Gå til innhold

Nøysommelighet og sparetråd frem til jul 2018


Nuttery

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Nuttery skrev:
 

Ikke brukt en krone siden lørdag! Hurra! 

Digg følelse💪 Håper forresten bursdagsfeiringen var hyggelig!

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Digg følelse💪 Håper forresten bursdagsfeiringen var hyggelig!

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Det var kjempehyggelig :) I kveld vurderte jeg å dra på butikken for å handle litt mat, men tenkte meg om en gang til og tok enda en titt i skapene. Plutselig ble det risotto med stekt aromasopp, karamellisert løk og parmesan til middag! Tror jeg bør gjøre dette oftere :fnise: Håper alt går bra med deg, Ophelia! Hyggelig å ha deg i tråden her!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nuttery skrev:
 

Det var kjempehyggelig :) I kveld vurderte jeg å dra på butikken for å handle litt mat, men tenkte meg om en gang til og tok enda en titt i skapene. Plutselig ble det risotto med stekt aromasopp, karamellisert løk og parmesan til middag! Tror jeg bør gjøre dette oftere :fnise: Håper alt går bra med deg, Ophelia! Hyggelig å ha deg i tråden her!

Åh, det hørtes ut som en nydelig middag! Et dypdykk i skapene er ofte en god idé det altså :)

Så koselig sagt, tusen takk, Nuttery :hjerte: Syns denne tråden er fin! Rart med det, at det som i utgangspunktet handler om økonomi kan bli en trivelig og oppløftende tråd.

I dag har jeg bestemt meg for å bestille «Snøsøsteren» av Maja Lunde. Føler alle snakker varmt om den og jeg tror den vil gjøre adventstiden ekstra hyggelig. Svir litt å bruke 349,- på en bok, jeg kjøper svært sjeldent bøker fordi jeg foretrekker å låne, men føler det blir noe annet med en slik bok som er ment å kunne taes frem år etter år og gi litt julemagi :hjerte:

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2018 den 12.09, Nuttery skrev:

DRegnskapet for November går slik:
(Sum: Reelt forbruk/budsjettert)

Husholdning: 302,5/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 2491,70/2000
Diverse: 494,50/1500 
Faste kostnader: -/4000
Transport: 299/800
Sparing: 

Oppdaterer fortløpende. 

Skal vi se: Fornøyelser har fått tilskudd av 1 flaske vin gitt i vertinnegave, samt en cider. Diverse har fått tilskudd på 127kr (medisin) pluss 74 kr i kantina på jobb (glemte mat, var lat).

Transport er frem/tilbake hjem for å besøke familie. Fikk rabatt på den ene bussbilletten og er fornøyd med det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måned så langt:

Mat: 500 / 600
Klær og sko: 0 / 600
Tekstil og hjem: 189 / 100
Personlig pleie: 49 / 300
Helse: 0 / 300
Syn: 0 / 200
Veldedighet og gaver: 249 / 400
Fritid: 349 / 500
Mediebruk og teknologi: 0 / 500

Totalt forbruk: 1336 / 3500

Syns jeg ligger greit ann. 649kr er ting som er fast hver måned, 500kr som en symbolsk sum til foreldrene mine for kost og losji, 100kr til fadderbarnet mitt og 49kr for Chooose-abonnementet mitt. Har også begynt å abonnere på Viaplay med en venninne, så det vil bli 60kr måneden der og.

Vet jo at jeg skal kjøpe et par julegaver til, men det har jeg fint rom for i budsjettet. Håper på å være ferdig med alle innen desember for å spare meg for litt stress. 

Jeg vet ikke egentlig hvor godt budsjett jeg har. Føler noen av postene er litt feil. Har hatt dette budsjettet siden januar, så rundt nyttår skal jeg lage et årsregnskap, sammenligne det med budsjettet og så vurdere om jeg bør gjøre noen justeringer. :)

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med i tråden! Jeg trenger en liten motivasjon til å holde meg til budsjett, selv om jeg nøye fører budsjett hver måned og skriver inn utgiftene mine løpende i excel (noe jeg elsker å gjøre forøvrig, budsjettnerd, hehe).

