Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2019


lillemeg90

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Sjefen min har sagt "du kan bare glemme å levere noen søknad her før 6uker før oppstart".. Så... :klo:

Stemmer du bør søke 6 uker før permisjon starter og arbeidsgiver må sende inn inntektsmeldingen din og huke av for at det gjelder foreldrepenger/ permisjon 4 uker før permisjon !!! Jeg har gjort det og fått alt godkjent😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, kvinne35+ skrev:

Sjefen min har sagt "du kan bare glemme å levere noen søknad her før 6uker før oppstart".. Så... :klo:

Søknaden er jo til NAV og ikke arbeidsgiver 😊 søknaden til arbeidsgiver kan de bestemme når de ønsker å motta 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lillemeg90 skrev:

Søknaden er jo til NAV og ikke arbeidsgiver 😊 søknaden til arbeidsgiver kan de bestemme når de ønsker å motta 😊😊

ja men fikk også beskjed om at jeg måtte utsette to av ukene til å bruke under permisjonen for det passet ikke at jeg kunne få bruke dem før og at ukene måtte planlegges med arbeidsgiver så hun måtte godkjenne det og at jeg trengte ikke tenke på engang å komme med dette før 6uker før. Så står liksom her og tripper og er glad jeg ikke har havnet i fødsel før tiden.. bank i bordet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
41 minutter siden, kvinne35+ said:

ja men fikk også beskjed om at jeg måtte utsette to av ukene til å bruke under permisjonen for det passet ikke at jeg kunne få bruke dem før og at ukene måtte planlegges med arbeidsgiver så hun måtte godkjenne det og at jeg trengte ikke tenke på engang å komme med dette før 6uker før. Så står liksom her og tripper og er glad jeg ikke har havnet i fødsel før tiden.. bank i bordet.. 

Arbeidsgiver har null oversikt over når du søker til NAV, så bare søk. Det vet de ingenting om. 

Ellers skjønner jeg ikke hva du mener med innlegget ditt. Hvilke to uker snakker du om? Skal du dele opp den lønnede permisjonen? Hvis ikke har det jo ingenting å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Albbas skrev:

Arbeidsgiver har null oversikt over når du søker til NAV, så bare søk. Det vet de ingenting om. 

Ellers skjønner jeg ikke hva du mener med innlegget ditt. Hvilke to uker snakker du om? Skal du dele opp den lønnede permisjonen? Hvis ikke har det jo ingenting å si. 

ja 2 uker av ferieukene må legges inn i permisjonsperioden men må godkjennes av sjefen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 19.05, lillemeg90 skrev:

Gratulerer så mye! ❤ hvordan går det?

Takk ❤️ Vi har det stort sett fint, barnet ser ut til å være friskt, men hun er liten. Vi blir nok på sykehuset frem til termin.

På 2.4.2019 den 22.12, kvinne35+ skrev:

Gratulerer, selv om jeg skulle ønsket hun fikk vært der inne noe lenger!!:hjerte:
Hva skjedde siden hun kom så tidlig?
Hvordan går det med henne og med deg?

Det er flere grunner til at hun måtte hentes ut, men "dråpen" var at det nesten ikke var noe fostervann igjen i magen. Morkaken min var misdannet og fungerte ikke som den skulle. Vi har det etter forholdende bra, jenta mi er foreløpig frisk og sterk og vi håper at det holder seg slik ❤️ 

Jeg synes det er utrolig trist å ikke være gravid lenger, håper dere andre her inne får gå helt til termin ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Purple Basil skrev:

Takk ❤️ Vi har det stort sett fint, barnet ser ut til å være friskt, men hun er liten. Vi blir nok på sykehuset frem til termin.

Det er flere grunner til at hun måtte hentes ut, men "dråpen" var at det nesten ikke var noe fostervann igjen i magen. Morkaken min var misdannet og fungerte ikke som den skulle. Vi har det etter forholdende bra, jenta mi er foreløpig frisk og sterk og vi håper at det holder seg slik ❤️ 

Jeg synes det er utrolig trist å ikke være gravid lenger, håper dere andre her inne får gå helt til termin ❤️

Gratulerer så mye ❤️. Godt å høre at det etter forholdene er bra. Det er jo også gode sjanser med fødsel etter uke 30, selvom det  selvfølgelig er ønskelig å gå til termin. 

