Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

Så kjekt å lese at det går forholdsvis bra med dere alle! Nå er det siste innspurt gjengen, og det prøver jeg å trøste meg selv med også ❤️ 

Her har jeg lagt våken de tre siste nettene med sterke kynnere og mensverk i korsryggen, og i tillegg et voldsomt nedpress som gjør vondt både foran og bak - spesielt i halebeinet 😖 hverken dusj, varmeflaske, massasje eller smertestillende hjelper.. det stopper heller ikke når jeg reiser meg og prøver å bevege på meg. 

Føden vil ikke ha meg på sjekk heller siden jeg ikke har sett noen tegn til blod og siden det stopper opp på dagen, da er det bare vanlige kynnere som kommer litt her og der som de skal nå mot slutten.. 

Likevel klarer jeg ikke helt å finne roen i og med at jeg bare er 34+1 i dag, men de sier vel det de gjør fordi de uansett ikke ville prøvd å stoppe en fødsel nå og lillegutt i magen beveger seg og er aktiv som han pleier, men dette begynner nesten å gå utover mors helse tenker jeg, vi får se hvordan natten blir nå.. foreløpig ligger jeg våken på 4.natten med vonde kynnere og smerter overalt. Det kjennes ut som han prøver å grave seg ut og jeg klarer faktisk ikke å gå som dette i 6 uker til 😭 

urinprøver er forresten helt fine så det er ikke uvi heller.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen her som vet om det er ok å svømme ute (innsjø/hav)? (Noen jeg snakka med mente det ikke var anbefalt sent i graviditeten pga infeksjonsfare, men jeg vil tro det er ok med mindre slimpropp har gått/man har modningstegn? Glemte å spørre jordmor på tirsdag da jeg var der på kontroll.) Er 32+0 i dag, og det er meldt 27 grader og sol her på lørdag, så det frister veldig med en tur til stranda. (Nevnte strand er ved en innsjø med god vannkvalitet, godkjent EU-bad. Sannsynligvis rundt 18 grader i vannet.)

(Og @Memira, det høres virkelig ikke godt ut! Håper det bedrer seg og du får sove snart!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:

Noen her som vet om det er ok å svømme ute (innsjø/hav)? (Noen jeg snakka med mente det ikke var anbefalt sent i graviditeten pga infeksjonsfare, men jeg vil tro det er ok med mindre slimpropp har gått/man har modningstegn? Glemte å spørre jordmor på tirsdag da jeg var der på kontroll.) Er 32+0 i dag, og det er meldt 27 grader og sol her på lørdag, så det frister veldig med en tur til stranda. (Nevnte strand er ved en innsjø med god vannkvalitet, godkjent EU-bad. Sannsynligvis rundt 18 grader i vannet.)

(Og @Memira, det høres virkelig ikke godt ut! Håper det bedrer seg og du får sove snart!)

Det går veldig fint å bade! Jeg har snakket både med jordmor og lege om det (elsker å svømme og bade). Det eneste som ikke er anbefalt er offentlige boblebad. Når slimproppen går er det ikke anbefalt med offentlige anlegg, men hav og badekar hjemme går fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Frostrose said:

Det går veldig fint å bade! Jeg har snakket både med jordmor og lege om det (elsker å svømme og bade). Det eneste som ikke er anbefalt er offentlige boblebad. Når slimproppen går er det ikke anbefalt med offentlige anlegg, men hav og badekar hjemme går fint. 

 Åh, nå ble jeg glad! 😄 Jeg elsker å svømme ute, og takler ikke akkurat varmen bedre som gravid viser det seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har gjort dette før...

når babyen blir født i Oslo i slutten av juli, hvor mye ulltøy trenger man egentlig da? Har fått/arvet mest bomull – så lurer på om det er smart å ha noe ull også i str 56, eller om det blir unødvendig? Kanskje litt vanskelig å vite, om sommeren fortsetter som den er nå så er det jo helt klart behov for ull. Men om juli skulle bli som i fjor sommer, er det kanskje ikke så viktig? Er det dumt å avvente, og evnt bare pakke godt inn i pledd første dagene til vi får kjøpt noe, eller går det fint?

Hilsen førstegangs som ikke helt er trygg på hva som trengs og ikke vil kjøpe unødvendige ting :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Regnbue89 skrev:

Dere som har gjort dette før...

når babyen blir født i Oslo i slutten av juli, hvor mye ulltøy trenger man egentlig da? Har fått/arvet mest bomull – så lurer på om det er smart å ha noe ull også i str 56, eller om det blir unødvendig? Kanskje litt vanskelig å vite, om sommeren fortsetter som den er nå så er det jo helt klart behov for ull. Men om juli skulle bli som i fjor sommer, er det kanskje ikke så viktig? Er det dumt å avvente, og evnt bare pakke godt inn i pledd første dagene til vi får kjøpt noe, eller går det fint?

Hilsen førstegangs som ikke helt er trygg på hva som trengs og ikke vil kjøpe unødvendige ting :fnise:

 

Jeg ville ventet. Vi har ikke noe ull i 50, og bare et par bodyer i 56. Jeg foretrekker å regulere med pledd 😊 Og så kan det jo komme gaver når babyen er født, så der er lurt å ikke kjøpe for mye klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Frostrose said:

Jeg ville ventet. Vi har ikke noe ull i 50, og bare et par bodyer i 56. Jeg foretrekker å regulere med pledd 😊 Og så kan det jo komme gaver når babyen er født, så der er lurt å ikke kjøpe for mye klær. 

Takk! Da gjør jeg det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååå spent på når luringene våres kommer - for hver dag som går nå, er vi en dag nærmere til å møte dem.

Jeg har 35 dager igjen, og endelig fått medisin som hjelper!!!!! Måtte bare få det sikkelig ille først, men det snakker vi ikke om. Jeg skal både til jordmor (vekten blir rett der) og fastlege på fredag. Grunnen til begge deler er at jeg må vite hvor lenge jeg skal stå på tablettene jeg går på nå, få ny resept på kvalmestillende, og finne ut hvordan veien går videre. 5 ganger har jeg fått væske tilførsel nå .. Men det går greit altså. 
Forresten - hva ligger HB/blodprosenten deres på? min er 10,3 nå og fikk påpekt at den er lav... 

Mannen kommenterte i går at magen min siger. Og at jeg har fått en "søkk" øverst, som jeg ikke har hatt tidligere 😮 Men det kan gå laaaaang tid ennå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, henniie skrev:

Jeg er sååå spent på når luringene våres kommer - for hver dag som går nå, er vi en dag nærmere til å møte dem.

Jeg har 35 dager igjen, og endelig fått medisin som hjelper!!!!! Måtte bare få det sikkelig ille først, men det snakker vi ikke om. Jeg skal både til jordmor (vekten blir rett der) og fastlege på fredag. Grunnen til begge deler er at jeg må vite hvor lenge jeg skal stå på tablettene jeg går på nå, få ny resept på kvalmestillende, og finne ut hvordan veien går videre. 5 ganger har jeg fått væske tilførsel nå .. Men det går greit altså. 
Forresten - hva ligger HB/blodprosenten deres på? min er 10,3 nå og fikk påpekt at den er lav..

Mannen kommenterte i går at magen min siger. Og at jeg har fått en "søkk" øverst, som jeg ikke har hatt tidligere 😮 Men det kan gå laaaaang tid ennå! 

Jeg hadde 10,7 når de sjekket i uke 28 og ble fortalt at det var litt lavt. Den nedre grensen på normalverdi er 10 ifølge min jordmor. Hun anbefalte at jeg skulle spise mer mat med jern for å inngå å måtte ta jerntilskudd senere i svangerskapet. Man blir visst veeldig forstoppet av de tablettene 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, henniie skrev:

Jeg er sååå spent på når luringene våres kommer - for hver dag som går nå, er vi en dag nærmere til å møte dem.

Jeg har 35 dager igjen, og endelig fått medisin som hjelper!!!!! Måtte bare få det sikkelig ille først, men det snakker vi ikke om. Jeg skal både til jordmor (vekten blir rett der) og fastlege på fredag. Grunnen til begge deler er at jeg må vite hvor lenge jeg skal stå på tablettene jeg går på nå, få ny resept på kvalmestillende, og finne ut hvordan veien går videre. 5 ganger har jeg fått væske tilførsel nå .. Men det går greit altså. 
Forresten - hva ligger HB/blodprosenten deres på? min er 10,3 nå og fikk påpekt at den er lav... 

Mannen kommenterte i går at magen min siger. Og at jeg har fått en "søkk" øverst, som jeg ikke har hatt tidligere 😮 Men det kan gå laaaaang tid ennå! 

Så kjekt å høre at ting går bedre med deg! 

Blodprosenten min idag var på 11,4. Syntes det er så merkelig for jeg har alltid hatt problemer med lav blodprosent, og vært av og på jerntabletter i alle år. Men nå når jeg er gravid så holder den seg stabil og selv om jeg ikke hadde tatt jern ett år før graviditeten så er den allikevel på et greit nivå. Ikke så lett å forstå seg på denne kroppen, men klager ikke🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke gå utifra blodprosent for å vurdere jerntilskudd lenger. Det er blodprøven tatt i 1 trimester som gjelder :) Ligger oversikt på nett over hvilke verdier som da indikerer at man skal ta tilskudd. 

Jeg hadde fin blodprosent men var nesten tom for jern og endte på 200mg jern daglig :) Oppdaget det slev at verdien på blodprøven var lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok gledene på forskudd 🙊 kvalmen var sterkt tilbake i går! MEN!! Idag var jeg hos jordmor, som bekrefter min mistanke: magen har sunket! Jeg har fått kløft øverst på magen 😂 så hun satte meg ikke opp på noen ny time og sa vi får heller prates om du skulle ha behov for ny time om en 14 dager 🙊 lover godt det vel!! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/19/2019 at 6:31 PM, henniie said:

 

Forresten - hva ligger HB/blodprosenten deres på? min er 10,3 nå og fikk påpekt at den er lav... 

Min var 11,3 sist jeg sjekket. Men blodprøvene i begynnelsen av svangerskapet viste at jeg hadde litt lave jernlagre, så har tatt jerntilskudd (100 mg annenhver dag) gjennom graviditeten. Iom at hb har sunket en del selv med jerntilskudd så hadde jeg sannsynligvis vært anemisk nå uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nå som vi (endelig) har begynt å få ting i hus og i stand, så kommer også katastrofetankene snikende... Og ble ikke akkurat bedre av å høre nå at en perifer venninne har mistet barnet i magen rett før termin. Jeg veksler mellom å glede meg mens jeg vasker verdens søteste babyteppe som en vordende bestemor har spart siden mannen var baby, og å tenke på hvorfor akkurat jeg skal være så heldig å få et friskt barn... Selv om jeg vet at dødfødsel er utrolig sjelden og at det absolutt mest sannsynlige er at det går bra (og at det dermed ikke er spesielt lurt å ikke forberede seg heller, det hadde jo vært ganske tåpelig å komme hjem fra sykehuset og ikke ha kjøpt et eneste babyplagg, for tenk hvor trist det hadde vært om det ikke gikk bra) så klarer jeg ikke riste tanken av meg heller. 

Flere som har hatt det sånn? Kommer man egentlig noen gang til å slutte å bekymre seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:

Nå som vi (endelig) har begynt å få ting i hus og i stand, så kommer også katastrofetankene snikende... Og ble ikke akkurat bedre av å høre nå at en perifer venninne har mistet barnet i magen rett før termin. Jeg veksler mellom å glede meg mens jeg vasker verdens søteste babyteppe som en vordende bestemor har spart siden mannen var baby, og å tenke på hvorfor akkurat jeg skal være så heldig å få et friskt barn... Selv om jeg vet at dødfødsel er utrolig sjelden og at det absolutt mest sannsynlige er at det går bra (og at det dermed ikke er spesielt lurt å ikke forberede seg heller, det hadde jo vært ganske tåpelig å komme hjem fra sykehuset og ikke ha kjøpt et eneste babyplagg, for tenk hvor trist det hadde vært om det ikke gikk bra) så klarer jeg ikke riste tanken av meg heller. 

Flere som har hatt det sånn? Kommer man egentlig noen gang til å slutte å bekymre seg? 

Så grusomt trist:( Nei tror ikke man slutter å bekymre seg, men samtidig er det ikke noe jeg tenker på hver dag. Skjedde det før eller under fødsel? Nå er det jammen ikke lenge igjen til vi har julibabyene våres♥️ Jeg er nok en av de som går på overtid som vanlig, men formen er ganske bra så jeg skal ikke klage. Er 38 fullgåtte uker i morgen☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, frk.Sanna said:

Så grusomt trist:( Nei tror ikke man slutter å bekymre seg, men samtidig er det ikke noe jeg tenker på hver dag. Skjedde det før eller under fødsel? Nå er det jammen ikke lenge igjen til vi har julibabyene våres♥️ Jeg er nok en av de som går på overtid som vanlig, men formen er ganske bra så jeg skal ikke klage. Er 38 fullgåtte uker i morgen☺️

Før fødsel. Hjertet hadde sluttet å slå, vet ikke om de kommer til å finne en årsak. Uff, er klar over at dette er veldig sjeldent (typ 4 promille, jeg måtte slå det opp) men når det rammer noen du kjenner så blir det virkelig på en helt annen måte. 💔

Mini i magen ser heldigvis ut til å ha det bra, og har sparka og turna masse det siste døgnet for å berolige mammaen sin... SF-målet var tilbake på normalkurven ved forrige kontroll, så var nok bare en tilfeldig, litt høy måling ved forrige. (Så da blir det ingen vekstkontroll-ultralyd med det første, som sikkert er like bra selv om det hadde vært moro å ta en titt inn i magen igjen.)

