Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

Hva trenger den nyfødte? 

Jeg føler meg helt lost i verden av utstyr o.l. og har egentlig bestemt meg for å ikke handle inn så mye, men har laget meg en liten liste. 

- Barnevogn
- Stellekommode
- Bilsete 
- Bedside Crib / vugge ? 
- Stellebag + stellematte
- Div kluter, håndklær ? 
- Koseleke? 
- Flasker, pumpe, smokk etc.
- Dyne & sengetøy
- Lammeskinn
- Babynest
- Klær (Har strikket en del, og får en del bodyer o.l.) 


Hva tenker dere? Er det noe mer jeg MÅ ha, eller noe jeg burde droppe foreløpig? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@henniie godt dere får oppfølging! Håper at alt går bra resten av tiden! 

———————————

jeg tror jeg er min egen verste fiende. Har ikke ønsket sykemelding selv om det har vært anbefalt, så har jobbet 100%+ på en småbarnsavdeling i bhg hele tida. Ignorert kynnere og bekkenet som har skreket etter å få ta det med ro. Har stort sett ligget som et slips på sofaen etter jobb. Har vel ikke vært helt ærlig ovenfor legen heller hvor vondt jeg faktisk har hatt fordi jeg har vært «redd» for å få sykemelding. Ble henvist til fysioterapaut som jeg hadde time hos igår... fikk beskjed om å begynne med krykker og å ikke jobbe fulle dager på avdeling.. enklere sagt enn gjort da tilrettelegging ikke er så enkelt å få til.. måtte bite i det sure eplet i dag å ringe til legen å si at kanskje sykemelding er det beste. Endte foreløpig opp med 40% sykemelding, og streng beskjed om å prøve å få til noe tilrettelegging.  Jeg selv føler det som et stort nederlag å bli sykemeldt. Selv om jeg forstår at det kanskje er for det beste, og at jeg skal fungere både nå og når babyen kommer, men det sitter svært langt inne. 

Har tenkt at «bare litt til», «kan hente meg inn igjen til helga», «bare x antall dager igjen til ferie og permisjon», «må bare fullføre ditt og datt», «dette er sikkert helt normalt, bare jeg som ikke tåler smerte godt», «andre har det verre enn meg og fortsatt jobber» osv osv. Kominasjon av at mannen var ganske tydelig på at nå var det nok, og at han savnet meg og det at fysioterapauten gav meg krykker for at dette ikke skal bli noe varig fikk meg vel til å tenke liiitt annerledes. 

——————————

vi var også på 3d-ultralyd for et par uker siden. Vi var veldig i tvil om vi skulle gjøre det, men fant ut at siden vi ikke kjøper noe av utstyret selv (arver alt) så kunne vi fint spandere på oss dette. Kjente jeg var glad vi hadde bestilt time da jeg dagen før syntes det var veldig lite liv i magen. Fikk heldigvis bekreftet at det fortsatt var en frisk liten gutt i magen som da var 5% større enn snittet. 

Om det er bare babyen som er rolige eller om det er normalt at babyene blir roligere utover i svangerskapet vet jeg ikke? Jeg opplever iallefall at det er blitt mye roligere i magen, en del bevegelse hver dag, men ikke like mye som før og annerledes. Prøver flere ganger å fremkalle litt bevegelse med å dytte i magen eller drikke noe søtt og legge meg på sida, men han reagerer ikke på noe av det. Tenker jeg må ta det opp med legen ved neste kontroll, men har ikke gjort det enda da det er liv hver dag allikevel. 

Ikke lett å være førstegangsgravid altså. Nesten som om det ikke er å anbefale. Bare begynne rett på nr 2 for da vet en hva ting går i😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Benito91 skrev:

Hva trenger den nyfødte? 

Jeg føler meg helt lost i verden av utstyr o.l. og har egentlig bestemt meg for å ikke handle inn så mye, men har laget meg en liten liste. 

- Barnevogn
- Stellekommode
- Bilsete 
- Bedside Crib / vugge ? 
- Stellebag + stellematte
- Div kluter, håndklær ? 
- Koseleke? 
- Flasker, pumpe, smokk etc.
- Dyne & sengetøy
- Lammeskinn
- Babynest
- Klær (Har strikket en del, og får en del bodyer o.l.) 