Kanskje jeg får den pisken jeg trenger til å holde meg til budsjettet. Ser jeg har brukt mye mer på mat denne perioden enn jeg hadde trengt, men på en annen side så ble det dårlig start på perioden ved at jeg var på besøk hos en venninne og vi kjøpte inn masse kos i lag til bursdagen hennes, som ble litt dyrt og forøvrig flere ting som hun fikk ha som restemat.

Jeg fører periodene mine fra 12.-12. pga lønningsdag. Dvs. at jeg starter neste periode nå på mandag for november-desember. Jeg håper det går greitt at jeg følger mitt eget system og at ingen blir forvirret av det.

Jeg må leve veldig sparsommelig fortiden og har bare to utgiftsposter jeg vil føre inn i tråden her, resten, faste utgifter, gidder jeg ikke skrive her :) Julegaver er jeg forresten omtrent ferdig med og går ikke inn i budsjettet her, så dersom noen reagerer på at jeg kun har en diversepost på 400 kr, så er det fordi jeg ikke skal kjøpe mye annet enn mat. Jeg er student som har strøm og internett betalt i leien, og i utgangspunktet skal det ikke dukke opp uforutsette utgifter, ettersom jeg ikke har bil, har vært hos tannlegen i år, nettopp vært hos legen o.s.v og ikke har kjæledyr lenger. Har heller ikke kjæreste, så kommer ikke utgifter der. Skal ikke reise noe sted før 12.desember heller. Min utfordring på diverseposten blir alkohol (har planlagt en tur ut, så håper jeg klarer å ikke bruke mer 200 kr på den, og flere turer ut blir det uansett ikke pga. eksamenstida som kommer nå. Ellers er jeg glad i å spille lotto en gang i uken, så er ikke sikkert jeg får råd til å gjøre det hver lørdag. 

Jeg vil prøve å oppdatere her ca. 2 ganger i uken siden det er hvor ofte jeg tar mathandelen på butikken, en gang tidlig i uken og en før helga. Jeg har ca. et matbudsjett på 400 kr i uken.

Mat: 334 / 1700

Diverse: 284 / 400

Totalt forbruk: 618 / 2100

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, missmcbeal skrev:

Jeg vil være med i tråden! Jeg trenger en liten motivasjon til å holde meg til budsjett, selv om jeg nøye fører budsjett hver måned og skriver inn utgiftene mine løpende i excel (noe jeg elsker å gjøre forøvrig, budsjettnerd, hehe).

Kanskje jeg får den pisken jeg trenger til å holde meg til budsjettet. Ser jeg har brukt mye mer på mat denne perioden enn jeg hadde trengt, men på en annen side så ble det dårlig start på perioden ved at jeg var på besøk hos en venninne og vi kjøpte inn masse kos i lag til bursdagen hennes, som ble litt dyrt og forøvrig flere ting som hun fikk ha som restemat.

Jeg fører periodene mine fra 12.-12. pga lønningsdag. Dvs. at jeg starter neste periode nå på mandag for november-desember. Jeg håper det går greitt at jeg følger mitt eget system og at ingen blir forvirret av det.

Jeg må leve veldig sparsommelig fortiden og har bare to utgiftsposter jeg vil føre inn i tråden her, resten, faste utgifter, gidder jeg ikke skrive her :) Julegaver er jeg forresten ferdig med og går ikke inn i budsjettet her, så dersom noen reagerer på at jeg kun har en diversepost på 400 kr, så er det fordi jeg ikke skal kjøpe mye annet enn mat. Jeg er student som har strøm og internett betalt i leien, og i utgangspunktet skal det ikke dukke opp uforutsette utgifter, ettersom jeg ikke har bil, har vært hos tannlegen i år, nettopp vært hos legen o.s.v og ikke har kjæledyr lenger. Har heller ikke kjæreste, så kommer ikke utgifter der. Skal ikke reise noe sted før 12.desember heller. Min utfordring på diverseposten blir alkohol (har planlagt en tur ut, så håper jeg klarer å ikke bruke mer 200 kr på den, og flere turer ut blir det uansett ikke pga. eksamenstida som kommer nå. Ellers er jeg glad i å spille lotto en gang i uken, så er ikke sikkert jeg får råd til å gjøre det hver lørdag. 

