Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Så bra, Kvekk. Jeg skjønner godt at du er frustrert, men med trøstespising kommer skam og enda flere negative følelser. Det kjennes godt i øyeblikket, men så føler man seg bare verre etterpå. Stå på, dette klarer du. 

Jeg har litt problemer selv i dag. Har gjort meg klar til å gå på tur, og skulle til å spise frokost nå og ante fred og ingen fare. Og plutselig, som lyn fra klar himmel, kommer angsten krypende. Aner ikke hvorfor, men jeg må nok bare presse meg gjennom det og ikke gi etter. Får prøve å få i meg frokost og så dra ut etterpå. 😣

Endret av Katretty
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katretty skrev (2 timer siden):Aner ikke hvorfor, men jeg må nok bare presse meg gjennom det og ikke gi etter. Får prøve å få i meg frokost og så dra ut etterpå. 

Håper du kom deg ut! Jeg har ikke angst, men sliter med en vond kropp. Å på de dagene den er vond, prøver jeg å ikke være så hard med meg selv, men si at hvis jeg går ut, så skal jeg bare prøve å gå bort til et bestemt tre( sånn 200 m bort) og hvis det ikke kjennes bra så går det helt fint å gå hjem igjen. Det blir alltid noe km, og kroppen føles bedre etterpå. Og om jeg skulle måtte snu, så er det ikke så farlig, for jeg har gjort det jeg skulle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så  inspirerende dere alle er 😀 fin og støttende tråd dette. Jeg er med igjen, etter et halvt år borte. Har vært et tøff tid, og desverre med endel vektøkning. Er ikke så veldig motivert, men vil ikke være slik lengre. Alle klærne strammer, det ikke gøy å handle klær og er generelt i dårlig form... Har lukket øynene for realiteten ganske lenge, men det ble veldig tydelig i helgen. Da var vi på badeland og det var vektgrense på noen av skliene pga baderingen man skulle sitte på. Hørte den ene badevakten si til den andre da jeg nærmer meg: " ta å vei den dama der" jeg var under vektgrensen, men det var veldig ubehagelig. Da ser jeg nok rimelig tykk ut for andre. Det er så rart for jeg var slank så lenge, helt til jeg var ca 32,så i hodet mitt er jeg fortsatt slank. Med unntak av noen ganger når jeg ser realiteten, men det lukket jeg øynene for. 

Har vært med her før, og vet jeg ikke skal starte for kraftig. Jeg vil ha fokus på helse, komme i bedre form og spise mat kroppen har godt av. Vil gå tur / jogge tre dager i uka, ca en mil tilsammen. Har en fast rute, så jeg kan måle forbedringer på tid og form. Holde meg primært unna  godteri og kaker. Det er hovedsakelig probleme området mitt. Håper jeg får det til denne gangen. Ønsker å gå ned ca 10 kg 

Takk for at dere er en inspirasjon 🤩

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertesukk og håp om gode råd. Jeg sliter ekstremt med kvalme for tiden. Typisk for meg i stressende perioder. Det eneste jeg får i meg er ostesmørbrød (ulike varianter), nøtter og skiver med majones og kjøttpålegg. Dette blir jo svært lite næring og det blir ikke store mengden heller. Jeg klarer rett å slett ikke å spise skikkelig. Det er helt sprøtt. Orker ikke tanken på mat som må spises med bestikk eller tilberedes. Jeg lurer på om nutrilett eller tilsvarende kan hjelpe mens dette står på. Da bør jeg i allefall få nok næring og proteiner. Det må da være et bedre alternativ? Greier ikke smoothie heller (søtt og syrlig), og disse drikkene er jo søte... Noen som har opplevd det samme og hva spiste dere mens det stod på? Jeg kommer til å bli tykk om dette ikke løser seg. Akkurat nå føles det lettere å ikke spise enn å spise, men da blir det for mye om kvelden når jeg er helt skjelvende. Jeg har ikke spiseforstyrrelser men stress og følelser setter seg i magen... All mat vokser i munnen. Nå blir det nesten bare tomme kalorier og det er ikke bra. 

