Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Man er i sin fulle rett til å diskutere hva enn man vil, men når det blir sykelig er det lov å reagere.

Anonymkode: cd398...4f2


Etter definisjonene her i tråden, så er min interesse for garn, oppskrifter, strikkedesign og teknikker - både "sykelig" og "stalker-virksomhet".

Jeg har holdt på i årevis, (og tenker ikke slutte) har nettsider og blogger jeg følger daglig, har store kartotek med ikke bare linker, men også bilder av strikkeplagg, sitater av designere, tips og teknikker, fulgt designkarrierer over år - vært med i alle deres opp og nedturer, via nett fra offentlige kilder.

Men fordi det er strikking, så blir det oppfatta som "koselig hobby".

Selv om jeg gjør _nøyaktig_ det samme som de som følger virksomheten til karrierebloggere.

Dette ser mest ut til å handle om problemer i klagernes egne hoder, enn reelle problematiske forhold.
 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg undrer meg veldig til hvorfor denne tråden ble til en helt annen debatt enn det som var tenkt i HI og hvorfor den blir okkupert med innlegg som «markedsføring», «inntekt» og andre irrelevante innlegg som absolutt ikke har med saken å gjøre. Dere som skal være usaklige har allerede gjentatt dere i mange andre tråden og det kan umulig være vanskelig for folk å forstå at det finnes en grense mellom konstruktiv kritikk og hetsing. Her i tråden ser man jo bare det TS henviser til, og da er spørsmålet hvorfor det er så viktig for enkelte å motbevise noe som vi alle vet skjer på nett? Når bloggere selv snakker i media om hetsing som gjør dem syk, er det ikke på tide å stoppe??

Anonymkode: 62de6...e12

Jeg syns det er viktig at vi skiller mellom saklig kritikk av bloggbedriften og usaklig hets av bloggeiers person, for eksempel utseende, religion, eller annet.

Dersom en blogger får beskjed fra Forbrukertilsynet om at hun ikke skal blande alkohol inn i annen reklame, at det ikke er tillatt å annonsere for Botox, eller at det er anbefalt å ikke gi kostholdsråd uten å ha tilstrekkelig kunnskap, og hvis bloggeren ikke retter seg etter loven kan det bli snakk om bøter. Bloggeren blir lei seg over å få tilsnakk, sier noe om det til media samtidig som hun også forteller at hun blir forfulgt og hetset. Hva er sannheten her? Har Forbrukertilsynet hetset bloggeren? Jeg tviler på at det er den rettferdige firmakritikken bloggeren mener, når hun forteller om hets og sjikane. Enkelte bloggere har opplevd å bli både stalket og hetset, og det har ingen ting med Kvinneguiden å gjøre, men med enkeltpersoner som troller rundt over alt. Har du sett serien der blant annet Sophie Elise fikk møte sin stalker? Den stalkeren var neppe en vanlig bruker i Rampelyset-forumet, for å si det pent. 

Til slutt: I Rampelyset finnes det to hovedkategorier brukere: De som elsker sladder og bare fjaser rundt der inne for å få meg seg siste nytt, og de som er samfunnsengasjerte mennesker med sans for redelighet. Slutt å dra alle over én kam, det er for dumt. 

Hvor har det blitt av TS @Litjmusa ?

Anonymkode: c93c8...6c6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg lurer stadig på hvorfor de som kritiserer og er så misfornøyde med bloggere og deres "produkt"(altså bloggingen), ikke benytter den mest effektive metoden forbrukere kan ty til, nemlig boikott.

Anonymkode: 134c4...089


Men folk gjør jo det.

Om du hadde tatt turen innom rampelys, så ville du visst at flere er opptatt av å ikke gi klikk og sånn sett støtte bloggen. Det finnes andre muligheter for å lese innhold.

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 


Etter definisjonene her i tråden, så er min interesse for garn, oppskrifter, strikkedesign og teknikker - både "sykelig" og "stalker-virksomhet".

