Gå til innhold

Nøysommelighet og sparetråd frem til jul 2018


Nuttery

Anbefalte innlegg

På 20.11.2018 den 14.23, Nuttery skrev:

Sånn :) Nå er målet mitt å ikke handle flere matvarer i november. Kjøleskapet er fullt av grønnsaker, skuffene er fulle av tørrvarer, og fryseren er full av proteiner. 

Da jeg var å handlet grønnsaker i dag på Grønland innså jeg hvor glad jeg er i å bo i Oslo. Der jeg tidligere bodde var det bare kjedebutikker tilgjengelig slik som Kiwi, Meny og Rema 1000. Å handle billig krevde mye planlegging, og jeg gikk ofte over budsjettet. Her bare plukker jeg i vilden sky, og havner likevel godt innenfor budsjettet. 1 kilo klementiner for 6,90, 1 agurk for 8,90,  en pose spinat for 9,90, tomat til 13,90 per kilo osv osv. Det blir noe annet enn kjedebutikk-pris: 22 kroner/kg for klementin, agurk til 19,90, spinatpose til 22 og en kilo tomater til minimum 19,90 (som oftest 29,90).

Det er noe jeg er svært takknemlig for, ettersom jeg spiser mye grønnsaker. 

Høres veldig smart ut å handle grønnsaker på denne måten. Jeg er frå en sånn plass der det ikke er så mange alternativ, men faktisk er det en slags innvandrerbutikk på senteret her som jeg vet selger grønnsaker og frukt, men har aldri tenkt på den muligheten noe særlig for å spare penger. Burde kanskje begynne å vurdere det. Samtidig er senteret så langt unna i forhold til butikken jeg vanligvis handler på at jeg ikke vet om jeg gidder å gå helt dit for å handel. Men kanskje det er noe jeg skal vurdere til over nyttår. Kan jo f.eks. ta grønnsakshandlingen en dag i uken, også handle på butikken nærmest meg en annen dag... 

Nå handler jeg på Coop Extra og Rema 1000. På Coop Extra så får jeg medlemsbonus på frukt og grønt, så jeg får litt igjen for det. På Rema får jeg 10% avslag på frukt gjennom Æ. 

På en annen side spiser jeg ikke sååå mye grønt og frukt heller, men det burde kanskje prøve å gjøre det litt mer.

Må si du er veldig flink om du klarer å la være å handle mat på så mange dager 😮 Du ligger iallfall veldig godt an på den budsjettposten, så dersom du likevel må innom butikken for å kjøpe noe lite, så er det ikke ille likevel!. Men er jo bare veldig motiverende å klare å holde seg under budsjettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, missmcbeal skrev:

Høres veldig smart ut å handle grønnsaker på denne måten. Jeg er frå en sånn plass der det ikke er så mange alternativ, men faktisk er det en slags innvandrerbutikk på senteret her som jeg vet selger grønnsaker og frukt, men har aldri tenkt på den muligheten noe særlig for å spare penger. Burde kanskje begynne å vurdere det. Samtidig er senteret så langt unna i forhold til butikken jeg vanligvis handler på at jeg ikke vet om jeg gidder å gå helt dit for å handel. Men kanskje det er noe jeg skal vurdere til over nyttår. Kan jo f.eks. ta grønnsakshandlingen en dag i uken, også handle på butikken nærmest meg en annen dag... 

Nå handler jeg på Coop Extra og Rema 1000. På Coop Extra så får jeg medlemsbonus på frukt og grønt, så jeg får litt igjen for det. På Rema får jeg 10% avslag på frukt gjennom Æ. 

På en annen side spiser jeg ikke sååå mye grønt og frukt heller, men det burde kanskje prøve å gjøre det litt mer.

Må si du er veldig flink om du klarer å la være å handle mat på så mange dager 😮 Du ligger iallfall veldig godt an på den budsjettposten, så dersom du likevel må innom butikken for å kjøpe noe lite, så er det ikke ille likevel!. Men er jo bare veldig motiverende å klare å holde seg under budsjettet :)

Det går jo an! Vi spiser mye grønnsaker, så hos oss er det mye å spare på det - ofte får vi halvert prisen eller mer! Men jeg "bommet" litt, og har handlet mer :fnise: Så November ble ingen god måned for meg sånn sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 17.38, Nuttery skrev:

November: 

Husholdning: 2378,97/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 3660,80/2000
Diverse: 1413,28/1500
Faste kostnader: 4540/5000
Transport: 398/800
Helse:
4245/-

Sist oppdatert: 23/11

Sånn, da har jeg bikket over husholdningsbudsjettet, og jeg nærmer meg også grensa på diverse-posten. Flere årsaker til det: 

1. Jeg klarte å lage hull i kjæresten bukse, så måtte erstatte den. Det kostet ca 700 kroner.

2. Jeg fikk anledning til å dra til Sverige i lag med ei venninne. Jeg hamstret alkohol for tiden fremover, handlet en del på MaxiMat, og litt på en annen butikk. Hamstret blant annet tannkrem (Zendium til 20kr/stk), kroppssåpe, q-tips, lapskauskjøtt osv.

