Gå til innhold

Nøysommelighet og sparetråd frem til jul 2018


Nuttery

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg vet ikke med dere - men i allefall jeg trenger å senke forbruket frem mot jul :) Jeg er i utgangspunktet veldig sparsommelig av meg, men i en periode med en veldig hektisk hverdag og en tilsvarende veldig god lønn har det sklidd veldig ut de sist par månedene. Nå har jeg fått nok, og er klar for å knipe igjen på pengeboka frem til jul! 

Det skal selvsagt kjøpes julegaver o.l, men å jevnlig besøke kantina på jobb, kaffe ute, alkohol osv, det er det slutt på! 

Håper noen andre vil bli med meg :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oktober har vært en "hard" måned for meg. 

Budsjettet har gått ca slik: 
(Sum: Reelt forbruk/budsjettert)

Husholdning: 2422/2000
Klær: 1179/500
Fornøyelser: 5261/2000
Diverse: 4936/1500 
Faste kostnader: 7250/4000
Transport: 1114/800
Sparing: 4000

Med andre ord følges ikke budsjettet i det hele tatt. Den budsjetterte summen til faste kostnader er en del høyere enn den pleier å være, da jeg for øyeblikket har noen helseutfordringer som medfører en del kostnader.

Husholdning: Noe høyere enn vanlig. Kjæresten har vært mye på besøk, og har ikke betalt noe særlig for mat. Han har vært ganske blakk denne måneden, så denne ekstrakostnaden er egentlig grei.

Klær:  Jeg har hatt bursdag, og fått penger av et familiemedlem som de spesielt øremerket til at jeg skulle få kjøpe meg noen nye klær. Har ikke brukt av mine egne penger i det hele tatt på dette.

Fornøyelser: Preget av et ukritisk forhold til det å spise ute, kjøpe mat i kantina, og tanken om "en øl koster jo bare ... kroner". Ekkelt å se på.

Diverse-posten: Alt for høy, men når jeg ser på det er mesteparten kostnader knyttet til helse (legetime, apotekvare etc), i tillegg til en gave som kostet ca 1750 kroner. 

Transport: Kommer av at jeg har tatt en del taxi (???) noe jeg i grunn ikke kan forsvare på noen måte. Jeg tar i utgangspunktet "aldri" taxi, men har denne måneden tatt hele fire taxiturer.. En gang til/fra restaurant, en gang hjem fra byen, og en gang hjem fra togstasjonen en sen kveld da jeg hadde mye å bære på. 

Faste kostnader: Det vanlige (husleie+strøm+mobil+trening), pluss 2700 kroner til psykolog og en fast resept jeg betaler for.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord bør det være enkelt å knipe inn i november. Ved nærmere titt på regnskapet er 7044 av disse kronene jeg har brukt unødvendige kjøp, og ca 4000 kroner i andre kostnader som har vært nødvendig forrige mnd, men som ikke blir det nå.

Så får vi henge i! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ganske på krona hva som har gått med av penger til de ulike postene? Har du sittet og gått igjennom kontoutdragene dine og summert?

Du er flink som gidder det i så fall. Jeg har ikke giddet å gjøre det, men jeg merker jo på saldoen og pengene jeg sparer at jeg ikke har gått over normalen, og at det er penger igjen på konto når neste måned og neste "lønning" kommer (jeg er uføretrygdet).  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Million skrev:
 

Du vet ganske på krona hva som har gått med av penger til de ulike postene? Har du sittet og gått igjennom kontoutdragene dine og summert?

Du er flink som gidder det i så fall. Jeg har ikke giddet å gjøre det, men jeg merker jo på saldoen og pengene jeg sparer at jeg ikke har gått over normalen, og at det er penger igjen på konto når neste måned og neste "lønning" kommer (jeg er uføretrygdet).  

På flere nettbanker kan man se en forbruksoversikt der man ser nøyaktig hva pengene har gått til :) Så man trenger ikke sitte og se gjennom kontoutdragene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Selma1984 skrev:
 

På flere nettbanker kan man se en forbruksoversikt der man ser nøyaktig hva pengene har gått til :) Så man trenger ikke sitte og se gjennom kontoutdragene.

