Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Som jeg hater vektplatåer. Er på et solid kaloriunderskudd hver eneste dag og neida, vi holder oss der vi er eller går opp hundre gram bare fordi 😆 Det fine er at jeg ser på kroppen at fettet forsvinner selv om vekta slapper av akkurat nå. Prøvde en bukse som tidligere har vært litt stram i livet og den er så stor nå at den ikke kan brukes lenger.

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det flere her som har kuttet sukker helt? Husker det var en tråd for litt tilbake hvor flere skulle holde opp med sukker og telte dager. Jeg trodde jeg var motivert for det den gangen, men visste nok ikke hvordan jeg skulle klare det. Så det gikk ikke. Nå har jeg vært uten sukker i to måneder. Og det er nok årsaken til at jeg klarer å ta av de kiloene jeg ønsker også. Har dere som også unngår sukker lignende erfaring?

Anonymkode: c444a...275

Jeg har vært sukkerfri i ti måneder. Jeg tror ikke det er årsaken alene til at jeg klarer å fortsatt holde på med denne livsstilsendringen, men har tro på at det er en medvirkende årsak. Jeg ser at mange andre trenger å ikke nekte seg ting, men spiser godteri i helgene for eksempel.

For meg er sukker så triggende at jeg ikke har turt enda. Jeg savner det ikke, så hvorfor skal jeg ta sjansen? Jeg unner meg masse god mat og masse gode grønnsaker og litt bær. Jeg lærer meg også at kos ikke er lik godteri/ mat. Jeg lærer meg at en skogstur er kos. En TV-serie er kos. Alenetid er kos. Osv.

Ved tidligere forsøk på slanking og tidlig i denne prosessen jeg holder på med nå, så savnet jeg godteri og gledet meg til den dagen jeg kunne spise sjokolade og is igjen. Nå er jeg kommet dit at jeg ikke savner det lenger og ser ikke frem til det. Er ikke noe jeg har lyst på. Mitt nye matliv er uten sukker. Jeg er ikke fanatisk med tanke på kalorier, og har spist både sukkerfri gjærbakst (holdt meg lenge unna karbohydrater generelt også, men spiser nå grove produkter), bær og nøtter. Når lysten og behovet for sukker ikke er der, har jeg ikke behov for å prøve å trigge den lysten igjen.

Det er jo like individuelt som med mange andre aspekter av en livsstilsendring. Det fungerer for meg, men det er langt fra fasiten for alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 11.15):

Hei hei! 

Har lest gjennom litt av innleggene her -veldig motiverende lesning. Dere er flinke! Jeg skal nå forsøke å endre livsstil, etter et år med mye stress, inaktivitet og usunn kost. Veier nå 74 kg (på 166 cm). Har en trivselsvekt på 64-65 kg. Har veid det samme før, men merker nå utrolig stor forskjell på fysikken da jeg siden korona kom ikke har trent styrke. På 74 kg nå er jeg mye mer dvask og slapp i kroppen/huden. Så jeg har nok også mistet noe muskelmasse i denne perioden. 

Det siste året med korona har vært et (unnskyld språket) jævla slit 😅 men nå har jeg ferie og kan roe ned. Tenker da at jeg har en god mulighet til å endre fokus på den livsstilen jeg har innarbeidet det siste året. Har dere noen gode tips til vekttap? Har tenkt litt på kaloritelling og veiing av mat, men kjenner litt på at det kan bli litt styrete? Men sånn må det kanskje være når man skal ned i vekt. Skal også øke hverdagsaktivitet med å gå tur daglig, og ha et skritt-mål på 10 000 skritt. 

Alle tips tas i mot med åpne armer 😃😃 

Anonymkode: ff95e...c4c

Jeg er like høy som deg, men jeg vet ikke om vi har samme kroppsform.

Jeg begynte å bruke lifesum og la inn det meste der et par uker. Veide ikke mat, så ble noe omtrentlig. Det er vel snart fire uker siden. Jeg har sluttet med det nå, det var vel mest for å komme i gang og bli bevisstgjort på kalorimengder i saker og ting.

Jeg liker å trene og å være aktiv men det har ikke blitt like mye som før, så der har jeg tatt grep. Forsøker å alltid få minst 10 000 skritt, i tillegg til at jeg forsøker å trene fire ganger i uken. Trener mest med å gå raskt opp på fjellet, fordi det synes jeg er gøyest. Dessuten litt gruppetimer og trappeløp (sammen med andre). 