Hva tenker dere? Er det noe mer jeg MÅ ha, eller noe jeg burde droppe foreløpig? 
 

Vi har ikke bedside-crib eller vugge. Vi hadde sprinkelseng fra dag 1 med Z og babynest, og det gikk bra 😊 

vogn? Trille? Adaptere til bilstol sånn du kan bruke bilstolen den første tiden til vognen? Bilstolpose? Vognpose? Vognteppe? Matte til å ligge på gulvet, ingen hast med. 

Skal du amme? Da trenger du ammeinnlegg og sånt til deg selv. Anbefaler ull selv om det er midt på sommeren. 

5 minutter siden, månki skrev:

@henniie godt dere får oppfølging! Håper at alt går bra resten av tiden! 

———————————

jeg tror jeg er min egen verste fiende. Har ikke ønsket sykemelding selv om det har vært anbefalt, så har jobbet 100%+ på en småbarnsavdeling i bhg hele tida. Ignorert kynnere og bekkenet som har skreket etter å få ta det med ro. Har stort sett ligget som et slips på sofaen etter jobb. Har vel ikke vært helt ærlig ovenfor legen heller hvor vondt jeg faktisk har hatt fordi jeg har vært «redd» for å få sykemelding. Ble henvist til fysioterapaut som jeg hadde time hos igår... fikk beskjed om å begynne med krykker og å ikke jobbe fulle dager på avdeling.. enklere sagt enn gjort da tilrettelegging ikke er så enkelt å få til.. måtte bite i det sure eplet i dag å ringe til legen å si at kanskje sykemelding er det beste. Endte foreløpig opp med 40% sykemelding, og streng beskjed om å prøve å få til noe tilrettelegging.  Jeg selv føler det som et stort nederlag å bli sykemeldt. Selv om jeg forstår at det kanskje er for det beste, og at jeg skal fungere både nå og når babyen kommer, men det sitter svært langt inne. 

Har tenkt at «bare litt til», «kan hente meg inn igjen til helga», «bare x antall dager igjen til ferie og permisjon», «må bare fullføre ditt og datt», «dette er sikkert helt normalt, bare jeg som ikke tåler smerte godt», «andre har det verre enn meg og fortsatt jobber» osv osv. Kominasjon av at mannen var ganske tydelig på at nå var det nok, og at han savnet meg og det at fysioterapauten gav meg krykker for at dette ikke skal bli noe varig fikk meg vel til å tenke liiitt annerledes. 

——————————

vi var også på 3d-ultralyd for et par uker siden. Vi var veldig i tvil om vi skulle gjøre det, men fant ut at siden vi ikke kjøper noe av utstyret selv (arver alt) så kunne vi fint spandere på oss dette. Kjente jeg var glad vi hadde bestilt time da jeg dagen før syntes det var veldig lite liv i magen. Fikk heldigvis bekreftet at det fortsatt var en frisk liten gutt i magen som da var 5% større enn snittet. 

Om det er bare babyen som er rolige eller om det er normalt at babyene blir roligere utover i svangerskapet vet jeg ikke? Jeg opplever iallefall at det er blitt mye roligere i magen, en del bevegelse hver dag, men ikke like mye som før og annerledes. Prøver flere ganger å fremkalle litt bevegelse med å dytte i magen eller drikke noe søtt og legge meg på sida, men han reagerer ikke på noe av det. Tenker jeg må ta det opp med legen ved neste kontroll, men har ikke gjort det enda da det er liv hver dag allikevel. 

Ikke lett å være førstegangsgravid altså. Nesten som om det ikke er å anbefale. Bare begynne rett på nr 2 for da vet en hva ting går i😂

 

Jeg tror også at jeg er min værste fiende. Av en eller annen grunn stoler jeg ikke på meg selv denne gangen 🤷🏼‍♀️ Og jeg forstår ikke hvorfor. Jeg lurer også på å, for å få det ut av systemet, ringe sykehuset for å høre om hvor ille det er at jeg bare har gått opp 100 gram på 5 uker mtp at jeg tidligere har måttet ha næring, væske og kvalmestillende intravenøst dette svangerskapet, og at baby skal ha lagt på seg godt og vel lagt på seg 1 kg disse 5 ukene. Hvor ille er det da at vekten bare har gått opp 100 gram!? Er det jeg eller han som lider? Og lider han, hvordan vet jeg det? Hvordan skal jeg forholde meg til de neste tre ukene dersom det er en ørliten kjangs for at han ikke legger på seg som han skal. 