Det hadde jeg også da jeg hadde Dnb, men det var en del kjøp som ofte ble plassert i feil kategori. Som for eksempel hvis jeg hadde kjøpt en bok eller to på internett, og valgt Klarna faktura som betalingsmåte (det gjør jeg kun hvis det er gebyrfritt), så havnet denne faktisk under Bil og Transport på forbruksoversikten. Alle Klarna kjøp sto som billån.

Flere andre ting ble plassert feil også, så jeg måtte sitte og sortere og omkategorisere for å få riktig oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg henger meg på her. Kommer ikke til å gå i detaljer, men kan si at jeg i hvert fall fra september av har kuttet ut noen månedlige luksus-artikler inntil 2019. Handle matvarer så sjeldent som mulig, er tiltak nr. 2. Jeg er RAM på å bare "putte ting i kurven" når det først er handlings.

Ikke noe utespising eller -drikking.
Sosialt hjemme begrenses kraftig. (Gå på besøk? Jatakk :P  Tar igjen å være gjestfri fra januar av)

 

Bra tråd! :blomst:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med her! 
Mat og husholdning: 2000 kroner
Kafe- og tilbudshandling: 1000 kroner
Klær: 0 kroner

Det å ligge på 2000 kroner til mat og husholdning er litt lite for min del, men målet er å få tømt fryser og skap denne måneden. Jeg leser alle tilbudsaviser, setter opp en ukesplan og handler inn deretter. Men jeg går allikevel litt ofte på en smell og går på butikken unødvendig mye. Dette må jeg få slutt på. 
I tillegg til de 2000 kronene setter jeg av 1000 kroner ekstra i måneden til restaurantbesøk og tilbudshandling. Jeg kjøper alltid inn ekstra av det jeg vet jeg bruker når det er gode tilbud på det, noe som gjør at jeg forhåpentligvis klarer å holde meg til de 500 kronene i uken til mat i hverdagen. 
Jeg går egentlig ikke så mye ut og spiser, men blir ofte en gang i måneden og det koster fort 500 kroner. Derav har jeg 500 kroner igjen til tilbudshandling. Alt etter som. 
Julebordsesongen begynner jo snart, men jeg har bestemt meg for å ikke bruke en krone på den i år. Jeg har alt jeg trenger, så da blir det gjenbruk. 
 

Anonymkode: a3ac1...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg være med! 

Jeg bor hos foreldrene mine nå for å spare til egenkapital og prøver derfor å leve så sparsomt som mulig. Oktober har derimot ikke vært så sparsom og nå vil jeg ha en novembermåned med lite penger ut av kontoen.

Jeg fører detaljert regnskap, mest fordi jeg syns det er gøy, men også fordi det er veldig praktisk å se hvor pengene går, sånn at man vet hvor man kan stramme inn. 

Slik ble oktober:
Mat: 579 / 600
Klær og sko: 299 / 600
Tekstil og hjem: 243 / 100
Personlig pleie: 451 / 300
Helse: 744 / 300
Syn: 0 / 200
Veldedighet og gaver: 2456 / 400
Fritid: 1248 / 500
Mediebruk og teknologi: 129 / 500
Totalt forbruk: 6149 / 3400

Det som dro mest opp her er at jeg har kjøpt nesten alle julegavene og at jeg ga en slump til TV-aksjonen. Litt ufrivillig utgifter på helseposten og dessverre en del ekstragreier til meg, som ikke var nødvendig, men som jeg hadde lyst på. Har blant annet kjøpt strikkepinner og garn, en kopp av serien jeg samler på, en kjole og noen hudpleieprodukter. Og «Jul på Månetoppen» på DVD 🙈

Planen for november er å kjøpe ferdig de siste tre julegavene, sannsynligvis litt pakkepapir og gavelapper. Skal kjøpe adventskalender til både meg og katten. Blir muligens også en legetime og påfyll av medisiner. Resten må jeg ta som det kommer, er umulig å forutse alt, men jeg skal virkelig prøve å holde meg i skinnet når det gjelder alt som ikke egentlig er nødvendig. :)

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å feire jul, så lommeboka har det helt fint i Desember😉👍. Synes overforbruket og mat-fråtseriet har gått helt av skaftet☹️. Kjøper ikke julegaver eller pynt, og hele jul-og nyttårsperioden tilbringes på jobben.