Jeg vil prøve å oppdatere her ca. 2 ganger i uken siden det er hvor ofte jeg tar mathandelen på butikken, en gang tidlig i uken og en før helga. Jeg har ca. et matbudsjett på 400 kr i uken.

Mat: 0 / 1700

Diverse: 0 / 400

Totalt forbruk: 0 / 2100

Velkommen! Jo flere budsjettnerder, jo bedre 😄🤓

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren altså, merker viljestyrken blir satt på prøve med alle salgene som er i dag 🙈

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søren altså, merker viljestyrken blir satt på prøve med alle salgene som er i dag 🙈

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Hvor har de tilbud? Jeg finner ikke noe utover det vanlige.

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har de tilbud? Jeg finner ikke noe utover det vanlige.

Anonymkode: 14aff...6bb

Oi, føler så godt som alle nettbutikker har salg. Google «singles day» :)

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er forsiktig med sparsomligheten sin, så risikerer man å bli stemplet som en "gjerrigknark" av familie og venner...

Kanskje man risikerer at noen skriver om seg i den gjerrigknark-tråden her på Kvinneguiden! :erter:

Anonymkode: 9344b...45c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 21.40, missmcbeal skrev:

Jeg vil være med i tråden! Jeg trenger en liten motivasjon til å holde meg til budsjett, selv om jeg nøye fører budsjett hver måned og skriver inn utgiftene mine løpende i excel (noe jeg elsker å gjøre forøvrig, budsjettnerd, hehe).

Kanskje jeg får den pisken jeg trenger til å holde meg til budsjettet. Ser jeg har brukt mye mer på mat denne perioden enn jeg hadde trengt, men på en annen side så ble det dårlig start på perioden ved at jeg var på besøk hos en venninne og vi kjøpte inn masse kos i lag til bursdagen hennes, som ble litt dyrt og forøvrig flere ting som hun fikk ha som restemat.

Jeg fører periodene mine fra 12.-12. pga lønningsdag. Dvs. at jeg starter neste periode nå på mandag for november-desember. Jeg håper det går greitt at jeg følger mitt eget system og at ingen blir forvirret av det.

Jeg må leve veldig sparsommelig fortiden og har bare to utgiftsposter jeg vil føre inn i tråden her, resten, faste utgifter, gidder jeg ikke skrive her :) Julegaver er jeg forresten ferdig med og går ikke inn i budsjettet her, så dersom noen reagerer på at jeg kun har en diversepost på 400 kr, så er det fordi jeg ikke skal kjøpe mye annet enn mat. Jeg er student som har strøm og internett betalt i leien, og i utgangspunktet skal det ikke dukke opp uforutsette utgifter, ettersom jeg ikke har bil, har vært hos tannlegen i år, nettopp vært hos legen o.s.v og ikke har kjæledyr lenger. Har heller ikke kjæreste, så kommer ikke utgifter der. Skal ikke reise noe sted før 12.desember heller. Min utfordring på diverseposten blir alkohol (har planlagt en tur ut, så håper jeg klarer å ikke bruke mer 200 kr på den, og flere turer ut blir det uansett ikke pga. eksamenstida som kommer nå. Ellers er jeg glad i å spille lotto en gang i uken, så er ikke sikkert jeg får råd til å gjøre det hver lørdag. 

Jeg vil prøve å oppdatere her ca. 2 ganger i uken siden det er hvor ofte jeg tar mathandelen på butikken, en gang tidlig i uken og en før helga. Jeg har ca. et matbudsjett på 400 kr i uken.

