Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

Arh, dette permisjonsstyret! Prøver å sette oss inn i regler, og føler vi bare får mer og mer spørsmål. Og det er nesten slik at vi ikke vet hva vi lurer på en gang😂 ferietid, ulønnet permisjon og utsettelse av fars kvote er spesielt det vi ikke blir klok på🤔skulle ønske man møtte ekte mennesker på chatten på nav i stedet for en robot, hadde vært enklere for meg og mannen å diskutere i mellom å finne ut hva vi lurer på videre da. Vi må nok skrive opp alt av stort og smått vi lurer på før vi tar å ringer dem. Skulle ønske vi hadde nav-kontor i kommunen da jeg syntes det er så mye lettere å snakke face to face enn over telefon! 

Hvordan skal dere «løse»/fordele permisjonen?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest solstråle
38 minutter siden, månki skrev:

Arh, dette permisjonsstyret! Prøver å sette oss inn i regler, og føler vi bare får mer og mer spørsmål. Og det er nesten slik at vi ikke vet hva vi lurer på en gang😂 ferietid, ulønnet permisjon og utsettelse av fars kvote er spesielt det vi ikke blir klok på🤔skulle ønske man møtte ekte mennesker på chatten på nav i stedet for en robot, hadde vært enklere for meg og mannen å diskutere i mellom å finne ut hva vi lurer på videre da. Vi må nok skrive opp alt av stort og smått vi lurer på før vi tar å ringer dem. Skulle ønske vi hadde nav-kontor i kommunen da jeg syntes det er så mye lettere å snakke face to face enn over telefon! 

Hvordan skal dere «løse»/fordele permisjonen?😊

Synes også dette permisjonsstyret er veldig vanskelig. Når eg det vanlig å søke? Hvilken uke? Og er det noen frist for dette? Finner ikke frem på Internett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli en del praktiske ting som plutselig skal løses, ja... Vi holder ikke på med oppussing, men derimot mulig leilighetskjøp (av leiligheten vi allerede bor i riktignok -- har leid av en bekjent de siste årene, som nå skal selge, og gjerne selger til oss heller enn å gå gjennom megler, budrunde osv. om vi kan løse alt det praktiske og bli enige om pris. Hvis det ikke går i orden flytter vi nok i begynnelsen av juni, men jeg håper vi slipper). Før jeg er 100% sikker på hvor vi kommer til å bo, så føles det litt fjernt å planlegge andre praktiske ting...

... derimot viser det seg at en kollega av meg gjerne vil bli kvitt en masse babyutstyr, siden de har bestemt seg for at det ikke blir noen nummer tre, og nummer to er snart 4 år. Så nå ser det ut som at vi får arve sprinkelseng, stellebord, babystol o.l. for en slikk og ingenting, og det er jo kjekt. Regner med at mini kommer til å arve en del klær og stæsj av søskenbarna sine også, så tror nok vi venter en god stund med å kjøpe inn så mye før vi ser hva vi faktisk mangler. 

Har bare såvidt begynt å sette meg inn i permisjonsregler, som uansett er annerledes i Sverige. Virker som om standard her er 390 dager med 80% lønn, hvorav minst 90 dager må tas ut av hver forelder - mange arbeidsplasser dekker forskjellen mellom de 80% man får fra Försäkringskassan og full lønn, riktignok. Jeg snakka med HR tidligere denne uka, og det er visst ingen hast -- de må sende inn noe informasjon elektronisk før vi kan søke, men så lenge det er i orden er behandlingen mer eller mindre automatisk. Det er også enkelt å endre søknaden underveis, så vi kan bestemme endelig fordeling av permisjon når vi ser hvordan det går etterhvert (selv om mannen er veldig innstilt på 50-50 om vi får det til 😊). Håper for deres del det er like enkelt i Norge! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, solstråle said:

Synes også dette permisjonsstyret er veldig vanskelig. Når eg det vanlig å søke? Hvilken uke? Og er det noen frist for dette? Finner ikke frem på Internett...

Med de nye reglene er det TIDLIGST 6 uker før du skal ut i permisjon (som er 3 uker før termin). 

Hos oss får ikke Far tatt ut noe permisjon sammenhengende det første året, så vi er heller ikke helt sikre på hvordan vi løser det. Mest sannsynlig sprer vi det utover, også må jeg ta ulønnet permisjon. Vil ikke ha poden i barnehage når han er 7 måneder heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne siden er veldig oversiktlig. Et det noe konkret dere lurer på? Kanskje jeg kan hjelpe. Er ikke så lenge siden jeg var gjennom det sist https://familie.nav.no. Der ligger kalkulatorer, og du kan prøve å legge inn slik dere ønsker det med ferier, utsettelse m. m. for å se hvordan det blir. 

