Gå til innhold

Nøysommelighet og sparetråd frem til jul 2018


Nuttery

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi få se handlenett? 😊

Anonymkode: 14aff...6bb

Det var disse jeg har sett på, og kanskje dette med rev som er favoritten. Syns alle er pene dog. ☺️

De er ganske billige, 123kr stk inkludert frakten, men det har vært for mye ekstrautgifter den siste tiden til at jeg vil unne meg det. 

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var disse jeg har sett på, og kanskje dette med rev som er favoritten. Syns alle er pene dog. ☺️

De er ganske billige, 123kr stk inkludert frakten, men det har vært for mye ekstrautgifter den siste tiden til at jeg vil unne meg det. 

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Jeg syntes du burde det :fnise: Men det er nok fordi jeg syntes de var utrolig flotte! Du skal ha for at du er sterk :)

Anonymkode: 93675...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes du burde det :fnise: Men det er nok fordi jeg syntes de var utrolig flotte! Du skal ha for at du er sterk :)

Anonymkode: 93675...d9e

Nå gjorde du det jo ikke lettere for meg da:fnise: Kommer sikkert til å bestille et til slutt...

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå gjorde du det jo ikke lettere for meg da:fnise: Kommer sikkert til å bestille et til slutt...

Anonymkode: d198a...398

Kanskje du kan vente til januar! Men jeg hadde nok hoppet på..

Her  i gården vurderer jeg om det er på tide å gå i matbutikken. På en eller annen måte finner jeg noe å spise hver dag, men nå begynner det å bli farlig tomt i skapet :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.11-12.12 

Mat og husholdning: 1982 / 1700

Diverse: 1231 / 400

Totalt forbruk: 3213 / 2100

Da sier jeg meg ferdig med denne perioden og er klar for å starte på ny periode på onsdag :) Det gikk dårlig mot slutten, men likevel, forbruket er likevel ganske så lavt total sett om man begynner å tenke på det. At jeg holder meg under 2000 på mat er jo ikke verst, selv om målet var 1700. Diverseposten var nok som allerede nevnt litt for naiv, og var litt mye jeg brukte der, men. De siste innkjøpa der er blant anna penger til utskrift, middag i kantinen noke en gang (58 kr), og to kopper med kaffi: 24 kr. I tillegg til at jeg var med på kosekveld med grøt (25 kr). Ikke minst så kjøpte jeg meg en julegenser i dag. Jeg har lenge ønska meg en julegenser men ikke funnet en jeg har likt. Så når jeg fant en nå fant jeg ut at jeg faktisk måtte kjøpe den, og den kosta bare 200 kr, så det var slettes ikke ille. Den skal jeg jo ha i mange år.

I tillegg hadde jeg ikke tenkt å handle mer mat, men ser at jeg akkurat hadde for lite brød og ost til å klare meg til jeg reiser hjem på juleferie på onsdag. Mesteparten av brødet blir likevel fryst ned, og da har jeg brød noen dager når jeg kommer tilbake etter nytttår. I tillegg var jeg tom for favorittteen min, de hadde ikke små pakker med 25 teposer, så endte opp med å kjøpe enn med 50 te-poser og det koster jo litt, men snittprisen blir jo mindre og nå har jeg te en lang stund fremover, så da trenger jeg ikke tenke på det :) Har også ekstra kaffi i skapet som jeg trodde jeg kom til å bruke opp og ellers litt andre tørrvarer til middag som alltid går. Så summert sett, selv om jeg gikk over matbudsjettet så er matvarelageret ganske bra så må jo tas med i betraktningen :) Neste periode skal nok gå betraktelig bedre. Får gratis mat hjemme og liten eller ingen mulighet til å gå på matsmeller i kantina eller gå på shopping forsåvidt, ettersom jeg bort langt oppi en dal i landet når jeg er hjemme, og det er sjeldent jeg reiser til "byen" 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten meddele at diversposten min fra forrige periode var på hele 5800 kr!! Det var riktignok med en utenlandsferie i 5 dager og forbruket der, og reise til og fra (ikke inkludert flybiletter og opphold). Det brukte jeg 3000 kr på, så det var jo utenom det vanlige da. Men det betyr at jeg likevel brukte 2800 kr på alt annet "diverse" denne måneden. Det var ikke inkludert julegaver som har vært en egen budsjettpost.  Var riktignok en tur til legen og litt dyr medisin, men det mest av alt var det en del sløs den måneden. Så disse 1200 kr i denne perioden er jo en solid forbedring.

