Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Ultiva skrev:
 

Nå er det slik at personer som velger å leve av å utlevere seg i offentlige sosiale medier er helt avhengige av at de engasjerer. Ingen følgere, ingen penger. De velger selv hva slags oppmerksomhet de ønsker. Sophie Elise spiller på plastikkirurgi og lettkledt kropp - og får respons deretter. Trines Matblogg tar for seg matretter - og får respons deretter. Det Søte Liv tar for seg desserter, Caroline Berg Eriksen spiller på et rosaglanset liv med kroppshysteri og kjøpegalskap - osv. Dette kan de i aller høyeste grad styre selv. Dette er profesjonelle folk som håver inn millioner hvert år. Dersom disse selvvalgte offentlige personene ønsker en annen type respons fra sine følgere, så må de selvfølgelig også velge å engasjere på en annen måte. 

Nemlig. Bloggerne velger selv hva slags oppmerksomhet de får.

Bloggerne har selv 100% kontroll over hva de publiserer, så er det ting de ikke ønsker diskutert kan de holde det på privaten. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:
 

Njaa.. at de gjør det bevisst er jeg enig i. At de forstår lovverket er jeg også ganske sikker på, det er tross alt ikke så komplisert. Men at de ikke er mindre begavet? Er jammen ikke sikker...

En av bloggerne har opplyst at hen har en IQ på 137 (eller deromkring). Da kan man jo forvente at vedkommende kjenner til Barnekonvensjonen og markedsføringsloven, særlig fordi alle reklamebloggere har fått tilsendt 'sunn fornuft-plakaten' og markedsføringsloven med veiledning fra Forbrukerombudet (nå Forbrukertilsynet). 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Berga skrev:
 

En av bloggerne har opplyst at hen har en IQ på 137 (eller deromkring). Da kan man jo forvente at vedkommende kjenner til Barnekonvensjonen og markedsføringsloven, særlig fordi alle reklamebloggere har fått tilsendt 'sunn fornuft-plakaten' og markedsføringsloven med veiledning fra Forbrukerombudet (nå Forbrukertilsynet). 🙄

Ja nettopp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inocybe skrev:
 

Nemlig. Bloggerne velger selv hva slags oppmerksomhet de får.

Bloggerne har selv 100% kontroll over hva de publiserer, så er det ting de ikke ønsker diskutert kan de holde det på privaten. 

Nemlig. Imidlertid så velger en god del av disse kommersielle SoMe-personlighetene å dele alt fra favorittstillinger i senga til at de dropper truse under treningstights. Dette er jo utsagn som formelig skriker om å få oppmerksomhet. De kan veldig, veldig gjerne la være å dele slike ting - men de velger altså å gjøre det likevel. Fordi de har valgt en ullen bransje der den som skriker høyest får mest oppmerksomhet - ellers blir de glemt. Og når man provoserer så mye over så lang tid så skulle det bare mangle at noen reagerte. Bloggmamma Anna Rasmussen har fortalt at hun vurderte hjemmeskole for datteren pga sikkerheten hennes etter all utleveringen på bloggen. Da er samfunnet bra rævkjørt om man velger å blåse i disse bloggerbarna. 

Anonymkode: c29b6...509

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å diskutere lovligheten i bloggernes atferd og arbeid, og etikken i det. Men jeg ser også at flere beskriver bloggerens person og utseende, for så å gjemme hetsen bak at de diskuterer en bedrift. De slenger gjerne på en setning eller to om reklame, og da får innlegget stå. Som eksempel kan jeg nevne de stygge beskrivelsene av ABs kjæreste. 

Jeg har holdt meg unna disse trådene fordi debatten foreløpig ikke er på et saklig nok nivå. Men jeg er enig i at flere bloggere gjør mye som er uakseptabelt. 

Anonymkode: 9f883...8b6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes det er helt greit å diskutere lovligheten i bloggernes atferd og arbeid, og etikken i det. Men jeg ser også at flere beskriver bloggerens person og utseende, for så å gjemme hetsen bak at de diskuterer en bedrift. De slenger gjerne på en setning eller to om reklame, og da får innlegget stå. Som eksempel kan jeg nevne de stygge beskrivelsene av ABs kjæreste. 