Mat: 0 / 1700

Diverse: 0 / 400

Totalt forbruk: 0 / 2100

Så hyggelig at du blir med, missmcbeal! :fnise: Jeg fører også løpende regnskap i excel - det er en fin måte å ha stålkontroll på :) Det er de små beløpene som blir store i min erfaring (litt alkohol ute her, litt ekstra mat der på venninnekveld osv), og det er de jeg også prøver å begrense meg på! Vi får se hvem som har mest suksess av oss - jeg mistenker deg! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke er forsiktig med sparsomligheten sin, så risikerer man å bli stemplet som en "gjerrigknark" av familie og venner...

Kanskje man risikerer at noen skriver om seg i den gjerrigknark-tråden her på Kvinneguiden! :erter:

Anonymkode: 9344b...45c

Jeg tenker det er forskjell på å være nøysommelig og gjerrig. Nøysommelighet er noe som bare går ut over meg, hadde jeg vært gjerrig hadde det gått utover andre :) Det blir noe annet. Ovenfor venner og familie er jeg stolt over å være sparsom - dette er også noe jeg har fått med meg hjemmefra. De er likedan.

Tror ikke jeg gjør noe underlig som kvalifiserer seg til å havne i gjerrigknark-tråden :fnise: Muligens det at jeg bruker tøybleier som tørkepapir, fordi jeg synets tørkepapir er dyrt! Og ikke minst fryktelig lite miljøvennlig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og for min del: Det blir enda mer legeutgifter denne måneden 😕 Er så lei av dette, og det spiser seg virkelig inn i budsjettet. Jeg anslår at det blir ca 5000 til helse-relaterte utgifter denne måneden også 😑 Er det mulig. I morgen skal jeg til en spesialist, og bare timen koster 1200 kroner. Ettersom jeg var hjemme og besøkte moren min i helgen fortalte jeg om dette (helseplagene), og mor ga meg 1000 kroner for å hjelpe på helseutgiftene, så det kommer godt med :)

En utblåsning fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nuttery skrev:

Og for min del: Det blir enda mer legeutgifter denne måneden 😕 Er så lei av dette, og det spiser seg virkelig inn i budsjettet. Jeg anslår at det blir ca 5000 til helse-relaterte utgifter denne måneden også 😑 Er det mulig. I morgen skal jeg til en spesialist, og bare timen koster 1200 kroner. Ettersom jeg var hjemme og besøkte moren min i helgen fortalte jeg om dette (helseplagene), og mor ga meg 1000 kroner for å hjelpe på helseutgiftene, så det kommer godt med :)

En utblåsning fra meg.

Så innmari kjedelig, Nuttery! Det er nok den posten jeg syns det er kjipest å bruke penger på. Håper ikke det blir langvarig for deg.

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så innmari kjedelig, Nuttery! Det er nok den posten jeg syns det er kjipest å bruke penger på. Håper ikke det blir langvarig for deg.

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Jeg også. Jeg har i utgangspunktet aldri måtte forholde meg til noen helserelaterte utgifter, og plutselig sitter jeg her med helseregninger opp etter ørene. Krysser fingrene for at neste måned blir bedre :)

Håper alt er bra med deg, sparedronningen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg også. Jeg har i utgangspunktet aldri måtte forholde meg til noen helserelaterte utgifter, og plutselig sitter jeg her med helseregninger opp etter ørene. Krysser fingrene for at neste måned blir bedre :)

Håper alt er bra med deg, sparedronningen! 

Uff, det er noe herk :( God bedring er vel også på sin plass da :hjerte:

Haha, ja, jeg kan gjerne bære tittelen sparedronning denne måneden :nori: Selv om jeg muligens kjøper ny mobil vil jeg klare å spare 14000, som er en svært god måned for meg.

Jeg har jo svært gode forutsetninger for å kunne spare siden jeg bor med foreldrene mine og er kronisk syk(= bruker minimalt med penger på ting som transport og mat/drikke ute). Er veldig takknemlig for den muligheten jeg har til å spare meg opp egenkapital nå. Jeg vet at jeg kunne sett langt etter egen bolig hvis jeg både skulle leid bolig og spart til EK på minstesats uføretrygd. 

