Gå til innhold

Nøysommelighet og sparetråd frem til jul 2018


Nuttery

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 minutter siden, Nuttery skrev:

Ny tråd :)

 

Moro! Regner med at det er ok at jeg bruker min egen mal, eller? Orker ikke styre med to ulike oppsett her og ellers 😅

Lurer på om jeg skal driste meg til å skrive under nick i ny tråd. Jobber med tanken om at jeg overlever om noen gjenkjenner meg, dessuten er det så himla stress å skrive som anonym 🙈

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moro! Regner med at det er ok at jeg bruker min egen mal, eller? Orker ikke styre med to ulike oppsett her og ellers 😅

Lurer på om jeg skal driste meg til å skrive under nick i ny tråd. Jobber med tanken om at jeg overlever om noen gjenkjenner meg, dessuten er det så himla stress å skrive som anonym 🙈

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Absolutt - det er bare å bruke den malen man ønsker selv! :)

Det synets jeg du skal  ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nuttery skrev:

Det er lov, MissMcbeal! Jeg meldte meg ut av treningssenteret nå nylig, og desember var første måned jeg ikke behøvde å betale avgift. Det kjentes veldig godt å endelig ha meldt meg ut, når jeg strengt talt ikke trener likevel :) Men benytter man seg av det så er det jo absolutt verdt det - så du får veie det nøye og se om det er noe du er villig til å betale over 3000 kroner i året for. Da jeg trente mye var det absolutt verdt det :) Men enten får du bruke det, eller si det opp! Personlig satser jeg på å bli litt kreativ med treningen på nyåret - uten treningsabbonement. 

Jeg la min siste semesteravgift til forfall i dag - 3750 kroner. Det kjentes godt for å si det sånn.. Hater den avgiften 😡

Semesteravgift på 3750?:sjokkert:

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Semesteravgift på 3750?:sjokkert:

Anonymkode: 14aff...6bb

Vi er pålagt å ha en iPad vi fikk av skolen med abonnement. Semesteravgiften innebærer blant annet å betale ned på denne iPaden.... 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Desember
Mat: 500 / 600
Klær og sko: 70 / 600
Tekstil og hjem: 180 / 100
Personlig pleie: 22 / 300
Helse: 383 / 300
Syn: 0 / 200
Veldedighet og gaver: 520 / 400
Fritid: 339 / 500
Mediebruk og teknologi: 60 / 500
Totalt forbruk: 2004 / 3500

Desember går kjempebra for meg! På 12 dager er det eneste jeg har brukt penger på et abonnement på Illustrert Vitenskap til 339kr og Viaplay til 60kr. 

Den siste julegaven(et abonnement på et blad til fattern) kunne kun betales med faktura, så når den kommer i posten blir det 549kr der og. Men det vil likevel si at jeg ligger rett under en tusenlapp under budsjett og det syns jeg er svært bra i desember. (så lenge vi ikke snakker om hvor mye jeg var over budsjett i oktober og november...) :)

Håper dere har en trivelig julefeiring! 

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.12.2018 den 12.25, Nuttery skrev:

Desember: 

Husholdning: 1307,37/2000
Klær: 352,67/500
Fornøyelser: 941,90/2000
Diverse: 2955,08/1500
Faste kostnader: 4059,24/5000
Transport: 922,69/800
Helse: 2805,26
/-

Sist oppdatert: 26/12

Slik går det for meg :)  Jeg er i grunn fornøyd, da det både ligger julegaver, et par tanker med bensin, spise ute x2, en bytur samt en hel del diverse. Så dette går strålende! I tillegg har jeg akkurat overført 10 200 til sparekontoen, så det er i boks :)

Ser det går veldig fint med dere også, syntes det er spennende å følge med :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2018 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Desember
Mat: 500 / 600
Klær og sko: 70 / 600
Tekstil og hjem: 480 / 100
Personlig pleie: 22 / 300
Helse: 300 / 300
Syn: 0 / 200
Veldedighet og gaver: 570 / 400
Fritid: 666 / 500
Mediebruk og teknologi: 60 / 500
Totalt forbruk: 2668 / 3500

Julegardinene jeg har ønsket meg fra i fjor(her) var plutselig halv pris av halv pris, så da slo jeg til. 300kr der. 

Playstation Store og Origin har masse januarsalg, så jeg kjøpte to tilleggspakker til Sims 4 og et annet spill til playstation. Totalt 327kr. Årets julegave til meg selv? 😇 

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 12.35, Nuttery skrev:

Det er lov, MissMcbeal! Jeg meldte meg ut av treningssenteret nå nylig, og desember var første måned jeg ikke behøvde å betale avgift. Det kjentes veldig godt å endelig ha meldt meg ut, når jeg strengt talt ikke trener likevel :) Men benytter man seg av det så er det jo absolutt verdt det - så du får veie det nøye og se om det er noe du er villig til å betale over 3000 kroner i året for. Da jeg trente mye var det absolutt verdt det :) Men enten får du bruke det, eller si det opp! Personlig satser jeg på å bli litt kreativ med treningen på nyåret - uten treningsabbonement. 

