Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym 046778 skrev:

Jeg tror at dersom saken skal løses, så må man bare se bort i fra absolutt alt som har blitt gjort galt, hvem som har gjort galt og bare konsentrere seg om tekniske funn. Har nevnt det flere ganger, jeg tror drapsvåpenet forsatt befinner seg et sted i nærheten, og ved å finne dette så kan man finne forklaring på hvordan dette gikk for seg, det kan fortelle mye om drapsmannen og jeg er sikker på at denne gjenstanden kan lede rett til rette vedkommende. Jeg skulle ønske det var denne gjenstanden Grete Stømme fant. Jeg tror som nevnt tidligere at politiet kan begynne å lete etter en ringnøkkel eller pipenøkkelskralle som noen sier. Det er det eneste redskapen jeg kan få til å samsvare med skadene i kraniet.

Hvordan vet du dette?

Anonymkode: b8c9d...aa0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym 046778
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en logisk forklaring. Særlig siden den jentas venninner påstod at det var en annen kveld. 

Men hvor mange logiske forklaringer har det vært i denne saken?  Forsvinnende få!

Anonymkode: 4e964...5d9

Logikk er viktig, og innen all teorispørsmål innen vitenskapen så bruker man et temmelig treffsikkert system som dette: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ockhams_barberkniv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vera skrev:

Erstatningsansvaret ble frafalt. Så nei, det stemmer ikke.

delvis riktig. Menneskerettsdomstolen har sagt at erstatningsdommen er ulovlig, men Høyesterett har ikke opphevet dommen. Staten har imidlertid stanset inndrivingen av kravet.

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er ikke uenig i at det går an å løse saken.

Men det kan ikke redde Finsals ettermæle.

Anonymkode: 87f7c...632

Selve Finsal gidder jeg ikke kaste bort noe energi på, han klarer fint å rote til tingene for seg selv. For meg er han helt uvensentlig i saken slik den står nå.. Det som har vært gjort hittil kan vi ikke gjøre så mye med. Det som skjer framover er det som til slutt betyr noe. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fetteren beskrev også jenta på brua i helt andre klær. Det la etterforskerne null vekt på. 

Han husket dongeribukse og dongerijakke (såvidt jeg husker), mens jenta påstod hun hadde miniskjørt og skinnjakke? Stor forskjell på de antrekkene, men det var ikke noe å bry seg om ifølge politiet. 

Anonymkode: 4e964...5d9

Som far til fetteren sa: en heteroseksuell gutt på  17 år hadde husket om en jente hadde på seg skjørt eller bukse.. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du dette?

Anonymkode: b8c9d...aa0

Det skal jeg forklare.

Jeg tok et bilde av skjermen da bildene av skadene på kraniet ble vist på Tv. 

Patologen skriver at etter hans mening er skadene i hodet forårsaket av et menneskeskapt objekt med en rund, stump og flat flate. Eksempelvis en hammer. Han har også andre forslag til mulig gjenstander.

Har selv arbeidet med avlivning av dyr, desverre... Og jeg har jobbet en del år som tømrer. Slik jeg ser det, så ville ikke en hammer forårsake slike skader alene.

Grunnen er at det er mest sannsynlig, slik jeg ser det, bare brukt en eneste gjenstand og ikke flere.

Man finner direkte slag. Noen av disse ser en tanke større ut enn enn hammer. Dette er heller ikke direkte slag slik slag fra en hammer er. For meg ser det ut som gjenstanden er litt lettere enn en hammer, og litt vanskeligere å slå presise slag enn med en hammer. Slagene på siden av kraniet opptrer anneledes en huggene fremme på kraniet. Disse er en del mindre og mye smalere og skarpere enn slagene på siden og måler fra 1.5 til 2 cm.

I tillegg så er det funnet skader på halsen som forteller om at en gjenstand ble presset hardt mot halsen hennes. Denne gjenstanden satte et avtrykk som tilsvarer tekstil.

Dermed sitter man igjen med en redskap som både er avrundet og flat som en hammer og som gir upresise slag, noe lettere enn en hammer, og som har en mindre diameter i motsatte enden som må ha blitt hugget med. Denne gjenstanden må ha vært frest riller i, og som etterlater seg avtrykk likt tekstil, og da er det bare en eneste ting det kan være, en skralle med et frest håndtak. Kommer ikke på noe annet som kan ligne uansett hvordan jeg snur dette.😊

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym 046778 skrev:

Det skal jeg forklare.

Jeg tok et bilde av skjermen da bildene av skadene på kraniet ble vist på Tv. 

Patologen skriver at etter hans mening er skadene i hodet forårsaket av et menneskeskapt objekt med en rund, stump og flat flate. Eksempelvis en hammer. Han har også andre forslag til mulig gjenstander.