Lykke til videre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØDEBAGEN!!!:shoppe:
Noen som har pakket denne?
Når har dere tenkt å pakke denne?
Hva har dere på lista over ting dere skal ha med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. Jeg er litt usikker om dette er farlig eller ei..

Jeg har i 5 dager nå hatt en følelse av blodsmak i hode, nese og svelg.. Det kan beskrives som følelsen man får når man står på . hender i lengre periode og blodet renner ned i hodet.. 

Hva kan dette være symptom på og kan det være farlig?

Blodtrykk hos legen var 119/86 puls på 105..
Urinstix for glukose var negativ.. 

32+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 16.11, kvinne35+ skrev:

FØDEBAGEN!!!:shoppe:
Noen som har pakket denne?
Når har dere tenkt å pakke denne?
Hva har dere på lista over ting dere skal ha med dere?

Jeg planlegger vel å pakke den når jeg nærmer meg uke 37. Har så vidt begynt å lese litt om hva som kan være lurt å ha med. Mobil og lader, litt skift (undertøy, kosebukse, behagelig tøy), noe babytøy, noe å spise som er lett å trøkke i seg og som gir rask energi, toalettsaker - så lurer på å kjøpe dobbelt opp av tannbørste, krem osv, Jeg er kronisk avhengig av å ha med lesestoff, vet ikke hvor mye jeg får lest 😂, men kommer nok til å ha boken med meg. Ellers tror jeg at jeg skal prøve å pakke minst mulig dill. Men som sagt har jeg ikke satt meg helt inn i dette enda. Er jo litt avhengig av hvor lenge man blir på sykehuset også. Tror vi får tilbud om tre dager, men vet jo aldri om det enten oppstår komplikasjoner og må bli lengre (da får jo evt mannen hente mer tøy osv) eller om jeg vil hjem. Som førstegangs tror jeg riktignok at jeg blir så lenge jeg kan for å komme inn i det mest grunnleggende.

14 timer siden, kvinne35+ skrev:

Okei.. Jeg er litt usikker om dette er farlig eller ei..

Jeg har i 5 dager nå hatt en følelse av blodsmak i hode, nese og svelg.. Det kan beskrives som følelsen man får når man står på . hender i lengre periode og blodet renner ned i hodet.. 

Hva kan dette være symptom på og kan det være farlig?

Blodtrykk hos legen var 119/86 puls på 105..
Urinstix for glukose var negativ.. 

32+2

Vet dessverre ikke hva dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta di Purple Basil!❤️ Godt å høre at hun er frisk og rask!

Jeg er 34 fullgåtte uker i morgen, og tenkte så smått å begynne å snuse på fødebagen i dagene som kommer. Mannen min er veldig opptatt av at den bør ferdigstilles snarest- tror han allerede begynner å få litt «fødefeber» (ala reisefeber😂) Så får jeg bare håpe jeg klarer å la være å overpakke. Hvis alt går som det skal skal jeg på pasienthotellet, og der har de hverken klær til baby eller sykehusskjorter til meg, så litt ekstra skift blir det automatisk. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jubler over at i går var vi 33+0 det vil si 33 fullgåtte uker :hjerte:
Jeg jubler også over at i dag er vi 33+1 og med andre ord er vi i svangerskapsuke34 :hjerte:    
Jeg jubler over at vi er i tredje trimester og at søknaden for foreldrepenger er levert inn!! :danse:
(obs fødebagen må jeg snart se på, hvor mye har dere gått opp så langt? Her er det 2,0kg)

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen😊 Håper det står bra til med dere😍 

Jeg ville bare informere om at jeg fødte en gutt 21 april, uke 36+3.. Altså en måned før tiden.. Alt er greit med den lille, vi koser oss veldig💜 Foreldrepengene og permisjonen gikk litt tapt nå.. Men det orker jeg ikke bry meg om😝 