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det er noe herk :( God bedring er vel også på sin plass da :hjerte:

Haha, ja, jeg kan gjerne bære tittelen sparedronning denne måneden :nori: Selv om jeg muligens kjøper ny mobil vil jeg klare å spare 14000, som er en svært god måned for meg.

Jeg har jo svært gode forutsetninger for å kunne spare siden jeg bor med foreldrene mine og er kronisk syk(= bruker minimalt med penger på ting som transport og mat/drikke ute). Er veldig takknemlig for den muligheten jeg har til å spare meg opp egenkapital nå. Jeg vet at jeg kunne sett langt etter egen bolig hvis jeg både skulle leid bolig og spart til EK på minstesats uføretrygd. 

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Tusen takk, håper på lovende svar på legetimen min i morgen :)! 14 000 kroner spart er jo helt fantastisk! Spesielt når det er ved siden av å kjøpe ny mobil! Hvilken mobil er det snakk om? (Bare titte, ikke kjøpe..... )

Det der blir jo litt hell i uhell som du sier. Det er jo trist at du er ufør, men samtidig godt at forholdene ligger til rette for at du kan ha et lavt forbruk og spare EK. Forhåpentligvis er veien kort fra drøm til virkelighet - når du klarer å spare over 10 000 i måneden så vokser kontoen raskt. Det er mer enn min gjør for øyeblikket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2018 den 12.09, Nuttery skrev:

Regnskapet for November går slik:
(Sum: Reelt forbruk/budsjettert)

Husholdning: 897,8/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 2493,80/2000
Diverse: 494,50/1500 
Faste kostnader: 5169/4000
Transport: 299/800
Sparing: 

Oppdaterer fortløpende. 

Sånn ser det ut her for tiden. På husholdning er ca 400 kroner "unødvendige" kjøp fra Holdbart. Samboer og jeg var på besøk hos våre foreldre i helgen, som ligger i nærheten av en Holdbart-butikk. Vi fikk kjøpt mye basisvarer vi begynte å gå tom for, og en del ting vi likevel kjøper på svært rabattert pris. Med andre ord har vi hamstret godt fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Nuttery skrev:

Tusen takk, håper på lovende svar på legetimen min i morgen :)! 14 000 kroner spart er jo helt fantastisk! Spesielt når det er ved siden av å kjøpe ny mobil! Hvilken mobil er det snakk om? (Bare titte, ikke kjøpe..... )

Det der blir jo litt hell i uhell som du sier. Det er jo trist at du er ufør, men samtidig godt at forholdene ligger til rette for at du kan ha et lavt forbruk og spare EK. Forhåpentligvis er veien kort fra drøm til virkelighet - når du klarer å spare over 10 000 i måneden så vokser kontoen raskt. Det er mer enn min gjør for øyeblikket :)

Tenker det blir Huawei P20 Lite. Billig og mer enn god nok etter min standard. Søsteren min har den og er veldig fornøyd :)

Ja, ikke sant. Har troa på at boligdrømmen går i oppfyllelse hvis jeg fortsetter slik jeg gjør nå! 

Forelsket meg faktisk litt i et rekkehus i dag. Prisen var overkommelig og den virket generelt ganske perfekt for meg. Litt kjipt at jeg ikke skal kjøpe ennå, men det er ikke første gang jeg forelsker meg i en bolig jeg ikke skal kjøpe, så det overlever jeg :fnise: Syns det er fint å følge med på markedet og vite litt om hvilke muligheter jeg har.

Syns forresten ikke kjøpene deres fra Holdbart hørtes unødvendig ut! Kjekt å hamstre litt når man kan få det billigere.

- Ophelia (blæh, syns det er litt kjipt å være «anonym», men jeg skriver så utleverende her at jeg føler jeg må..)

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...