Man kan fint planlegge og sende inn søknaden fra uke 22 (mulig det er tidligere, men jeg gjorde det iallefall i uke 22). Det eneste som ikke kan sendes inn enda er informasjon fra arbeidsplassen (lønn). Dette pga de nye reglene om at de siste 3 mnd lønn skal legges til grunn for utregning av foreldrepenger. Det kan sendes inn tidligst 6 uker før termin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også den siden @Frostrose linker til var veldig oversiktlig :) Vi kommer nok til å dele fellesdelen slik at jeg får 9 uker og han 7, sånn at vi begge får ganske lang permisjon – noe han heldigvis har veldig lyst til. Jeg har også 4 uker ferie jeg skal bake inn i permisjonen, og vil da ha permisjon i 27 uker mens han får 22 (så har vi begge sommerferie rett etter at permisjonen er over).

Vi er også enige om at dersom ikke ting går så greit som vi håper det skal, at jeg har det tøft etter fødsel, at barnet ikke vil ta flaske eller noe helt annet – så kan vi endre på fordelingen av fellesperioden. Men håpet er at pappaen skal få nyte hele våren 2020 i permisjon :) 

Har ikke sendt inn søknaden enda, men gjør det nok om ikke så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, Frostrose said:

Syns denne siden er veldig oversiktlig. Et det noe konkret dere lurer på? Kanskje jeg kan hjelpe. Er ikke så lenge siden jeg var gjennom det sist https://familie.nav.no. Der ligger kalkulatorer, og du kan prøve å legge inn slik dere ønsker det med ferier, utsettelse m. m. for å se hvordan det blir. 

Man kan fint planlegge og sende inn søknaden fra uke 22 (mulig det er tidligere, men jeg gjorde det iallefall i uke 22). Det eneste som ikke kan sendes inn enda er informasjon fra arbeidsplassen (lønn). Dette pga de nye reglene om at de siste 3 mnd lønn skal legges til grunn for utregning av foreldrepenger. Det kan sendes inn tidligst 6 uker før termin. 

 

Har du gjort det i år? 
For i følge endringer fra 2019 skal man nå tidligst søke 6 uker før man går ut i permisjon, men det er kanskje på grunn av lønnsberegningen at de sier det, og at det egentlig er mulig å søke før uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi i en litt vrien situasjon under permisjonen da far er lærling og kun har noen månder igjen når det etter papiret er hans tur. Vi løser det med at jeg skal ha ulønnet frem til han har hatt fagprøven og hatt oppstart i ny jobb før han skal ta sin del. Så blir det bare å vente på dato for fagprøve før vi vet hvor lenge jeg skal være hjemme, men rett over året tror vi det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Benito91 skrev:

Har du gjort det i år? 
For i følge endringer fra 2019 skal man nå tidligst søke 6 uker før man går ut i permisjon, men det er kanskje på grunn av lønnsberegningen at de sier det, og at det egentlig er mulig å søke før uansett. 

Ja. Jeg søkte for noen uker siden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Frostrose said:

Ja. Jeg søkte for noen uker siden 😊

Så greit! Da har det ikke trådd i kraft enda allikevel :)  Deilig med alt som er gjort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2019 den 13.15, solstråle skrev:

Synes også dette permisjonsstyret er veldig vanskelig. Når eg det vanlig å søke? Hvilken uke? Og er det noen frist for dette? Finner ikke frem på Internett...

Mor kan tidligst søke om foreldrepenger ved 22. svangerskapsuke. Hvis du har fått en dato for planlagt keisersnitt, bruker du denne datoen som termindato når du søker.
Far eller medmor kan tidligst søke om foreldrepenger når barnet er født.
Ved adopsjon kan dere tidligst søke om foreldrepenger når dere har dato for omsorgsovertakelse.
- NAV.no 

Jeg gjorde det nå, i går - og jeg er 25+2 idag. Du søker når du er klar: det går minst 4 uker før du får svar fra NAV og dermed ikke betaling før det heller - så jeg hadde heller søkt tidlig - og gitt beskjed ved ev. tidlig fødsel - enn og gått å sparket småstein etter baby kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråle
5 minutter siden, henniie skrev:

Mor kan tidligst søke om foreldrepenger ved 22. svangerskapsuke. Hvis du har fått en dato for planlagt keisersnitt, bruker du denne datoen som termindato når du søker.
Far eller medmor kan tidligst søke om foreldrepenger når barnet er født.
Ved adopsjon kan dere tidligst søke om foreldrepenger når dere har dato for omsorgsovertakelse.
- NAV.no 

Jeg gjorde det nå, i går - og jeg er 25+2 idag. Du søker når du er klar: det går minst 4 uker før du får svar fra NAV og dermed ikke betaling før det heller - så jeg hadde heller søkt tidlig - og gitt beskjed ved ev. tidlig fødsel - enn og gått å sparket småstein etter baby kommer. 

