Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

2ro skrev (14 minutter siden):

Det var trist å lese. Sender deg en klem ❤️ 

Takk ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der nådde jeg målet mitt for slutten av juni, 94 kg. 14 kg ned på 8.5 uker. Det har vært intenst, men lærerikt. Setter meg et nytt mål om 91 kg på den siste veiinga i måneden og satser på å se 80-tallet en gang i juli :) Gleder meg maks til ting stabiliserer seg og jeg kan kose meg med mindre mengder mat og en lettere kropp. 

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (4 timer siden):

Det er sinnsykt lenge siden jeg var her inne. 2021 har, til nå, vært et drittår uten like. Jeg gikk jo ned til 72 kg. Så kom januar, og ting ballet på seg. Pr nå veier jeg 77. Jeg begynte å bruke mat for å regulere følelsene mine igjen, søvnen var dårlig pga en baby som våknet hver bidige time, kommunen stengte ned treningssentrene(utetrening vinter/vår er ganske uaktuelt pga leddgikt) og jeg gikk rundt i en zombie-tilstand. 

Spol frem til påske, og en av mine nærmeste fikk påvist kreft med spredning. Operasjon er uaktuelt, og spredningen er til blant annet skjelett og en del andre organer. Vi vet ikke hvordan medisinene kommer til å fungere enda, men hun er syk. Veldig syk.. 

To uker senere får ei annen påvist tarmkreft. Hun har ikke respondert som håpet på cellegift. Dette er ikke en jeg personlig har noe med å gjøre, men jeg har mye å gjøre med en av de nærmeste pårørende. Og jeg har så fryktelig vondt av henne. Dette er min absolutt beste venn, og å se hva hun går gjennom er hjerteskjærende. 

4 dager etter denne beskjeden får min mor beskjed om at hennes beste venninne har fått en hissig type kreft. Hun har siden vært gjennom to store operasjoner. 

Det kunne liksom ikke bli verre. Så en dag så jeg i do etter å ha tisset, og urinen min var merkelig mørk. Det viser seg at jeg har kronisk leversvikt. 

Nå er livet mildt sagt jævlig kjipt. Men det er noe positivt i det: medisineringen min er et sunt og godt kosthold og mye mosjon. Så nå bretter jeg opp ermene, finner veien inn hit igjen og tørker støvet av joggeskoa. 

Håper alle her er friske og raske, og at sommeren byr på sol, is og latter 🍦 

Lykke til med vektnedgang dere. For min del, kan 2021 bare gå oppover! 

Litt av noen nyheter og påkjenninger 💕

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der nådde jeg målet mitt for slutten av juni, 94 kg. 14 kg ned på 8.5 uker. Det har vært intenst, men lærerikt. Setter meg et nytt mål om 91 kg på den siste veiinga i måneden og satser på å se 80-tallet en gang i juli :) Gleder meg maks til ting stabiliserer seg og jeg kan kose meg med mindre mengder mat og en lettere kropp. 

Anonymkode: 4a599...6c0

Gratulerer 😄 Veldig bra jobba å ha nådd målet med så store marginer. 

 

Jeg mangler fortsatt en kilo før jeg når målet mitt for juni og håper at jeg når det. Har de siste to månedene ligget på et snitt på rundt 0.5 kg i uka, så det skal være teknisk mulig med det opplegget jeg har brukt i det siste og symbolsk sett så er det jo gøy å nå et mål innenfor en gitt tidsramme, er litt mestring i det. 😄 

Samtidig så vet jeg at kroppen er lunefull og at vekten ikke slipper i en jevn takt (per uke har det vært alt fra 0 - 1.2 kg ned i løpet av denne perioden), så det er ikke noe stort nederlag om jeg bommer på noen hundre gram, liksom. Å ha klart å legge om livsstilen og holde på den i 8 uker og samtidig gå jevnt og trutt ned er en stor seier i seg selv, og for meg betyr det mer en tallet på vekta akkurat den 25. juni :P 

