Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Frosh skrev (23 timer siden):

Takk for svar. Dette er jo ting jeg egentlig vet, men det var så demotiverende da jeg vet at jeg har vært aktiv og spist sunt. Men ja. Jeg skal la det gå noen dager før jeg sjekker igjen, jeg heller kan ikke tro det er 2 kg fett jeg har i kroppen etter bare seks dager på farten 🙂 

Helt likt som deg etter ni dager på tur, opp 2 kg🙈 Men! Regner med at 1 kg er vannansamling siden det har vært mer salt og ferdigprosessert mat. Og litt forstoppelse etter reise, så har all verdens håp om at det ikke ender så altfor ille på fredag🍒 Ferie er jo tross alt ferie, og dersom det er vanene fra nyttår til jul, og ikke jul til nyttår som lager livsstilsendringen, så får jeg heller ta med et avbrekk om sommeren også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvekk skrev (5 timer siden):

Helt likt som deg etter ni dager på tur, opp 2 kg🙈 Men! Regner med at 1 kg er vannansamling siden det har vært mer salt og ferdigprosessert mat. Og litt forstoppelse etter reise, så har all verdens håp om at det ikke ender så altfor ille på fredag🍒 Ferie er jo tross alt ferie, og dersom det er vanene fra nyttår til jul, og ikke jul til nyttår som lager livsstilsendringen, så får jeg heller ta med et avbrekk om sommeren også. 

Godt at andre også har samme «utfordringer», jeg blir så lei da vekta viser oppover. Håper vanlig kosthold hjelper, men har enda tre uker ferie igjen…… Blir litt utskeielser, men passer likevel på kaloriinntaket👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (11 minutter siden):

Godt at andre også har samme «utfordringer», jeg blir så lei da vekta viser oppover. Håper vanlig kosthold hjelper, men har enda tre uker ferie igjen…… Blir litt utskeielser, men passer likevel på kaloriinntaket👍

Jeg er i samme gruppen, 10 dager ferie og opp 2 kg da jeg veide meg mandag.  Nå er jeg ekstremt nøye på telling og veiing og ser om det stabiliserer seg i løpet av uken eller om det er reelt.

Har ikke lagt så lavt i kalorier som ønsket, men mye lavere enn «vanlig». Og så har jeg takket nei til så mye at det føltes veldig demotiverende å gå opp 😅

Skal på ny tur i morgen og vet at kveldene blir utfordringen, det er alltid øl og veldig god vin tilgjengelig på hytten  😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (6 timer siden):

vet at kveldene blir utfordringen

Det er der jeg sliter. Kommer meg fint gjennom dagen helt til ca Kl 18. Da er det som å slå av en bryter. At jeg glemmer mål og mening, konsekvenser og det som er. Våkner dagen etterpå og angrer som en hund. Tipper jeg har gått opp fire kg i ferien, men tørr ikke veie meg før neste fredag. Har enda noen dager igjen av ferien.

Anonymkode: c444a...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er der jeg sliter. Kommer meg fint gjennom dagen helt til ca Kl 18. Da er det som å slå av en bryter. At jeg glemmer mål og mening, konsekvenser og det som er. Våkner dagen etterpå og angrer som en hund. Tipper jeg har gått opp fire kg i ferien, men tørr ikke veie meg før neste fredag. Har enda noen dager igjen av ferien.

Anonymkode: c444a...275

Hva et det du kjenner blir vanskelig med etter 18? Hvis det er øl og vin, så kan jeg anbefale ikke for søt hvitvin, den kan man kose seg med og drikke sakte, da blir det blir ikke så mange kalorier. Om det er slik at all snacks kommer på bordet etter 18, så kan man utsette det hele med å gå en lang tur først da, da holder man seg automatisk unna og man får litt trim også😊 Klag på at du er litt stiv i kroppen eller stinn etter middag. Kanskje litt at snopet er spist opp til du er hjemme😂 Eller er moreller, vannmelon og nektariner gode sommersnacks man kan kose seg med. Tyggis er også gull! Og dersom alt allikevel ryker, så blir det neppe fire kg fett uansett, en del vil være vann og vomfyll som ryker raskt med gamle vaner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter man på kveldstid kan jeg anbefale periodisk faste. Da eliminerer du problemet med at det ikke er innenfor spisevinduet ditt, og det eneste du "kan" få i deg på kveldstid er vann eller te.