Men la oss for all del ikke bli innlagt 🙄 jeg vil ha langhelg. Kanskje ringe fastlegen først 🙊 æsj... jeg greier ikke å bestemme meg 🙄🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, henniie said:

Vi har ikke bedside-crib eller vugge. Vi hadde sprinkelseng fra dag 1 med Z og babynest, og det gikk bra 😊 

vogn? Trille? Adaptere til bilstol sånn du kan bruke bilstolen den første tiden til vognen? Bilstolpose? Vognpose? Vognteppe? Matte til å ligge på gulvet, ingen hast med. 

Skal du amme? Da trenger du ammeinnlegg og sånt til deg selv. Anbefaler ull selv om det er midt på sommeren. 

Bedside crib rett og slett fordi vi ikke har plass til sprinkelseng inne på rommet - og jeg ser for meg at det er praktisk å ha han inne på rommet vårt den første tiden? 

Vogn står på lista, men adapter til bilstol tar vi med!  Bilstolpose har jeg strikket, og ska få sydd stoff i den. 
Bilstolpose var lurt - bruker man det i starten, selv når det er varmt? Finnes det kanskje tynne poser? Må kikke litt. 

Ammeinnlegg! Det var gått i glemmeboken! Takk! 

 

Jeg tror også at jeg er min værste fiende. Av en eller annen grunn stoler jeg ikke på meg selv denne gangen 🤷🏼‍♀️ Og jeg forstår ikke hvorfor. Jeg lurer også på å, for å få det ut av systemet, ringe sykehuset for å høre om hvor ille det er at jeg bare har gått opp 100 gram på 5 uker mtp at jeg tidligere har måttet ha næring, væske og kvalmestillende intravenøst dette svangerskapet, og at baby skal ha lagt på seg godt og vel lagt på seg 1 kg disse 5 ukene. Hvor ille er det da at vekten bare har gått opp 100 gram!? Er det jeg eller han som lider? Og lider han, hvordan vet jeg det? Hvordan skal jeg forholde meg til de neste tre ukene dersom det er en ørliten kjangs for at han ikke legger på seg som han skal. 

Men la oss for all del ikke bli innlagt 🙄 jeg vil ha langhelg. Kanskje ringe fastlegen først 🙊 æsj... jeg greier ikke å bestemme meg 🙄🙊

Uff - jeg føler så med deg. 

Men tror du ikke at du vil merke på minsten dersom ting ikke er som det skal? På bevegelsesmønster eller lignende. Jeg vet ikke altså - men nå når han/hun er såpass stor.

 

 

16 hours ago, månki said:

——————

vi var også på 3d-ultralyd for et par uker siden. Vi var veldig i tvil om vi skulle gjøre det, men fant ut at siden vi ikke kjøper noe av utstyret selv (arver alt) så kunne vi fint spandere på oss dette. Kjente jeg var glad vi hadde bestilt time da jeg dagen før syntes det var veldig lite liv i magen. Fikk heldigvis bekreftet at det fortsatt var en frisk liten gutt i magen som da var 5% større enn snittet. 

Om det er bare babyen som er rolige eller om det er normalt at babyene blir roligere utover i svangerskapet vet jeg ikke? Jeg opplever iallefall at det er blitt mye roligere i magen, en del bevegelse hver dag, men ikke like mye som før og annerledes. Prøver flere ganger å fremkalle litt bevegelse med å dytte i magen eller drikke noe søtt og legge meg på sida, men han reagerer ikke på noe av det. Tenker jeg må ta det opp med legen ved neste kontroll, men har ikke gjort det enda da det er liv hver dag allikevel. 

Ikke lett å være førstegangsgravid altså. Nesten som om det ikke er å anbefale. Bare begynne rett på nr 2 for da vet en hva ting går i😂

 

Det er visst veldig vanlig at de blir "roligere". Dette er fordi de får mindre plass og boltre seg på. Bevegelsene blir ofte ikke like "krappe" og harde. 
http://kjennliv.no er veldig fin synes jeg som er førstegangsgravid i alle fall. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Benito91 skrev:

Hva trenger den nyfødte? 

