Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Kardinal skrev (59 minutter siden):

Et spørsmål til dere som bruker Lifesum, hvordan vett dere at matvaren dere velger stemmer?🤔 Jeg har laget hjemmelaget proteinrundstykker f.eks men når eg søker op det finnes det jo 10 forskjellige🤷🏻‍♀️
 

Og er proteinrundstykker (med mager cottage cheese, egg og havregryn) et bra alternativ til brød mtp kalorier?

Jeg har stort sett full kontroll på den enkelte matvare som jeg spiser. Om jeg er usikker så sjekker jeg matvaretabellen. Og noen ganger legger jeg inn ca. 

Du kan legge inn alle ingrediensene på neste dag og så deler du det på det antallet som oppskriften gir. Det gjør jeg når jeg lager gryter eller baker ting som ikke ligger inne. 

Anonymkode: d1233...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kardinal skrev (12 timer siden):

Et spørsmål til dere som bruker Lifesum, hvordan vett dere at matvaren dere velger stemmer?🤔 Jeg har laget hjemmelaget proteinrundstykker f.eks men når eg søker op det finnes det jo 10 forskjellige🤷🏻‍♀️
 

Og er proteinrundstykker (med mager cottage cheese, egg og havregryn) et bra alternativ til brød mtp kalorier?

De ukene jeg brukte lifesum hadde jeg også en del hjemmebakt, og da la jeg det inn som en oppskrift tror jeg det var. Da legger du inn alle ingrediensene du baker med, og skriver hvor mange porsjoner det ble ut av den, f.eks 10 rundstykker. Ender opp med næringsinnhold og kalorier :) Kunne bare gjøre det på 1-2 ting av gangen i gratisversjonen jeg hadde.

Vet ikke om proteinrundstykkene er bedre enn brød (kjøpt?), men det er jo mye god næring der som jeg vil tro holder deg mett lenge. Jeg blir mett lenge av egg, av havregryn og av cc, så kombinert hadde det vært bra for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så irriterende at mensen påvirker kroppen så mye. Jeg føler at jeg har holdt planen godt og var klar for å se resultat. Nå må jeg vente enda en uke. Det er selvsagt ikke noe krise, men jeg hadde laget meg forventninger på å endelig bryte platået jeg har vært på for lenge. Istedenfor strammer shortsen og magen står som en kule. Det gjør vondt og jeg er skikkelig kvalm i tillegg. På den positive siden har jeg ikke spist sjokolade i noen form. Jaja, det er bare å holde seg til planen. Den burde gi kroppen alt den trenger og på sikt sunn vektnedgang. Om det ikke skjer har jeg i allefall fått sunnere mål. Folk sier de ser jeg har blitt slankere og særlig over midjen. Prøver å huske at kg ikke er så viktig, men bare en liten del av helheten.

Anonymkode: 4c128...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3 uker med samme vekt grunnet for mye helgekos, så satser jeg på nedgang på fredag 🤞

Strategi for uken: 1) Istedenfor å være ergerlig på meg selv fordi jeg spiste kake på lørdag (var borte), så klapper jeg meg på skulderen for hver dag nå som er bra! 2) Sove mer enn jeg vanligvis gjør, dvs 7-8 timer istedenfor 5-6. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (27 minutter siden):

Etter 3 uker med samme vekt grunnet for mye helgekos, så satser jeg på nedgang på fredag 🤞

Strategi for uken: 1) Istedenfor å være ergerlig på meg selv fordi jeg spiste kake på lørdag (var borte), så klapper jeg meg på skulderen for hver dag nå som er bra! 2) Sove mer enn jeg vanligvis gjør, dvs 7-8 timer istedenfor 5-6. 

 

Jeg prøver også å få til litt mer søvn, minsten på et år sover tidvis litt urolig om natta enda, og tror at lite søvn, kcal underskudd mm. tar veldig på og hjelper ikke videre på hverken vektnedgang eller overskuddet.

 

Ellers har jeg vært veldig aktiv så langt denne uka, har vært deilig å ta seg tid til det- men merker at det går på bekostning av studiene jeg har i tillegg til jobb, også selvsagt husarbeid mm., men det har vært deilig å være såpass egoistisk og utnytte både vær og lysten til å være ute å gå 🙌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharon90 skrev (4 timer siden):

 

Ellers har jeg vært veldig aktiv så langt denne uka, har vært deilig å ta seg tid til det- men merker at det går på bekostning av studiene jeg har i tillegg til jobb, også selvsagt husarbeid mm., men det har vært deilig å være såpass egoistisk og utnytte både vær og lysten til å være ute å gå 🙌

Samme her 😊 Huset ser virkelig ikke bra ut, men det er så godt å komme seg ut og kjenne at kroppen fungerer! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To måneder inn om et par dager, straks -12 kg! Var litt redd for at det var for godt til å være sant og at det var noe feil med vekta mi, men var innom fastlegen i dag og veide meg og det var riktig. Har begynt å få et mer balansert syn på mat, målet er å kunne kose meg uten å bingespise.

