Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?

Litjmusa

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, magikeren skrev:

Eller kanskje jeg forstår menneskene som bedriver den type oppførsel og baserer generaliseringen min på det. 

Jeg snakket da ikke om deg? Min bruk av det personlige pronomenet "du" var generaliserende, selvsagt, på linje med det upersonlige"man".

Det er helt vanlig språkbruk. (Å bruke "jeg" generaliserende er litt verre).

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kardemommebyloven... Konstruktiv kritikk er helt ok. At ikke alle deler vårt syn i bestemte saker er noe alle må tåle å høre, også bloggere. Men det må være saklig. Sarkasme er ikke innafor. Heller ikke det å begynne å kommentere utseendet eller væremåte, med mindre det er noe bloggeren selv tar opp. Mobbing kalles det på godt norsk. Normal folkeskikk er noe alle burde kunne vise. Tenk gjennom hvordan du selv ville reagert om noen skrev det samme om deg, før du deler det med offentligheten... 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, magikeren skrev:

Ja, så lenge du generaliserer så kan du hevde hva som helst. Det er innenfor regelverket til kg. Sekundet du går på bruker begår du regelbrudd. 

Jeg kan for eks si at mennesker som følger bloggere sannsynligvis er mentalt syke og trenger oppmerksomhet. Det er innenfor regelverket. Men om jeg tagger en bruker som gjør dette er det regelbrudd. 

Det jo åpenbart at denne tråden er om oss som skriver på Rameplyset, og også konkrete brukere - det har blitt nevnt i denne tråden at enkelte svarer her (les meg blant annet) så det er ikke en generalisering i så måte. 

Et par ganger i året opprettes det tråder som dette, og det er masse fuss og masse diskusjon hvor en part mener vi som bruker rampelys-delen av dette forumet er totalt gale, har en del diagnoser osv. 

Det skulle tatt seg ut om noen skrev det samme om de som kun er opptatt på familie/graviditetsdelen av forumet. De har jo et totalt oppheng i familie og barn. Galskap! 😮

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tante Grønn skrev:

Kardemommebyloven... Konstruktiv kritikk er helt ok. At ikke alle deler vårt syn i bestemte saker er noe alle må tåle å høre, også bloggere. Men det må være saklig. Sarkasme er ikke innafor. Heller ikke det å begynne å kommentere utseendet eller væremåte, med mindre det er noe bloggeren selv tar opp. Mobbing kalles det på godt norsk. Normal folkeskikk er noe alle burde kunne vise. Tenk gjennom hvordan du selv ville reagert om noen skrev det samme om deg, før du deler det med offentligheten... 

Jeg er enig, og Rampelyset er av de underforumene som virkelig modereres hardt og hvor det er strenge regler. 

Jeg kan nok innimellom være litt ironisk/sarkastisk, slik blir jeg fort i diskusjoner, men forsøker så godt jeg kan å holde det til de deler av forumet hvor det er mer greit.

Det er absolutt noe alle bør tenke på syns jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Newroz said:

Det jo åpenbart at denne tråden er om oss som skriver på Rameplyset, og også konkrete brukere - det har blitt nevnt i denne tråden at enkelte svarer her (les meg blant annet) så det er ikke en generalisering i så måte. 

Et par ganger i året opprettes det tråder som dette, og det er masse fuss og masse diskusjon hvor en part mener vi som bruker rampelys-delen av dette forumet er totalt gale, har en del diagnoser osv. 

Det skulle tatt seg ut om noen skrev det samme om de som kun er opptatt på familie/graviditetsdelen av forumet. De har jo et totalt oppheng i familie og barn. Galskap! 😮

Ikke alle oppheng er likeverdige. Du kan ikke automatisk sammenligne deg med familie/ graviditetsdelen av forumet. Noen er opphengt i nakne kvinner, noen er opphgengt i historie, noen er opphengt i språk. Opphenget gir veldig ulike resultater og konsekvenser. 

Hva om fusset faktisk har et poeng? HVa om du faktisk burde stille spørsmål ved din egen oppførsel?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, magikeren skrev:

Ikke alle oppheng er likeverdige. Du kan ikke automatisk sammenligne deg med familie/ graviditetsdelen av forumet. Noen er opphengt i nakne kvinner, noen er opphgengt i historie, noen er opphengt i språk. Opphenget gir veldig ulike resultater og konsekvenser. 

Hva om fusset faktisk har et poeng? HVa om du faktisk burde stille spørsmål ved din egen oppførsel?

Jeg stiller stadig vekk spørsmål om min egen oppførsel, jeg. Både her på KG, men også i det virkelige liv. Alle selvreflekterende mennesker gjør det. Gjør du det? 

Jeg ser ikke forskjellen på rampelyset og et annet forum: hva er forskjellen? Ene stedet er det mennesker som er opptatt av feks familie og barn, andre stedet er det noen som er opptatt av bloggere/kjendiser? Hvor er den ene interessen mindre verdt, og tydeligvis i enkeltes øyne verdt å sykeliggjøre? 

Hvis du mener at KG ikke burde hatt et eget sted hvor man kan diskutere slikt, så bør du ta det opp i ris og ros. Ikke anklage oss brukere som er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Newroz said:

Jeg stiller stadig vekk spørsmål om min egen oppførsel, jeg. Både her på KG, men også i det virkelige liv. Alle selvreflekterende mennesker gjør det. Gjør du det? 

Jeg ser ikke forskjellen på rampelyset og et annet forum: hva er forskjellen? Ene stedet er det mennesker som er opptatt av feks familie og barn, andre stedet er det noen som er opptatt av bloggere/kjendiser? Hvor er den ene interessen mindre verdt, og tydeligvis i enkeltes øyne verdt å sykeliggjøre? 

Hvis du mener at KG ikke burde hatt et eget sted hvor man kan diskutere slikt, så bør du ta det opp i ris og ros. Ikke anklage oss brukere som er der. 

Jeg har skrevet mer om dette tidligere, jeg har forklart hvorfor jeg anser denne "hobbyen" som mindreverdig

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, magikeren skrev:

Jeg har skrevet mer om dette tidligere, jeg har forklart hvorfor jeg anser denne "hobbyen" som mindreverdig

De som ikke forstår at det å drive saklig mediekritikk, faktisk ikke hverken er en hobby eller stalkervirksomhet, men samfunnsengasjement, har gått i influencerfella, rett og slett. De skjønner ikke at det de blir utsatt for ikke er gjensidig bonding, men rå markedsføring. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, magikeren skrev:

Fint for deg, men vi mennesker er forskjellige - ergo vi har ulike hobbyer og ulikt engasjement. At du anser min hobby som mindreverdig er egentlig helt greit, men jeg aksepterer ikke å bli sykeliggjort og kalt stygge ting som forfølger og stalker fordi jeg har andre interesser enn deg. 

Alle de årene jeg kun var opptatt med aktueltforumet, og alltid frontet samme syn der, så fikk jeg aldri slike utsagn mot meg. Det er så klart fordi det var aktueltforumet, og ingen gidder å bry seg om de som er der, men så fort du beveger deg over på rampelyset så er man jo klin gal. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, pøbelsara said:

De som ikke forstår at det å drive saklig mediekritikk, faktisk ikke hverken er en hobby eller stalkervirksomhet, men samfunnsengasjement, har gått i influencerfella, rett og slett. De skjønner ikke at det de blir utsatt for ikke er gjensidig bonding, men rå markedsføring. 

"Saklig mediakritikk", og alle andre går i "influencerfella". Fordi du er saklig og logisk, mens alle andre er irrasjonelle. Det er en egen form for hjernevasking

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, magikeren skrev:

"Saklig mediakritikk", og alle andre går i "influencerfella". Fordi du er saklig og logisk, mens alle andre er irrasjonelle. Det er en egen form for hjernevasking

Ja, sånn ser du kanskje på det.  Nå er det ikke bare meg som har et slikt engasjement, da. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer stadig på hvorfor de som kritiserer og er så misfornøyde med bloggere og deres "produkt"(altså bloggingen), ikke benytter den mest effektive metoden forbrukere kan ty til, nemlig boikott.

Anonymkode: 134c4...089

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, pøbelsara said:

Ja, sånn ser du kanskje på det.  Nå er det ikke bare meg som har et slikt engasjement, da. 

Nei, selvsagt. At mange andre er som deg betyr at du har rett, selvsagt. Men jeg må si jeg har litt problemer med å skille dine holdninger fra mennesker i en kult. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer stadig på hvorfor de som kritiserer og er så misfornøyde med bloggere og deres "produkt"(altså bloggingen), ikke benytter den mest effektive metoden forbrukere kan ty til, nemlig boikott.

Anonymkode: 134c4...089

Man må jo boikotte produktene bloggeren markedsfører, hvis det skal ha effekt. Og ja - det gjør jeg - og ja, jeg opplyser om det. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, magikeren skrev:

Nei, selvsagt. At mange andre er som deg betyr at du har rett, selvsagt. Men jeg må si jeg har litt problemer med å skille dine holdninger fra mennesker i en kult. 

Da lurer jeg veldig på hva du mener om de som er medlem av et parti, en menighet eller andre organisasjoner. De må jo være spik spenna gale og helt over i sektverden, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Newroz said:

Da lurer jeg veldig på hva du mener om de som er medlem av et parti, en menighet eller andre organisasjoner. De må jo være spik spenna gale og helt over i sektverden, eller? 

Nei. Du blander engasjement med evne til å tenke kritisk. Man kan være engasjert og støtte en god sak som hjelper mange mennesker. Man kan også være engasjert i en sak som skader andre mennesker. Engasjement betyr ikke at man gjør noe bra.

Det er forskjell på en person som forsøker bidra positivt til barn som har kreft og en person som forsøker samle inn penger til en kristen meninghet. 

Du kan ikke putte alle disse under samme paraply. Et medlem av en meninghet kan være veldig annerledes enn et medlem av et parti

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg fortelle en hemmelighet. Man kan både være opptatt av etikk i sosiale medier, og være engasjert på andre samfunnsområder. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, magikeren skrev:

Nei. Du blander engasjement med evne til å tenke kritisk. Man kan være engasjert og støtte en god sak som hjelper mange mennesker. Man kan også være engasjert i en sak som skader andre mennesker. Engasjement betyr ikke at man gjør noe bra.

Det er forskjell på en person som forsøker bidra positivt til barn som har kreft og en person som forsøker samle inn penger til en kristen meninghet. 

Du kan ikke putte alle disse under samme paraply. Et medlem av en meninghet kan være veldig annerledes enn et medlem av et parti

Du klarer ikkeå se at engasjement i noe du ikke bryr deg i, faktisk er et engasjement på likt linje med alt annet - og ikke er noe særegent og som bør havne i kult-kategorien. 

Skulle tatt seg ut om jeg skulle kalt ditt deg hjernevasket, at det virket som du var medlem i en kult, mentalt syk, en person som trenger oppmerksomhet, ser deg selv som overlegen, at du driver med snusk, at du driver med sladder, dum/naiv

Slikt driver jeg så klart ikke med. Jeg tilbringer tiden min på Rampelyset, og bruker ikke tiden min på å kalle andre brukere alt mulig rart :ac:

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, magikeren skrev:

Du mener vel at de kloke svarene du er enig i blir "misforstått". Dette handler ikke om kg sin moderering eller at kloke svar blir ignorert. Det handler om at dine verdier og meninger blir utfordret på en måte du misliker, og at du foretrekker gjemme deg bak at alle andre er irrasjonelle og dumme. På den måten slipper du ta stilling til problemene og kritikken som blir tatt opp. På den måten kan du se på deg selv om overlegen. 

Er det deilig å tro man er suveren? 

Anonymkode: c93c8...6c6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å klare å få en hel tråd til å handle bare om seg selv til tross for at man ikke har noe som helst å tilføre debatten. 

Magisk!

Dette på helt generelt grunnlag, seff.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...