Ikke lenge igjen for juli-termingjengen nei! Jeg satser på at h*n holder seg inne til termin 7. august og vel så det, siden det fremdeles er alt for mye å få gjort både på jobb og her hjemme før jeg kan "slappe av"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, Twilight_Sparkle skrev:

Før fødsel. Hjertet hadde sluttet å slå, vet ikke om de kommer til å finne en årsak. Uff, er klar over at dette er veldig sjeldent (typ 4 promille, jeg måtte slå det opp) men når det rammer noen du kjenner så blir det virkelig på en helt annen måte. 💔

Mini i magen ser heldigvis ut til å ha det bra, og har sparka og turna masse det siste døgnet for å berolige mammaen sin... SF-målet var tilbake på normalkurven ved forrige kontroll, så var nok bare en tilfeldig, litt høy måling ved forrige. (Så da blir det ingen vekstkontroll-ultralyd med det første, som sikkert er like bra selv om det hadde vært moro å ta en titt inn i magen igjen.)

Ikke lenge igjen for juli-termingjengen nei! Jeg satser på at h*n holder seg inne til termin 7. august og vel så det, siden det fremdeles er alt for mye å få gjort både på jobb og her hjemme før jeg kan "slappe av"...

Helt forferdelig. Det verste som kan skje er å miste et barn😢Hvilken uke skjedde dette i? Samme skjedde med fetteren min sin første fødte. Det var 2 mnd før termin og i etterkant fikk de vite at det hadde vært innfart i morkaken:(!

Hun min blir nok inne til termin og sikkert en stund over😅 Ikke mange ukene til aug heller. Mye vi også skulle hatt gjort, men rekker nok ikke halvparten. Best å roe litt ned de siste ukene før fødsel da men,  tiden flyr☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist. Ikke rart du tenker litt ekstra på det når det skjer så nært. Må være utrolig vanskelig å komme over for foreldrene 😥


Jeg har av en eller annen grunn en følelse av at vår kommer til å komme tidlig, haha. Ingen god grunn til hvorfor, sikkert bare nerver fordi mannen i utgangspunktet skal bort en natt to uker før termin. Kan være vi begge feiger ut på det da. Jeg går i perm i midten av uken, da er det bare tre uker igjen. Blir utrolig spennende å se når og hvordan det blir! Har begynt å få servert andre sine fødehistorier omtrent uansett hvor jeg beveger meg om dagen, og kjenner jeg er litt lei av andres (sikkert velmenende) svært bestemte oppfatninger om akkurat hva som er riktig/ikke riktig å gjøre. Og hvorfor akkurat deres fødsel ble kjempebra eller -dårlig :roll: Har begynt å forstå at det er sånn det er å få barn, alle har fasiten og alle vil gjerne at du skal vite den tidligere enn de gjorde selv. Virker ikke som om så mange tenker over at både barn og foreldre er forskjellige da :fnise:

Uansett spennende tider i møte! Har nok ikke alt på stell, men tror vi har nok på plass til å kunne avvente litt og se hva vi har behov for. Må bare få pakket den fødebaggen snart... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å som jeg har gledet meg til permisjon og noen uker å slappe av på og få strikke og ordne i rolig tempo! :hjerte:

Vel, jeg rakk 2 dager i permisjon før lillebror ville ut 😍😂 Her ble det junibarn istedenfor julibarn og det er veldig greit! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Å som jeg har gledet meg til permisjon og noen uker å slappe av på og få strikke og ordne i rolig tempo! :hjerte:

Vel, jeg rakk 2 dager i permisjon før lillebror ville ut 😍😂 Her ble det junibarn istedenfor julibarn og det er veldig greit! 

 Oi gratulerer så mye😍 Fått for tidlig før? Hvordan startet fødsel? Nyt den nye tilværelsen☺️🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...