Jeg har holdt på i årevis, (og tenker ikke slutte) har nettsider og blogger jeg følger daglig, har store kartotek med ikke bare linker, men også bilder av strikkeplagg, sitater av designere, tips og teknikker, fulgt designkarrierer over år - vært med i alle deres opp og nedturer, via nett fra offentlige kilder.

Men fordi det er strikking, så blir det oppfatta som "koselig hobby".

Selv om jeg gjør _nøyaktig_ det samme som de som følger virksomheten til karrierebloggere.

Dette ser mest ut til å handle om problemer i klagernes egne hoder, enn reelle problematiske forhold.
 

Anonymkode: a508d...6c7

Tuller du?? Hjelpes meg, altså. Er det rart folk blir mobbet?

Anonymkode: 62de6...e12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hetsing er det minimalt av på Rampelys (om den forekommer blir det rapportert og fjernet), så den hetsingen kommer nok andre steder feks i kommentarfeltene. Noen påberoper seg mer hets enn de får, feks spørsmål om eksponering av barn blir møtt med at det er hets og nettroll-aktivitet. Å påberope seg hets er en måte bloggere kan samle «fansen» for sympati. Den ekte hetsen som mange offentlige personer får, er selvsagt helt uhørt. Spør feks hvilken som helst kvinnelig politiker om hva de mottar. Det er forstemmende. 

Hets og kritikk er ikke det samme. Man kan forøvrig ikke bestemme på forhånd hvordan en tråd utvikler seg. 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tuller du?? Hjelpes meg, altså. Er det rart folk blir mobbet?

Anonymkode: 62de6...e12


Og der illustrerte du selv så fint den reelle problemstillingen her i tråden.

Folk som lider av den misforståtte illusjonen at bedrifter som selger likerklikk og følgermasse til annonsører, via å pimpe ut og blottlegge eget liv og familie for hele verden - visstnok likevel skal ha samtidig krav på særskilt vern som privatpersoner, og være unntatt kritikk for den forretningsvirksomhet de reelt sett driver med.

Det er ikke sånn business funker. 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg undrer meg veldig til hvorfor denne tråden ble til en helt annen debatt enn det som var tenkt i HI og hvorfor den blir okkupert med innlegg som «markedsføring», «inntekt» og andre irrelevante innlegg som absolutt ikke har med saken å gjøre. Dere som skal være usaklige har allerede gjentatt dere i mange andre tråden og det kan umulig være vanskelig for folk å forstå at det finnes en grense mellom konstruktiv kritikk og hetsing. Her i tråden ser man jo bare det TS henviser til, og da er spørsmålet hvorfor det er så viktig for enkelte å motbevise noe som vi alle vet skjer på nett? Når bloggere selv snakker i media om hetsing som gjør dem syk, er det ikke på tide å stoppe??

Anonymkode: 62de6...e12

Da er det heller på tide at bloggerne går i seg selv og reflekterer over hvorfor de får slike tilbakemeldinger på yrkesutøvelsen sin. Tror du f eks at Trine fra Trines Matblogg sliter pga tilbakemeldinger? Tror du Kristin fra Det Søte Liv blir frustrert pga tilbakemeldinger? Nei- fordi de driver nisjeblogger som ikke inneholder etiske regelbrudd eller provokasjoner som å utlevere mindreårige, eller fokuserer på silikonpupper og operert rumpe.

Det handler om å evne å ta til seg konstruktiv kritikk i arbeidslivet. Disse kommersielle bloggerne håver inn 5-10 ganger mer enn gjennomsnittsmannen i Norge. Det minste man kan forvente seg av disse påvirkerne er at de skal foreta etiske refleksjoner og ikke påvirke til plastikkirurgi og miljøsvineri.