3. Kjæresten og jeg bor ikke sammen, men vi oppholder oss mest hos meg. Selv om han bidrar økonomisk ved å betale på matbutikken o.l er det hovedsakelig "min" mat det blir spist av. Så jeg vil tro at jeg i praksis betaler mat for 1,5 person. 

Jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for det, men jeg ser jo at det ikke akkurat er så hensiktsmessig med tanke på at dette skulle være "sparemåneden". Men igjen: det meste av det jeg handlet i går måtte jeg uansett handle etter hvert, så jeg har jo spart penger som sådan. I allefall har jeg blitt mye mer bevisst på pengebruken enn jeg har vært i det siste! Så sånn sett er jeg jo fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nuttery skrev:

Sånn, da har jeg bikket over husholdningsbudsjettet, og jeg nærmer meg også grensa på diverse-posten. Flere årsaker til det: 

1. Jeg klarte å lage hull i kjæresten bukse, så måtte erstatte den. Det kostet ca 700 kroner.

2. Jeg fikk anledning til å dra til Sverige i lag med ei venninne. Jeg hamstret alkohol for tiden fremover, handlet en del på MaxiMat, og litt på en annen butikk. Hamstret blant annet tannkrem (Zendium til 20kr/stk), kroppssåpe, q-tips, lapskauskjøtt osv.

3. Kjæresten og jeg bor ikke sammen, men vi oppholder oss mest hos meg. Selv om han bidrar økonomisk ved å betale på matbutikken o.l er det hovedsakelig "min" mat det blir spist av. Så jeg vil tro at jeg i praksis betaler mat for 1,5 person. 

Jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for det, men jeg ser jo at det ikke akkurat er så hensiktsmessig med tanke på at dette skulle være "sparemåneden". Men igjen: det meste av det jeg handlet i går måtte jeg uansett handle etter hvert, så jeg har jo spart penger som sådan. I allefall har jeg blitt mye mer bevisst på pengebruken enn jeg har vært i det siste! Så sånn sett er jeg jo fornøyd. 

Du betaler maten hans til daglig, men måtte erstatte buksa hans?! At du gidder. 

Anonymkode: 21082...55d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler maten hans til daglig, men måtte erstatte buksa hans?! At du gidder. 

Anonymkode: 21082...55d

Nei, men vi bruker jo gjerne opp varer jeg har før vi kjøper nye. Noen ganger er der jeg som handler nye når jeg er på ukeshandel, andre ganger kjøper han nytt når vi er på butikken. 

Uansett går dette sånn ca opp i opp på andre måter. Jeg ser ikke helt poenget med å diskutere akkurat hvorfor det deles som det gjør her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin tråd, her skal jeg jommen slenge meg på! Må bare regne litt først - bruker stort sett informasjonen fra DnBs nettbank men noen ting må flyttes litt rundt.

Jeg synes det vanskeligste er klær og sko - jeg trenger nye vintersko og egentlig ny vinterjakke også, og da sprekker jo budsjettet noe ganske voldsomt...

Som Nuttery bor jeg i Oslo og er glad for å kunne handle frukt og grønnsaker billig, det er hvertfall noe! 😄

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Aranciata said:

Så fin tråd, her skal jeg jommen slenge meg på! Må bare regne litt først - bruker stort sett informasjonen fra DnBs nettbank men noen ting må flyttes litt rundt.

Jeg synes det vanskeligste er klær og sko - jeg trenger nye vintersko og egentlig ny vinterjakke også, og da sprekker jo budsjettet noe ganske voldsomt...