Jeg føler meg helt lost i verden av utstyr o.l. og har egentlig bestemt meg for å ikke handle inn så mye, men har laget meg en liten liste. 

- Barnevogn
- Stellekommode
- Bilsete 
- Bedside Crib / vugge ? 
- Stellebag + stellematte
- Div kluter, håndklær ? 
- Koseleke? 
- Flasker, pumpe, smokk etc.
- Dyne & sengetøy
- Lammeskinn
- Babynest
- Klær (Har strikket en del, og får en del bodyer o.l.) 


Hva tenker dere? Er det noe mer jeg MÅ ha, eller noe jeg burde droppe foreløpig? 
 

Det eneste man MÅ ha er et sted babyen kan sove, et sted å stelle (helst med vann), bilstol, litt klær, ammeinnlegg i ULL, bleier og tørrservietter. 

I juli er det ikke så veldig nødvendig med lammeskinn, men det er jo greit å ha til seinere. 

Veldig kjekt å ha: pledd, dyne/sovepose, vogn, bæretøy, smokk, stelleveske, inotyolsalve, badebalje, amme BH-er, babynest, gulpeklut er, tynne håndklær til stell, myke vaskekluter, paracet, febertermometer, babyolje (til å fjerne barnebeken i starten) 

Kjekt å ha etterhvert (mulig du får i gave, så det er ikke sikkert du må kjøpe): leke med kontrastfarger, bitering, babygym, matte til å ligge på gulvet, flasker, pumpe

Greit å ha, men ikke nødvendig: nesesuger, vippestol, apobase krem

Ikke nødvendig (hos oss): koseklut, bilstolpose (pledd er lettere å hive på/av etter behov), oljer/kremer med lukt, babypudder, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Frostrose said:

Det eneste man MÅ ha er et sted babyen kan sove, et sted å stelle (helst med vann), bilstol, litt klær, ammeinnlegg i ULL, bleier og tørrservietter. 

I juli er det ikke så veldig nødvendig med lammeskinn, men det er jo greit å ha til seinere. 

Veldig kjekt å ha: pledd, dyne/sovepose, vogn, bæretøy, smokk, stelleveske, inotyolsalve, badebalje, amme BH-er, babynest, gulpeklut er, tynne håndklær til stell, myke vaskekluter, paracet, febertermometer, babyolje (til å fjerne barnebeken i starten) 

Kjekt å ha etterhvert (mulig du får i gave, så det er ikke sikkert du må kjøpe): leke med kontrastfarger, bitering, babygym, matte til å ligge på gulvet, flasker, pumpe

Greit å ha, men ikke nødvendig: nesesuger, vippestol, apobase krem

Ikke nødvendig (hos oss): koseklut, bilstolpose (pledd er lettere å hive på/av etter behov), oljer/kremer med lukt, babypudder, 

Sånne lister og tips er gull for grønne førstegangsgravide! Jeg er 30+0 i dag og det begynner å klø litt i fingrene etter å få ting i orden (eller i det minste, ha en plan for hvordan få ting i orden!). Vi arver mye klær og en del utstyr fra slekt (kommer på besøk med en ladning i juni), så tenker vi venter med resten av innkjøpene til vi faktisk ser hva vi mangler. Vogn tenker vi kjøpe brukt, men må prøvekjøre litt i butikk før vi bestemmer oss helt for modell.  Har også sprinkelseng og stellebord arvet av en kollega stående, men det må monteres og trenger ny madrass, stellematte, sengetøy osv. Har lyst på bæresjal og/eller bæresele, men tenker det kan også vente. Bor midt i byen og har ikke bil, så bilstol tror jeg vi skal klare oss uten? 

Lammeskinn i vogn, hvordan funker det? Ligger babyen rett på (og i så fall, hvordan rengjør man det?), eller med et laken/teppe mellom? Hva er fordel med sovepose vs dyne (både til seng og vogn)?

On 5/28/2019 at 9:34 PM, månki said:

Om det er bare babyen som er rolige eller om det er normalt at babyene blir roligere utover i svangerskapet vet jeg ikke? Jeg opplever iallefall at det er blitt mye roligere i magen, en del bevegelse hver dag, men ikke like mye som før og annerledes. Prøver flere ganger å fremkalle litt bevegelse med å dytte i magen eller drikke noe søtt og legge meg på sida, men han reagerer ikke på noe av det. Tenker jeg må ta det opp med legen ved neste kontroll, men har ikke gjort det enda da det er liv hver dag allikevel. 

