Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet på sidelinja og fulgt med enkelte tråder om bloggere jeg synes er flotte mennesker, og ser at enkelte her inne på KG virker å ha en personlig vendetta mot disse bloggere. Enten det er for å skjerme barn fra offentlig plublisering (noe som til dels kan være forståelig), til kropp og sminke, reklame, hvordan de svarer følgerne sine osv.

Hvor går grensa i hvor mye man har rett til å innvadere andre sitt liv og kritisere de offentlig? Spesielt er det noen brukere som har det med å "følge" etter disse bloggerne i flere år, og bruker masse tid og energi til å lagre screenshot av disse og linke til det ene og det andre for å få frem poenget sitt.

Jeg ønsker ikke at denne tråden skal handle om enkeltsaker som alle har egne meninger om, men hvor grensa går til "personlig forførgelse. " Vær så snill og respekter det.

Noen av brukerne jeg har reagert på er i samtlige blogger tråder, noen har vært brukere her leeeenge og har sin egen fanklubb. Og er det noen som stiller spørsmål til dette blir de disset, eller rapportert.

Jeg synes også det er merkelig at enkelte bruker hele fritiden sin på å kritisere noen de ikke liker, skape blæst rundt dem og gi dem flere lesere, noe som virker mot sin hensikt  - i hvertfall hvis man ikke liker dem.

Hva synes dere?

Til slutt lurer jeg på hva KG gjør i slike tilfeller, der noen ser ut til å "forfølge" offentlige personer.

 

Endret av Litjmusa
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver at du ikke ønsker enkeltsaker men enkelte bruker kan du altså skrive om?

Dette er ikke noe du lurer på generelt altså 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orly skrev:
 

Du skriver at du ikke ønsker enkeltsaker men enkelte bruker kan du altså skrive om?

Dette er ikke noe du lurer på generelt altså 

Jo, jeg lurer generelt på hvor grensa går. Har ikke navngitt noen her, men for å få frem poenget så måtte jeg nesten skrive det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pøbelsara skrev:
 

Hva mener du med å forfølge?

Jeg mener at det virker som det er en personlig vendetta (andre som også mener det) der noen bruker flere år på å kritisere bloggere de ikke liker. "Forfølge" på facebook, instagram, bloggen, tv, media osv.

Dette gjelder bloggere som har vært på Topplista i lang tid, og som har fått store problemer psykisk med alt som blir skrevet om det.

Endret av Litjmusa
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man diskuterer bloggerens person ang. ting bloggeren ikke har uttalt seg om og selvsagt direkte hets etter min mening.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man kan kommentere og dokumentere ting folk legger ut i alle some-kanaler som er universelt tilgjengelige for alle. Kanalene folk bruker til å markedsføre produkter er ikke private - selv om det ofte brukes som argument for at SoMe-profilen ikke skal kunne kritiseres.

Når for eksempel Caroline Berg Eriksen reiser på ferie/betalt oppdrag til Florida/på cruise og legger ute en hel rekke bilder og filmer av barna sine hver dag i sine helt åpne IG- og snap-kontoer, må det være legitimt å dokumentere denne virksomheten.

Hvis Anne Brith Davidsen bruker kjærklighetslivet sitt og merkedager i barnas liv som krydder og bakgrunn for å reklamere for Ecco-sko, datamaskiner og klær fra en gitt produsent, er det innafor å påpeke a6t man ikke synes noe om denne virksomheten.

Og siden begge de to over, hardnakket hevder at de slett ikke eksponerer ungene sine, må det være greit å kommentere og også  dokumentere det motsatte.

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invadere andres liv...? Så lenge de bretter ut hele livet sitt på nett, så vil jeg ikke kalle det for invadering. Vi er faktisk invitert inn i deres liv, for det er det de lever av.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Litjmusa skrev:
 

Jeg mener at det virker som det er en personlig vendetta (andre som også mener det) der noen bruker flere år på å kritisere bloggere de ikke liker. "Forfølge" på facebook, instagram, bloggen, tv, media osv.

Dette gjelder bloggere som har vært på Topplista i lang tid, og som har fått store problemer psykisk med alt som blir skrevet om det.

SÅ du mener at hvis man følger noen aktivitet og IKKE liker den, så er man en slags stalker? :vetikke: Dette er folk som lever av at folk følger dem på sosiale medier.

¨Man kan ikke kritisere noe uten å kjenne til innholdet man kritiserer.

Jeg synes det hadde vært fint med et litt mer konkret eksempel på kritikk som ikke er innafor og som gir folk psykiske problemer.

Endret av pøbelsara
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at personer som velger å ha som yrke at de utleverer seg i offentlige sosiale medier er helt avhengige av at de engasjerer. Ingen følgere, ingen penger. De velger selv hva slags oppmerksomhet de ønsker. Sophie Elise spiller på plastikkirurgi og lettkledt kropp - og får respons deretter. Trines Matblogg tar for seg matretter - og får respons deretter. Det Søte Liv tar for seg desserter, Caroline Berg Eriksen spiller på et rosaglanset liv med kroppshysteri og kjøpegalskap - osv.

Dette kan de i aller høyeste grad styre selv. Dette er profesjonelle folk som håver inn millioner hvert år, både CBEs og SEs bedrift hadde vel omsetning på over 4 millioner bare i fjor.

Dersom disse selvvalgte offentlige personene ønsker en annen type respons fra sine følgere, så må de selvfølgelig også velge å engasjere på en annen måte. 