Også vet jeg jo at dette ikke er slutten også. Sluttmålet er lavere, og selv da tenker jeg å fortsette å følge med på vekten og prøve å ikke gå opp igjen. Vet hvor lett det er for meg å falle tilbake i gamle vaner hvis jeg først blir for avslappet, så er forberedt på at fokuset på livsstil er noe jeg må fortsette å jobbe med selv når jeg er fornøyd med vekten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt på meg mye det siste året, sikker 8-9 kg:( veide forrige uke, 85 kg og 160 cm høy. Vinterne går ikke så bra for meg, med mørke dager og lite sol. Trøster meg med snop, kaker, potetgull, tyngre mat. Merker ikke vektoppgang når man pakker seg inn i tjukke klær. Så passer ikke sommerklæra når vår og sommer kommer. Føler meg blubbete , vanskelig å bevege seg:( Gruer meg mest til vinteren kommer igjen og jeg skal dempe lysmangel med mat...

Noen andre som har samme problemet? Bevissthet er èn ting, men har ingen gleder utenom mat på vinteren:(

Anonymkode: 39fa4...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stressende liv. Dvs jeg kjenner på stress store deler av dagen og dette har jeg merket at påvirker vekten. 
 

Jeg prøvde for første gang å gå ned i vekt i fjor. Ferdig med å få barn og ønsket meg en normalvekt jeg kunne føle meg vel med. Hadde ingen erfaring med vektnedgang og begynte derfor å veie mat og logge i lifesum. 
 

Det gikk veldig fint. Jeg gikk raskt ned i vekt. Og var egentlig bare få kg unna ønskevekten. Men måten det ble gjort på, ble enda mer stressende for meg og jeg ga opp. Og rundt jul og til påske gikk vekten opp igjen til utgangspunktet. 
 

Det jeg forsto, var at jeg var alt for streng med meg selv med tanke på hva jeg mente jeg burde spise og ikke. Og at loggingen stresset meg veldig. 
 

Derfor måtte jeg prøve en ny måte denne gang. Jeg har lært mye av loggingen, men jeg har ikke logget og veid en dag. Jeg spiser det jeg vet jeg har godt av og i rimelige mengder innenfor tre måltid. Periodisk faste. Har ikke vært sulten et sekund og stresser ikke med loggingen. 
 

Er ikke langt fra der jeg var før jul da jeg hadde gått ned i vekt. Jeg har brukt en uke eller noe mer enn jeg gjorde med loggføringen. Er mer glad, stresser mindre, koser meg mer med maten og er bare veldig mye mer fornøyd. 
Jeg føler meg bedre i kroppen også. 
 

Så denne erfaringen må jeg bare fortsette å dra nytte av. Jeg skal fortsette med å ikke stresse, ikke ha for strenge forventninger til meg selv og være fornøyd med den vektnedgangen jeg har klart hittil. 
 

Håper dere før meg har kommet frem til dette og at det går bra med dere!

Anonymkode: c444a...275

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
Sinsiew skrev (8 timer siden):

Inspirerende, Rainstorm 💪💃

Godt ens egen motivasjonspeptalk kan inspirere 😅

Og du, fy faen for et år du beskriver. Sender deg masse styrketanker gjennom webben, det der var mye på en gang. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (9 timer siden):

Det er jo kjempebra jobba. 21 kg ned når nordmenn i snitt har lagt på seg 6 kg er jo en prestasjon. 

Kanskje kroppen din har hatt godt av å stabilisere seg en stund? Det er jo mange kg ned. Kjedelig at det stopper før målet, det vet jeg alt om. Men det kan jo være andre ting som skjer med kroppen som ikke vises på vekten. Jeg har økt muskelmasse (forstår ikke hvordan). Det kan jo hende det er noe slikt med deg. 

Siden dette er korona-sommer 2 kan det være at du går ned enda mer når det er varmt, kjekt å være ute og lett mat frister. Jeg skal i allefall ikke på frotse ferie som har ødelagt alt i år. Uansett, stå på. Stillstand er bedre enn oppgang. :)

Takk for fine ord 🥰 pausen har jo vart siden desember, så synes den har vært lang nok, samtidig som jeg liksom ikke helt klarer å komme meg i gang igjen. Men det er helgene som føkker alt til, jeg er super"flink" i ukedagene, så sklir det litt ut i helgene. Men ja, jeg er iallefall vektstabil :)

Sinsiew skrev (8 timer siden):

Det er sinnsykt lenge siden jeg var her inne. 2021 har, til nå, vært et drittår uten like. Jeg gikk jo ned til 72 kg. Så kom januar, og ting ballet på seg. Pr nå veier jeg 77. Jeg begynte å bruke mat for å regulere følelsene mine igjen, søvnen var dårlig pga en baby som våknet hver bidige time, kommunen stengte ned treningssentrene(utetrening vinter/vår er ganske uaktuelt pga leddgikt) og jeg gikk rundt i en zombie-tilstand. 