Jeg lurte på det samme, og nevnte til jordmor ved forrige kontroll. Hun sa at det er vanlig at bevegelsene forandrer seg ettersom babyen får dårligere plass, og at det kan kjennes annerledes etter hvilken vei de ligger (spesielt ryggen ut/inn -- jeg kjenner mye mindre når mini sparker innover!). Men nå merker jeg også ganske godt når h*n driver og snur seg, så da forventer jeg liksom at bevegelsesmønsteret blir annerledes en stund. Jordmor mente det ikke var grunn til bekymring ut i fra beskrivelse og så lenge jeg kjenner liv hver dag - men også at det er bedre med en telefon for mye enn for lite til føden om du syns det er merkbart mindre liv enn vanlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Twilight_Sparkle skrev:

Sånne lister og tips er gull for grønne førstegangsgravide! Jeg er 30+0 i dag og det begynner å klø litt i fingrene etter å få ting i orden (eller i det minste, ha en plan for hvordan få ting i orden!). Vi arver mye klær og en del utstyr fra slekt (kommer på besøk med en ladning i juni), så tenker vi venter med resten av innkjøpene til vi faktisk ser hva vi mangler. Vogn tenker vi kjøpe brukt, men må prøvekjøre litt i butikk før vi bestemmer oss helt for modell.  Har også sprinkelseng og stellebord arvet av en kollega stående, men det må monteres og trenger ny madrass, stellematte, sengetøy osv. Har lyst på bæresjal og/eller bæresele, men tenker det kan også vente. Bor midt i byen og har ikke bil, så bilstol tror jeg vi skal klare oss uten? 

Lammeskinn i vogn, hvordan funker det? Ligger babyen rett på (og i så fall, hvordan rengjør man det?), eller med et laken/teppe mellom? Hva er fordel med sovepose vs dyne (både til seng og vogn)?

Mulig du kan klare deg uten sete. Se det an 😊

Babyen ligger rett på skinnet, som er selvrensende. Du får også noe rens du kan bruke ved flekker E. L. Jeg har av og til brukt gallesåpe eller sitronsåpe på. 

Fordelen med sovepose er at babyen ikke klarer å sparke den av. Det er også ulempen 😛 Min datter er f. Eks. varm av seg, så da er det greit at hun ikke har dynen på. Soveposen ble hun gjennomsvett i. I vognen var det greit med dyne i starten, men etterhvert (da vi byttet til sportsdelen) foretrakk jeg pose slik at ikke vinden kom inn. 

Endret av Frostrose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Frostrose said:

Mulig du kan klare deg uten sete. Se det an 😊

Babyen ligger rett på skinnet, som er selvrensende. Du får også noe rens du kan bruke ved flekker E. L. Jeg har av og til brukt gallesåpe eller sitronsåpe på. 

Fordelen med sovepose er at babyen ikke klarer å sparke den av. Det er også ulempen 😛 Min datter er f. Eks. varm av seg, så da er det greit at hun ikke har dynen på. Soveposen ble hun gjennomsvett i. I vognen var det greit med dyne i starten, men etterhvert (da vi byttet til sportsdelen) foretrakk jeg pose slik at ikke vinden kom inn. 

Jeg ser liksom bare for meg en sauefell full av gulp 😝 (Men om det blir gulpebaby deluxe kan en vel sikkert legge en gulpeklut eller noe under hodet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Twilight_Sparkle skrev:

Jeg ser liksom bare for meg en sauefell full av gulp 😝 (Men om det blir gulpebaby deluxe kan en vel sikkert legge en gulpeklut eller noe under hodet.)

Vi brukte gulpeklut under i vuggen. I vognen gulper hun aldri. Vet ikke hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innlagt jeg igjen ... Ketoner i urinen, som betyr at kroppen min tærer på musklene mine. Så jeg fikk 6 liter næring i skortten. Mageboeren ble estimert til 1.900 og noe gram. Eller -5/-6% i forhold til snittet, så han har det greit. 
Fikk komme hjem mot at jeg tok kontakt med fastlegen og avtalte tettere oppfølging og avtale med hjemmesykeplen om å sette veneflon og henge opp drypp ved behov. Men natuurligvis er ikke legen min på jobb idag. Så jeg får ikke pratet med han før i morgen. 