Anonymkode: 4a599...6c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 mnd, 1500 kalorier spist hver dag, forbrenner mellom 2300-2700 hver dag. -0 kilo....

 

Så da er spørsmålet; hva skjer!?!

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

5 mnd, 1500 kalorier spist hver dag, forbrenner mellom 2300-2700 hver dag. -0 kilo....

 

Så da er spørsmålet; hva skjer!?!

Anonymkode: 1a888...a24

Hvordan vet du at du forbrenner så mye hver dag? Hva veier du? Veier du maten du spiser?

Anonymkode: 76b85...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at du forbrenner så mye hver dag? Hva veier du? Veier du maten du spiser?

Anonymkode: 76b85...af0

Jeg har fitbit

Veier all mat

Veier 83 kilo, 160 høy

Anonymkode: 1a888...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har fitbit

Veier all mat

Veier 83 kilo, 160 høy

Anonymkode: 1a888...a24

Du kan ikke stole på fitbit-kaloriene, dessverre. 
I følge tdee-kalkulator er vedlikehold for din vekt og høyde rundt 1850 kalorier. Hvis du da i tillegg feilvurderer litt av kaloriene i hva du spiser, kan du fint stå på stedet hvil. 

Anonymkode: 76b85...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du kan ikke stole på fitbit-kaloriene, dessverre. 
I følge tdee-kalkulator er vedlikehold for din vekt og høyde rundt 1850 kalorier. Hvis du da i tillegg feilvurderer litt av kaloriene i hva du spiser, kan du fint stå på stedet hvil. 

Anonymkode: 76b85...af0

Jeg skjønner at jeg ikke kan ta fitbitkal helt nøyaktig, men fra å gå til så å si stillesittende til fjell- og skogstur 5 dager i uken hadde jeg forventet vektnedgang.

Anonymkode: 1a888...a24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner at jeg ikke kan ta fitbitkal helt nøyaktig, men fra å gå til så å si stillesittende til fjell- og skogstur 5 dager i uken hadde jeg forventet vektnedgang.

Anonymkode: 1a888...a24

Idag har jeg vært på jobb, og gått 10.5 mil og forbrent 2400 kalorier

Anonymkode: 1a888...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10.5 mil? Hørtes mye ut.. Da har du jogget i 10 timer i dag? Kanskje du burde sjekke innstillingene på fitbit, jeg måtte feks nedjustere skrittlengden da denne var satt altfor langt i forhold til reel skrittlengde.( Ja jeg målte) Dermed fikk jeg opp at jeg hadde gått mye lengre enn reelt, den ser nå mye mer riktig ut🙂 

Utover det, ville jeg målt nøyaktig kalorier i 1 uke for å sjekke om du faktisk ligger på 1500 kalorier. Jeg veide da ned på grammet den lille smørbiten jeg hadde på knekkebrødet, olje i stekepannen osv. Er mange fallgruver som man ikke tenker over men som kan velte hele dagsbehovet. 

Ellers kan du jo tenke på den positive helsegevinsten som litt mer aktivitet gir deg😊 

 

Anonymkode: 64cb3...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner at jeg ikke kan ta fitbitkal helt nøyaktig, men fra å gå til så å si stillesittende til fjell- og skogstur 5 dager i uken hadde jeg forventet vektnedgang.

Anonymkode: 1a888...a24

Har du brukt målebånd underveis? Jeg tipper at du har fått strammet opp kroppen og fått mer muskler. Frem til forrige uke hadde jeg bare gått ned 3,5 kg, men gått inn totalt 20 cm. Jeg gikk også fra stillesittende til aktiv. Og det er motiverende når lårene krymper 3 cm hver 💪🏻
 

Er par spørsmål som du kan se om er relevant for deg: Drikker du nok vann/væske? Får du nok søvn? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har gått opp i varmen? Jeg trener 4- 5 ganger i uken nå, inntar riktig med kalorier, men har gått opp 1 kg etter mensen :( Er rundt 23 g og jeg merker det på sokkene og ringene mine :( Så demotiverende... Prøver og ikke tenke så mye på det, for jeg ser jo at kroppen har blitt mer mer fit siden jeg begynte med dette :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blue Berry skrev (13 minutter siden):

Noen andre som har gått opp i varmen? Jeg trener 4- 5 ganger i uken nå, inntar riktig med kalorier, men har gått opp 1 kg etter mensen :( Er rundt 23 g og jeg merker det på sokkene og ringene mine :( Så demotiverende... Prøver og ikke tenke så mye på det, for jeg ser jo at kroppen har blitt mer mer fit siden jeg begynte med dette :)

Ringen strammer godt så noe er ikke slik det skal. 