Spol frem til påske, og en av mine nærmeste fikk påvist kreft med spredning. Operasjon er uaktuelt, og spredningen er til blant annet skjelett og en del andre organer. Vi vet ikke hvordan medisinene kommer til å fungere enda, men hun er syk. Veldig syk.. 

To uker senere får ei annen påvist tarmkreft. Hun har ikke respondert som håpet på cellegift. Dette er ikke en jeg personlig har noe med å gjøre, men jeg har mye å gjøre med en av de nærmeste pårørende. Og jeg har så fryktelig vondt av henne. Dette er min absolutt beste venn, og å se hva hun går gjennom er hjerteskjærende. 

4 dager etter denne beskjeden får min mor beskjed om at hennes beste venninne har fått en hissig type kreft. Hun har siden vært gjennom to store operasjoner. 

Det kunne liksom ikke bli verre. Så en dag så jeg i do etter å ha tisset, og urinen min var merkelig mørk. Det viser seg at jeg har kronisk leversvikt. 

Nå er livet mildt sagt jævlig kjipt. Men det er noe positivt i det: medisineringen min er et sunt og godt kosthold og mye mosjon. Så nå bretter jeg opp ermene, finner veien inn hit igjen og tørker støvet av joggeskoa. 

Håper alle her er friske og raske, og at sommeren byr på sol, is og latter 🍦 

Lykke til med vektnedgang dere. For min del, kan 2021 bare gå oppover! 

Herlighet, det var mye på kort tid! Sender deg en cyber klem med masse gode tanker! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (På 12.6.2021 den 22.46):

Nå føler jeg meg egentlig ganske lost. Har stått stille på rundt 86 kg siden desember, går litt opp, går litt ned igjen, men ikke pokker om der går varig ned. Kjenner meg litt smådeppa, siden jeg vet at om 12 kg er jeg normalvektig og jeg har så lyst å komme dit! Kan ikke huske sist gang, det er iallefall 20 år siden (djis, nå følte jeg meg gammal!). 

 

Men samtidig: jeg holder vekten! Jeg har klart å stå i denne her livsstilsendringen nå i nesten halvannet år. Siden korona dukket opp har jeg jobbet meg ned 21 kg. Og nå er det bare stopp liksom. Jeg vil, jeg vil, men jeg får det bare ikke til 🤦

Kan du ha nådd det punktet i vektnedgangen hvor det antallet kalorier du inntar tilsvarer det du trenger for å vedlikeholde vekten på den vekten du har nå? Må du justere ned litt for å gå ytterligere ned? 

Anonymkode: 76b85...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (11 timer siden):

Takk ❤️

Sender deg en styrkeklem❤️

Anonymkode: 76b85...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ha nådd det punktet i vektnedgangen hvor det antallet kalorier du inntar tilsvarer det du trenger for å vedlikeholde vekten på den vekten du har nå? Må du justere ned litt for å gå ytterligere ned? 

Anonymkode: 76b85...af0

Ja, jeg tror desverre det. Problemet er at jeg vet ikke om jeg har mer å gå på, sånn energimessig og mentalt. Jeg har tidligere i vektnedganger slitt med å fungere skikkelig på jobb fordi jeg blir påvirket av kaloriunderskuddet. Har en psykisk, og til tider fysisk, krevende jobb og merker jeg har lett for å gå litt i kjelleren i underskudd. Men det er nok litt unnskyldninger også, jeg må prøve å ta meg sammen 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig lettet over at jeg bestemte meg for å ta grep på sommeren fremfor vinteren, har gått ned et par størrelser og må kjøpe nye klær nå da jeg ser helt teit ut i det meste 😂 Heldigvis er det mindre klær nå, men høsten blir dyr. Fordelen er at brukte klær har større sjanse for å passe. Gleder meg til å kunne dra i bruktbutikker uten å kun dra derfra med smykker.

