Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym 046778

Har et regnestykke her og da trenger jeg hjelp til å tenke! 😉

1. Det ble funnet litt skjellsand like ved offerets hode.

2. Veien var klebrig fordi veivesenet hadde kloret veien den dagen i forkant.

3. Det var en stikkvei på motsatt side, inn til veien hvor B.T ble funnet og det var en haug med skjellsand der. Politihunden snuste seg oppover denne veien men snudde.

4. Selve blodpølen var lengre ned i veien.

Hva forteller dette ... om det har betydning for saken i det hele tatt?

https://kart.gulesider.no/m/a3Dpg

 

 

Endret av Anonym 046778
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva brukes klorkalsium til foresten, hvorfor ble det strødd på en gammel (?) grusvei? Sorry litt off topic, men har aldri hørt om det utenom i denne saken

Anonymkode: 10bef...cb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva brukes klorkalsium til foresten, hvorfor ble det strødd på en gammel (?) grusvei? Sorry litt off topic, men har aldri hørt om det utenom i denne saken

Anonymkode: 10bef...cb0

det stabiliserer grusveier og binder støv

https://www.felleskjopet.no/plantekultur/artikler/salt-til-stovdemping-og-vedlikehold-av-grusveier/

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva brukes klorkalsium til foresten, hvorfor ble det strødd på en gammel (?) grusvei? Sorry litt off topic, men har aldri hørt om det utenom i denne saken

Anonymkode: 10bef...cb0

Se her så får du det forklart: https://www.felleskjopet.no/plantekultur/artikler/salt-til-stovdemping-og-vedlikehold-av-grusveier/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant lesning i dagens Haugesunds avis, der lensmann Torsveit bl.a står fram, og forteller om skjikaner og trusler etter deltagelsen i serien. Torstveit sier også, at det kan komme en "usigelig viktig" opplysning i siste episode. 

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/22/2018 at 3:01 PM, AnonymBruker said:

Samme tanke har streifet meg. 

Jeg lurer enda på hvorfor de samlet all etterforskning rundt fetteren, synes ikke vi har fått godt nok svar på det.

Hva med spesielt to av de andre som de fikk mange tips om? 

Anonymkode: 4e964...5d9

Jeg har en liten teori her:

 

Kan det være at fetteren ble ansett, av politiet, som den mest oppegående av de aktuelle gjerningsmennene? At de andre var psykisk syke i en slik grad at de kanskje heller ville fått betinget opphold på psykiatrisk avdeling i stedet for fengsel, og at det dermed ikke ville blitt like stor status for politifolka som var involvert i saken å få løst den? Eller at de andre eventuelt ville fått kortere fengselsstraff? Psykisk sykdom blir dessverre ofte regnet som mindre viktig enn andre temaer. Mindre status. Kunne de få han fetteren til å bli gjerningsmannen, kunne de kanskje fått en lengre straff på han, og dermed få høyere status selv som "fagfolk"? I tillegg til selve presset de hadde om at de måtte finne en gjerningsmann, for å få freden og roen tilbake på Karmøy, selvsagt...

 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 4f485...f24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liten teori her:

 

Kan det være at fetteren ble ansett, av politiet, som den mest oppegående av de aktuelle gjerningsmennene? At de andre var psykisk syke i en slik grad at de kanskje heller ville fått betinget opphold på psykiatrisk avdeling i stedet for fengsel, og at det dermed ikke ville blitt like stor status for politifolka som var involvert i saken å få løst den? Eller at de andre eventuelt ville fått kortere fengselsstraff? Psykisk sykdom blir dessverre ofte regnet som mindre viktig enn andre temaer. Mindre status. Kunne de få han fetteren til å bli gjerningsmannen, kunne de kanskje fått en lengre straff på han, og dermed få høyere status selv som "fagfolk"? I tillegg til selve presset de hadde om at de måtte finne en gjerningsmann, for å få freden og roen tilbake på Karmøy, selvsagt...

 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 4f485...f24

jeg kan ikke se hvilken forskjell det skulle gjøre for politiet? Det avgjørende for dem måtte vel være å løse saken - de var nok under et betydelig press

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en liten teori her:

 

Kan det være at fetteren ble ansett, av politiet, som den mest oppegående av de aktuelle gjerningsmennene? At de andre var psykisk syke i en slik grad at de kanskje heller ville fått betinget opphold på psykiatrisk avdeling i stedet for fengsel, og at det dermed ikke ville blitt like stor status for politifolka som var involvert i saken å få løst den? Eller at de andre eventuelt ville fått kortere fengselsstraff? Psykisk sykdom blir dessverre ofte regnet som mindre viktig enn andre temaer. Mindre status. Kunne de få han fetteren til å bli gjerningsmannen, kunne de kanskje fått en lengre straff på han, og dermed få høyere status selv som "fagfolk"? I tillegg til selve presset de hadde om at de måtte finne en gjerningsmann, for å få freden og roen tilbake på Karmøy, selvsagt...

 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 4f485...f24

Nei, det er ikke helt sånn politiet arbeider. Å finne drapsmannen er status. At drapsmannen er "psykisk oppegående" er helt irrelevant. 

Jeg tror ikke politiet bevisst har gått inn for å ta en de tror er uskyldig. Så gale er de ikke. Av en eller annen grunn har de oppriktig trodd fetteren var skyldig, og dokumentaren, som dessverre i stor grad bedriver cherrypicking, gidder dessverre ikke fremstille disse grunnene. 