Jeg spiser også mindre nå, fordi magemålet mitt har krympet og jeg orker ikke like store porsjoner. Jeg har også nesten kuttet godis. Men jeg kan fint unne meg 10 smågodtbiter en lørdag og en rad sjokolade en fredag om jeg føler for det. Denne helgen har jeg ikke følt for det, men har drukket vin istedenfor.

Jeg har ingen nei-mat, men burde sikkert ha det. Min nemesis er potetgull, så det avstår jeg fra. Det er i hus da, fordi jeg har barn som spiser det, men hvis jeg spiser det så holder jeg meg til en liten skål på ca 25 gram.

Jeg har gått ned ca 3 kg, sikkert en del av det vann. 7 cm rundt hoftene og 4-5 cm rundt midjen. Veier 69.5 nå og føler meg ganske fresh egentlig. Kanskje mest fordi jeg er litt tynnere bare og litt mindre pløsete. Dessuten så får jeg masse energi av å trene. Jeg liker øl, forresten, men har byttet ut vanlig øl med lite øl. Det er ikke like godt, men det går..

Anonymkode: bf276...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skikkelig mye energi for tiden! Merkes godt at jeg er 12 +/- kg lettere.

Gikk tre toppturer forrige uke, pluss tre turer på lørdag, og gikk to turer i går. Rundt 16 000-21 000 skritt hver dag. 

Gleder meg til å gå ned enda flere kg, og kunne bevege meg enda lettere. Tenk så lett det er å være i aktivitet for dere som ikke drasser 30 kg ekstra med på hver aktivitet dere gjør 😁

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (22 timer siden):

Jeg har vært sukkerfri i ti måneder. Jeg tror ikke det er årsaken alene til at jeg klarer å fortsatt holde på med denne livsstilsendringen, men har tro på at det er en medvirkende årsak. Jeg ser at mange andre trenger å ikke nekte seg ting, men spiser godteri i helgene for eksempel.

For meg er sukker så triggende at jeg ikke har turt enda. Jeg savner det ikke, så hvorfor skal jeg ta sjansen? Jeg unner meg masse god mat og masse gode grønnsaker og litt bær. Jeg lærer meg også at kos ikke er lik godteri/ mat. Jeg lærer meg at en skogstur er kos. En TV-serie er kos. Alenetid er kos. Osv.

Ved tidligere forsøk på slanking og tidlig i denne prosessen jeg holder på med nå, så savnet jeg godteri og gledet meg til den dagen jeg kunne spise sjokolade og is igjen. Nå er jeg kommet dit at jeg ikke savner det lenger og ser ikke frem til det. Er ikke noe jeg har lyst på. Mitt nye matliv er uten sukker. Jeg er ikke fanatisk med tanke på kalorier, og har spist både sukkerfri gjærbakst (holdt meg lenge unna karbohydrater generelt også, men spiser nå grove produkter), bær og nøtter. Når lysten og behovet for sukker ikke er der, har jeg ikke behov for å prøve å trigge den lysten igjen.

Det er jo like individuelt som med mange andre aspekter av en livsstilsendring. Det fungerer for meg, men det er langt fra fasiten for alle.

Så bra! Gratulerer. 😊 Jeg har prøvd det tidligere, men det fungerer ikke for meg i lengden. Jeg kan fint gå noen måneder uten, og så plutselig kommer søtsug fra helvete. Da er det bedre at jeg unner meg litt om helgene så får jeg heller jobbe med å kutte ned litt for hver gang. Kanskje jeg kommer dit en dag at jeg kan leve uten søtsaker. 

Endret av Katretty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2021 at 1:22 PM, Rainstorm said:

Nå holdt/holder jeg på å gå på en "smell". Og jeg skriver her for å bevisstgjøre meg selv, å myndiggjøre meg selv til å ta gode valg, og søke litt støtte i dette fellesskapet. 