Anonymkode: 4c128...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89.9 kg! Det betyr -18 kg siden april og endelig nede på 8-tallet, et tiår siden sist. Tror og håper at jeg er ute av platået nå, men vi får se. Uansett veldig gøy å nå atter en milepæl 🥰

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hjertesukk og håp om gode råd. Jeg sliter ekstremt med kvalme for tiden. Typisk for meg i stressende perioder. Det eneste jeg får i meg er ostesmørbrød (ulike varianter), nøtter og skiver med majones og kjøttpålegg. Dette blir jo svært lite næring og det blir ikke store mengden heller. Jeg klarer rett å slett ikke å spise skikkelig. Det er helt sprøtt. Orker ikke tanken på mat som må spises med bestikk eller tilberedes. Jeg lurer på om nutrilett eller tilsvarende kan hjelpe mens dette står på. Da bør jeg i allefall få nok næring og proteiner. Det må da være et bedre alternativ? Greier ikke smoothie heller (søtt og syrlig), og disse drikkene er jo søte... Noen som har opplevd det samme og hva spiste dere mens det stod på? Jeg kommer til å bli tykk om dette ikke løser seg. Akkurat nå føles det lettere å ikke spise enn å spise, men da blir det for mye om kvelden når jeg er helt skjelvende. Jeg har ikke spiseforstyrrelser men stress og følelser setter seg i magen... All mat vokser i munnen. Nå blir det nesten bare tomme kalorier og det er ikke bra. 

Anonymkode: 4c128...ee0

Jeg sliter mye med kvalme selv pga sykdom. Det er så plagsomt! 

Selv får jeg i meg kun salte ting når jeg er kvalm. Det går i knekkebrød med gulost på gode dager, og ellers går det i Ritz-kjeks og salte first price chips. Nei, det er ikke sunt en plass, men det er det eneste jeg får i meg. Du kan jo prøve nutrilett eller næringsdrikker fra apoteket? Jeg vet de finnes, men har ikke prøvd dem selv. De skal være mulig å få resept på fra legen så de blir rimeligere, bare et tips :) 

Anonymkode: 6d2fc...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sliter mye med kvalme selv pga sykdom. Det er så plagsomt! 

Selv får jeg i meg kun salte ting når jeg er kvalm. Det går i knekkebrød med gulost på gode dager, og ellers går det i Ritz-kjeks og salte first price chips. Nei, det er ikke sunt en plass, men det er det eneste jeg får i meg. Du kan jo prøve nutrilett eller næringsdrikker fra apoteket? Jeg vet de finnes, men har ikke prøvd dem selv. De skal være mulig å få resept på fra legen så de blir rimeligere, bare et tips :) 

Anonymkode: 6d2fc...66e

Tusen takk ❤️ Det hjalp å høre at man ikke er alene om dette. Jeg skal til å se om jeg finner Afipram (?) Kvalmestillende tabletter som jeg tror jeg har liggende siden en gang det var virkelig ille. Laget en rett i koppen blomkålsuppe for å se om det går. Det er så slitsomt og frustrerende. Ble for kvalm til å prøve meg på noe tykt og søtt.

Anonymkode: 4c128...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk ❤️ Det hjalp å høre at man ikke er alene om dette. Jeg skal til å se om jeg finner Afipram (?) Kvalmestillende tabletter som jeg tror jeg har liggende siden en gang det var virkelig ille. Laget en rett i koppen blomkålsuppe for å se om det går. Det er så slitsomt og frustrerende. Ble for kvalm til å prøve meg på noe tykt og søtt.

Anonymkode: 4c128...ee0

Ja, de pillene hjelper meg når jeg er veldig kvalm :) Tar ikke alltid vekk alt, men det verste og av og til alt når jeg er heldig. Prøver å få i meg noe næringsrikt når de virker, så har jeg fått i meg noe i alle fall.

