Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Teatrica skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig provosert over disse som "har bestemt seg for hvem som har gjort det", og står så hardt på det at det ikke er mulig for dem å kunne se noen annen løsning. 

Det viktigste må da vel være at den RETTE straffes for det som har blitt gjort, ikke at NOEN (les: hvem som helst) blir det??

Er så enig med deg. Dette ødelegger en persons liv, og har gått alt for langt! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det nå har gått så langt at tankene om fetterens skyld ikke på noe som helst vis lenger kan forsvares. Fetteren har vært ute av saken i mange mange år, og nå må han renvaskes og få fred. Jeg kjente jeg ble provosert etter den artikkelen i september, hvor familien til Birgitte fortsatt snakker om at fetteren er skyldig selv om det er en annen som er mistenkt for drapet. Beklager, men jeg synes ikke det er greit at de ødelegger liv på den måten der. At deres datter ble drept er ingen unnskyldning for å ødelegge en annen persons liv, og de sa vel også at de ville opprettholde søksmålet selv om en annen eventuelt ville blitt dømt for drapet? Det er hårreisende. Noen må virkelig gripe inn når det gjelder den erstatningsdommen.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 8.10.2021 den 11.38):

Jeg leste et sted at de har levd på erstatningssummen. Kan det bli inndratt når det viser seg at fetteren er sjekket ut av saken tror du?

Du bør lese litt nøyere. Det er ikke utbetalt noen erstatningssum, iallfall ikke av fetteren. 

Det står imidlertid her i Nettavisen at: 

"Til TV 2 sier foreldrene til Birgitte Tengs' bistandsadvokat, Erik Lea at de nye bevegelsene i saken har endret synet deres på fetteren.

– Foreldrene har trodd det på tross av dommen i lagmannsretten. De har levd på erstatningsdommen, som ble bekreftet av høyesterett i fjor, sier advokat Lea til kanalen." (min utheving)

Det er stor forskjell på å leve på en erstatningssum og en erstatningsdom!

Det må være grenser for hvor mye dritt som skal spres om disse stakkars foreldrene!

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke bevisene holder - men det kan finnes en «joker» (tv2.no)

Jeg blir litt forvirret over rollen til Elden som er bistandsadvokat. På meg virker det som om han også opptrer som en slags forsvarer for siktede.  Gjør han det på vegne av foreldrene som fremdeles ikke ønsker å tro at noen andre enn fetteren drepte datteren deres? 

Han har også tidligere vært forsvarer for den nå tiltalte. Er ikke det en komplisert rolleblanding? jeg trodde ikke det var greit i rettsvesenet å ha to slike roller.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Lurer på om det er noen her inne som er godt kjent med DNA og kan vurdere hvor sterkt et delvis DNA treff er. Har fulgt Birgitte saken i Mangen år og er selvfølgelig veldig opptatt av sakens utvikling som flere andre her. Mitt spørsmål da er hvor sterkt er egentlig DNA beviset slik som det er fremstilt i media?  

Det sies at de har treff på 25 markører (Y-kromosom) Hvor sterk indikasjon er dette? 

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/treff-på-mer-enn-25-markører-i-dna-beviset-i-tengs-saken/ar-AAP34Ms

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sagt at det har en sannsynlighetsratio på 400. Dersom det er riktig, betyr det at 1 av 400 menn kan matche til markørene man har påvist her.

På  den ene siden kan man si at sannsynligheten bare er 1/400=0,25 % for at man ville fått dette resultatet, dersom gjerningsmannen er en annen, "tilfeldig" person, enn han som nå er siktet.

Men holder selvsagt ikke i seg selv, fordi man kan si nøyaktig det samme trolig om f.eks. en av brødrene hans. Så da behøves det  også andre beviser for å styrke teorien om at det er han som er siktet og ikke noen andre som matcher som er den skyldige. Og det finnes jo flere momenter som peker i retning mot siktede. Blant annet hans oppførsel den natta, diverse med bilen, hans forklaringer, hans modus ut fra tidligere handlinger overfor kvinner. Om det holder til domfellelse gjenstår å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (21 minutter siden):

De har sagt at det har en sannsynlighetsratio på 400. Dersom det er riktig, betyr det at 1 av 400 menn kan matche til markørene man har påvist her.

På  den ene siden kan man si at sannsynligheten bare er 1/400=0,25 % for at man ville fått dette resultatet, dersom gjerningsmannen er en annen, "tilfeldig" person, enn han som nå er siktet.

Men holder selvsagt ikke i seg selv, fordi man kan si nøyaktig det samme trolig om f.eks. en av brødrene hans. Så da behøves det  også andre beviser for å styrke teorien om at det er han som er siktet og ikke noen andre som matcher som er den skyldige. Og det finnes jo flere momenter som peker i retning mot siktede. Blant annet hans oppførsel den natta, diverse med bilen, hans forklaringer, hans modus ut fra tidligere handlinger overfor kvinner. Om det holder til domfellelse gjenstår å se.

Med 0,25% sannsynlighet så er han jo så å si naglet til selve DNA 'et vel? Med tanke på andre omstendighetene rundt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ednul skrev (47 minutter siden):

Med 0,25% sannsynlighet så er han jo så å si naglet til selve DNA 'et vel? Med tanke på andre omstendighetene rundt?

Ikke 100 %, men det er liten tvil om at det med øvrige bevis/indisier vil være litt av et sammentreff dersom gjerningsmannen er en annen person med tilfeldigvis tilsvarende DNA-profil. Så spørs det hva som er "godt nok" til domfellelse når alt kommer til alt.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har fått svar på ytterligere DNA-undersøkelser, som gjør at mistanken mot siktede i Birgitte Tengs-saken er styrket. Politiet ber nå om 12 uker varetektsfengsling.  (NRK)

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, NordicViking said:

Politiet har fått svar på ytterligere DNA-undersøkelser, som gjør at mistanken mot siktede i Birgitte Tengs-saken er styrket. Politiet ber nå om 12 uker varetektsfengsling.  (NRK)

 

Jeg er usikker på om det er han som drepte henne. Men håper bevisene er sterke nok før de dømmer i saken. Kjedelig hvis en uskyldig blir tatt for noe han ikke har gjort foreks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Eloise12345 said:

Jeg er usikker på om det er han som drepte henne. Men håper bevisene er sterke nok før de dømmer i saken. Kjedelig hvis en uskyldig blir tatt for noe han ikke har gjort foreks. 

Enig i at man ikke skal forhåndsdømme igjen, men kan jeg spørre hvorfor du er usikker på at det er han?

Det er ganske uvanlig å ha hans historikk med seksualvold, og han har vært lokalkjent i området hvor Birgitte ble funnet. Bare de to tingene for meg gir en ganske sterk tro på at dette er riktig mann.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...