Har selv arbeidet med avlivning av dyr, desverre... Og jeg har jobbet en del år som tømrer. Slik jeg ser det, så ville ikke en hammer forårsake slike skader alene.

Grunnen er at det er mest sannsynlig, slik jeg ser det, bare brukt en eneste gjenstand og ikke flere.

Man finner direkte slag. Noen av disse ser en tanke større ut enn enn hammer. Dette er heller ikke direkte slag slik slag fra en hammer er. For meg ser det ut som gjenstanden er litt lettere enn en hammer, og litt vanskeligere å slå presise slag enn med en hammer. Slagene på siden av kraniet opptrer anneledes en huggene fremme på kraniet. Disse er en del mindre og mye smalere og skarpere enn slagene på siden og måler fra 1.5 til 2 cm.

I tillegg så er det funnet skader på halsen som forteller om at en gjenstand ble presset hardt mot halsen hennes. Denne gjenstanden satte et avtrykk som tilsvarer tekstil.

Dermed sitter man igjen med en redskap som både er avrundet og flat som en hammer og som gir upresise slag, noe lettere enn en hammer, og som har en mindre diameter i motsatte enden som må ha blitt hugget med. Denne gjenstanden må ha vært frest riller i, og som etterlater seg avtrykk likt tekstil, og da er det bare en eneste ting det kan være, en skralle med et frest håndtak. Kommer ikke på noe annet som kan ligne uansett hvordan jeg snur dette.😊

 

 

er det ikke mer sannsynlig at tekstilavtrykket er forårsaket av, vel, tekstil?? tekstil er vel ikke et uvanlig hjelpemiddel ved kvelning. Den ene moduskandidaten hadde jo forsøkt å kvele psykologen sin med en tekstilsnor.

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det ikke mer sannsynlig at tekstilavtrykket er forårsaket av, vel, tekstil?? tekstil er vel ikke et uvanlig hjelpemiddel ved kvelning. Den ene moduskandidaten hadde jo forsøkt å kvele psykologen sin med en tekstilsnor.

Anonymkode: 87f7c...632

Jeg trodde også dette lenge, men jeg ser på dette som svært usansynlig fordi da må gjerningsmannen ha hatt tilgang til flere redskaper på en gang. Det vil være dette som laget avtrykket av tekstil. Dette er tegnet inn som en helt rett linje på tegningen på nøyaktig samme sted som man mener en gjenstand har blitt presset hardt mot halsen hennes. Så må det ha blitt brukt en større gjenstand til de større slagene og en tynnere og skarpere gjenstand til de mindre slagene. Når man sleper bort kroppen så kan man ikke bære særlig mye med seg og det mest naturlige er at en og samme gjenstand har forårsaket samtlige merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
56 minutter siden, Sjokka skrev:

Når skal Finsal ta sin del av straffen, for hva han har påført fetteren og fetterens far?? 

Er ikke så vanlig at systemets maktpersoner må stå til ansvar for noe som helst som disse påfører uskyldige mennesker!

Systemet er ikke laget for å beskytte folket, men for å beskytte systemet som hele tiden blir mer og mer uangripelig.

Systemet kan bruke millioner av kroner for å ramme en tiltalt. Dette er mine og dine penger. Men en tiltalt kan ikke forsvare seg med de samme midlene selv om vedkommende er fullstendig uskyldig.

Dermed så gjør staten seg til usårlig og uangripelig og systemet er beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym 046778 skrev:

Er ikke så vanlig at systemets maktpersoner må stå til ansvar for noe som helst som disse påfører uskyldige mennesker!

Systemet er ikke laget for å beskytte folket, men for å beskytte systemet som hele tiden blir mer og mer uangripelig.

Systemet kan bruke millioner av kroner for å ramme en tiltalt. Dette er mine og dine penger. Men en tiltalt kan ikke forsvare seg med de samme midlene selv om vedkommende er fullstendig uskyldig.

Dermed så gjør staten seg til usårlig og uangripelig og systemet er beskyttet.

Akkurat. Maktpersoner durer på som de selv ønsker. Kanskje på tide noen våger å gå til sak mot dem. Der er helt klart tydelige beviser for å vinne fram i en sak mot Finsal.