Fullførte siste eksamen denne uka, nå har jeg helga på å flytte ut og vaske ut av leiligheten her jeg bor. Har alt for mye å gjøre og så våknet jeg i dag morges og var syk. Helt sikkert som følge av stress. 😕 Så jeg kom ikke i gang med dagens plan, orket ikke og så tenkte jeg "Nå går jeg på butikken og kjøper muffins, chips, brus og sjokolade. Det er greit! Det har vært innmari mye stress i det siste, jeg trenger den trøsten for å overhodet komme meg gjennom denne dagen!". Jeg syntes innmari synd på meg selv, var innmari stressa og syntes det måtte være greit med en hver lettelse fra denne situasjonen jeg kunne finne. Hvis jeg "fikk spise dritmat" som en "premie" så ville jeg orke å ta meg sammen nok til å få unnagjort all jobben... Så jeg bestemte meg for å gå på butikken og ble letta. Trøsten var tilgjengelig. 

MEN på vei dit innså jeg at at dette er jo helt tullete! Det er synd på meg, det er okei å være stressa og frustrert, og jeg fortjener en hver lettelse jeg kan få. Men gjør det situasjonen min lettere å proppe kroppen full med mat som gjør at den blir slappere, får mer smerter og overhodet ikke gir den den næringen den trenger for å både bli frisk, samt orke det jeg har å gjøre? NEI! Hva da, skal jeg spise 5-6000 kalorier i dag, mens jeg presser meg til å gjennomføre hardt fysisk arbeid mens kroppen skriker om hvile, er det liksom å være god mot seg selv, å trøste seg selv? Det er jo egentlig bare destruktivt og skada. 😡 En ting er vekta, en annen ting er hvilke signal det gir til meg selv å unnlate å gjøre alle de andre gode tingene. 

Nei, det kroppen min trenger er næringsrik mat som gir den energien til å bli frisk og smertefri. Den trenger vann og hvile/søvn. Det jeg trenger er omsorg, støtte og anerkjennelse. Fleksibilitet! Jeg gikk hjem og lagde meg en ørretsalat, har spist den og jammen var den god. Nå skal jeg ta en lang lur, selv om jeg ikke har tid, fordi forhåpentligvis har jeg litt mer energi når jeg da våkner senere. Og hvis jeg ikke er bedre, så får jeg bite i det sure eple og be noen om hjelp, eller be om å få utsette flyttingen. Det går! Dette er å være ressurssterk for seg selv. Ikke la maten være ens eneste ressurs og støtte.

Dette er det motsatte av det jeg alltid gjør ved stress og påkjennelser, jeg biter alltid tenna sammen og presser "bare litt til" og så fører det til at jeg får det verre i lengden. Nå prøver jeg noe annet, selv om det uroer meg å bare skulle legge meg til å sove nå med så mye på programmet... Jeg får bare prøve. 😬💪

Så utrolig bra jobba! Og takk for inspirasjon (eller hva jeg skal kalle det). Følte meg sterkere bare av å lese dette! Hvis du kan være så rå med alt som skjer rundt meg, kan ihvertfall jeg være det, som bare har ferie og alle muligheter til å ta gode valg.

Anonymkode: 29a06...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på dette prosjektet for fire uker siden da jeg kjøpte meg vekt og veide meg og veide 72.7 kilo. Da var jeg på siste dagen på mensen. Og det var midt på dagen, og ikke om morgenen. På dagen i dag er jeg 68.6 og rent formelt sett innafor normalvekt. Så jeg har nådd målet mitt for sommeren gitt! 

Anonymkode: bf276...225

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle finne frem litt klær til en tur vi skal på, har lite som passer- men fant ei bukse jeg hadde lagt bakerst i skapet, den er riktignok i strl L- men den stoppet på låra sist- og nå gikk den på!! :nori:

Gir meg såå mye motivasjon til å fortsette, og dagene går veldig greit egentlig- på fredag starter jeg dog ferien min og er jo veldig spent for det pleier å kreve litt mer. Men har troa, so far so good :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er superfornøyd nå. -17kg på 4 mnd 🙂 Velger å bli på vekta jeg har nå som er 70kg. Mye muskler og fint fettlag på hele kroppen. Så glad jeg begynte på reisen her, føler meg i min livs beste form 🤩👏

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt for sommeren var 94 kg, nå veier jeg 90. Har prøvd å komme meg under 90 de siste dagene uten hell, men det går fint, jeg crusher målene mine! Hvis jeg klarer å opprettholde sånn høvelig samme vektnedgang, håper jeg på 80 kg i løpet av tidlig høst. Jeg har ikke veid 80 kg siden 2005! Denne gangen er jeg så bestemt på å holde vekta at jeg gir bort klær etterhvert som de blir for store, jeg klarer oppriktig å gi slipp på snacks og overspising og kjenner at det er nok å spise mindre. Det er en helt ny følelse.