Jeg har forøvrig brukt 3000 kr på julegaver, og disse utgiftene fordelte jeg mellom september, oktober og november. De har jeg som sagt ikke valgt å føre inn i budsjett her. Å ta alt i desember hadde ikke vært aktuelt for meg, det hadde blitt en stor ekstrakostnad på en måned. Jeg har veldig stor familie og kjøper kun til 4 venner utenom. Til sammen kjøper jeg 15 julegaver. Det er enormt mye penger egentlig, det er en koselig tradisjon, men synest likevel det blir veldig dyrt når jeg har så mange å kjøpe til. 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om det lønner seg å handle på kolonial.no?

Anonymkode: bdcc7...627

Med mindre du har en vane for å handle MASSE ekstra når du er i butikken: Nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Kan forresten meddele at diversposten min fra forrige periode var på hele 5800 kr!! Det var riktignok med en utenlandsferie i 5 dager og forbruket der, og reise til og fra (ikke inkludert flybiletter og opphold). Det brukte jeg 3000 kr på, så det var jo utenom det vanlige da. Men det betyr at jeg likevel brukte 2800 kr på alt annet "diverse" denne måneden. Det var ikke inkludert julegaver som har vært en egen budsjettpost.  Var riktignok en tur til legen og litt dyr medisin, men det mest av alt var det en del sløs den måneden. Så disse 1200 kr i denne perioden er jo en solid forbedring.

Jeg har forøvrig brukt 3000 kr på julegaver, og disse utgiftene fordelte jeg mellom september, oktober og november. De har jeg som sagt ikke valgt å føre inn i budsjett her. Å ta alt i desember hadde ikke vært aktuelt for meg, det hadde blitt en stor ekstrakostnad på en måned. Jeg har veldig stor familie og kjøper kun til 4 venner utenom. Til sammen kjøper jeg 15 julegaver. Det er enormt mye penger egentlig, det er en koselig tradisjon, men synest likevel det blir veldig dyrt når jeg har så mange å kjøpe til. 

Jeg syntes du gjør det kjempebra jeg, MissMcBeal! Du har et mye mer rigid budsjett enn meg, og jeg syntes du klarer deg strålende :) I tillegg har du vært flink til å planlegge - jeg sitter med litt for mange julegaver som må handles nå! Neste år håper jeg jeg får gjort slik du gjør.

Selv om man går over budsjett så er det jo som du sier ikke slik at man egentlig bruker mye penger. Ditt budsjett er jo faktisk veldig smalt, og jeg syntes det er et under at du holder deg såpass nært grensa. Du er flink! 🤗 High five!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nuttery skrev:

Med mindre du har en vane for å handle MASSE ekstra når du er i butikken: Nei :)

Jeg kan ikke handle på butikken å trenger  å få varene hjem. Men litt usikker på hva som er billigst alternativ. Kanskje Meny, hvis man bare velger first price. 

Anonymkode: bdcc7...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke handle på butikken å trenger  å få varene hjem. Men litt usikker på hva som er billigst alternativ. Kanskje Meny, hvis man bare velger first price. 

Anonymkode: bdcc7...627

Hva mener du her? At du må benytte deg av et alternativ som pakker varene og frakter de hjem til deg?

Det har jeg dessverre ingen erfaring med. Jeg handler alltid selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke handle på butikken å trenger  å få varene hjem. Men litt usikker på hva som er billigst alternativ. Kanskje Meny, hvis man bare velger first price. 