Har fått noen kvalmestillende som gjør meg så forbanna trett det ikke burde vært mulig. Nå har jeg sovet fra 11 - 11 og tatt en ny tablett, for å få i meg litt mat i skortten, og nå sitter jeg bare og stirrer tomt ut i luften føles det ut som.. Og det ergrer meg at jeg ikke har overskudd til å henge med gutta ! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2019 den 11.34, henniie skrev:

Jeg har vært innlagt jeg igjen ... Ketoner i urinen, som betyr at kroppen min tærer på musklene mine. Så jeg fikk 6 liter næring i skortten. Mageboeren ble estimert til 1.900 og noe gram. Eller -5/-6% i forhold til snittet, så han har det greit. 
Fikk komme hjem mot at jeg tok kontakt med fastlegen og avtalte tettere oppfølging og avtale med hjemmesykeplen om å sette veneflon og henge opp drypp ved behov. Men natuurligvis er ikke legen min på jobb idag. Så jeg får ikke pratet med han før i morgen. 

Har fått noen kvalmestillende som gjør meg så forbanna trett det ikke burde vært mulig. Nå har jeg sovet fra 11 - 11 og tatt en ny tablett, for å få i meg litt mat i skortten, og nå sitter jeg bare og stirrer tomt ut i luften føles det ut som.. Og det ergrer meg at jeg ikke har overskudd til å henge med gutta ! :(

Uff, dette hørtes ikke godt ut! Heldigvis ikke så alt for lenge igjen forhåpentligvis! Når er termin igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2019 den 11.34, henniie skrev:

Jeg har vært innlagt jeg igjen ... Ketoner i urinen, som betyr at kroppen min tærer på musklene mine. Så jeg fikk 6 liter næring i skortten. Mageboeren ble estimert til 1.900 og noe gram. Eller -5/-6% i forhold til snittet, så han har det greit. 
Fikk komme hjem mot at jeg tok kontakt med fastlegen og avtalte tettere oppfølging og avtale med hjemmesykeplen om å sette veneflon og henge opp drypp ved behov. Men natuurligvis er ikke legen min på jobb idag. Så jeg får ikke pratet med han før i morgen. 

Har fått noen kvalmestillende som gjør meg så forbanna trett det ikke burde vært mulig. Nå har jeg sovet fra 11 - 11 og tatt en ny tablett, for å få i meg litt mat i skortten, og nå sitter jeg bare og stirrer tomt ut i luften føles det ut som.. Og det ergrer meg at jeg ikke har overskudd til å henge med gutta ! :(

❤️

Det er ikke kjekt når graviditeten blir så tøff! Ønsker deg all mulig lykke til fremover! Håper du blir bedre disse siste ukene! Vurderer de å sette deg igang et par uker før termin ettersom du har så store plager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

På 5.6.2019 den 16.58, Frostrose skrev:

❤️

Det er ikke kjekt når graviditeten blir så tøff! Ønsker deg all mulig lykke til fremover! Håper du blir bedre disse siste ukene! Vurderer de å sette deg igang et par uker før termin ettersom du har så store plager? 

Har ikke tørt og spørre. Og mannen er ikke heeelt happy med at jeg må vente til neste fredag for å finne ut hvordan urinprøver/oppfølging ligger an. Så han mener jeg skal ringe ned i morgen. Det er det forresten flere familiemedlemmer som mener også. Men hva søren gjør de da? Legge meg inn igjen er uaktuelt. Jeg orker ikke å ligge og døse på føden en gang til for ingenting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn fra før: merket dere slimproppen? Når gikk den og når startet fødselen? 

Jeg vet det ikke trenger og bety noe. Men den gikk rett før midnatt på torsdag.

Med W gikk den natt til mandag. Fredag gikk vannet og 25 min inn i mandagen etter er W født. 

Med Z gikk den i 16-17 tiden på fredagen og lørdag 0110 registrerte jeg første rie. 0455 er han født.

jeg håper at han holder seg inne i all fall 2 uker til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, henniie skrev:

Dere som har barn fra før: merket dere slimproppen? Når gikk den og når startet fødselen? 