Jeg kommer til og følge med dere, spennende framover nå👏😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maya89 skrev:

Hei alle sammen😊 Håper det står bra til med dere😍 

Jeg ville bare informere om at jeg fødte en gutt 21 april, uke 36+3.. Altså en måned før tiden.. Alt er greit med den lille, vi koser oss veldig💜 Foreldrepengene og permisjonen gikk litt tapt nå.. Men det orker jeg ikke bry meg om😝 

Jeg kommer til og følge med dere, spennende framover nå👏😃 

Hei gratulerer og godt og høre alt gikk bra! Ift permisjon mister du 4 uker av fellespermisjonen  men du skal da ikke miste noe av foreldrepenger  pga det!?Nå husker jeg ikke helt men man kan søke om og få de før perm men man mister bare permisjon tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mamma 2 gang skrev:

Hei gratulerer og godt og høre alt gikk bra! Ift permisjon mister du 4 uker av fellespermisjonen  men du skal da ikke miste noe av foreldrepenger  pga det!?Nå husker jeg ikke helt men man kan søke om og få de før perm men man mister bare permisjon tror jeg.

Takk😊 Jeg mister vel ikke permisjon når jeg enda er på sykehus? For her må vi jo bli lengre.. Jeg tenkte pga mindre permisjon, blir det mindre uker med penger også😂👍 Bare jeg som skrev på en tullete måte🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Maya89 skrev:

Takk😊 Jeg mister vel ikke permisjon når jeg enda er på sykehus? For her må vi jo bli lengre.. Jeg tenkte pga mindre permisjon, blir det mindre uker med penger også😂👍 Bare jeg som skrev på en tullete måte🙈 

Gratulerer med baby!

du mister vel bare de tre ukene som er satt av til mor før fødsel? Godt å høre at alt står bra til selv om det var litt tidlig. Hvor stor er han? 

 

Jeg er 38+3 idag. Ikke utålmodig etter å føde, men litt utålmodig etter å være ferdig med denne store magen 🙈 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maya89 skrev:

Takk😊 Jeg mister vel ikke permisjon når jeg enda er på sykehus? For her må vi jo bli lengre.. Jeg tenkte pga mindre permisjon, blir det mindre uker med penger også😂👍 Bare jeg som skrev på en tullete måte🙈 

"– Hva skjer om man føder før eller etter termin?
– De aller fleste starter foreldrepengeperioden tre uker før termindato. Har du for eksempel termin en onsdag, så starter permisjonen tre uker før dette, på en onsdag. Hvis du føder før termindato, vil tilsvarende antall dager du føder for tidlig trekkes fra den totale tiden med foreldrepenger. F.eks. hvis du skulle startet permisjonen din i dag (tre uker før termin) og får babyen i dag, så mister du de tre ukene med foreldrepenger før fødsel. Disse overføres ikke til etter fødsel. Du har likevel like lang tid med barnet og foreldrepenger etter fødsel. NAV får oppdatert fødselsdato fra Folkeregisteret, og du vil få nytt brev om stønadsperioden din senest innen to måneder etter fødsel. Du trenger ikke gjøre noe.

– Hvis fødselen skjer etter termin, vil ikke perioden med foreldrepenger forlenges. Dette fordi stønadsperioden aldri er lengre enn 49/59 uker (inkludert fedrekvote).

– Får du et prematurt barn, kan det foreligge rett til pleiepenger. Dette vil da føre til at stønadsperioden for foreldrepenger blir utsatt. Det skjer automatisk dersom du får pleiepenger. Det er sykehuset som hjelper dere med søknad om pleiepenger."

Foreldrepenger: De vanligste spørsmålene til NAV

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, kvinne35+ skrev:

33+6
Jeg har enda ikke pakken FØDEBAGEN!! :shoppe::overrasket: Anyone else?
Time to get started.. 
 

Du har mest sannsynlig god tid! Kan være lurt å begynne med å handle inn hvis det er noe du mangler (shampoo, ammeinnlegg, etc).

Jeg pakket baggen forrige uke, i uke 37. Lurer på om jeg skal putte den i bilen snart, for er allerede lei av at den står i veien i gangen🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...