For en sak! Håper endelig dette kan snu slik at fetteren og hans familie kan få kjenne på rettferdighet og varme fra de som har vist de en kald skulder. Det er ikke riktig at fetteren skal måtte rømme landet for å få fred. Den som må krype til korset og vise noe ydmykhet er Finsal. Han skylder familien laaaangt mer enn en unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusmisbrukeren som kom inn i leiligheten med blod, og begynte å gjemme bilen og var desperat etter å lakkere den:
Det var noe om at det hadde vært en slosskamp i en trappeoppgang man mente han kunne ha vært i. Men har noen andre bekreftet det?
I en slik slosskamp var jo andre involvert, og burde vel stått fram og sagt han var der? Har ikke hørt at noen har bevitnet det. Noen burde vel sett han uansett.
Så hvis ingen vet hvor han har fikk skadene, og hvorfor han var så fra seg om "hva han hadde gjort", og ingen har vel heller visst noe om hvorfor han begynte på gjemme bilen, hvorfor han måtte lakkere den så fort.

Korriger meg om det er noe jeg ikke har fått med meg. Men hvis ingen andre enn han selv har visst noenting rundt noe av det, syns jeg det sier veldig mye. Noen må da  ha visst eller sett noe, hvis ikke er det vanskelig å se at det kunne stamme fra andre hendelser enn en den natten.
 

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
7 minutter siden, Sjokka skrev:

Akkurat. Maktpersoner durer på som de selv ønsker. Kanskje på tide noen våger å gå til sak mot dem. Der er helt klart tydelige beviser for å vinne fram i en sak mot Finsal.

For en sak! Håper endelig dette kan snu slik at fetteren og hans familie kan få kjenne på rettferdighet og varme fra de som har vist de en kald skulder. Det er ikke riktig at fetteren skal måtte rømme landet for å få fred. Den som må krype til korset og vise noe ydmykhet er Finsal. Han skylder familien laaaangt mer enn en unnskyldning.

Den dagen saken er løst, så kan dem stille seg opp forran speilet og spørre seg selv om det var dette de ville bli husket for i generasjoner framover! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rusmisbrukeren som kom inn i leiligheten med blod, og begynte å gjemme bilen og var desperat etter å lakkere den:
Det var noe om at det hadde vært en slosskamp i en trappeoppgang man mente han kunne ha vært i. Men har noen andre bekreftet det?
I en slik slosskamp var jo andre involvert, og burde vel stått fram og sagt han var der? Har ikke hørt at noen har bevitnet det. Noen burde vel sett han uansett.
Så hvis ingen vet hvor han har fikk skadene, og hvorfor han var så fra seg om "hva han hadde gjort", og ingen har vel heller visst noe om hvorfor han begynte på gjemme bilen, hvorfor han måtte lakkere den så fort.

Korriger meg om det er noe jeg ikke har fått med meg. Men hvis ingen andre enn han selv har visst noenting rundt noe av det, syns jeg det sier veldig mye. Noen må da  ha visst eller sett noe, hvis ikke er det vanskelig å se at det kunne stamme fra andre hendelser enn en den natten.
 

Anonymkode: 9c943...b6b

Samboeren gikk fra han tidligere på kvelden. Det var funnet knust glass i stuen sammen med blod, og hele stuen var visst rasert. Han kan ha skjært seg.

I dagene etterpå hadde han snakket om at det var en fyr han skulle kverke.

Så det kan ha vært noe helt annet som har skjedd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym 046778 skrev:

Den dagen saken er løst, så kan dem stille seg opp forran speilet og spørre seg selv om det var dette de ville bli husket for i generasjoner framover! 😊

Vet du? Jeg tror aldri Finsal kunne forestille seg å bli så blottlagt som i denne dokumentaren. Han forventet ikke at noen turde gå i mot ham. Han er jo politietterforsker, så da er det han sier riktig. Heldigvis finnes det smarte og oppegående mennesker som far til fetteren, journalisten av boka og hun politi sekretæren. Hun har heldigvis aldri gitt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 10.34, Anonym 046778 skrev:

Sannheten er at politiet hevdet og baserte siktelsen på at fetterens tilståelse passet 100 prosent inn med de faktiske funn. Problemet var imidlertidig at dette over hodet ikke var tilfelle. Hun lå helt annerledes en beskrevet, pluss en rekke med andre feil som skadene på henne stemte over hodet ikke i det hele tatt. Både klærne, sko og sykkel ble ikke vasket og man fant ikke blod på dette. Verdens fremste ekspert på falske tilståelser sa at dette var det tilfelle av alle saker han hadde hatt der det fantes ikke tvil om mannen var uskyldig. Retten og politiet kom frem til at han var uskyldig også og han ble frikjent. Da skulle det vare fullstendig unødvendig å påføre en mann unødvendig lidelse!

Fetteren trakk tilståelsen på det tidspunket det ble klart for han (og Sjødin - som burde ha fått dette med seg langt tidligere) at politiet savnet tekniske bevis. Neppe tilfeldig når en tilståelse alene er fellende bevis og at vitner som ville ødelegge alibiet hans, skulle fremstilles som løgnere.