Jeg ringte til nav å hørte med dem, der fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan søke før 9 uker før termin. 6 uker før persmisjonen starter. Og at det er 4 ukers behandlingstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

@frk.Sanna, stikker du nesen litt frem i dag? 🥰 

Ja det var en fin måte å si det på☺️😅 Så sa du ikke hei???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, frk.Sanna skrev:

Ja det var en fin måte å si det på☺️😅 Så sa du ikke hei???

Så skjønn du og familien din er 😍 Nei, jeg var litt usikker først og da hadde det vært så flaut 😅 Så ferdig gårsdagen i sta og da gikk det mer og mer opp for meg at det måtte være deg! Artig 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Så skjønn du og familien din er 😍 Nei, jeg var litt usikker først og da hadde det vært så flaut 😅 Så ferdig gårsdagen i sta og da gikk det mer og mer opp for meg at det måtte være deg! Artig 😍

Det er ganske bra gjort, føler ikke at jeg har fortellt så veldig mye om meg selv her inne...😬☺️ Tusen takk iallefall for fine ord🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.4.2019 den 21.04, solstråle skrev:

Jeg ringte til nav å hørte med dem, der fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan søke før 9 uker før termin. 6 uker før persmisjonen starter. Og at det er 4 ukers behandlingstid. 

Jo, men det er henta fra nav sine sider. Jeg tok ikke sjangsen. Førsten vår kom tidlig, så jeg risikerer ikke å gå uten penger :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg sett lille frøkena i magen på 3D Ul😍☺️ uke 26+5 i dag. Hun var 11%+. 1050 gram, skulle være 940 gram gjennomsnittlig. Jeg er ikke så bekymret akkurat, de trives godt i magen min disse ungene🙏🏻🥰 Det tok evigheter før vi fikk se henne. Hun lå med rumpa ned og bein/armer fremfor hode lenge😅 Tenk at det er bare ca 3 mnd igjen til vi får møte henne😍 Noen andre som har tatt 3D Ul eller har planer om det?

EB35CFE9-2AFF-4921-A436-8290EAB6741D.jpeg

CBC43F7C-1537-4A7C-80B3-0DD0C6E41FB1.jpeg

1675F801-C34E-43C1-AA49-897FFB917AD1.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innlagt jeg på sykehuset i helga 😔 Jeg hadde brukt hele fredagsformiddag til å hjelpe en venninne med å dekorere til dåp, og kom hjem. Spiste meg noe mat: og ble sikkelig dårlig. La meg i sengen, og sov vel en times tid, før mannen kom å så til meg. fikk stotret frem "kvalm, bøtte, puls" og han løper og henter en bøtte til meg og tar pulsen.. Han kommer godt over 50 på 30 sekunder. Så han sier at jeg skal bare slappe av litt til. 
Jeg hadde murringer, og smerter i lystenke, jeg kjente nedpress fra litt over navelen som fortsatte nedover magen og satte seg sikkelig i lysken. Jeg ringte føden og ble lagt inn. Livmorhalsen var lang og fin, 3,5 cm men helt lukket åpning. Men i urinen min finner de ketoner, som forteller at cellene i kroppen svelter. Så jeg fikk intravanøst veske, næring og kvalmestillene - og kom hjem idag ettermiddag. Lå altså hele helga... Gud, så kjedelig - men åh så godt å føle du "er på riktig sted" dersom det var noe som ikke stemte. 

Nå har jeg fått streng beskjed om å ta det med ro resten av svangerskapet, og spise ofte og lite.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, henniie skrev:

Jeg har vært innlagt jeg på sykehuset i helga 😔 Jeg hadde brukt hele fredagsformiddag til å hjelpe en venninne med å dekorere til dåp, og kom hjem. Spiste meg noe mat: og ble sikkelig dårlig. La meg i sengen, og sov vel en times tid, før mannen kom å så til meg. fikk stotret frem "kvalm, bøtte, puls" og han løper og henter en bøtte til meg og tar pulsen.. Han kommer godt over 50 på 30 sekunder. Så han sier at jeg skal bare slappe av litt til. 
Jeg hadde murringer, og smerter i lystenke, jeg kjente nedpress fra litt over navelen som fortsatte nedover magen og satte seg sikkelig i lysken. Jeg ringte føden og ble lagt inn. Livmorhalsen var lang og fin, 3,5 cm men helt lukket åpning. Men i urinen min finner de ketoner, som forteller at cellene i kroppen svelter. Så jeg fikk intravanøst veske, næring og kvalmestillene - og kom hjem idag ettermiddag. Lå altså hele helga... Gud, så kjedelig - men åh så godt å føle du "er på riktig sted" dersom det var noe som ikke stemte. 

Nå har jeg fått streng beskjed om å ta det med ro resten av svangerskapet, og spise ofte og lite.. 

❤️ Kjedelig med innleggelse, men, som du sier, det er et fint sted å være om man er bekymret. Bra at du er bedre nå. Håper du holder deg frisk og fin de siste mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...