Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

På 17.3.2019 den 14.51, månki skrev:

Lykke til alle dere som skal på ultralyd i morgen😊 

har alle her inne vært på tul under denne graviditeten? 

Ja, vi var i uke 7 ca.

På 21.3.2019 den 19.08, Frostrose skrev:

Jeg var på ny ultralyd i går, uke 22 (ekstra oppfølging). Vi får visst en stor, liten jente, helt i øvre del av normalområdet. Jeg må inn enda en gang i uke 36 for å sjekke om morkaken har trukket seg lengre opp. Blir da innvendig ultralyd. Noen som har tatt det før, og har noen erfaringer?

Jeg har hatt det med første og denne :)  Går helt fint ! :) tynn sak som de fører opp, og det gjør ikke vondt eller sånn. 
Jeg skal sjekke beliggenheten av morkaken jeg også, og ha vekstkontroll, men vet ikke når ennå.

Jeg faila sukkerbelastninga - så jeg må stikke meg i fingeren hver morgen den neste tiden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, henniie skrev:

Ja, vi var i uke 7 ca.

Jeg har hatt det med første og denne :)  Går helt fint ! :) tynn sak som de fører opp, og det gjør ikke vondt eller sånn. 
Jeg skal sjekke beliggenheten av morkaken jeg også, og ha vekstkontroll, men vet ikke når ennå.

Jeg faila sukkerbelastninga - så jeg må stikke meg i fingeren hver morgen den neste tiden... 

Ok. Godt å høre. Så i en annen tråd at de kalte det "dildo", så jeg så for meg litt størrelse. 

Vekstkontroll på mitt sykehus gjøres i uke 21-23 og 34-36, om jeg ikke husker helt feil. Morkaken sjekkes i uke 36. Mine timer ble dermed slått sammen, slik at jeg skal inn igjen i juni. 😊

Håper du får fine målinger fremover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frostrose skrev:

Ok. Godt å høre. Så i en annen tråd at de kalte det "dildo", så jeg så for meg litt størrelse. 

Vekstkontroll på mitt sykehus gjøres i uke 21-23 og 34-36, om jeg ikke husker helt feil. Morkaken sjekkes i uke 36. Mine timer ble dermed slått sammen, slik at jeg skal inn igjen i juni. 😊

Håper du får fine målinger fremover! 

Nei, den er mindre enn det altså ! Jeg har hørt morkaken sjekkes rundt uke 32 jeg ? Varierer vel fra sted til sted tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, henniie skrev:

Nei, den er mindre enn det altså ! Jeg har hørt morkaken sjekkes rundt uke 32 jeg ? Varierer vel fra sted til sted tenker jeg.

Ser det står uke 28 på babyverden sine sider. De har sikkert flyttet på min ettersom jeg allerede har hatt tre ultralyder og alt ser bra ut ellers. Det er hovedsaklig veksten som må følges opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2019 at 7:08 PM, Frostrose said:

Jeg var på ny ultralyd i går, uke 22 (ekstra oppfølging). Vi får visst en stor, liten jente, helt i øvre del av normalområdet. Jeg må inn enda en gang i uke 36 for å sjekke om morkaken har trukket seg lengre opp. Blir da innvendig ultralyd. Noen som har tatt det før, og har noen erfaringer?

Har tatt innvendig ultralyd to ganger, syns ikke det var noe mer ubehagelig enn en vanlig gynekologisk undersøkelse. Den staven som brukes er ikke spesielt stor. Dessuten er du gjerne distrahert av det du ser på skjermen 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmor på kontroll idag. Ser greit ut egentlig :) Litt protein i urin og litt hevelse i bena men det er ikke noe å bekymre seg over, for blodtrykket mitt var veldig fint. 

Kvalmen huska jeg og kommentere, at jeg er lei av å være kvalm og at jeg sliter til tider. Men de gjør ikke noe så lenge jeg greier og drikke og spise litt. Noe jeg gjør. Og det ikke er hver dag man kaster opp... Så kvalmen må jeg nok bare leve med...

Men så var det dette med morkake fremme, og at det finnes en litt større sannsynlighet for at KS blir aktuelt, enn om den ligger bak. Og det glemte jeg og nevne: At jeg under ingen omstendigheter vil ha KS. Og hvor mye tanken på KS stresser meg. Jeg er 23+3 idag, og jeg stresser så jeg har mareritt om hvordan det gjøres. Men legen skal jeg til på mandag :P Så håper jeg husker og si fra da

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, henniie skrev:

Var hos jordmor på kontroll idag. Ser greit ut egentlig :) Litt protein i urin og litt hevelse i bena men det er ikke noe å bekymre seg over, for blodtrykket mitt var veldig fint. 