Jeg la min siste semesteravgift til forfall i dag - 3750 kroner. Det kjentes godt for å si det sånn.. Hater den avgiften 😡

Ja... Jeg får tenke på det, jeg ser nok fort over nyttår hvordan det blir med trening, det avhenger jo litt av også om jeg får med venninner på trening, for det var det som motiverte meg i vår. Men ene venninnen min har slitt med ryggen i hele høst og har ikke kunnet være med på en del treningstimer på grunn av det, og hele tiden har hun måttet vente med å starte opp med yoga og styrke, dersom det blir sånn nå også, blir det nok lite trening i vår, med mindre jeg klarer å snu om til å gå på trening alene i større grad. Jeg tenker også på alternative treningsmåter som ikke involverer treningssenter. Gå turer i ulent terreng, trene enkle øvelser hjemme. Jeg har faktisk treningsmatte og vektstang med noen vekter, så jeg har jo faktisk mulighet til å trene litt hjemme også bare jeg går inn for det. Jeg tar en vurdering over nyttår og når jeg er kommet tilbake til studiestedet. 

Wow, semsteravgift på 3750 kr, ok, da skal jeg ikke lenger klage på mine 750 kr 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.12-12.01

Faste kostnader:  3931 / 4000
Mat og husholdning: 78 / 400
Semesteravgift750 / 750
Diverse: 364 / 700
Transport: 153 / 600

Totalt forbruk: 5276 / 6450
 

Oppdatert: 27/12.

God jul til dere :)  Håper dere har fine dager med jul, jeg nyter tiden som bare det og slapper godt av :) Så har ikke vært her så mye, i tillegg til at jeg ikke har hatt så mye å oppdatere. Men nå kommer det endelig en oppdatering fra meg. Budsjettet går jo strålende denne måneden. Spiser som sagt gratis hjemme, men ville blant annet kjøpe en sjokolade på butikken, men den insisterte mamma på å betale for meg. Så har ikke gått en krone her siden sist på mat og husholdning, deilig! Har ikke shoppet noe som helst annet, ingenting i butikk, internett, ingen utgifter på å dra ut eller noe (fordelen med at man har tatt program i jula med familien og rolige kvelder med venninner, man rekker ikke å gå på en smell på romjulsfest).

I tillegg sa mamma at hun gjerne ville spandere bussbilletten fra henne til faren min (de bor to ulike steder i landet) og jeg sparte altså 300 kr på transportkostnaden der! Veldig hyggelig, måtte ut med 36 kr selv, noe som langt mindre enn jeg hadde bereknet, så er ingenting :)

Jeg blir med i den nye 2019-budsjettråden fra januar og har da bestemt meg for at jeg går over til måned til måned-budsjett slik som dere gjør, og ikke kjører 12.-12 som jeg gjør nå. Jeg vil også starte med blanke ark 1.januar og det er litt forvirrende å ha litt annerledes budsjettperiode enn dere, så nå blir det jo til at jeg starter den nye perioden 12.dager før jeg skal, men det har ikke så mye å si egentlig, uansett blir det nok ikke til at jeg bruker noe særlig mer penger før jeg reiser tilbake til studiestedet 6.januar, så det blir ikke for mye rot i systemet mitt, og egentlig, selv om lønningsdag er 12. og slikt, så gir det mer mening og ta det fra 1. til 1. 

 

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, missmcbeal skrev:

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.12-12.01

Faste kostnader:  3931 / 4000
Mat og husholdning: 78 / 400
Semesteravgift750 / 750
Diverse: 364 / 700
Transport: 153 / 600

Totalt forbruk: 5276 / 6450
 

Oppdatert: 27/12.

God jul til dere :)  Håper dere har fine dager med jul, jeg nyter tiden som bare det og slapper godt av :) Så har ikke vært her så mye, i tillegg til at jeg ikke har hatt så mye å oppdatere. Men nå kommer det endelig en oppdatering fra meg. Budsjettet går jo strålende denne måneden. Spiser som sagt gratis hjemme, men ville blant annet kjøpe en sjokolade på butikken, men den insisterte mamma på å betale for meg. Så har ikke gått en krone her siden sist på mat og husholdning, deilig! Har ikke shoppet noe som helst annet, ingenting i butikk, internett, ingen utgifter på å dra ut eller noe (fordelen med at man har tatt program i jula med familien og rolige kvelder med venninner, man rekker ikke å gå på en smell på romjulsfest).