Som Nuttery bor jeg i Oslo og er glad for å kunne handle frukt og grønnsaker billig, det er hvertfall noe! 😄

 

Klær er nettopp en sånn ting om jeg har et årlig budsjett for, og ikke et månedlig. Men samtidig vet jeg likevel hvor mye jeg i snitt har å bruke hver måned (400 kroner). Nå har jeg en app som heter Wallet hvor man kan legge inn ukentlige, månedlige og årlige budsjetter, og så registrere kjøpene i appen. For min del gir det en litt bedre forståelse for hvor mye et skokjøp på f.eks. 1000,- kroner betyr - appen viser jo at jeg bare har 4800 kroner å bruke på klær på et helt år. Så jeg føler i alle fall at det er lettere å moderere meg, og at jeg heller da går for vinterjakken fra VeroModa til 300,- enn den til 1200,- fra et annet merke. 

Jeg opplever i alle fall at det ofte er "lett" å glemme hvor mye en faktisk tidligere har brukt på klær. En tenker jo at det er en type kategori hvor en gjerne bruker 0 kroner noen måneder, og 800 kroner andre måneder - og det stemmer jo. Men når jeg i appen får opp budsjettet for hele året, og kan se hva jeg allerede har brukt, så går det ikke lenger an å "glemme" at jeg i februar kjøpte den buksen til 800 eller den silkeskjorten til 600...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miah skrev:

Klær er nettopp en sånn ting om jeg har et årlig budsjett for, og ikke et månedlig. Men samtidig vet jeg likevel hvor mye jeg i snitt har å bruke hver måned (400 kroner). Nå har jeg en app som heter Wallet hvor man kan legge inn ukentlige, månedlige og årlige budsjetter, og så registrere kjøpene i appen. For min del gir det en litt bedre forståelse for hvor mye et skokjøp på f.eks. 1000,- kroner betyr - appen viser jo at jeg bare har 4800 kroner å bruke på klær på et helt år. Så jeg føler i alle fall at det er lettere å moderere meg, og at jeg heller da går for vinterjakken fra VeroModa til 300,- enn den til 1200,- fra et annet merke. 

Jeg opplever i alle fall at det ofte er "lett" å glemme hvor mye en faktisk tidligere har brukt på klær. En tenker jo at det er en type kategori hvor en gjerne bruker 0 kroner noen måneder, og 800 kroner andre måneder - og det stemmer jo. Men når jeg i appen får opp budsjettet for hele året, og kan se hva jeg allerede har brukt, så går det ikke lenger an å "glemme" at jeg i februar kjøpte den buksen til 800 eller den silkeskjorten til 600...

Vinterjakke fra vero moda til 300 kan da umulig være varm? Men alle fryser vel ikke like mye om vinteren da :)

Anonymkode: 14aff...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vinterjakke fra vero moda til 300 kan da umulig være varm? Men alle fryser vel ikke like mye om vinteren da :)

Anonymkode: 14aff...6bb

Er faktisk nettopp den vinterjakken fra VeroModa som er en av de varmeste jeg har, og den jeg har endt opp med å bruke oftest. Men selv om vi alle bor i Norge så er det jo forskjelllig hvor kaldt det blir der man bor. ;) Her jeg bor blir det sjeldent mer enn ca. minus 5, så en billigjakke fungerer godt her (og jeg fryser lett). Så går det jo også an å bruke en genser og/eller ull under. 

Om man bor på et kaldere sted så må en jo da legge av mer penger til en vinterjakke. En vinterjakke skal jo uansett vare mer enn bare ett - to år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Miah skrev:

Er faktisk nettopp den vinterjakken fra VeroModa som er en av de varmeste jeg har, og den jeg har endt opp med å bruke oftest. Men selv om vi alle bor i Norge så er det jo forskjelllig hvor kaldt det blir der man bor. ;) Her jeg bor blir det sjeldent mer enn ca. minus 5, så en billigjakke fungerer godt her (og jeg fryser lett). Så går det jo også an å bruke en genser og/eller ull under. 

Om man bor på et kaldere sted så må en jo da legge av mer penger til en vinterjakke. En vinterjakke skal jo uansett vare mer enn bare ett - to år. 

Det blir sjeldent mer en ca -5 her også, jeg fryser lett og må ha både ull, genser og dunjakke for ikke å fryse.

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir sjeldent mer en ca -5 her også, jeg fryser lett og må ha både ull, genser og dunjakke for ikke å fryse.

Anonymkode: 14aff...6bb

Men da får du legge av mer penger til det. ;) Jeg har også dyrere dunjakker, men ender som regel opp til å gå for VeraModa-jakken min likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Miah skrev:

Men da får du legge av mer penger til det. ;) Jeg har også dyrere dunjakker, men ender som regel opp til å gå for VeraModa-jakken min likevel. 