Kvalmen huska jeg og kommentere, at jeg er lei av å være kvalm og at jeg sliter til tider. Men de gjør ikke noe så lenge jeg greier og drikke og spise litt. Noe jeg gjør. Og det ikke er hver dag man kaster opp... Så kvalmen må jeg nok bare leve med...

Men så var det dette med morkake fremme, og at det finnes en litt større sannsynlighet for at KS blir aktuelt, enn om den ligger bak. Og det glemte jeg og nevne: At jeg under ingen omstendigheter vil ha KS. Og hvor mye tanken på KS stresser meg. Jeg er 23+3 idag, og jeg stresser så jeg har mareritt om hvordan det gjøres. Men legen skal jeg til på mandag :P Så håper jeg husker og si fra da

 

Jeg fikk beskjed om at morkaken trekker seg opp i de fleste tilfellene hvor fødselskanslen er dekket på OUL. Omtrent 5% har forliggende morkake på OUL, mens under 1 % har det etter uke 30. De tallene hjalp  iallefall meg 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg og, og at de aller fleste morkakene "oppfører seg normalt" og blir trukket oppover. Men frykten for KS er større. Jeg har hatt 2 stk drømmefødsler og jeg bare venter på at denne, da går alt skeis. Altså. Jeg var ikke kvalm i det hele tatt med de to første, nå sliter jeg med kvalme og oppkast og har bikket uke 23. Ingen bekken plager på de to første; denne gangen har jeg problemer med å sove på siden, for hoftene og bekkene protesterer høylytt. Og jeg går rundt og er konstant trett eller har hodepine. Hadde gledet meg til å gå gravid, men alt er så forbanna tungt for tiden, jeg gir snart opp. 

Så har jeg, ved 2-3 anledninger oppdaget en virkelig minimal stripe med blod på tørkepapiret. Men det er så lite at det ikke skremmer meg, dog - jeg er klar over at morkake fremme er forbundet med økt risiko for blødninger senere i svangerskapet - så jeg føler jeg sitter litt på pinnen og forbereder meg på å tørke meg når jeg har en dårlig dag, eller har hatt en dårlig natt. Da skal det veldig lite til før ting skremmer vannet av meg! 

Det værste er vel at jeg drømmer fælt, og tar med meg frykten fra drømmene inn i våken tilstand. Og det er travelt. 

Og jeg som spøkte om at "denne gangen skal jeg være travelt gravid" - haha, dette er ikke morsomt. Sorry til alle gravide før meg som jeg mener har vært travle...... :vetikke: lesson learned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, henniie skrev:

Det gjorde jeg og, og at de aller fleste morkakene "oppfører seg normalt" og blir trukket oppover. Men frykten for KS er større. Jeg har hatt 2 stk drømmefødsler og jeg bare venter på at denne, da går alt skeis. Altså. Jeg var ikke kvalm i det hele tatt med de to første, nå sliter jeg med kvalme og oppkast og har bikket uke 23. Ingen bekken plager på de to første; denne gangen har jeg problemer med å sove på siden, for hoftene og bekkene protesterer høylytt. Og jeg går rundt og er konstant trett eller har hodepine. Hadde gledet meg til å gå gravid, men alt er så forbanna tungt for tiden, jeg gir snart opp. 

Så har jeg, ved 2-3 anledninger oppdaget en virkelig minimal stripe med blod på tørkepapiret. Men det er så lite at det ikke skremmer meg, dog - jeg er klar over at morkake fremme er forbundet med økt risiko for blødninger senere i svangerskapet - så jeg føler jeg sitter litt på pinnen og forbereder meg på å tørke meg når jeg har en dårlig dag, eller har hatt en dårlig natt. Da skal det veldig lite til før ting skremmer vannet av meg! 

Det værste er vel at jeg drømmer fælt, og tar med meg frykten fra drømmene inn i våken tilstand. Og det er travelt. 

Og jeg som spøkte om at "denne gangen skal jeg være travelt gravid" - haha, dette er ikke morsomt. Sorry til alle gravide før meg som jeg mener har vært travle...... :vetikke: lesson learned. 

❤️

Føler med deg. Jeg har vært skikkelig kvalm (gav seg heldigvis i starten av andre trimester), og har kraftig bekkenløsning (går på krykker mesteparten av tiden). Det er ikke lett! Særlig ikke med småbarn. Jeg har en på 1,5 år, og hun forstår jo ikke hvorfor mammaen plutselig ikke vil bære henne så mye lengre. 