I tillegg sa mamma at hun gjerne ville spandere bussbilletten fra henne til faren min (de bor to ulike steder i landet) og jeg sparte altså 300 kr på transportkostnaden der! Veldig hyggelig, måtte ut med 36 kr selv, noe som langt mindre enn jeg hadde bereknet, så er ingenting :)

Jeg blir med i den nye 2019-budsjettråden fra januar og har da bestemt meg for at jeg går over til måned til måned-budsjett slik som dere gjør, og ikke kjører 12.-12 som jeg gjør nå. Jeg vil også starte med blanke ark 1.januar og det er litt forvirrende å ha litt annerledes budsjettperiode enn dere, så nå blir det jo til at jeg starter den nye perioden 12.dager før jeg skal, men det har ikke så mye å si egentlig, uansett blir det nok ikke til at jeg bruker noe særlig mer penger før jeg reiser tilbake til studiestedet 6.januar, så det blir ikke for mye rot i systemet mitt, og egentlig, selv om lønningsdag er 12. og slikt, så gir det mer mening og ta det fra 1. til 1. 

 

Skal dere ikke oppgi hvor mye dere sparer i budsjettet da? :) 

Fra 1. - 1. i mnd er mye bedre ja, jeg gjør det også slik selv om lønningen kommer den 12. Det blir ikke rot av det, mer oversiktlig synes jeg. Også betaler jeg uansett boligutgifter og studielån rundt den 1. :) 

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal dere ikke oppgi hvor mye dere sparer i budsjettet da? :) 

Fra 1. - 1. i mnd er mye bedre ja, jeg gjør det også slik selv om lønningen kommer den 12. Det blir ikke rot av det, mer oversiktlig synes jeg. Også betaler jeg uansett boligutgifter og studielån rundt den 1. :) 

Anonymkode: 14aff...6bb

For de som har råd til å spare, så er det nok meninga at man kan sette opp sparebudsjett ja. Jeg har absolutt ikke økonomi til å spare nå. Jeg gjør ferdig siste året på utdanningen min og har brukt opp studielånsåra mine (skiftet utdanning), så jeg finansierer dette året på oppsparte penger. Jeg har de siste månedene hatt mye penger på sparekonto som fordeles utover året. Budsjett har derfor aldri vært viktigere enn nå. Derfor så lite budsjett og ingen sparing, hadde på en måte heller ikke gitt mening å sette opp en sparepost på oppsparte penger-budsjett 😛 Pga. at moren min flyttet mistet jeg også tilgangen til jobben på hjemstedet mitt, og har siden august sett meg om etter jobb på studiestedet. Det er ikke så enkelt, men dette var jeg klar over også og har tatt høyde for at sparepengene må fordeles utover nesten et år. Jeg har så jeg klarer meg til ut i juli/august en gang, så lenge jeg lever så nøktern så nå. Har håp om å komme ut i skikkelig jobb til sommeren, eller klare å få liten jobb/inntekt utover våren. Får jeg en jobb på studiestedet, så jeg nok plutselig inntekt og da kan jeg begynne å tenke på å spare :) Inntil videre, så er jeg i en meget midlertidig situasjon der jeg må leve på sparepenger, ikke noe jeg har vært så begeistra for, skulle helst sett å ha jobbet utover året og fått spart litt og ikke tømt sparepengene, men samtidig så vil jeg fullføre den nye bacheloren og leve litt fattig en periode. Har heldigvis penger på BSU som jeg ikke kan røre, så selv om jeg tømmer sparekontoen min nå, så har jeg fremdeles verdier i banken.

Det som er positivt med denne perioden er at mens jeg jobbet og sparte til dette året, så jeg hvor fort det gikk å spare når jeg gikk inn for det, og særlig dette året har jeg faktisk innsett hvor mye penger man kan sløse og at man kan leve mer nøkternt om man går inn for det. 

I ettertid ser man jo også hvor mye kan kunne og burde ha spart i tidligere år da jeg egentlig hadde veldig god råd. Jeg skulle helst hatt litt større slingrinsmon på dette året, jeg er sårbar for store utgifter, men foreløpig har de ikke dukket opp enda. Men ikke noe å gjøre med det nå, bare å se fremover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal dere ikke oppgi hvor mye dere sparer i budsjettet da? :) 

Anonymkode: 14aff...6bb

Sorry, glemmer det! Jeg overfører til sparing kun én gang i måneden og så glemmer jeg litt å tenke på det resten av tiden. 

I desember sparte jeg nøyaktig 14 175kr. Veldig spesifikt tall fordi jeg hadde lyst til å ha spart et rundt tall totalt i 2018 :fnise:

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, glemmer det! Jeg overfører til sparing kun én gang i måneden og så glemmer jeg litt å tenke på det resten av tiden. 