Te hjelper forøvrig veldig, så i stedet for å finne snacks, lag en kopp og vent en time :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ned 0,4 kg fra forrige fredag til tross for ferie! Hadde jeg absolutt ikke forventet! Men da er det helt tydelig at det lønner seg å tenke måtehold selv i ferien med mye godt! 😄 og digg å se 60-tallet igjen (69,6)!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AM ghd skrev (25 minutter siden):

Ned 0,4 kg fra forrige fredag til tross for ferie! Hadde jeg absolutt ikke forventet! Men da er det helt tydelig at det lønner seg å tenke måtehold selv i ferien med mye godt! 😄 og digg å se 60-tallet igjen (69,6)!

Helt enig! Veldig godt å se at selv om kostholdet ikke er helt som ønsket/hjemme, kommer man et stykke ved å vise måtehold. Gratulerer med 60-tallet 🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det går sånn ganske greit her i ferien egentlig. Det blir litt mer småspising og litt kjeks osv som jeg ikke pleier spise ellers, men så passer jeg på å bevege meg hver dag. Og gjerne litt ekstra fredag og lørdag.. har ikke gått ned stort i ferien, men heller ikke noe opp. Jeg pleier å ligge 3kg+ etter ferien så jeg er ganske fornøyd om så bare med bittelitt nedgang. Nå går vi inn i siste ferieuke også, så kjenner jeg faktisk gleder meg til jobb, høst og forhåpentligvis vektnedgang. Jeg veide 92,8 igår, og det tallet har jeg ikke sett siden jeg ble gravid tidlig i 2019. Det betyr nå at absolutt alle gravid-kiloene er borte, og jeg kan jobbe meg videre nedover herfra💪🏻 Ganske fornøyd med meg sjæl for tiden ja! Håper dere andre også er det, og at dere ikke lar dere miste motivasjon av litt ekstra ferie-kos! Det er også en del av livet. Vi klarer dette folkens♥️

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått opp 5 kg på 5 uker... Fortsatt 4 uker ferie igjen 🥴 Klarer ikke å stoppe heller!😭 Målet de neste 4 ukene må være å ikke gå opp noe mer, og så får jeg heller gå videre ned til høsten igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirrikas skrev (41 minutter siden):

Gått opp 5 kg på 5 uker... Fortsatt 4 uker ferie igjen 🥴 Klarer ikke å stoppe heller!😭 Målet de neste 4 ukene må være å ikke gå opp noe mer, og så får jeg heller gå videre ned til høsten igjen.. 

Er det noe spesielt du sliter med eller generelt måtehold? Kanskje du kan få noen gode tips i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirrikas skrev (10 timer siden):

Gått opp 5 kg på 5 uker... Fortsatt 4 uker ferie igjen 🥴 Klarer ikke å stoppe heller!😭 Målet de neste 4 ukene må være å ikke gå opp noe mer, og så får jeg heller gå videre ned til høsten igjen.. 

Ferie er så vanskelig. Prøv å ikke vær for streng med deg. Et par kg bruker å være vann, så de går raskt av når du legger om kosten. Ellers har jeg ingen råd, for jeg sliter med det samme. Det kan være lurt å lese litt på pakning slik du vet hva du velger... Men det er vanskelig når man spiser mer ute, spiser mer mat laget av andre og slikt. Om du klarer så kan jo periodisk faste være til hjelp.?

Anonymkode: 4c128...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat begynt å komme tilbake til «hverdagen» igjen. Ser og føler på kroppen hvor mye bedre jeg har det når jeg spiser mer av den «rette» maten for meg, drikker mer vann og holder meg til periodisk fasting. Trodde det satt minst 4 ekstra kilo etter ferien, men nå etter å komme tilbake til vanlig levesett, så ser det ut til å ikke være så ille like vel.

Anonymkode: c444a...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linny111

Gått ned enda et halvt kilo på fem dager. Å slutte å drikke alkohol helt har endelig løst det for meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått litt ned ila ferien, vipper mellom ned 0.6 og 0.2 - og etter helga neppe stort i minus. Off, samboer kom hjem med MASSE sjokolade, bare sånn jeg liker. Så åt en god del ila helga... så må nok, som flere tipser om ellers også, gå over på periodisk faste igjen. Har gjort det litt ubevisst før, og etterhvert mer bevisst og det fungerer veldig for meg med den kvelds-spisinga. For ila dagen går det veldig fint, men til kvelden glemmer jeg også mål og plan og gode vaner... så det må jeg bare ta tak i.

