Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Jente599 skrev (29 minutter siden):

Dårlig start på fredagen her.. 

Er skikkelig i siget om dagen, og går to turer om dagen, spiser 3 måltider og kun begrenset mengde snop fredag og lørdag kveld. Loggfører alt jeg spiser og har ligget 1000-1500 kcal i underskudd hver eneste dag.. denne uken bestemte jeg meg for å ikke veie før fredag, og gud som jeg gledet meg. Neida.. 300g ned.. det er det mest demotiverende. 
 

Veier nå 97,1 så det er ikke sånn at kiloene sitter fordi jeg er normalvektig heller.. de burde jo gå av? 
 

Ble skikkelig skuffa… var så stolt av meg selv igår også som dropper kaker og frukt i bursdag, og ikke spiser mer enn nødvendig 😒 det hjalp tydeligvis ikke idag.

 

Flere som har det sånn? Det kjipe er at motivasjonen min daler så når jeg ikke ser bedring. 

Ikke mist motet!!! Tro meg. På disse 3 mnd’ene har det gått opp og ned fra den ene dagen til den andre. Hvor i syklusen er du f.eks? Det kan være vann osv. Det er ihvertfall ned!! Du kommer til og klare det, jeg har troen :) :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig løsner det litt mer hos meg... Sto stille i 2-3 uker og nå har jeg gått ned ennå mer. 85,2 kg !! Endelig.... Har ventet såå lenge på å se litt resultater 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde noe å feire i går og endte opp på buffet. Det er første gangen på et år, så i det lange løp spiller det ingen rolle (det er hverdagen som teller). 

Problemet er at det ser ut som jeg kommer rett fra matbordet. Jeg ser 5 kg tyngre, oppblåst og kvapsete. Ikke vits i å veie seg i dag. Alt for mye salt og magen er i sjokk. Regner med jeg trenger helgen til å nullstille. Heldigvis er det ikke bikinivær så skal slippe at folk tror jeg venter barn. 

Det blir nok lenge til neste gang jeg utsetter meg for noe slikt. Jeg får i allefall testet ut teorien om at man kan heve forbrenningen (som kanskje er redusert pga langvarig slanking) ved å spise et enormt måltid. Evt har jeg ødelagt denne uken og neste.... Målet når jeg ikke uansett, men har kommet lengre når det kommer til å trives i egen kropp ☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (2 timer siden):

Dårlig start på fredagen her.. 

Er skikkelig i siget om dagen, og går to turer om dagen, spiser 3 måltider og kun begrenset mengde snop fredag og lørdag kveld. Loggfører alt jeg spiser og har ligget 1000-1500 kcal i underskudd hver eneste dag.. denne uken bestemte jeg meg for å ikke veie før fredag, og gud som jeg gledet meg. Neida.. 300g ned.. det er det mest demotiverende. 
 

Veier nå 97,1 så det er ikke sånn at kiloene sitter fordi jeg er normalvektig heller.. de burde jo gå av? 
 

Ble skikkelig skuffa… var så stolt av meg selv igår også som dropper kaker og frukt i bursdag, og ikke spiser mer enn nødvendig 😒 det hjalp tydeligvis ikke idag.

 

Flere som har det sånn? Det kjipe er at motivasjonen min daler så når jeg ikke ser bedring. 

Jeg er helt lik!

Føler meg helt uforutsigbar; går fra å være fullstendig i kjelleren når vekta står stille etter masse innsats, begynner å tro jeg har spist i søvne eller loggført ekstremt feil (noe feil er det nok), men så får jeg kanskje to uker på rad hvor vekta slipper greit; og jeg føler det er som julaften der jeg står på vekta!

Før det igjen gjerne er to uker det knapt er nedgang, og jeg ramler ned i kjelleren. 

Prøver å ha med meg erfaringen fra før, ser på den vekt-tråden- for der ser jeg at også mange andre har korte vektplatå og/ eller stagnering/ oppgang tilogmed. Og det hører nok til hele vektnedgangen, dessverre. :dry:

 

Jeg har også mye å ta av, og har vært mer normalvektig; det er etter siste svangerskapet inkl. studier med påfølgende baby som ikke sov, fremdeles inkl. studier, ergo også inaktiv, i tillegg til tre andre barn, gressenke tre av fire uker, p-piller (ble grusomt sulten), amming og en ørliten depresjon  at jeg ikke hadde noen sunn levemåte og gode vaner! Tenkte at når jeg mentalt var klar for å ta tak, så skulle nå dette gå greit, det er jo ikke lenge siden jeg var mer normalvektig; men det er skikkelig arbeid, ingenting kommer lett til tross for antall kg for mye. Det som jeg har vært veldig heldig med er at nå som jeg ikke bruker noe p-piller etc., så fungerer sult/ metthetsfølelsen bedre. Og jeg klarer i tillegg fint å spise bare litt potetgull/ snaks som jeg veier opp, sikkert ettersom jeg hadde gode vaner tidligere. :sukk:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier jeg meg ferdig faktisk :) Jeg så 65-tallet (65,9) på vekta i dag. Har gått ned 5,6 kilo siden januar, og bmi-en min er nå 22,3 tror jeg. 

Har nådd målet mitt som var å føle meg komfortabel i egen kropp igjen, og at buksene og klærne mine passer og sitter som jeg vil. Da er det ikke viktig for meg å gå ned en kilo til. Målet mitt var ikke antall kilo, det var selvfølelse og at klær passer igjen. Der må jeg si at jeg er nå!

Veldig fornøyd med å være i mål, neste uke skal jeg opereres og da passer det at i dag var siste gang på vekta for nå. Nå skal jeg holde den fremover, men blir en stund til jeg veier meg igjen :) Masse lykke til videre alle sammen, dere får til hva enn dere vil bare dere ikke gir opp. God sommer 🌞

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (5 timer siden):

Dårlig start på fredagen her.. 

Er skikkelig i siget om dagen, og går to turer om dagen, spiser 3 måltider og kun begrenset mengde snop fredag og lørdag kveld. Loggfører alt jeg spiser og har ligget 1000-1500 kcal i underskudd hver eneste dag.. denne uken bestemte jeg meg for å ikke veie før fredag, og gud som jeg gledet meg. Neida.. 300g ned.. det er det mest demotiverende. 
 

Veier nå 97,1 så det er ikke sånn at kiloene sitter fordi jeg er normalvektig heller.. de burde jo gå av? 
 

Ble skikkelig skuffa… var så stolt av meg selv igår også som dropper kaker og frukt i bursdag, og ikke spiser mer enn nødvendig 😒 det hjalp tydeligvis ikke idag.

 

Flere som har det sånn? Det kjipe er at motivasjonen min daler så når jeg ikke ser bedring. 

Hei du! Jeg har hatt det periodevis på samme måte, og har følt at alle rundt meg klarer det utenom meg. Mitt beste tips er å IKKE gi deg, dette skal ta tid for å vare, og å bruke et målebånd ukentlig. Jeg har nå gått fra å veie meg 1-20 ganger om dagen, til en gang i uka, samme med måling. 
 

Opplever at kroppen holder mer på vann de dagene jeg spiser veldig salt mat, selv om jeg spiser riktig antall kalorier. 
 

hvis du er demotivert, legg bort vekt og kaloritelling noen dager, og så begynner du litt på ny frisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navani skrev (1 time siden):

Da sier jeg meg ferdig faktisk :) Jeg så 65-tallet (65,9) på vekta i dag. Har gått ned 5,6 kilo siden januar, og bmi-en min er nå 22,3 tror jeg. 

Har nådd målet mitt som var å føle meg komfortabel i egen kropp igjen, og at buksene og klærne mine passer og sitter som jeg vil. Da er det ikke viktig for meg å gå ned en kilo til. Målet mitt var ikke antall kilo, det var selvfølelse og at klær passer igjen. Der må jeg si at jeg er nå!

Veldig fornøyd med å være i mål, neste uke skal jeg opereres og da passer det at i dag var siste gang på vekta for nå. Nå skal jeg holde den fremover, men blir en stund til jeg veier meg igjen :) Masse lykke til videre alle sammen, dere får til hva enn dere vil bare dere ikke gir opp. God sommer 🌞

Gratulerer og lykke til med operasjonen :) Og takk for følget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tre uker har jeg gått fra 75,8 til 71,4 og jeg er endelig innenfor normal bmi! Mye av det har vært vannvekt selvfølgelig. Det har vært enkelt å spise sunt, for det eneste som har fristet har vært kald mat, type salater og sushi, og bær. Håper det fortsetter den veien😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (2 timer siden):

Gratulerer og lykke til med operasjonen :) Og takk for følget.

Takk :) Kommer nok til å luske innom og heie på dere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Berry skrev (8 timer siden):

Ikke mist motet!!! Tro meg. På disse 3 mnd’ene har det gått opp og ned fra den ene dagen til den andre. Hvor i syklusen er du f.eks? Det kan være vann osv. Det er ihvertfall ned!! Du kommer til og klare det, jeg har troen :) :)

Takk for svar! Jeg vet jeg ikke kan gi opp nå, Men det er så skuffende når man føler alt går på skinner, og virkelig gleder seg til veiing 😕 

Jeg er ganske midt i syklus så kan ikke skjønne at det skal ha noen innvirkning akkurat nå.. men jeg vet ikke.. 

Takk takk🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Nå har jeg fått BMI på 25 🙌🏻 
 

Jeg synes det har gått uendelig sakte med vektnedgang, men samtidig så har jeg fått en fin balanse på slanking og hverdag som nok kan fungere etter slankingen også. Og når jeg teller antall uker så er faktisk minus 4,4 fordelt på 9 uker akkurat det som anbefales! 

Endret av PM75
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharon90 skrev (6 timer siden):

Jeg er helt lik!

Føler meg helt uforutsigbar; går fra å være fullstendig i kjelleren når vekta står stille etter masse innsats, begynner å tro jeg har spist i søvne eller loggført ekstremt feil (noe feil er det nok), men så får jeg kanskje to uker på rad hvor vekta slipper greit; og jeg føler det er som julaften der jeg står på vekta!

Før det igjen gjerne er to uker det knapt er nedgang, og jeg ramler ned i kjelleren. 

Prøver å ha med meg erfaringen fra før, ser på den vekt-tråden- for der ser jeg at også mange andre har korte vektplatå og/ eller stagnering/ oppgang tilogmed. Og det hører nok til hele vektnedgangen, dessverre. :dry:

 

Jeg har også mye å ta av, og har vært mer normalvektig; det er etter siste svangerskapet inkl. studier med påfølgende baby som ikke sov, fremdeles inkl. studier, ergo også inaktiv, i tillegg til tre andre barn, gressenke tre av fire uker, p-piller (ble grusomt sulten), amming og en ørliten depresjon  at jeg ikke hadde noen sunn levemåte og gode vaner! Tenkte at når jeg mentalt var klar for å ta tak, så skulle nå dette gå greit, det er jo ikke lenge siden jeg var mer normalvektig; men det er skikkelig arbeid, ingenting kommer lett til tross for antall kg for mye. Det som jeg har vært veldig heldig med er at nå som jeg ikke bruker noe p-piller etc., så fungerer sult/ metthetsfølelsen bedre. Og jeg klarer i tillegg fint å spise bare litt potetgull/ snaks som jeg veier opp, sikkert ettersom jeg hadde gode vaner tidligere. :sukk:

Det hjelper å høre at vi er flere.. 

Jeg var overvektig før barn og la på meg 25 kg under svangerskapet så jeg har enda noen kilo til startvekter før graviditet. Derfra må jeg også jobbe meg ned ganske mange kilo, men hadde håpa det skulle gå litt radig nå i begynnelsen 

Jeg har det veldig greit med kosthold og sult om dagen også, så jeg spiser ikke store mengder godis slik som før, og jeg spiser godis eller snacks som er enkelt å loggføre for å få riktig kcal-beregning. 
 

Skal sies at jeg veide 101,1 når jeg starta for 2-3 uker siden; så det er egentlig først siste uka som ga dårlig resultat på vekta.. 

Håper det slipper igjen litt mer til neste uke 😅

Uansett er kostholdet veldig bra om dagen og det hjelper mye på humør og selvfølelse likevel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det virker som mange tror at vektnedgang er lineær, at det man jobber med forrige uke, blir det vekta viser denne uka. Det ser jeg særlig i den andre tråden der man registrerer hver uke. For noen er det kanskje sånn, at kroppen fungerer som "clockwork", men for de fleste er vektnedgang en ikke-lineær prosess. Virkeligheten er at dersom du har vært i underskudd så har du forbrent fett som kroppen har lagret til en dag den trengte det. Det betyr ikke at vekten går ned, men det betyr at du forbrenner fettet. Om det svosjer av 3 kg om gangen plutselig etter tre uker, eller om det går 0,1 kg ned hver dag, det varierer fra menneske til menneske. 

Ideen om at "nå har det ikke funker så jeg bare overspiser og driter i alt nå" den faller på sin egen urimelighet. Hvis man bare husker at den jobben man har gjort, den har man gjort, og den har hatt uttelling, selv om vekta ikke viser det, kanskje det vil kunne bidra til at man ikke fristes til å skeie ut og gi en lang beng? For da vil man i alle fall sabotere for at vekta etter hvert også vil vise fettnedgangen. 🤷‍♀️:blomst: We can do this! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente599 skrev (52 minutter siden):

Takk for svar! Jeg vet jeg ikke kan gi opp nå, Men det er så skuffende når man føler alt går på skinner, og virkelig gleder seg til veiing 😕 

Jeg er ganske midt i syklus så kan ikke skjønne at det skal ha noen innvirkning akkurat nå.. men jeg vet ikke.. 

Takk takk🥰

Noen påvirkes av EL også, deriblant meg :) Kanskje du også gjør det? 
Heier på deg!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (7 timer siden):

 

Ideen om at "nå har det ikke funker så jeg bare overspiser og driter i alt nå" den faller på sin egen urimelighet. Hvis man bare husker at den jobben man har gjort, den har man gjort, og den har hatt uttelling, selv om vekta ikke viser det, kanskje det vil kunne bidra til at man ikke fristes til å skeie ut og gi en lang beng? For da vil man i alle fall sabotere for at vekta etter hvert også vil vise fettnedgangen. 🤷‍♀️:blomst: We can do this! :) 

Det er så rett så rett! 
Selv holdt jeg på å gå på en «smell» i gårkveld. Jeg cravet så utrolig etter fløte iskrem, slik jeg ikke har gjort på aldri så lenge etter noe mat. Og hadde det ikke vært for at jeg ikke hadde anledning til det, så hadde jeg nok spist mye iskrem.

For jeg vurderte nøye opp og i mot. Nå har jeg vært veldig flink sa jeg til meg selv. Og det virker som jeg ikke har gått ned noen ting uka her uansett. Og tenkte helt seriøst at slik var det og at jeg kunne spise mye is pga det.

Heldigvis måtte jeg la være. Sto opp i dag og vekta viste en kg mindre enn forrige fredag. Gjett om jeg var glad for at jeg lot være å spise den isen!! Vet at om jeg faller for fristelsen, så blir ikke gevinsten like høy. Og jeg nyter gjennom hele dagen, følelsen av å være slankere. Det kan ikke måle seg med den kortvarige nytelsen det er å spise en skål med is, som gir oppblåst mage, magesmerter og hodepine OG mindre utslag på vekten enn om jeg motstår.

Anonymkode: c444a...275

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er BMIen min endelig innenfor «normalvekt». Har spist litt lite denne uka, magen har trøblet men jeg tror jeg vet grunnen (spiste takeaway pizza to dager pluss pasta to dager på under ei uke, det likte ikke IBS/fibromagen min) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sluttet å telle kalorier etter 3 måneder der nesten alt ble logget. Hittil går det overraskende bra. Jeg vet hva budsjettet mitt "tåler", og det er akkurat som at det blir mindre rom for utskeielser når jeg ikke vet helt nøyaktig hvor mange kalorier jeg har til overs. Det kan også virke som at platået har sluppet taket og nå er det "enkelt" å gå ned i vekt igjen. Håper dette varer, for nå er det ganske digg 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

horsey skrev (1 time siden):

Da er BMIen min endelig innenfor «normalvekt». Har spist litt lite denne uka, magen har trøblet men jeg tror jeg vet grunnen (spiste takeaway pizza to dager pluss pasta to dager på under ei uke, det likte ikke IBS/fibromagen min) 

Gratulerer. Magen min er fortsatt helt ødelagt etter torsdagens måltid. Jeg begynner å bli desperat. Så urettferdig bat vi ikke kan spise uten å straffes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-1,9 siden forrige lørdag - aldri vært i nærheten av slike tall før. Motivasjonen er helt ellevill og grubling og tanker om hva som skjer i livet og hva som funker og ikke er helt overveldende for tiden. Jeg nevnte det i dagboken, men for halvannen uke siden fortalte jeg rett og slett en jeg jobber veldig tett med at jeg må fokusere litt fremover på dette, vel vitende om at han har vært gjennom det samme og nå er en av de som faktisk har klart det (vært normalvektig i veldig mange år, sprek og glad i livet). Jeg forventet et «så bra, jeg støtter deg», men har i stede havnet i et sammensurium av diskusjoner og erfaringsutveksling, vi er veldig på bølgelengde med dette og det jeg tenker er fornuftig å gjøre er ganske akkurat det samme som han er, han er bare endel hakk foran og er flinkere til å sette ord på og sortere det. Men vi funker tydeligvis veldig likt og da er det helt ekstremt givende å høre hva som har funket og hvilke prinsipper han har. 
 

Jeg tror (til tross for KG 😄) at jeg har innsett hvor ensom jeg har følt meg i denne prosessen. Og hvor enorm forskjell det var å ikke føle seg alene lenger. 
 

Heia alle sammen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 time siden):

Gratulerer. Magen min er fortsatt helt ødelagt etter torsdagens måltid. Jeg begynner å bli desperat. Så urettferdig bat vi ikke kan spise uten å straffes. 

Det er fryktelig slitsomt å ugreit ! Gikk med litt samarin noen dager å da roet det seg i kombo m minimalt m mat og dobbel dose alflorex. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...