Jeg har både dunjakke og penger, så trenger ikke legge av😉

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 17.38, Nuttery skrev:

November: 

Husholdning: 2378,97/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 3310,80/2000
Diverse: 1876,28/1500
Faste kostnader: 4540/5000
Transport: 398/800
Helse:
4245/-

Sist oppdatert: 24/11

Regnskapet blir bare rødere og rødere :fnise: Men jeg aksepterer det. Jeg endte opp med å handle litt på Black Friday (weekend, week.... hva nå enn dere vil kalle det) likevel:  julegave til min mor (179,-), til min tante (154-,) og 2 nattbordslamper (130 til sammen). Regnskapet er også justert litt, da jeg fikk tilbake 450kr som noen skyldte meg.

Dette er jo uansett penger jeg "måtte" ut med neste måned, så jeg syntes det er helt greit med rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.11.2018 den 14.50, Miah skrev:

Klær er nettopp en sånn ting om jeg har et årlig budsjett for, og ikke et månedlig. Men samtidig vet jeg likevel hvor mye jeg i snitt har å bruke hver måned (400 kroner). Nå har jeg en app som heter Wallet hvor man kan legge inn ukentlige, månedlige og årlige budsjetter, og så registrere kjøpene i appen. For min del gir det en litt bedre forståelse for hvor mye et skokjøp på f.eks. 1000,- kroner betyr - appen viser jo at jeg bare har 4800 kroner å bruke på klær på et helt år. Så jeg føler i alle fall at det er lettere å moderere meg, og at jeg heller da går for vinterjakken fra VeroModa til 300,- enn den til 1200,- fra et annet merke.

Det var veldig smart, takk! Skal laste ned den appen. :) Det er likevel en litt uvanlig høst/vinter for meg siden jeg har flyttet tilbake etter mange vintre i varmere strøk, så det ble faktisk et lite sjokk å komme tilbake og huske hvor kaldt det faktisk føles! Heldigvis får jeg låne litt ting av søsteren min, og har funnet noen ting på Finn til en billig penge, så det bør ikke bli altfor mye tilsammen...

Endret av Aranciata
Gramatikkfeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, kan det plis bli ny måned snart😣 Trenger desperat en ny regnskapsmåned og blanke ark! Tenker jeg venter med å skrive tallene inn her til vi er helt ferdig med november. 

Hvordan går det med dere? ☺️

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nyeste sparetriks er å be dama dusje hjemme før hun kommer på besøk til meg. Slik sparer jeg vann, bra for miljøet og bra for lommeboka. Hun ble skikkelig sur da, men synes hun bør respektere meg litt mer!

Anonymkode: 240db...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, kan det plis bli ny måned snart😣 Trenger desperat en ny regnskapsmåned og blanke ark! Tenker jeg venter med å skrive tallene inn her til vi er helt ferdig med november. 

Hvordan går det med dere? ☺️

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

:klemmer:

 

November-utgifter jeg ikke hadde regnet med:

Ekstra matutgifter til gjester
40% å spare på hudpleieprodukter, dermed handlet jeg så jeg har uti halve 2019 :nigo:
Datautgifter har forsåvidt påløpt; tror fakturaen kommer i desember.

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, kan det plis bli ny måned snart😣 Trenger desperat en ny regnskapsmåned og blanke ark! Tenker jeg venter med å skrive tallene inn her til vi er helt ferdig med november. 

Hvordan går det med dere? ☺️

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Jeg også!! Det går så "dårlig" :fnise: For å være ærlig gjør det egentlig ikke det, men det er jo en del som gjør regnskapet "kunstig forhøyet" om man skal si det slik - og jeg blir litt irritert når jeg ser på det.. 

Bare en dag til, Ophelia! Så er vi på'n igjen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt nyeste sparetriks er å be dama dusje hjemme før hun kommer på besøk til meg. Slik sparer jeg vann, bra for miljøet og bra for lommeboka. Hun ble skikkelig sur da, men synes hun bør respektere meg litt mer!

Anonymkode: 240db...ca5

 

😆😂

Bra jobba!! ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg også!! Det går så "dårlig" :fnise: For å være ærlig gjør det egentlig ikke det, men det er jo en del som gjør regnskapet "kunstig forhøyet" om man skal si det slik - og jeg blir litt irritert når jeg ser på det.. 

Bare en dag til, Ophelia! Så er vi på'n igjen :)

Ja, ikke sant. Det går jo ikke egentlig veldig dårlig, men de forhøyede tallene stresser meg og jeg syns alltid det er deilig å begynne på nytt. Skader heller ikke at vi skal starte på adventstiden, det er så kos ❤️

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...