Jeg har holdt meg unna disse trådene fordi debatten foreløpig ikke er på et saklig nok nivå. Men jeg er enig i at flere bloggere gjør mye som er uakseptabelt. 

Anonymkode: 9f883...8b6

Har ikke slike kommentarer blitt moderert? Hvis ikke, kan du ikke bare rapportere slikt? Det er ikke tillatt med den type kommentarer i Rampelyset-forumet. 

Anonymkode: c93c8...6c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes det er helt greit å diskutere lovligheten i bloggernes atferd og arbeid, og etikken i det. Men jeg ser også at flere beskriver bloggerens person og utseende, for så å gjemme hetsen bak at de diskuterer en bedrift. De slenger gjerne på en setning eller to om reklame, og da får innlegget stå. Som eksempel kan jeg nevne de stygge beskrivelsene av ABs kjæreste. 

Jeg har holdt meg unna disse trådene fordi debatten foreløpig ikke er på et saklig nok nivå. Men jeg er enig i at flere bloggere gjør mye som er uakseptabelt. 

Anonymkode: 9f883...8b6

All den tid disse bloggerne reklamerer for løsvipper, løsnegler, tannbleking, frisører, personlige trenere, vitamintilskudd, treningsutstyr, klær, sko og løshår så må de tåle at de får tilbakemeldinger på utseendet sitt. De tjener hundretusenvis hvert eneste år på å vise frem denne kunstige "forskjønnelsen". Det er ingen som diskuterer ungene til Trines Matblogg eller utseendet til bloggeren bak Det Søte Liv. Bloggere bestemmer selv hvordan de fremstilles og hva oppmerksomheten og tilbakemeldingene skal bestå av. Man kan ikke slutte å påpeke brudd på markedsføringsloven, brudd på alkoholreklameloven, uetisk drift eller utlevering av barn fordi bedriftseieren "kan bli lei seg".

Anonymkode: c29b6...509

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå diskuterer jeg ikke bloggere her inne da, og min personlige holdning er at jeg følger de bloggerne som gir meg glede og inspirasjon, og alle jeg ikke liker - de følger jeg heller ikke med på. Jeg kan virkelig ikke forstå at folk orker å bruke tid på bloggere de ikke kan fordra, bare for å sitte å kritisere alt vedkommende gjør. Det må da være veldig utmattende? Liker å bruke tiden min på ting jeg synes er positivt. 

Når det er sagt da, så må jo bloggere tåle kritikk. Jeg forstår at det er mye å sette fingeren på både når det kommer til eksponering av barn, dårlig merket reklame, og «dårlige holdninger» som jeg faktisk synes at fortjener kritikk. Som blogger er man et forbilde, og jeg synes det er utrolig trist at enkelte skal reklamere for plastiske operasjoner for eksempel. 

Anonymkode: 0901f...39d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Nå diskuterer jeg ikke bloggere her inne da, og min personlige holdning er at jeg følger de bloggerne som gir meg glede og inspirasjon, og alle jeg ikke liker - de følger jeg heller ikke med på. Jeg kan virkelig ikke forstå at folk orker å bruke tid på bloggere de ikke kan fordra, bare for å sitte å kritisere alt vedkommende gjør. Det må da være veldig utmattende? Liker å bruke tiden min på ting jeg synes er positivt. 

Når det er sagt da, så må jo bloggere tåle kritikk. Jeg forstår at det er mye å sette fingeren på både når det kommer til eksponering av barn, dårlig merket reklame, og «dårlige holdninger» som jeg faktisk synes at fortjener kritikk. Som blogger er man et forbilde, og jeg synes det er utrolig trist at enkelte skal reklamere for plastiske operasjoner for eksempel. 

Anonymkode: 0901f...39d

Nå er det jo mange som fascineres av fenomenet sosiale medier, og som f eks brenner for barns rettigheter. Og om man velger å bruke fritida si på diskusjonsforum, strikking, Playstation eller hagearbeid må man da få bestemme selv. Jeg tror ikke folk blir "utmattet" av å få bryne sine små grå på retningslinjer og lovbestemmelser. Jeg tror tvert i mot at det gjør dem smartere.

Anonymkode: c29b6...509

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggerne som omtales og trådene om dem er så ulike at det går ikke an å stille spørsmål og få svar på det du lurer på, tror jeg. For de som er opptatt av drama, ryktespredning, ikke ser noe galt i å omtale bloggerbarna og spekulere i deres følelser, osv., kommer med all sannsynlighet ikke til å delta i denne tråden.

