Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

DutchVanDeLind skrev (På 3.9.2021 den 12.54):


Det er ikke ”Dahlstrøm”. Det var ”Rusmissbrukeren”. Han kom Hjem natten hun Ble drept, blodig og snakket usammenhengende. Det er en stund siden Jeg leste boken men Jeg mener på at Jahr skrev at mye tyder på at det Ble ”bekreftet” at mannen vært i slåsskamp den aktuelle natten og at vitner styrket det. 
 

”Dahlstrøm” var fyren fra Skudesnes. Han hadde påvist voldshistorikk mot Jenter tidligere. Han hadde, blandt annet, gått till angrepp mot en jente i et joggespor med en sykkelpumpe. Når han slo henne ned begynte han å spør masse sexrelaterte greier om henne før han fikk panikk og stakk. Han oppsøkte også psykologen sin, i hennes Hjem, og tok kvelertak på henne etter at hun spurt ham om å gå. Han hadde ikke alibi for drapsnatten men Ble ikke ordentlig sjekket opp. Han var også i Stavanger kvelden Tina Ble drept. Derfor regner Jeg med at det er han som er tatt.

Er ikke dette samme person?? Jeg trodde det var han "rusmisbrukeren" som var siktet nå? Han som dukket opp på døra til noen den natta, med kloremerker i ansiktet og ropte "Hva har jeg gjort? Hva har jeg gjort?"

Er det noen som egentlig vet hvorfor fetteren ble siktet i utgangspunktet? I serien kommer det liksom ikke helt frem noe skikkelig motiv synes jeg. Noen jenter så han i en guttegarderobe uten håndkle? Hva slags motiv hadde han liksom for å ta livet av sin egen kusine? Skjønner det ikke.. virker jo helt ulogisk å ta ham for dette? Håper dette får etterspill og at han får en klekkelig oppreisning! Stakkars gutt :(

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heartland skrev (2 minutter siden):

Er ikke dette samme person?? Jeg trodde det var han "rusmisbrukeren" som var siktet nå? Han som dukket opp på døra til noen den natta, med kloremerker i ansiktet og ropte "Hva har jeg gjort? Hva har jeg gjort?"

Er det noen som egentlig vet hvorfor fetteren ble siktet i utgangspunktet? I serien kommer det liksom ikke helt frem noe skikkelig motiv synes jeg. Noen jenter så han i en guttegarderobe uten håndkle? Hva slags motiv hadde han liksom for å ta livet av sin egen kusine? Skjønner det ikke.. virker jo helt ulogisk å ta ham for dette? Håper dette får etterspill og at han får en klekkelig oppreisning! Stakkars gutt :(

 

 

nei, det er to forskjellige. Rusmisbrukeren er død, og Dahlstrøm sitter i varetekt på Åna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

nei, det er to forskjellige. Rusmisbrukeren er død, og Dahlstrøm sitter i varetekt på Åna.

Åååja da skjønner jeg... Men hvordan vet dere at han er død? Har det vært skrevet om det noe sted?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartland skrev (5 minutter siden):

Åååja da skjønner jeg... Men hvordan vet dere at han er død? Har det vært skrevet om det noe sted?

jeg kan faktisk ikke huske hvordan jeg vet det :vetikke:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
Miss.Wildfox skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/a/10197753/
 

Her var det mye likhetstrekk med tidligere historier om domfellelser. Lurer på om de har sett denne saken opp mot mistenkte?!

Kanskje han også sto bak det svært kjente tyveriet på Stokka i Stavanger? 

Edit: feil link ovenfor. Riktig link er under. 

🤭

Endret av Hipparchia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartland skrev (55 minutter siden):

Åååja da skjønner jeg... Men hvordan vet dere at han er død? Har det vært skrevet om det noe sted?

Det kommer frem i en av de siste episodene i dokumentaren. Han døde av overdose i 1999. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantomtegningen viser en mann Tina angivelig skal ha snakket med ved Burger King på torget, og er den siste sikre observasjonen av henne (fordi den ble gjort av en person som kjente henne). Det er gjort flere observasjoner av det man tror er Tina gående alene på vei mot antatt åsted etter dette, men da ikke av kilder som visste hvem hun var (ergo av usikre kilder). Mannen på tegningen trenger ikke ha noe med drapet å gjøre, men det var mistenkelig at han aldri meldte seg.

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantomtegningen ble forøvrig ikke offentliggjort før i 2013(!), selv om Politiet har hatt den i sitt eie siden ganske tidlig i saken. Det kan jo ha gjort sitt til at mannen aldri meldte seg. Anbefaler boka/lydboka "Da Tina ble drept" av Erlend Frafjord. Et mesterverk! Politiets arbeid er også i denne saken høyst kritikkverdig, og siktelsen mot daværende Tinas kjæreste er etter min mening omtrent like tynn som mot fetteren i Tengs-saken. Mannen i 50-årene som nå er mistenkt er omtalt som en av modus-kandidatene i boka, men kanskje ikke den aller mest aktuelle.

Endret av abesedeeeffge
Tillegg.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (1 time siden):

Mannen i 50-årene som nå er omtalt som en av modus-kandidatene i boka, men kanskje ikke den aller mest aktuelle.

Nei, det var jo en i nabolaget som senere ble dømt for grove voldtekter (og som ble drept i en hevnaksjon), som visstnok skal være politiets heteste kandidat i nyere tid, men dessverre gikk han  under radaren den gangen. Han flyttet kort tid etter drapet, og man mener han passet til profilen, både aggresjon og plutselig hensynsløs vold, samt det iskalde/kalkulerende med å kjøre bort og dumpe liket i en kum etterpå, samt motivet/behovet for å fjerne liket fra nærområdet siden han bodde der. Det holder jo å vise til en rimelig mulighet for dette for at han som nå er mistenkt ikke kan dømmes i den saken.

Endret av Djækklåsst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (7 minutter siden):

Nei, det var jo en i nabolaget som senere ble dømt for grove voldtekter (og som ble drept i en hevnaksjon), som visstnok skal være politiets heteste kandidat i nyere tid, men dessverre gikk han  under radaren den gangen. Han flyttet kort tid etter drapet, og man mener han passet til profilen, både aggresjon og plutselig hensynsløs vold, samt det iskalde/kalkulerende med å kjøre bort og dumpe liket i en kum etterpå, samt motivet/behovet for å fjerne liket fra nærområdet siden han bodde der. Det holder jo å vise til en rimelig mulighet for dette for at han som nå er mistenkt ikke kan dømmes i den saken.

Denne modus kandidaten flyttet også i panikk fra Stavanger rett etter drapet. Både i Tengs og Birgitte saken er det en masse kandidater,men det er bare "1 pr drap" som kan ha gjort det. dette illustrer at man må være sikker for å dømme. det er bevis som gjelder. både fetteren og samboeren til Tina var vel blant de svakeste kandidatene. at de gikk etter fetteren er uforståelig. I Tina saken mente de vel at det ofte er typen som har gjort det.. det er det jo,men ikke alltid. 

Endret av Kardemommete
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer, fikk frysninger på ryggen da forfatteren dro inn denne mannen. Han ble forøvrig drept med 22 knivstikk, angivelig som hevn for en voldtekt av knivstikkerens søster, i 2013.

Taxisjåføren som skrudde av GPS-systemet i drosjen like før drapet, da han var i nærheten av antatt åsted, og senere sannsynligvis fikk både kone og kollega til å gi han alibi for at han var et helt annet sted denne natten, er og høyaktuell.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (41 minutter siden):

I Tina saken mente de vel at det ofte er typen som har gjort det.. det er det jo,men ikke alltid. 

I tillegg var det en sjalusiepisode tidligere på kvelden, men som etter min oppfatning etter å ha lest boka ikke var verre enn episoder mange av oss har kjennskap til. Det er langt fra å i fylla overreagere på antatt flørting og å feilaktig tro man har vært vitne til et kyss, til å flere timer etterpå være kapabel til å gjennomføre alt det grusomme som skjedde. 

Min største innvending mot politiet i den saken er overdrivelse av denne episoden i tillegg til andre såkalte "bevis". Mye av det som kom ut i media om denne kjæresten virker etter å ha lest boken å være nærmest fabrikasjoner/overdrivelser av politiet for å skape et inntrykk av at man hadde siktet rett mann, selv om sannheten var at politiet kom særdeles sent i gang med etterforskningen, da de høye herrer frem til Tina ble funnet trodde hun hadde tatt livet sitt (på tross av at hennes familie og venner mente dette var helt usannsynlig). 

Felles for disse sakene er tragisk nok en oppsiktsvekkende maktarroganse av politiet, som burde fått større konsekvenser enn det til nå har.

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (29 minutter siden):

I tillegg var det en sjalusiepisode tidligere på kvelden, men som etter min oppfatning etter å ha lest boka ikke var verre enn episoder mange av oss har kjennskap til. Det er langt fra å i fylla overreagere på antatt flørting og å feilaktig tro man har vært vitne til et kyss, til å flere timer etterpå være kapabel til å gjennomføre alt det grusomme som skjedde. 

Min største innvending mot politiet i den saken er overdrivelse av denne episoden i tillegg til andre såkalte "bevis". Mye av det som kom ut i media om denne kjæresten virker etter å ha lest boken å være nærmest fabrikasjoner/overdrivelser av politiet for å skape et inntrykk av at man hadde siktet rett mann, selv om sannheten var at politiet kom særdeles sent i gang med etterforskningen, da de høye herrer frem til Tina ble funnet trodde hun hadde tatt livet sitt (på tross av at hennes familie og venner mente dette var helt usannsynlig). 

Felles for disse sakene er tragisk nok en oppsiktsvekkende maktarroganse av politiet, som burde fått større konsekvenser enn det til nå har.

Håper og tror politiet har lært litt om tunnelsyn osv. de siste årene.

Her var jo problemet at man (selvsagt) alltid må sjekke partneren, og man greide altså ikke å sjekke ham ut av saken, samtidig som man ikke greide å finne noen andre høyaktuelle kandidater kort tid etter drapet, slik jeg forstår det. Da "måtte" man kjøre dette løpet mot samboeren, i tråd med datidens politimetoder. Da er det nok lett for at man overdriver mulige "indisier" samt mulig "motiv". Det virker jo ganske hårreisende å tro at han skulle gjort dette, herunder kjørt liket og dumpet det på den måten, det er nok en grunn til at man knapt har sett noe lignende. Det krever en helt spesiell personlighet, en kombinasjon av en som i blindt raseri kan slå noen til døde, samt å være iskald nok til å kjøre bort og dumpe liket etterpå.

Men i dette tilfellet satte heldigvis riksadvokaten foten ned og henla saken mot samboeren.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er de samme mekanismene som i Birgitte-saken mot fetteren, og Tina-saken mot samboeren. Men forskjellen er at politiet trolig er langt mer klar over mekanismene i lys av at politiet har rikelig med forskningsbasert info om disse tingene i bagasjen, og like fullt mener de altså det er skjellig grunn til mistanke (sannsynlighetsovervekt).

En siktelse trenger ikke bety at man er overbevist om at en person er skyldig, så å sikte en person som viser seg å være uskyldig er ikke nødvendigvis en polititabbe. Ofte vil man etter en siktelse og ev. fengsling få mer info, som enten svekker eller styrker mistanken.

Ryddet for sitat av slettet innhold og avsporing. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (3 timer siden):

En siktelse trenger ikke bety at man er overbevist om at en person er skyldig, så å sikte en person som viser seg å være uskyldig er ikke nødvendigvis en polititabbe. Ofte vil man etter en siktelse og ev. fengsling få mer info, som enten svekker eller styrker mistanken.

En siktelse må bygge på sannsynlighetsovervekt, og i begge saker har det vært flere mulige gjerningsmenn som ville vært langt mer naturlig å etterforske enn hhv fetter og kjæreste. I ettertid kan det virke som om politiet har valgt "enkleste utvei" fordi man på tidligere tidspunkt i etterforskningen har sovet i timen, og at toget nærmest er gått ift å finne fellende bevis på åpenbare modus-kandidater. 

Å bli siktet for et bestialsk drap på kjæresten din, der du dessuten skal ha prøvd å voldta henne(?!) med påfølgende iskalde dumping i en dreneringskum ved en kirke 3 mil unna, og politiet mener de fellende bevis er en sjalusiepisode på byen du heldigvis rakk å be om unnskyldning for og dna-analyse av noen furunåler der resultatet er påpekt usikkert.

En tenåringsgutt har iflg. vitner hatt en helt normal og hyggelig filmkveld med vennene sine, sykler hjem og sier natta til sin far. Blir så senere tiltalt får å samme kveld/natt ha voldtatt og knust skallen på kusina si, på bakgrunn av å i tenårene(!) ha glemt et håndkle over skrittet, og å klådd seg på snabelen mens han har glodd på noen jenter.

Samtidig har høykriminelle voldtektsforbrytere, sadister uten alibi, og andre psykopater med rulleblad levd sine glade hverdager i de samme nabolagene.

Hallo?! Det virker jo som om de har levd i en påskekrim-fantasiverden og er totalt koblet fra samfunnet de er satt til å være et sikkerhetsnett for. 

Jeg har hatt min del av «uheldige» småepisoder både i tenårene og i beruset tilstand. På tross av å både ha opptrådt som en sjalu idiot og hatt helikopteroppvisning på nachspiel anser jeg meg selv som en nokså normal person. Tanken på at jeg kunne ha blitt siktet for noen norgeshistoriens mest grufulle drap dersom jeg hadde vært på feil sted til feil tid etter slike strengt tatt uskyldige episoder gjør meg vettskremt.

Endret av abesedeeeffge
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abesedeeeffge skrev (22 minutter siden):

En siktelse må bygge på sannsynlighetsovervekt, og i begge saker har det vært flere mulige gjerningsmenn som ville vært langt mer naturlig å etterforske enn hhv fetter og kjæreste. I ettertid kan det virke som om politiet har valgt "enkleste utvei" fordi man på tidligere tidspunkt i etterforskningen har sovet i timen, og at toget nærmest er gått ift å finne fellende bevis på åpenbare modus-kandidater. 

Å bli siktet for et bestialsk drap på kjæresten din, der du dessuten skal ha prøvd å voldta henne(?!) med påfølgende iskalde dumping i en dreneringskum ved en kirke 3 mil unna, og politiet mener de fellende bevis er en sjalusiepisode på byen du heldigvis rakk å be om unnskyldning for og dna-analyse av noen furunåler der resultatet er påpekt usikkert.

En tenåringsgutt har iflg. vitner hatt en helt normal og hyggelig filmkveld med vennene sine, sykler hjem og sier natta til sin far. Blir så senere tiltalt får å samme kveld/natt ha voldtatt og knust skallen på kusina si, på bakgrunn av å i tenårene(!) ha glemt et håndkle over skrittet, og å klådd seg på snabelen mens han har glodd på noen jenter.

Samtidig har høykriminelle voldtektsforbrytere, sadister uten alibi, og andre psykopater med rulleblad levd sine glade hverdager i de samme nabolagene.

Hallo?! Det virker jo som om de har levd i en påskekrim-fantasiverden og er totalt koblet fra samfunnet de er satt til å være et sikkerhetsnett for. 

Jeg har hatt min del av «uheldige» småepisoder både i tenårene og i beruset tilstand. På tross av å både ha opptrådt som en sjalu idiot og hatt helikopteroppvisning på nachspiel anser jeg meg selv som en nokså normal person. Tanken på at jeg kunne ha blitt siktet for noen norgeshistoriens mest grufulle drap dersom jeg hadde vært på feil sted til feil tid etter slike strengt tatt uskyldige episoder gjør meg vettskremt.

Det du skriver over her er fasiten. Det har vært så mange voksne mennesker inne i bildet her under etterforskningene at det er utrolig det har gått så galt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...