte" kalorier på dagen for å kunne spise litt is på kvelden, og det er jo egentlig ikke nødvendig - kunne heller brukt de kaloriene på noe med mer næringsstoffer og mindre sukker. 

Takk!

Det høres egentlig lurt ut. Etter å ha fokusert på kalorier så vet man jo ca hvor mye man spiser i løpet av en dag. Jeg har også spart opp slik at jeg kan kose meg med noe søtt. Men det skaper jo søtsug igjen dagen etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg vært laidback på hva jeg har spist, og har spist både pizza, smågodt og drukket øl.. herlig! 😁 

Ellers er jeg kommet skikkelig i gang med treningen igjen, og det er veldig digg. 🏃🏻‍♀️ 

Men tviler på å nå målet mitt på 68 kg innen påske...Dvs minus 5 kg fra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett 68-tallet flere ganger nå :skya:første gang 5.mars. Nå begynner jeg å tro på at jeg lukter på 67 snart!

I dag: 68,3 kg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Zenobia skrev:

Jeg har sett 68-tallet flere ganger nå :skya:første gang 5.mars. Nå begynner jeg å tro på at jeg lukter på 67 snart!

I dag: 68,3 kg

Grattis! Mitt mål for påsken er 70kg, og for 17. mai, 68kg, så håper jeg kan være like flink som deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har endelig igjen begynt å telle kalorier, og egenltig blitt litt sjokkert over hvor mye kalorier det er i ting... Når jeg var student og bodde alene var det så lett å lage rar kalorifattig mat, men nå lager jeg middag for to... Og da er det også litt vanskelig å si nei til risen og sausen, og bare ta fisken og brokkolien...

Det andre jeg sliter med er de gangene middagen blir vanskelig å telle kalorier på... Overtidsmat på jobb, søndagsmiddagen hos bestemor. Er liksom bare nødt til å legge inn 1000kcal og håpe på det beste...

Etter halvannen uke med telling, ble jeg faktisk litt skuffa over at det ikke hadde forsvunnet mer enn 300 g :P Hadde jo håpt vann og sånn forsvant litt, så man fikk en liten boost… Får se neste uke da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å gå ned 5 kilo i løpet av våren.. Har bestilt meg PT trener for å komme i gang etter ryggoperasjon for 6 mnd siden.. Spennende dager! Er spent på hva kroppen versjon 2.0 klarer! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ned ca 20 kg ttalt, har gått ned omtrent 2 kg hittil.

Men lurer på en ting, hvor mange kilo er det vanlig å gå ned på ca 3 mnd med 1500 kcal pr dag? Er 94 kg og 169 høy om det har betydning, stillesittende jobb og veldig lite aktiv pr i dag.

Anonymkode: 8747e...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ned ca 20 kg ttalt, har gått ned omtrent 2 kg hittil.

Men lurer på en ting, hvor mange kilo er det vanlig å gå ned på ca 3 mnd med 1500 kcal pr dag? Er 94 kg og 169 høy om det har betydning, stillesittende jobb og veldig lite aktiv pr i dag.

Anonymkode: 8747e...0fe

Spørs hvor mye du forbrenner. For å gå ned en kilo må du ha 7000 kcal i underskudd. Anbefaler deg å regne ut BMR’en din. 

https://www.calculator.net/bmr-calculator.html?ctype=metric&cage=25&csex=m&cheightfeet=5&cheightinch=10&cpound=160&cheightmeter=180&ckg=60&cmop=0&coutunit=c&cformula=m&cfatpct=20

Anonymkode: 14ae8...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Aranciata skrev:

Grattis! Mitt mål for påsken er 70kg, og for 17. mai, 68kg, så håper jeg kan være like flink som deg!

Takk for gode ord :takke: Lykke til med å nå målene dine! :nordvesta:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som IKKE blir motivert av alle suksesshistoriene…? :P 

Teller og trener og er aktiv. Men står i beste fall stille, men helst heller opp i vekt. Kjenner meg skikkelig mislykka! 