Anonymkode: dd303...f6e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Litjmusa skrev:
 

Jeg har sittet på sidelinja og fulgt med enkelte tråder om bloggere jeg synes er flotte mennesker, og ser at enkelte her inne på KG virker å ha en personlig vendetta mot disse bloggere. Enten det er for å skjerme barn fra offentlig plublisering (noe som til dels kan være forståelig), til kropp og sminke, reklame, hvordan de svarer følgerne sine osv.

Hvor går grensa i hvor mye man har rett til å innvadere andre sitt liv og kritisere de offentlig? Spesielt er det noen brukere som har det med å "følge" etter disse bloggerne i flere år, og bruker masse tid og energi til å lagre screenshot av disse og linke til det ene og det andre for å få frem poenget sitt.

Jeg ønsker ikke at denne tråden skal handle om enkeltsaker som alle har egne meninger om, men hvor grensa går til "personlig forførgelse. " Vær så snill og respekter det.

Noen av brukerne jeg har reagert på er i samtlige blogger tråder, noen har vært brukere her leeeenge og har sin egen fanklubb. Og er det noen som stiller spørsmål til dette blir de disset, eller rapportert.

Jeg synes også det er merkelig at enkelte bruker hele fritiden sin på å kritisere noen de ikke liker, skape blæst rundt dem og gi dem flere lesere, noe som virker mot sin hensikt  - i hvertfall hvis man ikke liker dem.

Hva synes dere?

Til slutt lurer jeg på hva KG gjør i slike tilfeller, der noen ser ut til å "forfølge" offentlige personer.

 


Det er jo helt uvesentlig, hvor tid og ressurser enkeltpersoner bruker og hvor mye info de evt. lagrer.

Det eneste som er viktig, for om en går over grensa eller ei, er om en forholder seg til offentlig informasjon eller ikke. 

Å hevde at det er personforfølgelse, er ganske drøyt - når det er bloggeren selv som har gjort sin person og sine personlige gjøremål til en inntektsbringende bedrift. 

Det er ikke noe annerledes, enn de som engasjerer seg i sakene rundt Telenor eller det lokale idrettslaget som driver med snusk - og gjerne også følger med i årevis og jobber for å dokumentere hva som foregår. Vi bør i grunn heller takke for innsatsen.

Forøvrig, så er flere av disse bloggerne avhengig av nettopp kontroversen av deres person, for å generere klikk og inntekter. Å skape et offerbilde av seg selv - etter først å ha vært bevisst drøye på ulike vis, er slik de skaper verdi for bedriften sin. De ønsker og trenger denne "forfølgelsen" - og hadde de vært ærlige, ville de heller takka for hvordan kritikerne hjelper dem til å holde seg i varmen. 

Det er ikke synd på bedrifts-bloggere som blir diskutert, og klarer å engasjere folk så mye at de blir fulgt med på i årevis. De har derimot trukket vinnerloddet. 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mrs O'Donell skrev:
 

Jeg tenker at grensa går ved å kritisere/kommentere ting som ikke blir omtalt eller vist på bloggen. 

Så enkelt er det vel faktisk? 

Det som blir publisert på en offentlig blogg er det helt greit å mene noe om. Dvs kan man diskutere kosthold, trening, sminke, sex og samliv, barn (kan, men bør ikke), klær, barneoppdragelse (kan, men bør ikke), interiør, kosmetisk kirurgi, psykisk og fysisk helse, feriereiser, reklame, reklamemerking...

 

Så hvis en blogger, f.eks Cbe-boggeren, aldri har omtalt det mange synes å se, nemlig et synlig forstørret frontparti, så er det ikke innafor å kommentere?

Anonymkode: a6e95...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så hvis en blogger, f.eks Cbe-boggeren, aldri har omtalt det mange synes å se, nemlig et synlig forstørret frontparti, så er det ikke innafor å kommentere?