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide i meg i dag, siden jeg skal bort ei uke og ikke får veid meg på fredag. 67,9, så 900 gram unna målet jeg hadde satt meg, men er fornøyd med å ha klart 5,1 kg i en stressende periode. Nå blir det roligere i sommer, så planen er å bli flinkere til å trene i sommer slik at jeg har fått en god vane til i høst, når det blir atter en stressende tid. Nå i sommer er målet minst en halvtime om dagen eller en lengre gåtur. Bruker videoer fra YouTube her hjemme, og håper på å få trent et par kvelder i uka (gruppetrening) fra høsten av. 

Nå strammer ikke denne buksa, og jeg kommer inn i to andre igjen. I løpet av høsten håper jeg å nå målet (en kjole som henger i skapet).

Sabine

Anonymkode: c8ab6...85b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flinke dere har vært!! Blir imponert over å lese hvor mye dere har gått ned og hvor fornøyd dere er!😃 Kjenner meg igjen i mye av det dere skriver! Har selv gått ned 8,5 kg og har kommet under 23 i bmi, er kjempe fornøyd! 
 

Målet mitt for i sommer er å holde meg her eller gå saktere ned. Ønsker noen kg til ned, men fornøyd om jeg holder vekta. Hovedmålet mitt håper jeg å nå innen høsten er over. 
 

Jeg har kommet inn i mye sunnere vaner, og skal fortsette å spise slikt, trene som nå og gå turer slik som jeg gjør nå. Fortsetter det sånn er jeg i en livsstil jeg trives med. Dette gleder jeg meg veldig over! 
 

Var nettopp å handlet meg ny tur-shorts og t-skjorte. Utrolig fornøyd over at str M i stoff uten stratch ikke strammet😃

Anonymkode: c444a...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er det skumleste jeg har gjort på lenge, men må vise det til noen som er på samme bølgelengde. Jeg har snart gått ned 20 kg over lang tid, og klarer ikke å se det selv i speilet. Men da jeg gjør sånn, så ser jeg tydelig at jeg har gått ned. Ikke rart buksene er blitt så slappe i livet!

65EDC891-81F4-47B2-82ED-29BC98246368.jpeg

Anonymkode: 09c22...8f1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er det skumleste jeg har gjort på lenge, men må vise det til noen som er på samme bølgelengde. Jeg har snart gått ned 20 kg over lang tid, og klarer ikke å se det selv i speilet. Men da jeg gjør sånn, så ser jeg tydelig at jeg har gått ned. Ikke rart buksene er blitt så slappe i livet!

65EDC891-81F4-47B2-82ED-29BC98246368.jpeg

Anonymkode: 09c22...8f1

Wow!! For en innsats!! Du er helt rå :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er det skumleste jeg har gjort på lenge, men må vise det til noen som er på samme bølgelengde. Jeg har snart gått ned 20 kg over lang tid, og klarer ikke å se det selv i speilet. Men da jeg gjør sånn, så ser jeg tydelig at jeg har gått ned. Ikke rart buksene er blitt så slappe i livet!

65EDC891-81F4-47B2-82ED-29BC98246368.jpeg

Anonymkode: 09c22...8f1

Det er stor forskjell 😱 MEN, du var fin fra før av også - og det skriver jeg fordi jeg genuint mener det!

 

Det viktigste er hvordan du føler det. 20kg er mye! Fy søren, dette krever mye viljestyrke! 🙏🏻🤩

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

momboss skrev (På 23.6.2021 den 15.46):

Jippi! Så lite har jeg ikke veid på mange år🥳 Snart i mål med første delmål🥳

798C4DCC-6D54-4D44-9B0E-1662773530F5.jpeg

Hvilken app er dette? Ser supermotiverende ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bursdag i går. Spiste et kakestykke, og selv om jeg holdt meg innenfor kaloriene, gikk vekta opp fra i går. Er det sukker og mel som stopper prosessen?

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var i bursdag i går. Spiste et kakestykke, og selv om jeg holdt meg innenfor kaloriene, gikk vekta opp fra i går. Er det sukker og mel som stopper prosessen?

Anonymkode: c444a...275

Det er noe med glukogenlagre, det er midlertidig bare. 

Anonymkode: bf276...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...