Anonymkode: bdcc7...627

Jeg trodde en stund at kolonial var billigst, men syns nesten det virker som meny blir ganske likt. Så siden meny har det beste utvalget velger jeg nok å handle der neste gang jeg trenger matvarer hjem :)

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde en stund at kolonial var billigst, men syns nesten det virker som meny blir ganske likt. Så siden meny har det beste utvalget velger jeg nok å handle der neste gang jeg trenger matvarer hjem :)

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

En rask titt på disse to sidene gjør at jeg heller hadde valgt meny :) De fremstår billigere ved første øyekast, i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde en stund at kolonial var billigst, men syns nesten det virker som meny blir ganske likt. Så siden meny har det beste utvalget velger jeg nok å handle der neste gang jeg trenger matvarer hjem :)

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

 

1 minutt siden, Nuttery skrev:

En rask titt på disse to sidene gjør at jeg heller hadde valgt meny :) De fremstår billigere ved første øyekast, i allefall.

Tusen takk ❤️

Anonymkode: bdcc7...627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2018 den 21.49, Nuttery skrev:

Jeg syntes du gjør det kjempebra jeg, MissMcBeal! Du har et mye mer rigid budsjett enn meg, og jeg syntes du klarer deg strålende :) I tillegg har du vært flink til å planlegge - jeg sitter med litt for mange julegaver som må handles nå! Neste år håper jeg jeg får gjort slik du gjør.

Selv om man går over budsjett så er det jo som du sier ikke slik at man egentlig bruker mye penger. Ditt budsjett er jo faktisk veldig smalt, og jeg syntes det er et under at du holder deg såpass nært grensa. Du er flink! 🤗 High five!

Tusen takk det er godt å høre :) Ja jeg har et rigid budsjett, men det er jo rett og slett noe jeg er nødt til. Skal se at budsjettet mitt kommer til å gå drastisk opp når jeg begynner å jobbe skikkelig. Men det er ligg godt å prøve å leve sånn en periode. En ser jo faktisk hvor lite det er mulig å bruke og det kan jo være lurt å tenke på når en skal planlegge fremtidig sparing. Men forbruket kommer jo til å gå litt opp. Jeg ser at når jeg får bedre råd, skal jeg kjøpe meg en del nye klær, blant anna nytt undertøy. 

Ja å planlegge julegaver har vært helt nødvendig for meg, ikke bare økonomisk (sluttsummen blir det samme uansett da), men også fordi jeg har så mange å kjøpe til at det hadde stresset meg noe utrolig om jeg ikke vært ferdig enda. Har brukt veldig mye energi og tenking på å få gjennomført kjøpene. 

Du er jo flink selv også da, ser ut som du har fått en bra start på desember 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.12-12.01

Faste kostnader: 0 / 4000
Mat og husholdning: 43 / 400
Semesteravgift: 0 / 750
Diverse: 264 / 700
Transport: 0 / 600

Totalt forbruk: 0 / 6450
 

Da er jeg i gang med min nye periode! Tar med faste kostnader denne gangen, så får dere se hele budsjettet mitt. Har justert opp diverseposten til 700 denne måneden, det er jo jul tross alt, satser på at jeg ikke går over det denne måneden. Skal i utgangspunktet ikke handle mer mat før 5 dager før neste periode fordi jeg får spise gratis hjemme, så derfor kun 400 kr på mat og husholdning. Så kommer jo selvfølgelig semesteravgift denne måneden og transportkostnader i forbindelser med jul. 

Startet perioden med å kjøpe litt mat før jeg reiser hjem i kveld, også måtte jeg på apoteket og kjøpe dyr handkrem til eksemen min. Er bare en type som fungerer på meg, har prøvd de billigere variantene og de jeg får på blå resept, men det fungerer ikke. Så derfor må jeg ut med 264 kr for Locobase repair ca annenhver måned. Huden min har vært så tørr i det siste at jeg har fått sprekker og begynt å blø. 
 

