Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Kepaløk skrev (3 timer siden):

Trodde jeg var den eneste som ikke likte å få kommentarer på vektnedgang, så litt godt å lese at andre kan føle på det samme.

Jeg er litt ekstra sær der da tror jeg, og det kommer veldig an på hvordan folk ordlegger seg. Så fin du er! Så mange kilo du har mistet! Ingenting igjen av deg!

For det første så føler jeg det som et slags hån. Jeg er fortsatt i fedme klasse II, så jo - det er masse igjen av meg. Og så fin? Så jeg var ikke fin før? Og ikke vil jeg være fin nå heller.. Jeg er svært lite opptatt av utseende og har på ingen måte lyst til at min verdi som menneske skal vurderes ut i fra vekta mi.

Når det er sagt, så sier jeg aldri dette til folk som kommenterer altså. Jeg snakker meg bare fort ut av det og så jobber jeg med hvordan jeg selv tar til meg slike tilbakemeldinger. Jeg forstår at de ikke mener noe vondt med det, så jeg vinkler kommentarer om fin og slankere til sunn og sterk. Fordi for meg er det det som er viktig.

Akkurat dette kjenner jeg også på!

"Så fin du er blitt"  ... seriøst...? hehe...

Men jeg heller kommenterer det ikke, og prøver å tenke at de ordlegger seg dårlig, at det nok går mer på 'sunn og frisk' enn 'fin og tynn' -meningen bak det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommenterer ALDRI andres vekt, om de har gått opp eller ned. 

Jeg kan ikke vite, med mindre personen er åpen om vektnedgangen, at det er noe positivt bak den. Det kan også være alvorlig sykdom, og får man da en "ser du har gått mye ned i vekt" kan det bli veldig feil. Men hvis noen sier "jeg har gått ned litt i det siste" eller "holder på å gå ned i vekt", så får de masse positive ord fra meg, i retning for en jobb du har gjort, du er veldig flink, heier på deg osv. Ikke noe "så flott du er nå" (hva sier det om før?) eller lignende. Folk tenker seg ikke alltid om, men jeg prøver så godt jeg kan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er delte meninger om kommentarer på vektnedgang, og jeg pleier selv ikke å uttale meg om andres kropper, nettopp av hensyn til ting som nevnes her i tråden. Så jeg er enig i mye som sies her, på et generelt grunnlag.

Kommentaren jeg fikk var fra en av mine aller nærmeste, som kjenner meg godt og vet at jeg jobber med å gå ned. For meg var dette rett kommentar fra rett person på rett tid, og det var både hyggelig og motiverende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at det er delte meninger om kommentarer på vektnedgang, og jeg pleier selv ikke å uttale meg om andres kropper, nettopp av hensyn til ting som nevnes her i tråden. Så jeg er enig i mye som sies her, på et generelt grunnlag.

Kommentaren jeg fikk var fra en av mine aller nærmeste, som kjenner meg godt og vet at jeg jobber med å gå ned. For meg var dette rett kommentar fra rett person på rett tid, og det var både hyggelig og motiverende.

Da høres det jo bare positivt ut! Som sagt, hadde jeg visst at en venninne var på vei ned i vekt, så hadde jeg kommentert det positivt når jeg så henne neste gang. For jeg vet det kan være motiverende og godt å høre :) Men for meg krever det at jeg vet personen er på vei ned, slik personen du fikk kommentar av visste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan kanskje la være å tilby dem bolle neste gang, eller tilby noe sunn snacks, som du også kan spise? Eller du kan evt dele opp bollene i mindre biter, så kan du ta en liten bit og spise den sakte, mens de spiser mer. Jeg skjønner det sosiale rundt dette, at det er vanskelig. 

Anonymkode: bf276...225

Tror ikke du siterte riktig her, jeg tilbyr ikke boller til de som ikke vil ha. Om jeg vet en venninne slanker seg ville jeg satt frem frukt og bær.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, jeg er ikke lengre i BMI-klassen "fedme", nå er jeg i "overvekt" med BMI på 29,3! Bryr meg generelt lite om BMI, men det var uansett veldig gøy å se. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 20 kilo på ett år. Kur:  Spise god og fet mat , men i mindre mengder + trimme en del.  Mye kjøtt og fisk, grov bakst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugresset skrev (26 minutter siden):

Jippi, jeg er ikke lengre i BMI-klassen "fedme", nå er jeg i "overvekt" med BMI på 29,3! Bryr meg generelt lite om BMI, men det var uansett veldig gøy å se. 