Ellers er det påfallende at fetteren sa i første forhøre at han så på en klokke når han kom hjem at denne var 0005 (i følge han selv meget sikker på det, men kunne avvike med ett minutt. Faren hans er like bastant (selv uten klokke). I avhørene i 97 hadde vitner i form av foreldre til kamerater fortalt at fetteren kunne ikke vært hjemme 0005 med tanke på når han var på besøke av dem. Deretter endrer fetteren tidspunktet til 0020. Og ikke overraskende kan faren på nytt bekrefte tidspunktet som sønnen forteller...  

Forklaringene han spriker også på flere måter

 

Innlegget er ryddet for ryktespredning.
 

 

Endret av Papirfly
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym 046778 skrev:

Samboeren gikk fra han tidligere på kvelden. Det var funnet knust glass i stuen sammen med blod, og hele stuen var visst rasert. Han kan ha skjært seg.

I dagene etterpå hadde han snakket om at det var en fyr han skulle kverke.

Så det kan ha vært noe helt annet som har skjedd her.

Ok. Da har jeg ikke fått helt med meg det. Takk for opplysningen, da er det vel ikke han da.

Anonymkode: 9c943...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er ikke uenig i at det går an å løse saken.

Men det kan ikke redde Finsals ettermæle.

Anonymkode: 87f7c...632

Er nok kun tekniske funn/bevis som kan løse saken per i dag, ja. Og det er jobbet med DNA-sporene i flere omganger før Cold Case-gruppen tok til seg denne saken, uten at det har ført til noe. Så at sannheten en dag er kommer frem, bør det ikke være for store håp om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Delgado skrev:

Fetteren trakk tilståelsen på det tidspunket det ble klart for han (og Sjødin - som burde ha fått dette med seg langt tidligere) at politiet savnet tekniske bevis. Neppe tilfeldig når en tilståelse alene er fellende bevis og at vitner som ville ødelegge alibiet hans, skulle fremstilles som løgnere.

Ellers er det påfallende at fetteren sa i første forhøre at han så på en klokke når han kom hjem at denne var 0005 (i følge han selv meget sikker på det, men kunne avvike med ett minutt. Faren hans er like bastant (selv uten klokke). I avhørene i 97 hadde vitner i form av foreldre til kamerater fortalt at fetteren kunne ikke vært hjemme 0005 med tanke på når han var på besøke av dem. Deretter endrer fetteren tidspunktet til 0020. Og ikke overraskende kan faren på nytt bekrefte tidspunktet som sønnen forteller...  

Forklaringene han spriker også på flere måter

det med det ene minuttet har vi snakket om før, og vist at det kom fra en politimann i et tidlig avhør, som hadde som teknikk å spørre om han trodde det var nærmere ett minutt den veien, eller den andre veien. Det er den svenske rettsspsykiateren som fant ut dette etter at ha feilaktig hadde lagt avgjørende vekt på det.

Det med de vennene han liksom var på besøk hos kommer fra et avhør i 1997 med familien til vennen, og Jahr forklarer at hun må ha tatt feil fordi hun tidfester det til en politiutrykning i Skolebakken. Men det er bevist at det var ingen politiutrykning i Skolebakken den kvelden, og dermed er ikke hennes vitnemål verd noe. Det ble imidlertid ikke fulgt opp nærmere av politiet. Du kan lese om det på side 195-196 og fotnote 39 i boken. Det som er sannsynlig er at han ikke var på besøk hos denne vennen denne kvelden, men gikk rett hjem, som han sa han gjorde.

Anonymkode: 87f7c...632

 

Sitatet er ryddet for ryktespredning.

Endret av Papirfly
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Delgado skrev:

Er nok kun tekniske funn/bevis som kan løse saken per i dag, ja. Og det er jobbet med DNA-sporene i flere omganger før Cold Case-gruppen tok til seg denne saken, uten at det har ført til noe. Så at sannheten en dag er kommer frem, bør det ikke være for store håp om.

hvorfor det? De klarte å få fetteren til å tilstå selv om han ikke hadde gjort det. Da burde det være mulig å få en tilståelse ut av den som faktisk har gjort det. Hvis han lever.

Anonymkode: 87f7c...632

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 046778
26 minutter siden, Sjokka skrev:

Vet du? Jeg tror aldri Finsal kunne forestille seg å bli så blottlagt som i denne dokumentaren. Han forventet ikke at noen turde gå i mot ham. Han er jo politietterforsker, så da er det han sier riktig. Heldigvis finnes det smarte og oppegående mennesker som far til fetteren, journalisten av boka og hun politi sekretæren. Hun har heldigvis aldri gitt seg. 

Hun er bare helt fantastisk!!!! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...