Ja, det er veldig kjedelig. Så utrolig ubehagelig rett og slett. Håper du kan få stresset ned litt snart, så du slipper problemet ❤️ 

Anonymkode: 6d2fc...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått ganske mange kommentarer på at jeg har gått ned i vekt, og jeg blir så flau! Hva sier man da man får kommentar på det? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (2 minutter siden):

I dag har jeg fått ganske mange kommentarer på at jeg har gått ned i vekt, og jeg blir så flau! Hva sier man da man får kommentar på det? 🤔

Takk og smiler. 

Er vel dette du vil?

Anonymkode: 9097d...7b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk og smiler. 

Er vel dette du vil?

Anonymkode: 9097d...7b2

Ja, selvfølgelig, men jeg blir så klein da folk kommenterer det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 23.44):

Så  inspirerende dere alle er 😀 fin og støttende tråd dette. Jeg er med igjen, etter et halvt år borte. Har vært et tøff tid, og desverre med endel vektøkning. Er ikke så veldig motivert, men vil ikke være slik lengre. Alle klærne strammer, det ikke gøy å handle klær og er generelt i dårlig form... Har lukket øynene for realiteten ganske lenge, men det ble veldig tydelig i helgen. Da var vi på badeland og det var vektgrense på noen av skliene pga baderingen man skulle sitte på. Hørte den ene badevakten si til den andre da jeg nærmer meg: " ta å vei den dama der" jeg var under vektgrensen, men det var veldig ubehagelig. Da ser jeg nok rimelig tykk ut for andre. Det er så rart for jeg var slank så lenge, helt til jeg var ca 32,så i hodet mitt er jeg fortsatt slank. Med unntak av noen ganger når jeg ser realiteten, men det lukket jeg øynene for. 

Har vært med her før, og vet jeg ikke skal starte for kraftig. Jeg vil ha fokus på helse, komme i bedre form og spise mat kroppen har godt av. Vil gå tur / jogge tre dager i uka, ca en mil tilsammen. Har en fast rute, så jeg kan måle forbedringer på tid og form. Holde meg primært unna  godteri og kaker. Det er hovedsakelig probleme området mitt. Håper jeg får det til denne gangen. Ønsker å gå ned ca 10 kg 

Takk for at dere er en inspirasjon 🤩

Anonymkode: f185a...efd

Kjente jeg fikk litt vondt når jeg leste dette. Håper du lykkes med vektnedgang slik at du føler deg bedre❤️ 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare sprekke i går. Hadde en helt grusom dag. Ingen aktivitet og masse trøstemat. Vet ikke om det blir aktivitet i dag heller, men jeg bruker i det minste dagen på husarbeid, og håper jeg brenner noen kalorier på det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiver meg med her. Jeg er så fornøyd i dag😀 Har gått ned 18 kg siden nyttår. opprinnelig mål var 25 kg, men livet kom litt i veien så målet ble justert i april. Nå er målet 3 kg i løpet av ferien. 

Jeg har fulgt med en stund og har fatt mye hjelp av å følge med her i tråden.  Jeg er imponert av jobben dere legger ned, god sommer. 

 

Anonymkode: 5a1d9...d50

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet i gang (igjen) med å logge mat og fokusere på at jeg skal ha minimum 10.000 skritt hver dag. Skjønner at jeg må henge meg mer med i denne tråden for det er så utrolig motiverende når jeg svipper innom her for å kikke på hvordan det går med gjengen her ❤️ Nå venter jeg på at telefonen skal få ladet seg litt før jeg skal gå bort på treningssenteret :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har kommet meg ut av platået nå! -19 kg på 12 uker. Har vært sykmeldt en stund, men nå kan jeg snart begynne å trene igjen. Vurderer å gå min første fjelltur på 15+ år 🥰

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Tror jeg har kommet meg ut av platået nå! -19 kg på 12 uker. Har vært sykmeldt en stund, men nå kan jeg snart begynne å trene igjen. Vurderer å gå min første fjelltur på 15+ år 🥰

Anonymkode: 4a599...6c0

Så utrolig bra jobbet! 🤩 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katretty skrev (1 time siden):

Jeg måtte bare sprekke i går. Hadde en helt grusom dag. Ingen aktivitet og masse trøstemat. Vet ikke om det blir aktivitet i dag heller, men jeg bruker i det minste dagen på husarbeid, og håper jeg brenner noen kalorier på det. 