De klippet jo til og med vekk mesteparten av oppramsingen fra retten der de begrunnet hvorfor fetteren ble dømt. 

Ikke misforstå, jeg er ikke imponert over politiarbeidet. Men jeg er ikke så imponert over dokumentaren heller, fordi den forklarer IKKE hvorfor saken gikk så dårlig som den gikk. De prøver ikke en gang. De klipper helt tydelig slik at politiet bare skal fremstå som idioter, og redigerer bort alt som kan forklare hvorfor saken gikk skeis fra politiets side. For det har vi faktisk ikke fått et grundig svar på, og en seriøs dokumentar burde greie å belyse det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2018 at 4:30 AM, Peonjenta said:

Mener du at normalen er å onanere offentlig?   Da er det jo rart man ikke ser det oftere.  Jeg har aldri sett noen som har onanert offentlig. 

Om det ikke er onanering, så har jeg sett to voksne menn som har urinert offentlig. I nyere tid. Ute på åpen gate. Østlandet.

Anonymkode: 4f485...f24

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Angående dette med å legge seg flat, så kan det faktisk hende at Finsdal, lensmannen og andre, ut fra egen unnsikt i saken - tror at de har rett. Det virker ikke som at de har oversikt i saken i det hele tatt. Og jeg tror alle er skyld i at etterforskningen ble så dårlig som den ble - det sviktet i mange ledd og jeg stiller meg tvilende til at politiet på Karmøy på den tiden hadde kompetansen som skulle til. I tillegg til en rekke misoppfatninger, som blant annet dette hårsporet. Dette er ikke et forsøk på å unnskylde de som etterforsket saken, men i tillegg til en viss grad av inkompetanse så hadde de faktisk ganske mye uflaks - feilanalysert hår, mageinnhold som ble borte, osv.

Anonymkode: 45342...f9b

Nei, hvordan kan de ha hatt oversikt, dersom sentrale dokument lå oppi bunken med null-dokumentene?

Anonymkode: 4f485...f24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym 046778 skrev:

Synd vi ikke kan lese dette uten å abonere på avisen...

Enig. Galskap. Det kunne vært det ene vitnet som meldte seg om han leste akkurat det der.

Anonymkode: 6dfee...b85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye interessant lesning i dagens Haugesunds avis, der lensmann Torsveit bl.a står fram, og forteller om skjikaner og trusler etter deltagelsen i serien. Torstveit sier også, at det kan komme en "usigelig viktig" opplysning i siste episode. 

Anonymkode: 9c943...b6b

Syn vi ikke kan lese dette uten å abonere på avisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonym 046778
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye interessant lesning i dagens Haugesunds avis, der lensmann Torsveit bl.a står fram, og forteller om skjikaner og trusler etter deltagelsen i serien. Torstveit sier også, at det kan komme en "usigelig viktig" opplysning i siste episode. 

Anonymkode: 9c943...b6b

Kan noen fortelle i grove trekk hva som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Galskap. Det kunne vært det ene vitnet som meldte seg om han leste akkurat det der.

Anonymkode: 6dfee...b85

Om politiet går i avisen for å prøve å opplyse folk og nå folk, og folk må betale "bompenger" for å se hva disse prøver å si oss, så er faktisk avisen med på å kneble denne informasjonen... 

Anonymkode: b3ced...4fc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://hnytt.no/2015/11/06/beskyttet-av-glemselens-slor/ 

En uttalelse fra etterforsker leder Stian Finsal....  

De skriver også om hvordan et bevismateriale ble manipulert, og hvordan politisekretæren dokumenterte dette.

Jeg mangler ord over hva nettopp leste 😲

Endret av Sjokka
Endret pga regler på forumet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Albbas skrev:

Nei, det er ikke helt sånn politiet arbeider. Å finne drapsmannen er status. At drapsmannen er "psykisk oppegående" er helt irrelevant. 

Jeg tror ikke politiet bevisst har gått inn for å ta en de tror er uskyldig. Så gale er de ikke. Av en eller annen grunn har de oppriktig trodd fetteren var skyldig, og dokumentaren, som dessverre i stor grad bedriver cherrypicking, gidder dessverre ikke fremstille disse grunnene. 

De klippet jo til og med vekk mesteparten av oppramsingen fra retten der de begrunnet hvorfor fetteren ble dømt. 

Ikke misforstå, jeg er ikke imponert over politiarbeidet. Men jeg er ikke så imponert over dokumentaren heller, fordi den forklarer IKKE hvorfor saken gikk så dårlig som den gikk. De prøver ikke en gang. De klipper helt tydelig slik at politiet bare skal fremstå som idioter, og redigerer bort alt som kan forklare hvorfor saken gikk skeis fra politiets side. For det har vi faktisk ikke fått et grundig svar på, og en seriøs dokumentar burde greie å belyse det. 

jeg holder på med boken som serien bygger på, og den gjør grundig rede for hva herredsrettens dom bygger på, og går punkt for punkt gjennom hvorfor man mener herredsrettens dom bygger på sviktende premisser. Jeg tenker at argumentasjonen slik den kommer frem i boken holder vann, men de har vel forenklet fremstillingen i serien.

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...