Vi må bare krysse fingrene for at morkaken trekker seg opp. Du må prøve å la være å tenke på det. Du kan jo ikke gjøre noe med det uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Frostrose skrev:

❤️

Føler med deg. Jeg har vært skikkelig kvalm (gav seg heldigvis i starten av andre trimester), og har kraftig bekkenløsning (går på krykker mesteparten av tiden). Det er ikke lett! Særlig ikke med småbarn. Jeg har en på 1,5 år, og hun forstår jo ikke hvorfor mammaen plutselig ikke vil bære henne så mye lengre. 

Vi må bare krysse fingrene for at morkaken trekker seg opp. Du må prøve å la være å tenke på det. Du kan jo ikke gjøre noe med det uansett. 

Skal på kontroll hos legen på mandag, og har limt en gul post-it lapp i bilen "IKKE KS!" sånn jeg husker å nevne det 🤪 Føler nesten ammetåka har meldt seg! 🙈Jeg har i all fall melk 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere tips til hvordan få sove bedre/sove komfortabelt når magen vokser? Jeg er vant med å snu meg mye i søvne, og veksle mellom å sove på siden og ryggen. Nå er det ikke komfortabelt å sove på ryggen lengre, så forsøker å bare sove på siden. Spesielt etter at jeg har vært oppe og tisset (skjer minst en gang per natt) så sliter jeg med å sovne igjen fordi jeg blir så "rastløs" i beina når jeg ikke får strakt dem ut liggende på ryggen som jeg pleier - blir liksom ikke komfortabel samme hvordan jeg snur meg.

Er 21+3 i dag, og tok meg selv i å tenke forrige uke at jeg egentlig følte meg veldig bra for tiden, i alle fall sammenligna med begynnelsen av graviditeten - er ikke kvalm lenger, har mer energi (selv om jeg blir lett andpusten), og magen har en tydelig babykul i stedet for å være en oppblåst masse... Men skulle gjerne sovet godt om natta, så lenge jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bbhugme pute 😍 Evnt en dyne som du ruller sammen og har hele veien fra brystet, mellom knærne og ned til mellom anklene. Da klarer jeg å strekke meg helt ut selv på siden.

Jeg klarer heldigvis å sove på ryggen enda :) Men savner å sove på magen. Kan forsåvidt ordne en "donut" og sove med magen nedi der også :nigo:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BB Hug me pute, hotell pute (100x70) og tre vanlige puter. Jeg har også ett bekken som skranter, og hofter som plager meg ila natten. Eller kramper i leggene... 1 gr paracette sa legen min at jeg kan ta en times tid før jeg legger meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også BB hug me puta, og elsker den! Finner alltid en god sovestilling 

Hvordan går det ellers med dere? Jeg var på kontroll nå på mandag (er 24+1 i dag), og alt ser bra ut. Har gått opp 5 kg så langt i svangerskapet, aner ikke om det er normalt, mye eller lite, men jordmor sa ingenting på det hvertfall. Symfysemål var 21.  

Merker at jeg begynner å merke det litt i korsryggen, er nok mer svai og overkompenserer litt, i tillegg til å være mer andpusten og ha et lavere energinivå enn normalt. Har helseforsikring via jobb, så tenkte å dra til en kiropraktor/manuell terapeut og se om jeg kan forebygge at det blir særlig verre. Noen tips til hva slags behandler som er best?

Ellers er det meste bra. Begynner å tenke på å se etter vogn og annet utstyr snart, føles litt mer gøy nå som det har blitt sol og litt vårlig ute ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre stemmer for BBhugme - takk for tips, skal prøves 😊 Ser at de reklamerer med at de også kan brukes som ammingspute eller babynest, har noen av dere prøvd det? 

Jeg begynner også å kjenne det i korsryggen og på pusten. Har planer om å teste gravidyoga om jeg finner et kurs som passer timeplanen min. (Har gjort mye yoga tidligere men vil nok helst lære hvordan stillinger bør tilpasses som gravid med en instruktør, ikke bare en YouTubevideo.) 

Nå som magen synes godt og jeg kjenner spark daglig føles det hele plutselig mer virkelig. Har ikke begynt å kjøpe inn ting ennå, men følger litt med på salg og begynt å fundere på hva slags utstyr vi trenger. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte den mye som ammepute i begynnelsen forrige gang :jepp: De første ukene er det gjerne amming halve døgnet og da er det greit med armene fri ;) Anbefaler også varmt å ha en ammekurv med nødvendigheter oppi 😂 Som feks sjokolade, drikke, fjernkontroller, mobil, neglfil til baby osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.4.2019 den 9.14, Regnbue89 skrev:

Hvordan går det ellers med dere? Jeg var på kontroll nå på mandag (er 24+1 i dag), og alt ser bra ut. Har gått opp 5 kg så langt i svangerskapet, aner ikke om det er normalt, mye eller lite, men jordmor sa ingenting på det hvertfall. Symfysemål var 21.  