Endret av Ultiva
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Litjmusa skrev:
 

Jeg har sittet på sidelinja og fulgt med enkelte tråder om bloggere jeg synes er flotte mennesker, og ser at enkelte her inne på KG virker å ha en personlig vendetta mot disse bloggere. Enten det er for å skjerme barn fra offentlig plublisering (noe som til dels kan være forståelig), til kropp og sminke, reklame, hvordan de svarer følgerne sine osv.

Hvor går grensa i hvor mye man har rett til å innvadere andre sitt liv og kritisere de offentlig? Spesielt er det noen brukere som har det med å "følge" etter disse bloggerne i flere år, og bruker masse tid og energi til å lagre screenshot av disse og linke til det ene og det andre for å få frem poenget sitt.

Jeg ønsker ikke at denne tråden skal handle om enkeltsaker som alle har egne meninger om, men hvor grensa går til personlig forførgelse. Vær så snill og respekter det.

Noen ab brukerne jeg har reagert på er i samtlige blogger tråder, noen har vært brukere her leeeenge og har sin egen fanklubb. Og er det noen som stiller spørsmål til dette blir de disset, eller rapportert.

Jeg synes også det er merkelig at enkelte bruker hele fritiden sin på å kritisere noen de ikke liker, skape blæst rundt dem og gi dem flere lesere, noe som virker mot sin hensikt  - i hvertfall hvis man ikke liker dem.

Hva synes dere?

Til slutt lurer jeg på hva KG gjør i slike tilfeller, der noen ser ut til å forfølge offentlige personer.

 

Dette forstår jeg ikke helt. Bloggene som blir omtalt her inne er bedrifter som benytter seg av sin egen person i en regissert og arrangert blogg - for å tjene penger. Dette er altså bedrifter, ikke privatpersoner som skriver litt om hverdagsligheter, illustrert med snapshots av tilfeldige situasjoner.

Når reklamebloggerne opererer i gråsoner vedrørende merking av reklame, må det påpekes. Når bloggerne utleverer sin familie uten deres samtykke, må dette påpekes. Når bloggere redigerer bilder for å fremstå annerledes (les: bedre) enn de er, må dette påpekes. Når bloggere lager reklame for produkter som ikke virker, må dette påpekes.  Etc. Det som er synd, er at det ikke når lengre ut i verden enn dette forumet. Verden bedras av høyt betalte lurendreiere, som i dette forumet blir kritisert for overtramp. Balansegangen mellom kritikk av blogger og privatperson er vanskelig, og det er vanskelig både for brukere og moderatorer. Noen ganger blir enkelte brukere for ivrige og trykker 'publiser' litt for raskt, andre ganger er moderator for streng/for 'snill'.

Som sagt, jeg forstår ikke helt problemstillingen din. Kan ikke norske bedrifter kritiseres når de begår ulovligheter? Kan ikke en bedriftseier kritiseres dersom hen har en uetisk adferd i det offentlige rom?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at grensa går ved å kritisere/kommentere ting som ikke blir omtalt eller vist på bloggen. 

Så enkelt er det vel faktisk? 

Det som blir publisert på en offentlig blogg er det helt greit å mene noe om. Dvs kan man diskutere kosthold, trening, sminke, sex og samliv, barn (kan, men bør ikke), klær, barneoppdragelse (kan, men bør ikke), interiør, kosmetisk kirurgi, psykisk og fysisk helse, feriereiser, reklame, reklamemerking...

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man velger å utlevere seg selv og andre offentlig,  må man forvente at det diskuteres.... 

Anonymkode: 577bf...353

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Berga skrev:

Dette forstår jeg ikke helt. Bloggene som blir omtalt her inne er bedrifter som benytter seg av sin egen person i en regissert og arrangert blogg - for å tjene penger. Dette er altså bedrifter, ikke privatpersoner som skriver litt om hverdagsligheter, illustrert med snapshots av tilfeldige situasjoner.

Helt enig. Det blir faktisk akkurat det samme som å diskutere Telenor og korrupsjon, eller HM og uetisk klesproduksjon. Og disse vil aldri skjerpe seg på disse områdene uten at de blir ettergått, blir diskutert og får offentlig kritikk. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggere som konsekvent velger å bryte lovverket i tilegg til barnekonvensjonen skal snakkes om!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:
 

Bloggere som konsekvent velger å bryte lovverket i tilegg til barnekonvensjonen skal snakkes om!

Helt enig. De gjør dette helt bevisst, ikke fordi de er mindre begavet og ikke forstår lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Berga skrev:
 

Helt enig. De gjør dette helt bevisst, ikke fordi de er mindre begavet og ikke forstår lovverket.

Nettopp! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mrs O'Donell skrev:
 

Jeg tenker at grensa går ved å kritisere/kommentere ting som ikke blir omtalt eller vist på bloggen. 

Så enkelt er det vel faktisk? 

Det som blir publisert på en offentlig blogg er det helt greit å mene noe om. Dvs kan man diskutere kosthold, trening, sminke, sex og samliv, barn (kan, men bør ikke), klær, barneoppdragelse (kan, men bør ikke), interiør, kosmetisk kirurgi, psykisk og fysisk helse, feriereiser, reklame, reklamemerking...

 

Dette.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Berga skrev:
 

Helt enig. De gjør dette helt bevisst, ikke fordi de er mindre begavet og ikke forstår lovverket.

Njaa.. at de gjør det bevisst er jeg enig i. At de forstår lovverket er jeg også ganske sikker på, det er tross alt ikke så komplisert. Men at de ikke er mindre begavet? Er jammen ikke sikker...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...