Livet skjer, det som hjelper meg er tanken på at man alltid kan komme på rett kjøl. En sprekk trenger ikke alltid å bli til en hel dag med sprekk, og en hel dag trenger ikke å bety at hele uka er kjørt, og man heller må vente til mandag. Så flink du er som klarer å gjøre noe produktivt som husarbeid👏🏼 Håper dagen din blir bedre utover😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 17.47):

Var i bursdag i går. Spiste et kakestykke, og selv om jeg holdt meg innenfor kaloriene, gikk vekta opp fra i går. Er det sukker og mel som stopper prosessen?

Anonymkode: c444a...275

Hvis man veier seg hver dag, vil man gå både opp og ned i løpet av uka. Så lenge du har en høvelig nedadgående vektkurve over lang tid, er det ikke så nøye hva som skjer fra dag til dag. Jeg veier meg bare en gang i uka, men opplever likevel av og til at vekta har gått opp, for så å ha gått ned neste uke igjen. Gjerne enda noen hundre gram ekstra ned, sånn at jeg "tar igjen" sist uke.
Årsaker til at man plutselig går opp noen hundre gram eller en kg kan være vann, luft eller at det er lenge siden man var på do (forstoppelse/treg mage). Har man f.eks. spist noe salt og drukket mye, kan man samle vann nok til litt ekstra vekt.

Kvekk skrev (På 28.6.2021 den 15.06):

Håper du kom deg ut! Jeg har ikke angst, men sliter med en vond kropp. Å på de dagene den er vond, prøver jeg å ikke være så hard med meg selv, men si at hvis jeg går ut, så skal jeg bare prøve å gå bort til et bestemt tre( sånn 200 m bort) og hvis det ikke kjennes bra så går det helt fint å gå hjem igjen. Det blir alltid noe km, og kroppen føles bedre etterpå. Og om jeg skulle måtte snu, så er det ikke så farlig, for jeg har gjort det jeg skulle. 

Dette er så bra sagt! Det er så fint å bare komme seg ut, for da har man i hvertfall prøvd. Og når man først står der i treningsklærne/turklærne, så føles det ofte litt bortkastet å bare gå inn igjen og så går man et lite stykke. Som ofte blir litt lengre når man først er i gang.
Skulle man for en gangs skyld være så dårlig at man ikke klarer en liten tur, kan man være stolt over at man fikk på seg klærne og prøvde, og bare det er jo en veldig oppbyggende og fin følelse som gir mer motivasjon :)

Frosh skrev (15 timer siden):

Ja, selvfølgelig, men jeg blir så klein da folk kommenterer det 🙂 

Jeg skjønner det :)

Man vil jo helst at folk skal se hva man har klart, og legge merke til at man har gått ned. Men jeg merker at jeg samtidig ikke vil ha så mye oppmerksomhet, da jeg får følelsen av at de som legger mest merke til det, er de samme som legger merke til det når man går opp i vekt. Jeg sliter også litt med å ta imot komplimenter om vektnedgang som kan tolkes som at man anses som finere i en slankere utgave. Selv om man vet at en slank kropp er mer attraktivt enn en tykk kropp, så kjenner jeg at det noen ganger føles som en backhanded compliment (har ingen god norsk oversettelse på dette) når folk sier "så fin du har blitt!".
Men det er vel egentlig bare å smile og si takk. Gjerne også slenge på en påminnelse om at man har jobbet med det, for det er jo egentlig det man burde få mest ros for, og ikke at kroppen ser bra ut.

