kvinne35+ Skrevet 22. februar 2019 #801 Del Skrevet 22. februar 2019 (endret) 7 minutter siden, lillemeg90 skrev: Permisjon er også opptjening så da har du rett til foreldrepenger nå også Ser ut her som om det ikke teller??? https://familie.nav.no/veiviser Endret 22. februar 2019 av kvinne35+ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 22. februar 2019 Forfatter #802 Del Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, kvinne35+ skrev: Ser ut her som om det ikke teller??? https://familie.nav.no/veiviser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 22. februar 2019 #803 Del Skrevet 22. februar 2019 5 minutter siden, lillemeg90 skrev: Uff jeg håper det stemmer!!! Jeg blir helt stresset jeg nå kjenner jeg! Det er som om verden falt i hodet på meg! Ikke rart ingen tør få tette barn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 22. februar 2019 Forfatter #804 Del Skrevet 22. februar 2019 3 minutter siden, kvinne35+ skrev: Uff jeg håper det stemmer!!! Jeg blir helt stresset jeg nå kjenner jeg! Det er som om verden falt i hodet på meg! Ikke rart ingen tør få tette barn.. Det stemmer det er derfor det er viktig å ikke ha ulønnet permisjon om man planlegger to tette https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-6-opptjening-av-rett-til-foreldrepenger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 22. februar 2019 #805 Del Skrevet 22. februar 2019 8 minutter siden, lillemeg90 skrev: Det stemmer det er derfor det er viktig å ikke ha ulønnet permisjon om man planlegger to tette https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-6-opptjening-av-rett-til-foreldrepenger Jeg finner ikke tilstrekkelig dokumentasjon på å bli overbevist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 23. februar 2019 #806 Del Skrevet 23. februar 2019 Nye regler for å søke om foreldrepermisjon: Her er endringene Jeg skjønner virkelig ikke disse tingene, det er som om hjernen min har kortsluttet av stress.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 23. februar 2019 #807 Del Skrevet 23. februar 2019 https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#ofte-stilte-sporsmal Altså jeg har hatt lønn hele tiden, jeg har betalt inn på pensjonskassen, jobben har lønnet meg og de har fått refusjon fra NAV. Selve tiden mellom permisjonsslutt og permisjonsstart mangler 12dager på 6måneder at jeg har vært i jobb mellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 23. februar 2019 Forfatter #808 Del Skrevet 23. februar 2019 Dette er da god nok dokumentasjon "I andre ledd fremkommer unntak fra kravet om yrkesaktivitet i opptjeningsperioden for rett til foreldrepenger. Dette gjelder for ulike ytelser etter folketrygdloven. Etter denne bestemmelsen gir noen livsoppholdsytelser opptjeningsrett. Dette gjelder dagpenger etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns sykdom m.m. etter kapittel 9, arbeidsavklaringspenger etter kapittel 11 og foreldrepenger eller svangerskapspenger etter kapittel 14. Listen over ytelser er uttømmende." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 23. februar 2019 #809 Del Skrevet 23. februar 2019 1 minutt siden, lillemeg90 skrev: Dette er da god nok dokumentasjon "I andre ledd fremkommer unntak fra kravet om yrkesaktivitet i opptjeningsperioden for rett til foreldrepenger. Dette gjelder for ulike ytelser etter folketrygdloven. Etter denne bestemmelsen gir noen livsoppholdsytelser opptjeningsrett. Dette gjelder dagpenger etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns sykdom m.m. etter kapittel 9, arbeidsavklaringspenger etter kapittel 11 og foreldrepenger eller svangerskapspenger etter kapittel 14. Listen over ytelser er uttømmende." Jo jeg leste det men så leste jeg helt nederst på siden da stod det oppsummert... og foreldrepenger stod ikke der. "§ 14-6 tredje ledd – Lønn mm. som likestilles med yrkesaktivitet I tredje ledd fremkommer unntak fra kravet om yrkesaktivitet i opptjeningsperioden for rett til foreldrepenger. Hvilke perioder dette er fremkommer av bokstav a) til e). " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 23. februar 