Men jeg går litt mindre på vekta jeg i sånne perioder, logger mat og fortsetter å jobbe med å spise sunt og i underskudd. Men vekta orker jeg ikke helt å forholde meg til. Bare litt flere kcal og f.eks. salt mat og vekta skyter opp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp totalt 2.2 kg i ferievekt, og det er mye for meg, som brukte over to måneder på å gå ned fire kg før ferien. 😮 


Heldigvis var mesteparten vann. Har gått ned 900 gram på to dager allerede (som også er et ganske stort tall for meg), så har troa på at jeg er tilbake der jeg var før ferie til midten av august og kan fortsette videre ned derfra. Har god tid, så stresser ikke med selve tallet på vekta, men er jo litt kjedelig å komme ut av gode vaner, så føles bra å være tilbake. 

Startet på Epic 1 i går (10 ukers gratis treningsprogram), og det føles deilig å følge en fastsatt plan med treningen. Det gjør det også mer motiverende å spise sunt og ellers følge en god livsstil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir med på denne. En uke igjen med ferie, og så må jeg skjerpe meg! Er nå på 70+ for første gang, jeg vil ned til 65.

Jeg vet at det er mye småspising av unødvendige ting som gir størst utslag her, hjemmekontor i lang tid har ikke vært bra for meg. Så her har jeg mye å hente. Og så må jeg igang med skikkelig trening. Jeg har gått mye tur, men jeg må øke intensitet.

Anonymkode: 75372...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg kommer aldri i mål og er så jævlig lei. 

Opp 4 kg i jula i fjor. Fikk 3 av de av før sommeren. Etter ferie er det 3 kg opp igjen! Etter et halvt år veier jeg altså fortsatt 4 kg for mye. Og sånn skal resten av livet bli? Slanke meg - jul - slanke meg - sommer. 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (14 minutter siden):

Jeg kommer aldri i mål og er så jævlig lei. 

Opp 4 kg i jula i fjor. Fikk 3 av de av før sommeren. Etter ferie er det 3 kg opp igjen! Etter et halvt år veier jeg altså fortsatt 4 kg for mye. Og sånn skal resten av livet bli? Slanke meg - jul - slanke meg - sommer. 🥴

Du er ikke alene. Holder på å utarbeide en ny strategi, for jeg orker ikke å holde meg til den opprinnelige planen. Det jeg vet funker for kroppen er så ekstremt krevende at det er bare gjennomførbart når man er utrolig matlei. Nå i sommer blir det bare utsatt dag for dag, for det er alltid noe som skjer som ødelegger planen. Jeg blir med i ny slanketråd til høsten. Har jeg vært med nå har det bare vært for å dokumentere forfallet. Sjokkerende hvor fort det går på når det tar så lang tid å ta av... Men det er vanskeligere når man er rundt normalvekt eller har holdt på en stund. 

Håper at livsstil siste månedene har greid å øke forbrenningen. Det er ikke usannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
Just now, 2ro said:

Du er ikke alene. Holder på å utarbeide en ny strategi, for jeg orker ikke å holde meg til den opprinnelige planen. Det jeg vet funker for kroppen er så ekstremt krevende at det er bare gjennomførbart når man er utrolig matlei. Nå i sommer blir det bare utsatt dag for dag, for det er alltid noe som skjer som ødelegger planen. Jeg blir med i ny slanketråd til høsten. Har jeg vært med nå har det bare vært for å dokumentere forfallet. Sjokkerende hvor fort det går på når det tar så lang tid å ta av... Men det er vanskeligere når man er rundt normalvekt eller har holdt på en stund. 

Håper at livsstil siste månedene har greid å øke forbrenningen. Det er ikke usannsynlig. 

Hva blir den nye strategien da? 

Jeg legger meg på litt høyere kaloriinntak nå, fokuserer på progresjon i trening og tenker at jeg kanskje må akseptere disse fire-fem kiloene med overvekt jeg har. 😏 Merket de siste ukene før ferien at kaloriinntaket mitt sto i veien for progresjon på trening. Trening gir god selvtillit, slanking gjør det ikke, så da får jeg prioritere det da. Hvertfall en stund! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...