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.12.2018 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Desember
Mat: 500 / 600
Klær og sko: 70 / 600
Tekstil og hjem: 180 / 100
Personlig pleie: 22 / 300
Helse: 383 / 300
Syn: 0 / 200
Veldedighet og gaver: 520 / 400
Fritid: 0 / 500
Mediebruk og teknologi: 0 / 500
Totalt forbruk: 1608 / 3500

Bestilte brått for 250kr fra HM, men jeg fikk masse for pengene! De har tre for to på alt av julepynt, så jeg bestilte 2 nydelige anheng til juletreet og en pen lysestake. Har bestemt meg for at jeg hvert år vil kjøpe en eller to ting til juletreet, syns det er en koselig greie. 

I salgseksjonen(etter å ha valgt sorter etter: laveste pris:fnise:) fant jeg en pen bluse til 30!! kroner og pene ballerinasko i en oransjebrun farge til 40kr. Det er jo litt klinkokos😬 Har lite pynteklær og av pyntesko har jeg faktisk bare to par som begge er svarte, så jeg vil ikke si at det var unødvendige kjøp heller.

Kjøpte og en 3-pack truser. De jeg har går bokstavelig talt opp i sømmene, så det trengs 🙈 

Fikk trukket 100kr av orderen også, pga et gavekort jeg har fått av å svare på undersøkelser hos panel.no. Jeg bruker et par måneder på å samle opp 200 poeng, som man løser inn i et gavekort hos GoGift. Der igjen kan man velge mellom masse gavekort hos kjente butikker. Ganske kjekt! 

Og så var det som forventet rundt 200kr hos posten for å sende to pakker. 

Herlighet, jeg ender alltid opp med å skrive så mye når jeg oppdaterer her 🙈 Tenker litt hallo, ingen bryr seg om alt det her, men så syns jeg jo det selv er gøy å lese dere andres bidrag. 

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ender alltid opp med å skrive så mye når jeg oppdaterer her 🙈 Tenker litt hallo, ingen bryr seg om alt det her, men så syns jeg jo det selv er gøy å lese dere andres bidrag. 

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Fortsett for all del med utfyllende rapporter :vinke:

Jeg leser trofast, selv om jeg er sparsom med hva jeg selv deler :ninja: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Zenobia skrev:

Fortsett for all del med utfyllende rapporter :vinke:

Jeg leser trofast, selv om jeg er sparsom med hva jeg selv deler :ninja: 

Godt å høre 😁

En annen ting jeg har tenkt på er at jeg håper denne tråden lever videre ut i 2019 også.

Jeg skal i alle fall være i aktiv sparemodus i minst et år til! Jeg vet jeg kunne vært strengere på flere områder, men jeg syns jeg har en fin balanse mellom å leve litt mens jeg sparer. Livet mitt er ganske begrenset fra før pga sykdom og jeg vil ikke gå på bekostning av de gledene jeg har for å spare noen hundrelapper ekstra liksom. 

Jeg syns i alle fall denne tråden er veldig fin og motiverende. Det hjelper å vite at man må inn her og "stå til ansvar" for kjøpene sine, selv om dere her bare er snille og støttende :)

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre 😁

En annen ting jeg har tenkt på er at jeg håper denne tråden lever videre ut i 2019 også.

Jeg skal i alle fall være i aktiv sparemodus i minst et år til! Jeg vet jeg kunne vært strengere på flere områder, men jeg syns jeg har en fin balanse mellom å leve litt mens jeg sparer. Livet mitt er ganske begrenset fra før pga sykdom og jeg vil ikke gå på bekostning av de gledene jeg har for å spare noen hundrelapper ekstra liksom. 

Jeg syns i alle fall denne tråden er veldig fin og motiverende. Det hjelper å vite at man må inn her og "stå til ansvar" for kjøpene sine, selv om dere her bare er snille og støttende :)

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Jeg tenker å åpne en ny tråd til nyttår for oss budsjettnerder :) Jeg koser meg virkelig i denne tråden, da jeg ofte har følt meg alene med min interesse for personlig økonomi. En ryddig og fornuftig økonomi gir virkelig en frihet som mange tror de ikke har mulighet for å oppnå, og jeg syntes det er veldig frigjørende å kunne dele dette med dere andre her i tråden :)

Vi får fortsette å kose oss så lenge vi gidder! Nå skal jeg gå og oppdatere posten min med noen "dumme" økonomiske valg :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...