Anonymkode: a6e95...561

Bloggen består av bilder og tekst.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å bruke mye tid på å følge og klage/ kritisere/ irritere seg over bloggere gir meg assosiasjoner til mennesker som leser se og hør fordi de er engasjert i kjendisers privatliv og sladder. Enkelte bloggere og saker kommer frem i media og man diskuterer dem deretter. Men å kjenne til flere bloggere, følge dem for å kritisere dem på kg.. for meg er det nærmest psykisk sykdom nivå av oppførsel. Når man går så mye inn i andre menneskers liv, så er man enten en kontrollerende person som mener at andre skal følge ens egen moral, eller forsøker rakke ned på andre for å føle seg bedre, eller liker det sladrete miljøet som dyrkes når man diskuterer bloggere. Med mer. Jeg ville ikke stolt på dømmekraften til en person som regelmesig og ofte skriver i diverse bloggertråder

Om man faktisk er et menneske som ønsker endring til det bedre og som ønsker engasjere seg, så er det mange flere og bedre måter å gjøre det på enn å sladre på kg. Bruk de 2 timene per dag til å engasjere deg lokalt med mennesker som trenger det istedet. Mennesker som sitter og sladrer på nett ønsker i hovedsak å tilfredsstille sladderlyst, føle seg overlegenlyst osv. Men siden det ikke er et flatterende bilde å ha av seg selv, er det mange som rasjonaliserer sladderet sitt med at de "hjelper forhindre skaden bloggere gjør". Ja, right

Endret av magikeren
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundres over at så mange mennesker tror de har lest noe, og så har de ikke forstått et pip.

De aller fleste som skriver innlegg om bloggere i Rampelyset på KG, gjør det fordi de er samfunnsengasjerte mennesker som ikke finner seg i at en snuskete bransje skal fremme skjult reklame og kosmetiske inngrep, utlevere mindreårige, drive reklame for vidunderpiller uten virkning, hausse opp kjøpepress og miljøsvineri, - alt pakket inn i en arrangert virkelighet presentert som sannhet. Slike debatter tiltrekker seg selvsagt også mennesker som jakter på sensasjoner, men leser man med et åpent sinn (!) vil man se at hovedvekten av innleggene er saklig debatt. En debatt om bloggbedrifter, bloggeiernes etiske moral og mangel på dette, og om hvordan man kan få ansvarliggjort bloggbedriftseierne.

Dessverre er det alt for mange som fremdeles ikke har forstått at reklameblogging er en kynisk bransje, hvor store penger er drivkraften, og hvor det ofres både barn, ekspartnere og naboer, -  for å oppnå cash i kassen. 

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette siste her, er viktig å ta inn over seg - før en begir seg inn på å kritisere kritikerne.

Bedriftsbloggerne selv tjener på å prøve å framstille seg som stakkars privatpersoner, som blir forfulgt og hetset.

Når de får samme type kritikk retta mot seg, som en ville kunne kritisert en hvilken som helst annen bedrift for.

At de har gjort egen person og eget privatliv til varen sin, som de selger - betyr ikke at de kan regne med å være unndratt offentlig kritikk for sin bedrifts virksomhet. 

Det er å seile under falskt flagg - eller forsøke i hvert fall. Å liksom skulle være "bare en stakkars privatperson" og late som om en har en personlig blogg og kreve at folk tar hensyn - SAMTIDIG som en tjener store penger og er en millionbedrift, på å selge sitt privatliv.

Klarer en ikke å holde seg til lover, regler, etniske retningslinjer, barnekonversjonen - så må en faktisk tåle å bli kritisert for det. Når en driver en millionbedrift.

Ellers får en legge ned virksomheten sin.

Bedriftseiere har ikke noe slikt "get me out of jail free card". 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Berga said:
 

Jeg forundres over at så mange mennesker tror de har lest noe, og så har de ikke forstått et pip.

De aller fleste som skriver innlegg om bloggere i Rampelyset på KG, gjør det fordi de er samfunnsengasjerte mennesker som ikke finner seg i at en snuskete bransje skal fremme skjult reklame og kosmetiske inngrep, utlevere mindreårige, drive reklame for vidunderpiller uten virkning, hausse opp kjøpepress og miljøsvineri, - alt pakket inn i en arrangert virkelighet presentert som sannhet. Slike debatter tiltrekker seg selvsagt også mennesker som jakter på sensasjoner, men leser man med et åpent sinn (!) vil man se at hovedvekten av innleggene er saklig debatt. En debatt om bloggbedrifter, bloggeiernes etiske moral og mangel på dette, og om hvordan man kan få ansvarliggjort bloggbedriftseierne.