2019 Forfatter #810 Del Skrevet 23. februar 2019 (endret) 6 minutter siden, kvinne35+ skrev: Jo jeg leste det men så leste jeg helt nederst på siden da stod det oppsummert... og foreldrepenger stod ikke der. "§ 14-6 tredje ledd – Lønn mm. som likestilles med yrkesaktivitet I tredje ledd fremkommer unntak fra kravet om yrkesaktivitet i opptjeningsperioden for rett til foreldrepenger. Hvilke perioder dette er fremkommer av bokstav a) til e). " Men det er yrkesaktivitet, det er noe annet enn unntak fra yrkesaktivitet der foreldrepenger nevnes edit: altså det er to forskjellige ledd som ikke har noe med hverandre og gjøre. Endret 23. februar 2019 av lillemeg90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 23. februar 2019 #811 Del Skrevet 23. februar 2019 3 minutter siden, lillemeg90 skrev: Men det er yrkesaktivitet, det er noe annet enn unntak fra yrkesaktivitet der foreldrepenger nevnes edit: altså det er to forskjellige ledd som ikke har noe med hverandre og gjøre. Takk, jeg håper så inderlig det stemmer. Jeg blir helt nervøs av denne usikkerheten. Det er forferdelig nervepirrende. Jeg får ikke svar før om sånn 8uker (4uker før perm) men jeg tror vi må spørre med nav for jeg blir litt usikker rundt dette her og ganske så nervøs og skikkelig med smerter i magen rett og slett sikkert pga stort stress pga dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 23. februar 2019 Forfatter #812 Del Skrevet 23. februar 2019 3 minutter siden, kvinne35+ skrev: Takk, jeg håper så inderlig det stemmer. Jeg blir helt nervøs av denne usikkerheten. Det er forferdelig nervepirrende. Jeg får ikke svar før om sånn 8uker (4uker før perm) men jeg tror vi må spørre med nav for jeg blir litt usikker rundt dette her og ganske så nervøs og skikkelig med smerter i magen rett og slett sikkert pga stort stress pga dette. Spør i chatten deres om du ber om å få snakke med en veileder så får du sikkert svar. Men utfra lovene så kan ikke jeg skjønne noe annet enn at foreldrepenger gir opptjening til en ny permisjon. Googlet også og fant svar på Facebook: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 23. februar 2019 #813 Del Skrevet 23. februar 2019 @lillemeg90 har helt rett. Lønnet foreldrepermisjon regnes som å være i arbeid, og gir lik rett på nye foreldrepenger, sykepenger eller dagpenger som hvis du hadde jobbet normalt samme periode. Null stress! SÅ langt har faktisk den norske stat greid å tenke og sikre oss. Det er hvis du hadde hatt ulønnet permisjon i en -lang- periode du kunne fått problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 23. februar 2019 #814 Del Skrevet 23. februar 2019 På 21.2.2019 den 13.39, kvinne35+ skrev: SPØRSMÅL til alle Først: Hvor mange uker er dere per i dag? 24+0 -Hvor mange kontroller har dere hatt så langt? To TUL, to hos fastlege, tre hos jordmor og OUL. -Hva er oppsummeringen av det som har kommet frem om babyen(e) og svangerskapet? På mange måte veldig lett, lite kvalm, ikke spesielt trøtt, ikke spesielt noenting egentlig mtp plager. Det verste har egentlig vært at jeg grunnet to tidligere aborter og ivf-gravid har vært veldig bekymret, slik at jeg ikke klarte å «slappe av» i det hele tatt før rundt uke 20. Babyen er ei sterk og aktiv jente. Noen dager er det liv fra jeg står opp til jeg går og og legger meg, da er hun gjerne litt roligere dagen etterpå, nesten som hun slapper av. Kjenner likevel såpass med liv at det (stort sett) ikke bekymrer meg, særlig ikke nå som jeg har lært meg til mønsteret. Skal til en ekstra ultralyd i uke 32/33 for å sjekke at hun vokser normalt, grunnet noe med navlesnoren, -Hva slags symptomer har dere per i dag? Litt trøttere enn vanlig, begynte å kjenne det litt i ryggen, noen kynnere og merker at magen strekker seg. Synes også det begynner å bli litt vanskelig å reise seg opp fra liggende i sofaen 😂😂. -Noen som har planer om å gå på fødselsforberedende kurs (tenker da førstegangsfødende spesielt)? Vi er allerede påmeldt av jordmor! -Når skal dere søke permisjon (ukeantall som er tidligst etter beskjed fra sjefen? -Noen som skal ta glukosebelastning og når da og