I desember sparte jeg nøyaktig 14 175kr. Veldig spesifikt tall fordi jeg hadde lyst til å ha spart et rundt tall totalt i 2018 :fnise:

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Oi, så mye hver måned?

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, missmcbeal skrev:

For de som har råd til å spare, så er det nok meninga at man kan sette opp sparebudsjett ja. Jeg har absolutt ikke økonomi til å spare nå. Jeg gjør ferdig siste året på utdanningen min og har brukt opp studielånsåra mine (skiftet utdanning), så jeg finansierer dette året på oppsparte penger. Jeg har de siste månedene hatt mye penger på sparekonto som fordeles utover året. Budsjett har derfor aldri vært viktigere enn nå. Derfor så lite budsjett og ingen sparing, hadde på en måte heller ikke gitt mening å sette opp en sparepost på oppsparte penger-budsjett 😛 Pga. at moren min flyttet mistet jeg også tilgangen til jobben på hjemstedet mitt, og har siden august sett meg om etter jobb på studiestedet. Det er ikke så enkelt, men dette var jeg klar over også og har tatt høyde for at sparepengene må fordeles utover nesten et år. Jeg har så jeg klarer meg til ut i juli/august en gang, så lenge jeg lever så nøktern så nå. Har håp om å komme ut i skikkelig jobb til sommeren, eller klare å få liten jobb/inntekt utover våren. Får jeg en jobb på studiestedet, så jeg nok plutselig inntekt og da kan jeg begynne å tenke på å spare :) Inntil videre, så er jeg i en meget midlertidig situasjon der jeg må leve på sparepenger, ikke noe jeg har vært så begeistra for, skulle helst sett å ha jobbet utover året og fått spart litt og ikke tømt sparepengene, men samtidig så vil jeg fullføre den nye bacheloren og leve litt fattig en periode. Har heldigvis penger på BSU som jeg ikke kan røre, så selv om jeg tømmer sparekontoen min nå, så har jeg fremdeles verdier i banken.

Det som er positivt med denne perioden er at mens jeg jobbet og sparte til dette året, så jeg hvor fort det gikk å spare når jeg gikk inn for det, og særlig dette året har jeg faktisk innsett hvor mye penger man kan sløse og at man kan leve mer nøkternt om man går inn for det. 

I ettertid ser man jo også hvor mye kan kunne og burde ha spart i tidligere år da jeg egentlig hadde veldig god råd. Jeg skulle helst hatt litt større slingrinsmon på dette året, jeg er sårbar for store utgifter, men foreløpig har de ikke dukket opp enda. Men ikke noe å gjøre med det nå, bare å se fremover!

Aha forstår, da gir det mening :)

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så mye hver måned?

Anonymkode: 14aff...6bb

Har gjennomsnittlig spart 12 500kr per måned i 2018. Bor gratis hos foreldrene mine for å spare opp egenkapital. :)

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal dere ikke oppgi hvor mye dere sparer i budsjettet da? :) 

Fra 1. - 1. i mnd er mye bedre ja, jeg gjør det også slik selv om lønningen kommer den 12. Det blir ikke rot av det, mer oversiktlig synes jeg. Også betaler jeg uansett boligutgifter og studielån rundt den 1. :) 

Anonymkode: 14aff...6bb

Jeg har spart 10 200 kroner i desember. Kunne spart mer, men venter til Januar :)

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, December 27, 2018 den 19.31, Nuttery skrev:

Jeg har spart 10 200 kroner i desember. Kunne spart mer, men venter til Januar :)

Har du vanligvis ett forbruk på over 10 000 kroner hver måned? :P      

Anonymkode: 9344b...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2018 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Desember
Mat: 500 / 600
Klær og sko: 70 / 600
Tekstil og hjem: 540 / 100
Personlig pleie: 22 / 300
Helse: 300 / 300
Syn: 0 / 200
Veldedighet og gaver: 570 / 400
Fritid: 666 / 500
Mediebruk og teknologi: 60 / 500
Totalt forbruk: 2728 / 3500

Skal ikke bruke noe penger i morgen, så da ble dette desembers forbruk. :)

Irriterer meg litt at den fakturaen jeg venter på ikke kom i posten i romjulen, for da må jeg betale en julegave i januar. Vil jo helst ha blanke ark inn i det nye året, men sånn er det! 

Oppsummert for økonomien 2018 så har jeg spart ganske nøyaktig 75% av alt jeg har fått inn, så jeg er fornøyd. Håper jeg klarer tilsvarende i 2019!

Ønsker dere et riktig godt nytt år og så sees vi straks i den nye tråden 🎉

- Ophelia 

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2018 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Har du vanligvis ett forbruk på over 10 000 kroner hver måned? :P      

Anonymkode: 9344b...45c

Ja :)  Er det underlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...