Jeg er 24+3 idag, har gått opp vel 5 kg jeg også. Men det varierer fra svangerskap til svangerskap så vekt gidder jeg ikke å bry meg om - prøver jeg og overbevise meg om. Førsten gikk jeg ned mer enn jeg gikk opp. Og andre gikk jeg "bare" opp 12 kg - bare fordi de sier vel at man skal legge på seg 12-13 kg med alt ila svangerskapet: babyen, morkaken, ekstra blod, og så videre og så videre. Og borte var det rett etter fødsel - sykeste jeg har vært med på ! Jeg følte jeg sto og så at det bare rant av meg! 😮 

Jeg lå rett over den røde streken, mellom 23 og 24 cm mener jeg. Har ikke papiret forran meg :)

Jeg har fortalt legen min om hvor utelukket KS er for meg - og fått beskjed om å ta det med sykehuset når jeg skal på etterkontroll av morkaken/vekstkontroll rett over uke 30. 

På 3.4.2019 den 14.58, Twilight_Sparkle skrev:

Tre stemmer for BBhugme - takk for tips, skal prøves 😊 Ser at de reklamerer med at de også kan brukes som ammingspute eller babynest, har noen av dere prøvd det? 

Jeg begynner også å kjenne det i korsryggen og på pusten. Har planer om å teste gravidyoga om jeg finner et kurs som passer timeplanen min. (Har gjort mye yoga tidligere men vil nok helst lære hvordan stillinger bør tilpasses som gravid med en instruktør, ikke bare en YouTubevideo.) 

Nå som magen synes godt og jeg kjenner spark daglig føles det hele plutselig mer virkelig. Har ikke begynt å kjøpe inn ting ennå, men følger litt med på salg og begynt å fundere på hva slags utstyr vi trenger. 😊

Jeg kjøpte den nå, brukt fra en venninne. Og babynest har vi :)  Den virker ikke så fast som puten inni babynestet, men det er vel bare fordi du kan justere BBen sånn du ønsker det selv - og jeg tror også at babynestet er vatt, mens BB er mer sånne små hvite runde greier :vetikke:

Jeg skal i all fall prøve BBen som ammepute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB puta er GULL verdt her, men funket dårlig som ammepute for min del. Jeg har kjøpt cosyfix sin ammepute denne gangen og er spent om den er like god som det virker som den er☺️  Jeg har gått opp 10 kg og føler meg ganske så tung. Jeg er 20 kg + enn det jeg var før graviditeten med minsten i 2016, men jeg trener styrke et par ganger i uka og spiser lite snop etc. Det får blir så det blir, så blir det mer kondisjonstrening etter fødsel og mindre karbs☺️ Vi var borte på kjærestetur sist helg og det var godt. Merker det begynner å bli tungt med magen som vokser nå og en 1.5 åring her hjemme☺️ Synes tiden flyr og føler meg ikke klar for ny barsel/nyfødtperiode enda. Føler det er kort tid til juli😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, frk.Sanna said:

BB puta er GULL verdt her, men funket dårlig som ammepute for min del. Jeg har kjøpt cosyfix sin ammepute denne gangen og er spent om den er like god som det virker som den er☺️  Jeg har gått opp 10 kg og føler meg ganske så tung. Jeg er 20 kg + enn det jeg var før graviditeten med minsten i 2016, men jeg trener styrke et par ganger i uka og spiser lite snop etc. Det får blir så det blir, så blir det mer kondisjonstrening etter fødsel og mindre karbs☺️ Vi var borte på kjærestetur sist helg og det var godt. Merker det begynner å bli tungt med magen som vokser nå og en 1.5 åring her hjemme☺️ Synes tiden flyr og føler meg ikke klar for ny barsel/nyfødtperiode enda. Føler det er kort tid til juli😬

Enig! Føler meg ikke helt klar for min første barselsperiode enda, vi er midt i oppussing og håper på at det blir klart før tredje trimester. Hadde jo gleda meg sånn til å bruke overskuddet i andre trimester til å være sosial og ha det gøy, men så har jeg typ bare brukt tida på maling og fiksing 😂3-4 måneder går fort nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Regnbue89 skrev:

Enig! Føler meg ikke helt klar for min første barselsperiode enda, vi er midt i oppussing og håper på at det blir klart før tredje trimester. Hadde jo gleda meg sånn til å bruke overskuddet i andre trimester til å være sosial og ha det gøy, men så har jeg typ bare brukt tida på maling og fiksing 😂3-4 måneder går fort nå!

Jeg skal pusse opp stuen på mandag! Og taket på badet står åpent og venter på rørlegger 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...