Jeg har nå gått på medisin mot høyt stoffskifte i et par måneder nå, og var redd for å gå opp i vekt når stoffskiftet gikk ned. Hører fra flere andre med samme sykdom sier de sliter veldig med at vekta enten går opp eller ikke rikker seg etter at de har gått på medisin ei stund. Så langt har jeg egentlig bare fortsatt å gå bittelitt ned, saaaakte men sikkert, så det går foreløpig bra for min del. Driver fremdeles med bare kaloritelling i MyFitnesspal og har nå passert hovedmålet mitt med god margin. Jeg kan ikke huske sist jeg veide 88 kg, så jeg skjønner ingenting. sist jeg var på vekta hadde jeg gått ned til tross for litt dårlig spising i det siste (godis, is), så jeg var sikker på at vekta var gåen. Samboeren veide seg selv og mente den fungerte helt fint. Jeg veide visstnok 87,9 og det synes jeg er helt tullete :P :ler:

Planen min fremover er bare å fortsette som før og se om jeg går mer ned. Stagnerer jeg, så gjør ikke det noe. Hovedsaken er at vekta ikke går opp igjen. Det som er bra, er at jeg kjenner at jeg ikke lenger klarer å spise uante mengder snop. Jeg blir rett og slett ubehagelig mett, så sånn sett reguleres snopinntaket litt av seg selv. Det er fint :) Det samme gjelder mat også.

Oppdatering av vektnedgang: Fra 101 kg i september 2020 til 87,9 i juni 2021. Med andre ord; ned 13 kg. Bare ved å telle kalorier og ligge litt i underskudd hele tiden, det synes jeg helt ærlig er litt fantastisk! :strix:
Jeg trodde ei stund at det høye stoffskiftet hjalp meg på vei, men med unntak av da jeg var på det dårligste og gikk ned i vekt til tross for påskeferie med null fysisk aktivitet og MYE snop, så har vekta fulgt spisevanene ganske nøye. Skeier jeg ut for mye og sitter for mye på rumpa, så stagnerer eller går den opp. Så jeg tror faktisk jeg tar æren for vektnedgangen helt selv! :nigo:

Og heia alle dere andre! Dere er flinke! Til de som har stagnert eller gått opp igjen: bare stå på! Et tilbakesteg er ikke noe endelig som ikke kan endres på ;) Vær stolt av alt dere klarer, uansett hvor lite det er og om dere stagnerer eller går opp!  :duskedame:

Anonymkode: 1e2cb...386

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått ned 19 kg siden midten av februar og er kjempefornøyd :) Jeg holder ikke på med slanking, men med en varig livsstilsendring (selvsagt akkurat nå med litt mer fokus på kalorier). Jeg har en dag pr uke der jeg får lov å kose meg litt mer, sånn at jeg faktisk kan klare dette over lang tid. Har noen kilo igjen til jeg er "fornøyd". Sånn ca 15 tenker jeg.....

Gjennom disse måneden har det vært flere ganger vekta har stoppet opp, men heldigvis går det videre nedover med litt tålmodighet (som er det jeg har minst av......)

Nå nærmer sommerferien seg for meg, og da skal jeg gi meg selv en liten pause og det er lov å kose seg litt mer enn i hverdagen. Ikke at det skal bli frislipp på alt usunt, men det skal også være lov å kose seg mer disse ukene. Går jeg opp noen kilo, så overlever jeg det. Det er bare å fortsette som nå så snart ferien er over.

Skal det være en livsstilsendring, så må det også være med disse små "frislippene" som er endel av livet gjennom et vanlig år. Det viktigste er at jeg når jeg har nådd målet mitt faktisk klarer å holde meg der. Ikke går opp igjen alt med en gang. Dette er noe jeg VET at jeg må fokusere på, så jeg prøver å venne meg til matvaner nå som jeg kan leve med "for alltid".

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...