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (På 13.6.2021 den 23.03):

Ja, jeg tror desverre det. Problemet er at jeg vet ikke om jeg har mer å gå på, sånn energimessig og mentalt. Jeg har tidligere i vektnedganger slitt med å fungere skikkelig på jobb fordi jeg blir påvirket av kaloriunderskuddet. Har en psykisk, og til tider fysisk, krevende jobb og merker jeg har lett for å gå litt i kjelleren i underskudd. Men det er nok litt unnskyldninger også, jeg må prøve å ta meg sammen 😔

Da kan det være du må bruke en lengre periode i vedlikehold av din nåværende vekt. Da går det kanskje bedre å redusere på et senere tidspunkt☺️

Anonymkode: 76b85...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stortsett brukt L/XL eller 44 i klær de senere åra. I dag var datteren min på shopping å kom hjem m endel som ikke passet, som jeg måtte prøve. Shortser og bukser i str 38, uten spesielt masse stretch gled rett på. 38 !!!! Helt sykt. Har også kjøpt M i buksene jeg kjøpte i XL i fjor. Small og Xsmall i tsjorter og singletter (brukt å kjøpe M før evt L) og S i hettegensere som jeg før kjøpte i L… 

Må også ha ny vinterjskke, min SVEA i XL er nærmest som en sekk på nå. Sukk. 

Anonymkode: 6bc0a...53c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver virkelig å kutte ned på søtsaker, men har sprukket to dager denne uken. Nå må jeg virkelig ligge unna søtsakene i noen uker fremover, men det er ikke lett på tunge dager. 😭

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hjemme og hadde laget niste og plan for begge dagene- er hos svigers og har hjemmekontor. Kom da til dekket frokostbord, lunsj og middag!! Kjempevanskelig å holde kcal inntaket nede, spesielt når de hele tiden spør om jeg ikke skal ha mer osv. 

Men jeg har begrenset meg, valgt så sunt jeg har klart! Venter også mens, enormt lite søvn og ikke fått gått turer siden helga, så tviler på særlig kul vekt på fredag... Men denne uka har så langt vært hinsides stress...

Prøver å gi meg litt cred for å takke nei til snaks og kjeks, (smakte og begrenset meg på en ny digg type oreo-kjeks dog) og jeg har vært i underskudd hver dag, noen dager litt mindre enn andre :sukk:men uansett  :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sharon90 skrev (På 13.6.2021 den 15.39):

Litt av noen nyheter og påkjenninger 💕

 

Ja, det har vært et innholdsrikt halvår, om ikke annet 🙈

Rainstorm skrev (På 13.6.2021 den 19.32):

Godt ens egen motivasjonspeptalk kan inspirere 😅

Og du, fy faen for et år du beskriver. Sender deg masse styrketanker gjennom webben, det der var mye på en gang. ❤

 

AnonymBruker skrev (På 13.6.2021 den 22.52):

Sender deg en styrkeklem❤️

Anonymkode: 76b85...af0

Takk dere ❤️ Det er ganske greit å komme inn hit for og sanke inn motivasjon og inspirasjon 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katretty skrev (17 timer siden):

Prøver virkelig å kutte ned på søtsaker, men har sprukket to dager denne uken. Nå må jeg virkelig ligge unna søtsakene i noen uker fremover, men det er ikke lett på tunge dager. 😭

Det jeg har gjort er at jeg sier jeg har to dager i uka hvor jeg kan spise litt godteri. Om det er tirsdag og torsdag eller lørdag og søndag spiller egentlig liten rolle, det er mengden jeg vil ha ned. Om man har en kjip uke, så hvorfor ikke? Jeg ville ha ligget unna søtsakene til neste uke, og så prøvd å holde meg til helga igjen :)

Ikke straff deg selv mer enn nødvendig, vi er alle mennesker. Personlig syns jeg det er bedre å ha den to-dagers regelen og være fleksibel på dagene, da føles det ikke som en straff når jeg velger feil dag.

Anonymkode: 6d2fc...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...