Eller syns f eks du at kvinner trenger silikon, restylane, løsvipper, tjue forskjellige kåper og tretti treningstights i ulike fargesjatteringer for at livet skal være bra? Er ikke livet komplett før dine egne barn har 20-30 000 googletreff på internett i en alder av 5 år? Hvorfor er ikke disse tingene kritikkverdige?

https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4dAmB9/Barndom-selges-Hoyeste-bud-gjelder--Mariann-Johansen

https://m.nettavisen.no/na24/propaganda/caroline-berg-eriksen-latterliggjres-i-aftenposten-kryssord/3423330056.html

Ja  kanskje man skal holde seg for god for å bedrive satire og humor mot folk som umiddelbart inntar fosterstilling. Mads Hansen har skapt gode bølger mot den vanvittige overfladiskheten og ekstremmaterialisme, men samtidig fått både Anna Rasmussen og Isabel Raad til å innta offerrollen. På tross av at de tjener langt mer og jobber langt mindre enn f eks Norges statsminister, som pent må tåle både karikaturer i Aftenposten og uflatterende kronikker på regelmessig basis - uten å kny. 

Endret av Ultiva
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å sette meg inn i de som kritiserer den samme bloggeren dag ut og dag inn, men får det virkelig ikke til. Jeg har også saker jeg brenner for, hvor det er aktører der ute som gjør ting jeg synes er sterkt uetisk og hvor jeg har mange argumenter og god dokumentasjon for hvorfor. Men skulle jeg dermed starte en tråd et eller annet sted, følge en aktør hver dag for så å legge ut samme kritikk dag ut og dag inn i årevis? For meg høres det ut som et ekstremt usunt oppheng, og jeg håper noen gir meg et smekk i bakhodet og vekker rmeg om jeg noen gang skulle finne på noe sånt.

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg prøver å sette meg inn i de som kritiserer den samme bloggeren dag ut og dag inn, men får det virkelig ikke til. Jeg har også saker jeg brenner for, hvor det er aktører der ute som gjør ting jeg synes er sterkt uetisk og hvor jeg har mange argumenter og god dokumentasjon for hvorfor. Men skulle jeg dermed starte en tråd et eller annet sted, følge en aktør hver dag for så å legge ut samme kritikk dag ut og dag inn i årevis? For meg høres det ut som et ekstremt usunt oppheng, og jeg håper noen gir meg et smekk i bakhodet og vekker rmeg om jeg noen gang skulle finne på noe sånt.

Anonymkode: 36c8c...1eb

Du vet at det ikke er samme person som skriver all kritikken? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg prøver å sette meg inn i de som kritiserer den samme bloggeren dag ut og dag inn, men får det virkelig ikke til. Jeg har også saker jeg brenner for, hvor det er aktører der ute som gjør ting jeg synes er sterkt uetisk og hvor jeg har mange argumenter og god dokumentasjon for hvorfor. Men skulle jeg dermed starte en tråd et eller annet sted, følge en aktør hver dag for så å legge ut samme kritikk dag ut og dag inn i årevis? For meg høres det ut som et ekstremt usunt oppheng, og jeg håper noen gir meg et smekk i bakhodet og vekker rmeg om jeg noen gang skulle finne på noe sånt.

Anonymkode: 36c8c...1eb

Om folk bruker fritiden sin på å strikke, på å bake, på å spille Playstation eller på å diskutere landets offentlige påvirkere/influensere på nettforum får da være opp til hver enkelt, uten at man skal begynne å blande inn diagnoser. Har til gode å høre om kritikere som har dukket opp på døra eller nedi søppelkassa hos disse folka. Det jeg derimot har lest om er fans som har ringt på døra og forventet å se den nyfødte ungen, da bloggerne later som om de er lesernes venner og inviterer dem inn i den private sfæren (for å skape bånd tette nok til å selge dem alskens produkter som de ikke trenger).

Anonymkode: c29b6...509

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pøbelsara said:
 

Du vet at det ikke er samme person som skriver all kritikken? 