eventuelt hva var resultat på fastende og på sendeprøven etter 2timer? skal ta fjerde mars. -Hvordan skal dere innskrive dere på deres sykehusvalg og når tenkte dere gjøre det? Jordmor sa hun skulle søke for meg. Antar hun ordner med det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 23. februar 2019 #815 Del Skrevet 23. februar 2019 2 timer siden, Butter skrev: Blir nok kjekt med kurset Så bra at jordmoren deres ordner opp i så mye. Uff ja kjenner det der med å være trøttere og vondere å ikke være like mobil. Satser på at glukosebelastningstesten går bra både hos deg og hos meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 24. februar 2019 #816 Del Skrevet 24. februar 2019 14 timer siden, kvinne35+ skrev: Blir nok kjekt med kurset Så bra at jordmoren deres ordner opp i så mye. Uff ja kjenner det der med å være trøttere og vondere å ikke være like mobil. Satser på at glukosebelastningstesten går bra både hos deg og hos meg Ja, gleder meg veldig til å få det kurset. Og veldig glad for at kommunen arrangerer og har vi blir påmeldt 😄. Det med mobiliteten kjenner jeg først og fremst enda kun når jeg skal reise meg opp, knytte sko samt spise foran lavt stuebord, men kjenner det absolutt 😂. Ellers er jo formen kjempefin (med de få unntak jeg nevnte under forrige innlegg). Trener og holder meg aktiv fremdeles og har planer om å gjøre det lengst mulig. Og håper at en kropp i god form vil gjøre siste del av svangerskapet lettere. Ellers gruer jeg meg til den glukosebelastningstesten. Skal klare meg uten mat, men er sinnsykt avhengig av vann og får utrolig vondt i hodet om jeg ikke kan helle innpå. Drikker normalt nærmere halvannen liter bare før lunsj. Men håper selvfølgelig på gode resultater uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 25. februar 2019 #817 Del Skrevet 25. februar 2019 Phu da har vi fått det bekreftet fra nav at foreldrepenger likestilles med jobb så da blir det foreldrepenger Det var en lettelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 2. mars 2019 #818 Del Skrevet 2. mars 2019 På 24.2.2019 den 9.46, Butter skrev: Ja, gleder meg veldig til å få det kurset. Og veldig glad for at kommunen arrangerer og har vi blir påmeldt 😄. Det med mobiliteten kjenner jeg først og fremst enda kun når jeg skal reise meg opp, knytte sko samt spise foran lavt stuebord, men kjenner det absolutt 😂. Ellers er jo formen kjempefin (med de få unntak jeg nevnte under forrige innlegg). Trener og holder meg aktiv fremdeles og har planer om å gjøre det lengst mulig. Og håper at en kropp i god form vil gjøre siste del av svangerskapet lettere. Ellers gruer jeg meg til den glukosebelastningstesten. Skal klare meg uten mat, men er sinnsykt avhengig av vann og får utrolig vondt i hodet om jeg ikke kan helle innpå. Drikker normalt nærmere halvannen liter bare før lunsj. Men håper selvfølgelig på gode resultater uansett. Jeg tok den testen for et par uker siden og jeg var så tørst at jeg bøtta nedpå den søte drikken og syntes ikke det var kvalmt i det hele tatt. Fikk litt hodepine, som jeg alltid gjør uten kaffe innabords, men testen var relativt fort overstått heldigvis. Ble ganske sliten av hele greia. Gikk på jobb etterpå, men la meg med en gang jeg kom hjem i 17-tiden hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 7. mars 2019 #819 Del Skrevet 7. mars 2019 Tenke seg til at i går var vi 27+0 det vil si 27 fullgåtte uker!! I dag er vi 27+1 og med andre ord er vi i svangerskapsuke28!!!! Følg: min svangerskapsdagbok 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya89 Skrevet 7. mars 2019 #820 Del Skrevet 7. mars 2019 Hei alle sammen! 😃 Hvordan går det med dere damer?☺️ Nå er det ikke lenge igjen for noen av oss før knøttet kommer😍👏 Vet ikke med dere, men nå begynner jeg virkelig og glede meg til å få babyen og bli ferdig med dette svangerskapet!😂 Er 30 uker akkurat idag, og unnskyld språket.. Drit lei😂 hehe! La tiden gå fort!👏👏 Ellers, så føler jeg meg som en halvtrøtt hval, som går på autopilot🤭 Haha! Mulig jeg er utålmodig🤔 Ha fortsatt en fin dag alle😍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå