Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kardemommete skrev (26 minutter siden):

 

Leke litt med seg selv i buskene er kanskje ikke ideelt,men det er helt normal tenåringsguttadferd.Alle som har hatt gym på ungdomskolen har vel sett eller vært involvert i et par #metoo episoder i garderobeområdet. det bobler litt over i de åra. dette burde Kripos vite. 

Endret av Kardemommete
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Po5WO6/nrk-journalist-etterforskningslederen-ville-renvaske-drapssiktede

 

I følge journalisten var eneste grunnen til at Ståle Finsal stilte opp til intervju i 2018 var for å renvaske nå tiltalte.

 

"Journalist Erlend Frafjord ønsket å intervjue Finsal til Lørdagsrevyen. Finsal takket først nei, men så ombestemte han seg. Finsal mente at det var feil og urettferdig at Karmøy-mannen var blitt hengt ut i boken og tv-dokumentaren."

 

«– Jeg synes det er ganske tendensiøst, for hvis man skal trekke fram mennesker som ikke har et alibi, eller som har oppført seg rart, så havner vi på veldig mange gjerningsmenn. Det blir fort slik at personer blir skyldige i et lokalmiljø på totalt sviktende grunnlag, og det er skremmende.», sier Finsal.

Sitat fra intervju. det han sier over var jo akkurat det som skjedde med fetteren. 

Endret av Kardemommete
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (4 timer siden):

En siktelse må bygge på sannsynlighetsovervekt, og i begge saker har det vært flere mulige gjerningsmenn som ville vært langt mer naturlig å etterforske enn hhv fetter og kjæreste. I ettertid kan det virke som om politiet har valgt "enkleste utvei" fordi man på tidligere tidspunkt i etterforskningen har sovet i timen, og at toget nærmest er gått ift å finne fellende bevis på åpenbare modus-kandidater. 

Å bli siktet for et bestialsk drap på kjæresten din, der du dessuten skal ha prøvd å voldta henne(?!) med påfølgende iskalde dumping i en dreneringskum ved en kirke 3 mil unna, og politiet mener de fellende bevis er en sjalusiepisode på byen du heldigvis rakk å be om unnskyldning for og dna-analyse av noen furunåler der resultatet er påpekt usikkert.

En tenåringsgutt har iflg. vitner hatt en helt normal og hyggelig filmkveld med vennene sine, sykler hjem og sier natta til sin far. Blir så senere tiltalt får å samme kveld/natt ha voldtatt og knust skallen på kusina si, på bakgrunn av å i tenårene(!) ha glemt et håndkle over skrittet, og å klådd seg på snabelen mens han har glodd på noen jenter.

Samtidig har høykriminelle voldtektsforbrytere, sadister uten alibi, og andre psykopater med rulleblad levd sine glade hverdager i de samme nabolagene.

Hallo?! Det virker jo som om de har levd i en påskekrim-fantasiverden og er totalt koblet fra samfunnet de er satt til å være et sikkerhetsnett for. 

Jeg har hatt min del av «uheldige» småepisoder både i tenårene og i beruset tilstand. På tross av å både ha opptrådt som en sjalu idiot og hatt helikopteroppvisning på nachspiel anser jeg meg selv som en nokså normal person. Tanken på at jeg kunne ha blitt siktet for noen norgeshistoriens mest grufulle drap dersom jeg hadde vært på feil sted til feil tid etter slike strengt tatt uskyldige episoder gjør meg vettskremt.

Jeg vet ikke om det var noe ved mitt innlegg du var uenig i, siden du siterte meg, da jeg er helt enig i alt det du skriver her.

Jeg har aldri støttet politiets beslutning om å sikte henholdsvis fetteren til Birgitte og samboeren til Tina.

Derimot siktet jeg til at jeg p.t. ikke har grunnlag for å si at alt politiet sitter på i Lørenskog-forsvinningen tilsier at det er feil å mene det er minst 51 % sannsynlighet for at Tom Hagen er involvert i den saken. Og poengterte da at politiet i dag er veldig klar over tunnelsyn og alt dette, og jeg finner det lite sannsynlig at de tar ut siktelser uten grunnlag, slik de gjorde  i de to andre sakene. 

En siktelse gir mulighet til å avklare bedre enten i den ene eller den andre retning, som i tilfellet han  som nå er siktet i Birgitte-saken. Det kan jo ende med at riksadvokaten henlegger saken, om man finner muligheten for at vedkommende er uskyldig rimelig, uten at det i denne saken nødvendigvis kan sies at siktelsen ikke var på et godt nok grunnlag, gitt den info politiet har p.t.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (6 timer siden):

En siktelse må bygge på sannsynlighetsovervekt, og i begge saker har det vært flere mulige gjerningsmenn som ville vært langt mer naturlig å etterforske enn hhv fetter og kjæreste. I ettertid kan det virke som om politiet har valgt "enkleste utvei" fordi man på tidligere tidspunkt i etterforskningen har sovet i timen, og at toget nærmest er gått ift å finne fellende bevis på åpenbare modus-kandidater. 

Å bli siktet for et bestialsk drap på kjæresten din, der du dessuten skal ha prøvd å voldta henne(?!) med påfølgende iskalde dumping i en dreneringskum ved en kirke 3 mil unna, og politiet mener de fellende bevis er en sjalusiepisode på byen du heldigvis rakk å be om unnskyldning for og dna-analyse av noen furunåler der resultatet er påpekt usikkert.

En tenåringsgutt har iflg. vitner hatt en helt normal og hyggelig filmkveld med vennene sine, sykler hjem og sier natta til sin far. Blir så senere tiltalt får å samme kveld/natt ha voldtatt og knust skallen på kusina si, på bakgrunn av å i tenårene(!) ha glemt et håndkle over skrittet, og å klådd seg på snabelen mens han har glodd på noen jenter.

Samtidig har høykriminelle voldtektsforbrytere, sadister uten alibi, og andre psykopater med rulleblad levd sine glade hverdager i de samme nabolagene.

Hallo?! Det virker jo som om de har levd i en påskekrim-fantasiverden og er totalt koblet fra samfunnet de er satt til å være et sikkerhetsnett for. 

Jeg har hatt min del av «uheldige» småepisoder både i tenårene og i beruset tilstand. På tross av å både ha opptrådt som en sjalu idiot og hatt helikopteroppvisning på nachspiel anser jeg meg selv som en nokså normal person. Tanken på at jeg kunne ha blitt siktet for noen norgeshistoriens mest grufulle drap dersom jeg hadde vært på feil sted til feil tid etter slike strengt tatt uskyldige episoder gjør meg vettskremt.

Jeg husker fetteren hadde et relativt avslappet forhold til sin egen seksualitet og om han "nappet seg litt løken" for morro skyld, men det gjorde ham ikke til noen potensiell voldtekts/drapsmann av den grunn

Endret av Gladgutten79
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke om det var noe ved mitt innlegg du var uenig i, siden du siterte meg, da jeg er helt enig i alt det du skriver her.

Det var mer en generell innvendelse mot prinsippet om å sikte en person for å på den måten kunne sannsynliggjøre en handling. Sannsynlighetsovervekten må jo være til stede i det personen siktes, ellers har den ingen verdi. 

I begge disse tilfellene virker sannsynligheten for handlingene iflg. allmennheten å være langt fra noen overvekt, og det virker uforståelig at politiet skulle se det annerledes på tidspunktet for siktelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.nrk.no/rogaland/xl/derfor-slapp-han-unna-sokelyset-i-26-ar-1.15641530

 

Politiets hovedteori blir beskrevet i en evalueringsrapport fra 7. november 1995.

«Birgitte har vært i bil til åstedet. Det har oppstått en seksuell betinget situasjon i bilen. Dette begrunnes med skade av nyere dato i livmorhals og hymen. Gjerningsmannen må forvisse seg om at Birgitte ikke kan gjenkjenne han. Slagvåpen er brukt.»

Under hovedarbeidsmetode står det:

«Støvsuge Kopervik. Birgitte ville ikke hatt nok tid til å gå. Det er «rett» bil som er observert i Øygardsvegen.»

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (2 timer siden):

Det er «rett» bil som er observert i Øygardsvegen.»

 

Å dette var muligens en grønn opel i følge vitner, den siktede disponerte en grønn opel ascona i 95, dette har han innrømmet i avhør

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-har-den-drapssiktede-mannen-forklart-i-avhor-med-politiet/s/12-95-3424177947

Endret av Gladgutten79
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gladgutten79 skrev (1 time siden):

Å dette var muligens en grønn opel i følge vitner, den siktede disponerte en grønn opel ascona i 95, dette har han innrømmet i avhør

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-har-den-drapssiktede-mannen-forklart-i-avhor-med-politiet/s/12-95-3424177947

Bilen Birgitte lente seg mot i sentrum ble også beskrevet som grønn av minst ett vitne. Ingen bilfører fra observasjonen i sentrum har meldt seg. ingen av de 2 (en mann og en kvinne) i bilen som råkjørte i øygardsveien har noensinne meldt seg for politiet

Endret av Kardemommete
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (5 timer siden):

Bilen Birgitte lente seg mot i sentrum ble også beskrevet som grønn av minst ett vitne. Ingen bilfører fra observasjonen i sentrum har meldt seg. ingen av de 2 (en mann og en kvinne) i bilen som råkjørte i øygardsveien har noensinne meldt seg for politiet

Man skulle nesten tro at de/dem som satt i denne bilen burde skjønne at de måtte kontakte politiet for å bli sjekket ut av saken - gitt at de ikke hadde noe med saken å gjøre. Så hvorfor har ikke det skjedd? Man er derfor fristet til å trekke den konklusjonen at Birgitte satt i den bilen sammen med gjerningspersonen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gladgutten79 skrev (20 timer siden):

Å dette var muligens en grønn opel i følge vitner, den siktede disponerte en grønn opel ascona i 95, dette har han innrømmet i avhør

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-har-den-drapssiktede-mannen-forklart-i-avhor-med-politiet/s/12-95-3424177947

er Øygardsveien et naturlig valg for en bil? eller er det et valg som forutsetter lokalkunnskap?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (14 minutter siden):

er Øygardsveien et naturlig valg for en bil? eller er det et valg som forutsetter lokalkunnskap?

Det var eneste tilførselsveg til sundvegen før ca 1970 og har "alltid" vært der, den er den snareste vegen fra Kopervik sentrum til Skår, det er ikke tillatt å kjøre gjennom men ikke avstengt og blir brukt som "snarveg" med bil men hovedsakelig som sykkel og gangsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gladgutten79 skrev (10 minutter siden):

Det var eneste tilførselsveg til sundvegen før ca 1970 og har "alltid" vært der, den er den snareste vegen fra Kopervik sentrum til Skår, det er ikke tillatt å kjøre gjennom men ikke avstengt og blir brukt som "snarveg" med bil men hovedsakelig som sykkel og gangsti

så det tyder på lokalkunnskap? for det var mulig å komme inn på gamle sundsvei i 1995 uten å kjøre denne ulovlige veien? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

så det tyder på lokalkunnskap? for det var mulig å komme inn på gamle sundsvei i 1995 uten å kjøre denne ulovlige veien? 

Ja, Øygardsvegen er åpen som den alltid har vært, men gamle sundvegen er fysisk stengt med bom,Øygardsvegen er helt til venstre i bildet 

Screenshot_20210912_152809_com.google.android.apps.maps.jpg

Endret av Gladgutten79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (På 10.9.2021 den 18.27):

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Po5WO6/nrk-journalist-etterforskningslederen-ville-renvaske-drapssiktede

 

I følge journalisten var eneste grunnen til at Ståle Finsal stilte opp til intervju i 2018 var for å renvaske nå tiltalte.

 

"Journalist Erlend Frafjord ønsket å intervjue Finsal til Lørdagsrevyen. Finsal takket først nei, men så ombestemte han seg. Finsal mente at det var feil og urettferdig at Karmøy-mannen var blitt hengt ut i boken og tv-dokumentaren."

 

«– Jeg synes det er ganske tendensiøst, for hvis man skal trekke fram mennesker som ikke har et alibi, eller som har oppført seg rart, så havner vi på veldig mange gjerningsmenn. Det blir fort slik at personer blir skyldige i et lokalmiljø på totalt sviktende grunnlag, og det er skremmende.», sier Finsal.

Sitat fra intervju. det han sier over var jo akkurat det som skjedde med fetteren. 

Jeg må si at Ståle Finsal kommer utrolig dårlig ut i den dokumentaren. Han fremstår altså så lite likandes og svært arrogant. Jeg lurer på hvilke tanker han gjør seg nå som denne mannen er siktet..

Jeg klarer bare ikke å forstå at de kunne kjøre så hardt på fetteren, som de vet syklet, når de samtidig har konkludert med at Birgitte må ha blitt fraktet til åstedet i bil. Hvor er logikken?? Attpåtil er hun obsertvert ved en grønn Opel, det var en grønn Opel som råkjørte fordi paret som vitnet, og han som nå er siktet hadde en slik bil. Det er totalt uforståelig!

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Medlem-X skrev (2 timer siden):

 

I sin avgjørelse kommer det frem at påtalemyndigheten mener at DNA-funnet som er gjort i saken, "er en sterk indikasjon på farslinja" til den siktede mannen. Den mannlige slektslinjen til den siktede på Karmøy på handlingstidspunktet var svært avgrenset, opplyser politiet til lagmannsretten. Det fremkommer i kjennelsen at funnet ikke har gitt treff på noen av de andre referanseprofilene i saken. DNA-funnet indikerer m.a.o. at noen i den siktedes familie - inkludert siktede selv - kan kobles til Birgitte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...