Min oktober så forøvrig slik ut:

Bil: 3241 kr

Lån: 2402

Shopping: 1929 (mest interiørgreier ifb med oppussing)

Regninger: 1219

Velvære: 842

Mat: 294

Taxfree: 226

Loppemarked: 160

Sparing: 3000

Jeg bruker appen Moneylover til å føre «regnskapet». Anbefales😎

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Million skrev:
 

Du vet ganske på krona hva som har gått med av penger til de ulike postene? Har du sittet og gått igjennom kontoutdragene dine og summert?

Du er flink som gidder det i så fall. Jeg har ikke giddet å gjøre det, men jeg merker jo på saldoen og pengene jeg sparer at jeg ikke har gått over normalen, og at det er penger igjen på konto når neste måned og neste "lønning" kommer (jeg er uføretrygdet).  

Ja, det gjør jeg! Jeg setter meg ned en gang i uka og plotter inn i et regnskapsskjema jeg har laget meg på Excel, også autosummeres det nederst :) Jeg gjør det ikke fra måned til måned, men når ting begynner å skli ut litt syntes jeg det er en kjekk måte å se akkurat hvor skoen trykker. 

Jeg syntes det er litt vanskelig å se hva som er utover normalen ettersom inntekten min per måned varierer fra ca 11 000 - 30 000 utbetalt. Så må nesten ha litt oversikt.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Zenobia skrev:
 

Jeg henger meg på her. Kommer ikke til å gå i detaljer, men kan si at jeg i hvert fall fra september av har kuttet ut noen månedlige luksus-artikler inntil 2019. Handle matvarer så sjeldent som mulig, er tiltak nr. 2. Jeg er RAM på å bare "putte ting i kurven" når det først er handlings.

Ikke noe utespising eller -drikking.
Sosialt hjemme begrenses kraftig. (Gå på besøk? Jatakk :P  Tar igjen å være gjestfri fra januar av)

 

Bra tråd! :blomst:

Noe jeg syntes fungerer veldig godt er å handle x1 i uka - etter alle tilbudene fra appen "mattilbud" kommer. Så tar jeg en liten runde den mandagen, ettersom jeg har flere butikker i nærheten. Å hive ting i kurven er farlig, det hender jeg gjør det selv :fnise: Forsøker å bli bedre. 

Jeg tror også jeg skal gå litt mer på besøk :fnise: Ikke at det er snakk om så store summer det koster å varte opp, men det blir jo plutselig noen kroner det også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er med her! 
Mat og husholdning: 2000 kroner
Kafe- og tilbudshandling: 1000 kroner
Klær: 0 kroner

Det å ligge på 2000 kroner til mat og husholdning er litt lite for min del, men målet er å få tømt fryser og skap denne måneden. Jeg leser alle tilbudsaviser, setter opp en ukesplan og handler inn deretter. Men jeg går allikevel litt ofte på en smell og går på butikken unødvendig mye. Dette må jeg få slutt på. 
I tillegg til de 2000 kronene setter jeg av 1000 kroner ekstra i måneden til restaurantbesøk og tilbudshandling. Jeg kjøper alltid inn ekstra av det jeg vet jeg bruker når det er gode tilbud på det, noe som gjør at jeg forhåpentligvis klarer å holde meg til de 500 kronene i uken til mat i hverdagen. 
Jeg går egentlig ikke så mye ut og spiser, men blir ofte en gang i måneden og det koster fort 500 kroner. Derav har jeg 500 kroner igjen til tilbudshandling. Alt etter som. 
Julebordsesongen begynner jo snart, men jeg har bestemt meg for å ikke bruke en krone på den i år. Jeg har alt jeg trenger, så da blir det gjenbruk. 
 