Men det er ganske mange som poster samme kritikk dag ut og dag inn i de trådene likevel. 

7 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Om folk bruker fritiden sin på å strikke, på å bake, på å spille Playstation eller på å diskutere landets offentlige påvirkere/influensere på nettforum får da være opp til hver enkelt, uten at man skal begynne å blande inn diagnoser. Har til gode å høre om kritikere som har dukket opp på døra eller nedi søppelkassa hos disse folka. Det jeg derimot har lest om er fans som har ringt på døra og forventet å se den nyfødte ungen, da bloggerne later som om de er lesernes venner og inviterer dem inn i den private sfæren (for å skape bånd tette nok til å selge dem alskens produkter som de ikke trenger).

Anonymkode: c29b6...509

Jeg har ikke nevnt noe om noen diagnoser, bare at jeg synes det er usunt. Ikke all aktivitet er likestilt, spesielt når det går på å kritisere, klage og være sarkastisk mot samme person for de samme tingene dag etter dag i måneds og årevis. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men det er ganske mange som poster samme kritikk dag ut og dag inn i de trådene likevel. 

Jeg har ikke nevnt noe om noen diagnoser, bare at jeg synes det er usunt. Ikke all aktivitet er likestilt, spesielt når det går på å kritisere, klage og være sarkastisk mot samme person for de samme tingene dag etter dag i måneds og årevis. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Men er løsningen å gi opp, når personene ikke forbedrer seg? Gjelder dette generelt i livet; at man skal gi opp dersom det går et år uten at man får forandret på det som er uetisk og uheldig for den oppvoksende generasjon? Etter et års tid; skal man lukke øynene for det man ikke liker? Til en sammenligning så har jeg og mange andre kjempet mot utvidelse av et industrifelt her i nærområdet i nærmere ti år. Vi burde kanskje ha gitt oss etter ett år da, siden vi ikke hadde fått det som vi ønsket på det tidspunktet? 

Anonymkode: c29b6...509

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Men er løsningen å gi opp, når personene ikke forbedrer seg? Gjelder dette generelt i livet; at man skal gi opp dersom det går et år uten at man får forandret på det som er uetisk og uheldig for den oppvoksende generasjon? Etter et års tid; skal man lukke øynene for det man ikke liker? Til en sammenligning så har jeg og mange andre kjempet mot utvidelse av et industrifelt her i nærområdet i nærmere ti år. Vi burde kanskje ha gitt oss etter ett år da, siden vi ikke hadde fått det som vi ønsket på det tidspunktet? 

Anonymkode: c29b6...509

Denne utvidelsen har forresten ikke kommet, pga de massive protestene. Så det kan lønne seg å ikke gi opp med en gang.

Hva angår bloggerne så er vi nå langt unna vill vest-situasjonen de befant seg i i 2010-11. Det har skjedd mye bra, for alle de som har fulgt med på fenomenet siden oppstart. Nå kommer det trolig også regelverk mot retusjering. Tommel opp!

Anonymkode: c29b6...509

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men det er ganske mange som poster samme kritikk dag ut og dag inn i de trådene likevel. 

Jeg har ikke nevnt noe om noen diagnoser, bare at jeg synes det er usunt. Ikke all aktivitet er likestilt, spesielt når det går på å kritisere, klage og være sarkastisk mot samme person for de samme tingene dag etter dag i måneds og årevis. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Ta det med ro, det er helt sikkert noen der ute som synes dine interesser og fritidsaktiviter virker sykelige også 😊 Alle er forskjellige, vet du (og det er egentlig ganske bra)

Anonymkode: f8b40...7f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Men er løsningen å gi opp, når personene ikke forbedrer seg? Gjelder dette generelt i livet; at man skal gi opp dersom det går et år uten at man får forandret på det som er uetisk og uheldig for den oppvoksende generasjon? Etter et års tid; skal man lukke øynene for det man ikke liker? Til en sammenligning så har jeg og mange andre kjempet mot utvidelse av et industrifelt her i nærområdet i nærmere ti år. Vi burde kanskje ha gitt oss etter ett år da, siden vi ikke hadde fått det som vi ønsket på det tidspunktet? 