Jeg vet det ikke trenger og bety noe. Men den gikk rett før midnatt på torsdag.

Med W gikk den natt til mandag. Fredag gikk vannet og 25 min inn i mandagen etter er W født. 

Med Z gikk den i 16-17 tiden på fredagen og lørdag 0110 registrerte jeg første rie. 0455 er han født.

jeg håper at han holder seg inne i all fall 2 uker til! 

Med førstemann gikk den noen uker før termin (husker ikke akkurat hvit lenge). En veldig tydelig, hvit propp. Men jeg gikk til termin likevel. Da kom proppen på nytt med masse blod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler med deg @henniie – håper også han holder seg inne et par uker til, minst. 

Her går det bra, 45 dager igjen til termin og fortsatt i god form – så lenge jeg tar det forholdsvis med ro. Får litt bekkenplanger av å gå mye feks. Kjenner også godt at det begynner å bli trangt inni der! Blir liksom sliten i huden av alle bevegelsene inni der. Særlig når jeg sitter på jobb, litt sånn lent over dataen ;) Men jobber bare ut juni, så er snart ferdig med det heldigvis!

Har vært veldig heldig og fått lånt/arvet mye utstyr og klær – så har ikke trengt å handle så mye selv. Så når permisjonen er i gang, skal jeg vaske alt og få oversikt over hva vi har og ikke har. Men vet at det viktigste er på plass og at det ikke er noe mer vi _må_ ordne før hun er her. 

Begynner å bli veldig spent, og gleder meg masse til å møte den lille mageboeren. Nå som vi kan se og kjenne kroppsdeler stikke ut av magen, ble det plutselig veldig virkelig også 😂Det er faktisk et menneske inni der! 

Håper dere andre har det bra også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her telles det ned til ferie/ permisjon! 18 arbeidsdager igjen! Sliter myyye med bekkenet om dagen, og har fått 40% sykemelding. Å gå kortere dager hjelper litt. Har også på papiret fått tilrettelegging (for å slippe di tyngste løftene feks), men merkes godt at det ikke er forståelse for hvorfor jeg har fått tilrettelegging så er mye frustrert på jobb😩 føler jeg har blitt så kranglete der.. har mest lyst til å bare gi opp hele tilretteleggingen og sykemeldingen og bare gå fullt for å slippe alt styret og stresset med det. Men kjenner jo på kroppen at jeg trenger det så må nok bare holde ut (eller hvis sjefen hadde fått viljen sin så hadde jeg fått 100% sykemelding....)

neste kontroll om 1 uke. Er veldig spent da legen ikke var helt fornøyd med sf-målet mitt sist. Prøver å slappe av med at babyen var +5% når vi var på ultralyd sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det også stort sett fint. Sliter med rastløse bein og leggkramper om natta, forsøker støttestrømper om dagene nå og virker som om det hjelper litt i alle fall. Var på gravidmassasje forrige helg (spandert av mannen) og det hjalp en god del også. 

Var på kontroll i dag, SF-målet var faktisk litt høyt i forhold til hva det har vært tidligere (da lå det akkurat på midtstreken, nå var det 1.5 cm over, riktignok fremdeles innenfor normalområdet). Jordmor sa at én avvikende måling ikke var grunn til bekymring (denne ble tatt 31+5 så nesten 32 fullgåtte uker mens de andre ble tatt 25+0 og 29+0, pluss at måten babyen ligger kan fint påvirke en cm eller så også). Om det fremdeles ligger høyt i forhold til kurven på neste kontroll om to uker blir vi sendt på ultralyd for vekstkontroll. Det sparkes og turnes i alle fall som bare det der inne, hjertelyd til baby og mitt blodtrykk var fint, så krysser fingrene for at alt står bra til der inne.

Kan ikke akkurat si at vi har ting i orden ennå, men vi arver/låner en del fra venner og familie som kommer innom i løpet av den neste måneden, så får vi se hva vi mangler etterpå. Satser på å kunne jobbe fram til tre uker før termin, mest fordi det er en del ting jeg vil få gjort unna for egen samvittighets skyld før jeg går i permisjon. Er heldig og har en veldig fleksibel jobb der jeg fint kan jobbe hjemmefra om nødvendig, så satser på at det går fint og at mini holder seg i magen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...