Jeg veide meg og hadde ikke gått ned. Sa til mannen at dette må f*($;_ med være umulig. Han trodde ikke det heller, for han kjenner jo på kroppen min at den er endret. Neida, ikke er gram når han sjekket heller. Så han prøvde seg på "muskler veier mer enn fett", søt da, men det skal litt mer til enn hva jeg gjør for å få slike resultater.

Svaret er i allefall ja... Jeg mistenker at varmen har gjort noe med vekten som skjuler reel progresjon. 

Endret av 2ro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (1 minutt siden):

Ringen strammer godt så noe er ikke slik det skal. 

Jeg veide meg og hadde ikke gått ned. Sa til mannen at dette må f*($;_ med være umulig. Han trodde ikke det heller, for han kjenner jo på kroppen min at den er endret. Neida, ikke er gram not han sjekket heller. Så han prøvde seg på "muskler veier mer enn fett", søt da, men det skal litt mer til enn hva jeg gjør for å få slike resultater.

Svaret er i allefall ja... Jeg mistenker at varmen har gjort noe med vekten som skjuler reel progresjon. 

Så bra, eller det er kjipt for oss, men da er det ikke bare meg. Ble skikkelig lei meg... :( Dritt assa!! Får håpe det vannet løsner snart. Har også spist litt mer salt enn vanlig, siden jeg svetter sååå mye på treningen og kroppen har villet ha salt 😄 Så holder en knapp på det. Tenkte også på muskler veier mer enn fett, men konkluderte også med at : jeg løfter bare 5 kg om gangen (nybegynnerfasen), så er nok neppe det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Berry skrev (4 minutter siden):

Så bra, eller det er kjipt for oss, men da er det ikke bare meg. Ble skikkelig lei meg... :( Dritt assa!! Får håpe det vannet løsner snart. Har også spist litt mer salt enn vanlig, siden jeg svetter sååå mye på treningen og kroppen har villet ha salt 😄 Så holder en knapp på det. Tenkte også på muskler veier mer enn fett, men konkluderte også med at : jeg løfter bare 5 kg om gangen (nybegynnerfasen), så er nok neppe det 😄

Haha. Ja, sjansen for at vi er medisinske under er ganske liten 🤭 Salt binder mye vann hos meg. Kanskje prøv å lag iste av grønn te? Det er forfriskende i varmen og har sine fordeler. 

Jeg har stått lenge stille på vekten lenge, men kroppen har endret seg. Selv om jeg bruker samme størrelse både i underdel og bh så skjer det greier. Kroppen har fått veldig markert midje i det siste. Kroppsfasong har gått fra moderat eple til tydelig timeglass. Det er positivt og mye sunnere... Men jeg begynner å bli vanvittig utålmodig på å se resultat på vekten også. Jeg er så veldig nært målet jeg er relativt fornøyd på. Hvor vanskelig skal det egentlig være å gå ned 3 kg? Denne gangen har slankingen ikke vært å forstå seg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (8 minutter siden):

Haha. Ja, sjansen for at vi er medisinske under er ganske liten 🤭 Salt binder mye vann hos meg. Kanskje prøv å lag iste av grønn te? Det er forfriskende i varmen og har sine fordeler. 

Jeg har stått lenge stille på vekten lenge, men kroppen har endret seg. Selv om jeg bruker samme størrelse både i underdel og bh så skjer det greier. Kroppen har fått veldig markert midje i det siste. Kroppsfasong har gått fra moderat eple til tydelig timeglass. Det er positivt og mye sunnere... Men jeg begynner å bli vanvittig utålmodig på å se resultat på vekten også. Jeg er så veldig nært målet jeg er relativt fornøyd på. Hvor vanskelig skal det egentlig være å gå ned 3 kg? Denne gangen har slankingen ikke vært å forstå seg på. 

Hvor mye skal du ned til? Jeg blir fornøyd med 4-5 til (86 nå), men vil gjerne ned til noe med 70-tallet. Så utrolig flink du har vært!!! Er så gøy når man ser det selv, men skjønner meg heller ikke på den vekten. Kanskje jeg burde fjerne den og ikke være så fokusert på det, så lenge jeg spiser bra og trener masse 😄 Heller ta litt bilder av kroppen. Jeg har tatt bilder av ryggen min og ser at valkene er nesten borte, veldig gøy 😄 

 

Enig! Har tatt tid og tålmodighet denne gangen, andre ganger har det gått så fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...