Anonymkode: a3ac1...fe8

Samboer og jeg levde faktisk fint på 1600 kr mnd per pers på mat tidligere! Og det gikk faktisk veldig greit! Det eneste problemet er at hvis man har én eneste utskeiing i budsjettet så skal det ikke mye til før det tipper over. Gleder meg til å se hvordan det går for deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Nuttery skrev:
 

Noe jeg syntes fungerer veldig godt er å handle x1 i uka - etter alle tilbudene fra appen "mattilbud" kommer. Så tar jeg en liten runde den mandagen, ettersom jeg har flere butikker i nærheten. Å hive ting i kurven er farlig, det hender jeg gjør det selv :fnise: Forsøker å bli bedre. 

Jeg tror også jeg skal gå litt mer på besøk :fnise: Ikke at det er snakk om så store summer det koster å varte opp, men det blir jo plutselig noen kroner det også :)

Å handle bare én gang i uka er et must. Har nå strukket det over to uker.. Middagsplanlegging og "følg handlelisten".

Mener jeg så et sted oppi tråden her noe om å tømme fryseren, så her blir det å se hva man allerede har, under middagsplanutarbeidelse. Passer godt, siden den uansett skulle vært tint utav..

:kghjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til neste stipend skal jeg bare spise kantinemat til frokost/lunsj og Too Good To Go (2 porsjoner) til middag, samt faktisk lage mellommåltidene hjemme hvis tid.

Det gir et dagsbudsjett på 100 + 100-ish, noe som er en besparing på over 400 % opp fra de vanlige 500 kr. jeg har brukt daglig før.

Anonymkode: b43d7...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 10.51, Nuttery skrev:
 

Oktober har vært en "hard" måned for meg. 

Budsjettet har gått ca slik: 
(Sum: Reelt forbruk/budsjettert)

Husholdning: 2389/2000
Klær: 1179/500
Fornøyelser: 5906/2000
Diverse: 5136/1500 
Faste kostnader: 7250/4000
Transport: 1114/800
Sparing: 4000

 

Oppdatert budsjett for de siste dagene.

Foreløbig: 
Inn: 29 861kr
Ut: 22 975kr
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Frem til neste stipend skal jeg bare spise kantinemat til frokost/lunsj og Too Good To Go (2 porsjoner) til middag, samt faktisk lage mellommåltidene hjemme hvis tid.

Det gir et dagsbudsjett på 100 + 100-ish, noe som er en besparing på over 400 % opp fra de vanlige 500 kr. jeg har brukt daglig før.

Anonymkode: b43d7...377

Det høres ikke dumt ut! Her skal kjøleskapet og frysa spises skrapet i november :fnise: Jeg har allerede ca 2500 kroner i november som kommer til å bli brukt til en gave, så det er jo litt "kjedelig" sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg kanskje må kjøpe ny mobil i løpet av november. Forhåpentligvis gjør jeg et godt kjøp på Black Friday den 23. nov. Jeg er heldigvis ikke av typen som kjøper dyre toppmodeller, men det er fortsatt sure penger når man ønsket en sparsommelig måned. Mobilen jeg har er attpåtil ikke særlig gammel, som gjør det enda kjipere å bruke penger på ny.

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Ser ut som jeg kanskje må kjøpe ny mobil i løpet av november. Forhåpentligvis gjør jeg et godt kjøp på Black Friday den 23. nov. Jeg er heldigvis ikke av typen som kjøper dyre toppmodeller, men det er fortsatt sure penger når man ønsket en sparsommelig måned. Mobilen jeg har er attpåtil ikke særlig gammel, som gjør det enda kjipere å bruke penger på ny.

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Jeg tenker at det også er sparsommelig hvis man kjøper noe man trenger til redusert pris. Du hadde jo uansett hatt utgiften :) Kjøp deg ny telefon med "god" samvittighet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å analysere regnskapet mitt med ulike faktorer i bakhodet, og en ting jeg har notert meg er at nesten 7000 kroner er utgifter som er direkte relatert til min kjæreste - enten fordi han ønsker å gjøre en aktivitet, han som kjøper noe til meg så jeg kjøper tilbake, at jeg drar ut når jeg egentlig ikke har råd, han som vil ut å spise etc.

Det er virkelig til ettertanke. Jeg vet at jeg selv er ansvarlig for pengene jeg bruker, men jeg føler virkelig at jeg ofte ender opp med å bruke mer penger enn jeg er komfortabel med pga ham. Og dette er jo et lysende eksempel på det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...