Anonymkode: c29b6...509

Man kan ikke forandre andre mennesker, de kan bare forandre seg selv. Og har de ikke tatt til seg kritikken de første hundre sidene, så er det vel heller tvilsomt om de tar den til seg de neste hundre heller. 

Send gjerne inn klage til de rette instanser ang. manglende reklamemerking osv, men å drive på som det gjøres nå er bare hetsende og bøllete. For min del setter det de som driver på slik i dårligere lys enn bloggerne.

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Man kan ikke forandre andre mennesker, de kan bare forandre seg selv. Og har de ikke tatt til seg kritikken de første hundre sidene, så er det vel heller tvilsomt om de tar den til seg de neste hundre heller. 

Send gjerne inn klage til de rette instanser ang. manglende reklamemerking osv, men å drive på som det gjøres nå er bare hetsende og bøllete. For min del setter det de som driver på slik i dårligere lys enn bloggerne.

Anonymkode: 36c8c...1eb

Jeg er uenig. Man blir ikke dårligere enn en influencer ved å påpeke at de bryter reglene. Jeg synes at så lenge kritkken er saklig og tar opp regelbrudd og etisk tvilsom praksis, så kan den gjerne gjentas. Jeg mener at flere bloggere helt bevisst bruker krampegråt og drar offerkortet hver gang noen ønsker å diskutere tvilsomme deler av deres praksis. Det er en hersketeknikk og en måte å prøve å unndra seg kritikk på som ingen i andre bransjer ville kommet unna med. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Politiet bør slutte å etterforske vanekriminelle. Har de ikke lært noe de første gangene de ble tatt, kommer de ikke til å lære noe senere, heller.

#logisk feilslutning

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg mener at en del av de ‘faste’ bloggkritikerene på rampelys har noe sykelig over seg med å daglig dokumentere eksponering av barn o.l. 

Vil faktisk si det er direkte skremmende hvor opphengt de er i mennesker de ikke liker. Dette ER stalking.

den harde kjernen av ‘konstruktive debattanter’ er i denne tråden og ser jeg, for å forsvare sin rett til å sitte døgnet rundt og følge med på mennesker de ikke liker.

 

nei, beklager. Det er nok et par tilfeller på rampelys som burde fått profesjonell hjelp for sitt ‘engasjement’

Anonymkode: cd398...4f2

Jeg er så enig med deg. Det er også interessant å tenke på hvor mye disse menneskene på KG har bidratt til at bloggere får klikk, oppmerksomhet og penger. Folk liker å gjemme seg bak det at de tenker på barnas beste, men så bidrar de istedet til å bloggerbarna blir enda mer eksponert enn det de er fra før. 

Anonymkode: 3296e...796

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er så enig med deg. Det er også interessant å tenke på hvor mye disse menneskene på KG har bidratt til at bloggere får klikk, oppmerksomhet og penger. Folk liker å gjemme seg bak det at de tenker på barnas beste, men så bidrar de istedet til å bloggerbarna blir enda mer eksponert enn det de er fra før. 

Anonymkode: 3296e...796

Du kan ikke seriøst mene at man bare skal sitte stille og se på? :daane:

jeg er ganske sikker på at det kommer fokus på medieeksponering av barns privatliv fra myndighetshold ganske snart.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg det er skikkelig ufint å hinte om «et par på rampelys som burde få profesjonell hjelp for sitt engasjement». 

Argumenter heller for hvorfor uetisk og ulovlig fremferd skal få foregå uten at noen påpeker det.  Og hvem er det som har blirt psykisk syke av kritikken de har fått? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...