Anonymkode: 75305...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Desember har det så og si stått på stedet hvil. Gikk ned til 81,5 for noen uker siden, men gikk fort opp igjen til 83 (som var vekta før jula starta også). Nå skal jeg 3 uker i praksis snart, og forrige praksis gikk jeg ned 3 kg fordi jeg spiste riktig og var i mye aktivitet. I dag har jeg spist 3300 kalorier... I går 2300. Jeg er sjuk vel og merke, så "unner" meg litt ekstra, men har "unnet meg" ekstra en god stund nå. Jeg aner ikke hvordan jeg skal stoppe overspisinga framover... :( Jeg prøver, feiler, prøver, feiler... Konstant. Er så kjipt at jeg ikke klarer å være konsekvent over tid lenger! 😐 

Er det virkelig sånn at kroppen IKKE ønsker vektnedgang? Hvorfor?? 

Anonymkode: 6a151...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Abruzzi

Titter innom med et spørsmål. Jeg skal prøve for harde livet å gå ned i vekt, igjen, som jeg har prøvd på i mange herrens år nå... Jeg skal telle kalorier med Lifesum, og har gjort det tidligere, men ofte falt av lasset når jeg f.eks spiser ute og ikke kan telle kaloriene. Hvordan løser dere dette? Finner der bare noe i matvaredatabasen og tipper mengden dere har spist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Abruzzi skrev:

Titter innom med et spørsmål. Jeg skal prøve for harde livet å gå ned i vekt, igjen, som jeg har prøvd på i mange herrens år nå... Jeg skal telle kalorier med Lifesum, og har gjort det tidligere, men ofte falt av lasset når jeg f.eks spiser ute og ikke kan telle kaloriene. Hvordan løser dere dette? Finner der bare noe i matvaredatabasen og tipper mengden dere har spist? 

Ja, jeg prøver å ta litt hardt i. Evt spiser jeg mindre tidligere på dagen hvis jeg vet at jeg f.eks skal ut og spise senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første innlegg i denne tråden. Har prøvd å ikke fokusere så mye på vekt denne gangen men veide meg for første gang på lenge i dag; startvekt 7. januar: 87 kg, vekt i dag: 79,3 kg.

Virkelig en helt fantastisk følelse, å nå 70-tallet var mitt første delmål, har ikke veid noe som starter med 7 siden 2016 så det er virkelig fantastisk å ha nådd mitt første mål. Med min høyde må jeg veie 73 kg for å være innenfor normalvektig bmi så det blir neste mål.

Det jeg har gjort for å gå ned i vekt er å trene tre ganger i uken og å gå til alt jeg skal som studier, handling av mat osv, her er jeg heldig og har alt innen gangavstand men har likevel fokus på å gå mest mulig i hverdagen. 

Av mat består frokost, lunsj og kvelds av forskjellige variasjoner; enten gresk yoghurt/mager kesam med bær og et lett dryss med valnøtter eller enten havregrøt, grove knekkebrød med magert pålegg eller diverse salater med kylling eller linser. Til middag er jeg ikke like streng men prøver å ha fokus på rene fiske- og kjøttprodukter og mest mulig grønnsaker og minst mulig karbohydrater, men jeg kan godt spise ris eller pasta et par ganger i uken. Mellommåltid er en frukt eller en gulrot. Lørdag og til dels fredag kveld har jeg «fri» men kjenner jeg ikke har samme suget etter søtt lenger så holder for meg med en 40 grams sjokolade ca., men koser meg skikkelig med en god kaloririk middag på lørdag, føler det er høydepunktet i uken mer enn det søte. 

Jeg drikker kun vann og svart kaffe (bortsett fra litt Pepsi Max og kanskje en øl fredag og lørdag kveld). 

Ellers har jeg bestemt meg for å ikke telle kalorier fordi jeg da føler maten tar over hele livet, jeg prøver heller å ta fornuftige valg og holde meg relativt lavt kalorimessig ut ifra kunnskap. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter en lang periode hvor jeg har vært misfornøyd med den kroppslige utviklingen, har jeg lest meg opp og bestemt meg for den såkalte knekkebrøddietten. Hvorvidt den måten å gjøre det på er sunn eller ikke ser jeg mange ulike meninger om, men trening og sunn mat alene vil rett og slett ikke gi meg det sparket bak jeg trenger. Vet forbrenningen vil gå ned og at kiloene kan komme fort tilbake om jeg går tilbake til det kostholdet jeg har hatt, men er motivert til å finne en god balanse etter at flere kilo forhåpentligvis har forsvunnet. 