Gratulerer🎉 Ja den BMIen sier jo ikke alt om helsen, men for meg så ble det en liten psykologisk seier allikevel. For jeg har aldri hatt så mye muskelmasse at det har slått hardt ut😂 Skjønner godt det er gøy å se! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvekk skrev (3 timer siden):

Gratulerer🎉 Ja den BMIen sier jo ikke alt om helsen, men for meg så ble det en liten psykologisk seier allikevel. For jeg har aldri hatt så mye muskelmasse at det har slått hardt ut😂 Skjønner godt det er gøy å se! 

Helt enig med deg. For min del er jeg så dvask nå at den er en god pekepinn, men en gang i mine glansdager hadde jeg såpass mye muskler at BMI ble en helt feil målemetode for meg. Uansett gøy å ikke være i klasse "fedme" lengre, selvom veien enda er lang. Har mange mange kilo igjen 🙈😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som ikke hadde gått ned på lavkalori og mye underskudd 

 

Jeg har vært hos legen og konstantert veldig lavt stoffskifte. Starter på medisin og mysimba. Håpar der blir vektnedgang snart . Heier på alle!

Anonymkode: 1a888...a24

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meg som ikke hadde gått ned på lavkalori og mye underskudd 

 

Jeg har vært hos legen og konstantert veldig lavt stoffskifte. Starter på medisin og mysimba. Håpar der blir vektnedgang snart . Heier på alle!

Anonymkode: 1a888...a24

Så bra du fant ut av det. Håper medisinene hjelper fort :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått trent i dag, så deilig :) 

får til 4-5 slike økter i uken, er så godt for kroppen 😄

A954B96F-6EA4-4C37-8DF5-E949B9AF1635.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utifra bmi så mangler jeg nå kun 4 kg for å kategoriseres som normalvektig! Jeg er sååå glad!🤩 da er det delmålet innenfor rekkevidde, og motivasjonen steg greit med ti hakk!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd som nå har gått fra "alvorlig fedme" til "fedme". Er ikke stopp der altså, men er en milepæl hver gang jeg passerer viktige mål. Har totalt nå gått ned nesten 17 kilo, så får vi se hvor det stopper 😊

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta i dag viste at jeg var på 80-tallet! Det følest helt fantastisk, og jeg håper jeg har sett 90-tallet for siste gang! Jeg er nå "bare" overvektig og det følest også som en stor milepæl! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk se 86 tallet idag, 86,9 altså, men det var stort for meg. Etter at jeg fikk mellomste gikk jeg også opp litt, og da var maksvekta mi 86 husker jeg. Fra 86 gikk jeg ned til 65/66. Det tok tid da, men nå føler jeg at målet virkelig er innen rekkevidde ettersom jeg er der jeg var den gang da :duskedame:

Ca. 1.5kg til jeg har gått ned 10kg også! Får nesten overtenning her :nori: hehe...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 19,1 kg på 1 år i dag, hurra! Veide 102,3 og i dag var jeg 83,2. Begynte å spise med kaloriunderskudd og trene ganske mye. Spiser i stor grad det jeg vil - også usunt en gang i blant men kutter porsjonene. 😊

Anonymkode: 94f0c...624

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig start på fredagen her.. 

Er skikkelig i siget om dagen, og går to turer om dagen, spiser 3 måltider og kun begrenset mengde snop fredag og lørdag kveld. Loggfører alt jeg spiser og har ligget 1000-1500 kcal i underskudd hver eneste dag.. denne uken bestemte jeg meg for å ikke veie før fredag, og gud som jeg gledet meg. Neida.. 300g ned.. det er det mest demotiverende. 
 

Veier nå 97,1 så det er ikke sånn at kiloene sitter fordi jeg er normalvektig heller.. de burde jo gå av? 
 

Ble skikkelig skuffa… var så stolt av meg selv igår også som dropper kaker og frukt i bursdag, og ikke spiser mer enn nødvendig 😒 det hjalp tydeligvis ikke idag.

 

Flere som har det sånn? Det kjipe er at motivasjonen min daler så når jeg ikke ser bedring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...