Dessverre er det alt for mange som fremdeles ikke har forstått at reklameblogging er en kynisk bransje, hvor store penger er drivkraften, og hvor det ofres både barn, ekspartnere og naboer, -  for å oppnå cash i kassen. 

Velkommen til samfunnet. Dette er faktorer som utnyttes av mange offentlige personer og bedrifter. Til og med det at man fokuserer på å kritisere bloggere tar søkelyset bort fra mennesker som sitter med makt og som faktisk har kontroll. Om man ønsker endring må man kritisere mennesker som er ok med hvordan blogging fungerer, ikke bloggere. Men det er ikke fult så interessant å kritisere politikere osv er det vel? Mye morsommere å lese og kritisere bloggere sine privatliv, selv om det ikke endrer en dritt. For så lenge regelverket tillater det, så vil bloggere bruke det på å tjene penger. Akkurat slik intelligente mennesker innenfor alle bransjer utnhytter smutthull og regler innenfor sin bransje. 

Bloggerproblemer er kun symptom på mye større problemer. Å tro at man kan endre noe ved å sladre om bloggere er naivt og vitner om en motivasjon der man ønsker å sladre og klage- heller enn å faktisk endre og påvirke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt realitetsorientering, hva dette dreier seg om.

De bloggerbedriftene vi snakker om her - de tjener 30 000 til 50 000, per innlegg. PER INNLEGG.

https://www.tv2.no/a/9810795/

"Bloggere har blitt en stor reklameportal de siste årene, og daglig eksponeres leserne for reklame fra blant annet cruiseskip, munnskyllevann, klær, sminke, vortebehandling, hårtabletter og brus."

Tall fra skattelistene 2016 i denne artikkelen, de 4 øverste på lista tjente alle 2 millioner - på å "blogge", eller reklamere mer eller mindre skjult for all verdens greier.

Vi må helt ned på 15. plass, for å finne noen som tjener under 400 000 kr.

Det er sinnsvakt mye penger det dreier seg om. Og de er bedrifter.

https://www.tv2.no/a/9448859/

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, magikeren skrev:
 

Velkommen til samfunnet. Dette er faktorer som utnyttes av mange offentlige personer og bedrifter. Til og med det at man fokuserer på å kritisere bloggere tar søkelyset bort fra mennesker som sitter med makt og som faktisk har kontroll. Om man ønsker endring må man kritisere mennesker som er ok med hvordan blogging fungerer, ikke bloggere. Men det er ikke fult så interessant å kritisere politikere osv er det vel? Mye morsommere å lese og kritisere bloggere sine privatliv, selv om det ikke endrer en dritt. For så lenge regelverket tillater det, så vil bloggere bruke det på å tjene penger. Akkurat slik intelligente mennesker innenfor alle bransjer utnhytter smutthull og regler innenfor sin bransje. 

Bloggerproblemer er kun symptom på mye større problemer. Å tro at man kan endre noe ved å sladre om bloggere er naivt og vitner om en motivasjon der man ønsker å sladre og klage- heller enn å faktisk endre og påvirke. 


Nei.

Det er ikke sånn samfunnet fungerer.

Disse bloggene er faktiske bedrifter. Og disse bloggerne er faktiske bedriftseiere.

De har ingen rett til å la være å følge vanlige lover og regler enhver bedrift må følge.

Slutt å unnskylde dem med å være være "bare bloggere" og dytt det over til å være et samfunnsansvar og til politikere.

 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:
 


Nei.

Det er ikke sånn samfunnet fungerer.

Disse bloggene er faktiske bedrifter. Og disse bloggerne er faktiske bedriftseiere.

De har ingen rett til å la være å følge vanlige lover og regler enhver bedrift må følge.

Slutt å unnskylde dem med å være være "bare bloggere" og dytt det over til å være et samfunnsansvar og til politikere.
 

Anonymkode: a508d...6c7

Hva mener du det ikke er sånn samfunnet fungerer? Du tror ikke at politikere bevisst velger hvilke intervju de stiller opp til, hva de sier, når og hvordan de forteller om privatlivet sitt slik at de skaper sympati og støtte blant folk? Som et eksempel. 

Mange bloggere er psykisk syke, så jeg ser ikke hvordan det å kritisere dem skal hjelpe noe særlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...