Har offisielt vært på dietten siden jeg stod opp i dag, og er spent på hvordan det kommer til å bli de nærmeste dagene. Har ikke hatt baderomsvekt, så det handles inn nå slik at jeg kan holde oversikt over utviklingen. Kommer til å trene lett ved siden, men tror ikke jeg kommer til å orke høy intensitet. Planlegger derfor å trappe gradvis opp på treningen igjen når jeg skal gå gradvis over til et mer normalt kosthold. Forhåpentligvis vil dette føre til at overgangen blir lettere og at jeg får tilbake en del av muskelmassen i et fint tempo.

Er det noen andre her som holder på med knekkebrøddietten for tiden? Hvordan har det så langt vært? ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Highhopes skrev:

Mitt første innlegg i denne tråden. Har prøvd å ikke fokusere så mye på vekt denne gangen men veide meg for første gang på lenge i dag; startvekt 7. januar: 87 kg, vekt i dag: 79,3 kg.

Virkelig en helt fantastisk følelse, å nå 70-tallet var mitt første delmål, har ikke veid noe som starter med 7 siden 2016 så det er virkelig fantastisk å ha nådd mitt første mål. Med min høyde må jeg veie 73 kg for å være innenfor normalvektig bmi så det blir neste mål.

 

Dette var moro å lese, grattis! Det er jo kjempebra! Lykke til videre. :)

 

2 timer siden, Basi skrev:

Er det noen andre her som holder på med knekkebrøddietten for tiden? Hvordan har det så langt vært? ❤️

Hei, jeg spiser en del knekkebrød selv men jeg måtte google denne kuren for å se hva det er, og det virker jo ganske så strengt... Selv teller jeg kalorier og synes det er en grei måte å få oversikt på. Og knekkebrød er jo veldig praktisk fordi det har så få kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 5.3.2019 den 18.40, Vera skrev:

Oi, når jeg leser det jeg skrev nå, så ser jeg at jeg ikke var tydelig. Det var ment som et kjempestort kompliment, for når jeg får frysninger så er det av noe som er hjerteskjærende fint 😊 

Ja, så bra! Takk igjen! Jeg tenkte jo at det var deg, så da var det enklere å tolke det positivt. :) 

På 5.3.2019 den 21.20, Vernis skrev:

Vil bare kommentere dette: Jeg trener step og styrke i sal. Har gjort det i mange år. Jeg har svært lite fokus på andre enn meg selv når jeg strever over stepen . Jeg tenker aldri at noen er for store eller for dårlig koordinert. Jeg har nok med meg selv. Still deg et sted i salen hvor du ser instruktøren godt.  Ikke gi opp. Det er supergøy etter en stund og husk at hvert eneste menneske i salen har vært ny og ukoordinert. De som suser feilfritt over stepen og henger med på alle instruktørens trinn går sannsynligvis fast på timen og kjenner programmet.  🙂

Takk for at du sier det. :) 
Instruktøren sa det samme, at alle er så opptatt med seg selv. Så jeg får bare huske på dette når jeg er der og klusser det til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 13.28, Aranciata skrev:

Selv vil jeg denne uken prøve å fokusere ikke bare på antall kalorier men også mer spesifikt på hva jeg spiser; i forrige uke var det flere ganger hvor jeg "sparte" kalorier på dagen for å kunne spise litt is på kvelden, og det er jo egentlig ikke nødvendig - kunne heller brukt de kaloriene på noe med mer næringsstoffer og mindre sukker. 

Siterer meg selv for å fortelle at jeg absolutt ikke har gjort det jeg sa jeg skulle gjøre! Jeg har holdt meg under 1500 kalorier per dag, men har spist ganske mye usunt: i går spiste jeg marsipanbrød (de små til Anton Berg, ELSKER de - selv om vennene mine kaller meg bestemor), i dag spiste jeg de nye veganske nuggets på McDonalds, jeg har spist is om kvelden flere dager... Jeg spiser mye grønnsaker, knekkebrød osv. også, men jeg merker at jeg sparer kalorier ved måltidene for å kunne "splurge" senere, kanskje ikke den beste strategien! Men men, fint å kunne snakke om det her! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...