Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NordicViking skrev (På 19.1.2022 den 17.42):

En ny rapport fra Danmark slår fast at DNA-beviset i Birgitte Tengs-saken med 95% sikkerhet bare kan tilhøre to eller færre personer. At det er mindre enn 15 personer som kan passe, er hele 99% sikkert, ifølge rapporten. Med andre ord er det en forsvinnende liten sannsynlighet for at DNA-sporet ikke tilhører den siktede 51-åringen.  (TV2)

Hva er sannsynligheten fot at dna er overført fra en politimann som tiltalte og forsvarer hevder? Er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (14 timer siden):

Hva er sannsynligheten fot at dna er overført fra en politimann som tiltalte og forsvarer hevder? Er det i det hele tatt mulig?

At en politimann - bevisst eller ubevisst - skal ha overført siktedes DNA til Birgittes klær? Hvordan mener siktede og hans forsvarer at det i så fall har skjedd?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ferdigstilt den nye etterforskningen av drapet på Birgitte Tengs. I en pressemelding skriver politiet at de nå har sendt sin innstilling til Statsadvokaten. Statsadvokaten vil deretter gjøre sine vurderinger før saken blir sendt videre til Riksadvokaten, som skal avgjøre om det blir tatt ut tiltale. Politiet vil ikke kommentere hva innstillingen går ut på, eller om mistanken mot den siktede mannen er styrket eller svekket, men det er allerede satt en dato for rettssaken mot mannen, 31. oktober i år.  (VG)

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig i tvil om denne saken kan oppklares, men DNA-sporet her bli nok avgjørende.

Lurer veldig på hvordan de pårørende har det, hvis siktede blir dømt har jo gjerningsmannen bodd nærme dem i alle år etter hva jeg forstår?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at denne saken kommer til å bli løst. Men jeg er foretatt litt sjokka over at han er siktet for drapet på Tina J også 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinkie skrev (4 timer siden):

Er så glad for at denne saken kommer til å bli løst. Men jeg er foretatt litt sjokka over at han er siktet for drapet på Tina J også 😮 

I den saken tviler jeg på at det holder til tiltale. Så langt har de ikke klart å finne tekniske spor som knytter han til Jørgensen.  Alle klærne til avdøde ble  destruert :( idiotisk.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

T-Rex skrev (På 25.8.2018 den 11.03):

Fetteren. Han ble dømt til å betale erstatning, men bevisene holdt ikke til domfellelse i straffesaken.

Nei, saken interesserer meg ikke som "krimgåte", for det er ingen gåte.

Ombestemt deg ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VP1lJp/busch-om-tengs-saken-all-grunn-til-sterkt-aa-beklage

 

Busch beklager over fetteren og hans familie. et lite skritt i riktig retning for rettsikkerheten i Norge.

 

Lurer på om foreldrene til den drepte noen gang vil beklage til fetteren? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Lurer på om foreldrene til den drepte noen gang vil beklage til fetteren? 

Det vil ikke overraske meg om de beklager. det har vel desverre pågått så lenge og vært så vondt at fetterens far ikke klarer forsoningen. noe som er fullt forståelig. jeg bebreider ikke Birgittes foreldre. det er de ansvarlige på politi/påtale siden som har 100% skyld i å rive opp denne stakkars familien.

Det kan ihvertfall se ut som det kan bli et endelig punktum for Birgitte og fetteren. la oss håpe DNA beviset er klart nok,og at rett mann blir dømt. Da vil den sivilrettslige saken til fetteren bli gjenåpnet. den må det. ny lov med tilbakevirkende kraft.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nye sesongen av Norske Krimsaker på Viaplay, er det en episode om Tengs. Det er ikke mye nytt, men det er et nytt intervju av pappaen til Birgitte. Der åpner han for at det er en skandale at fetteren ble siktet, at de trodde blindt på politiet (hva skulle de ellers gjøre?), og at det var godt at fetteren ikke havnet i fengsel. Det var nye ord fra ham, og de sitter nok langt inne. 

  • Liker 20
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 time siden):

Noen som abonnerer og kan si hvilken forfatter?

Screenshot_20220926-083552_Google.jpg

 Bjørn Olav Jahr, i forbindelse med dokumentarserien de laget for tv2

Endret av Vampyrina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vampyrina skrev (På 24.9.2022 den 14.40):

I den nye sesongen av Norske Krimsaker på Viaplay, er det en episode om Tengs. Det er ikke mye nytt, men det er et nytt intervju av pappaen til Birgitte. Der åpner han for at det er en skandale at fetteren ble siktet, at de trodde blindt på politiet (hva skulle de ellers gjøre?), og at det var godt at fetteren ikke havnet i fengsel. Det var nye ord fra ham, og de sitter nok langt inne. 

Så den episoden nå. Jeg tenker det må være veldig spesielt å ha tatt ut alt sinne på feil person alle disse årene. Erstatningskrav har de også gående.  Kan ikke være bare bare å nå skifte gjerningsperson oppi det hele. 

Det minner meg litt om en kompis som ble ringt opp av rasende person fordi han hadde ødelagt bilen hans.  Fyren var så rasende at min kompis ikke kom til ordet for å si at han hadde ringt feil, og han selv ikke hadde bil.  Fyren hadde tydelig mannet seg for å ta den samtalen og fikk ut en god del gruff. Han avsluttet samtalen med å be kompisen min dra til helvete. 

Jeg vet ikke om han noe gang fikk vite at det var feil person han hadde skjelt ut og om han var like sint på den som sto bak kollisjonen etter at han var ferdig med kjeften.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 27.9.2022 den 12.42):
Vampyrina skrev (På 24.9.2022 den 14.40):

Så den episoden nå. Jeg tenker det må være veldig spesielt å ha tatt ut alt sinne på feil person alle disse årene. Erstatningskrav har de også gående.  Kan ikke være bare bare å nå skifte gjerningsperson oppi det hele. 

Vil tro bitterheten sitter i, har veldig vondt for og tro at de to svogrende vil ta hverandre i hånden å legge alt bak seg

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65 skrev (På 12.1.2022 den 7.52):

Jeg blir bare trist av hele denne saken. At foreldrene tviholder på sin versjon av historien og ikke er åpen for at de kan ha tatt feil er virkelig bare sørgelig.

Dette er fakta som de nekter å ta inn over seg:

Nå tilstod fetteren drapet.

Riktignok under omstendigheter som er svært kritisert og det var horribelt fra politiets side, så politiet kan lastes for en falsk tilståelse.

Foreldrene til BT har mistet sin datter, klart de vil se sin datters morder straffet. Skjønner at de ikke klarer å løsrive seg fra fetterens tilståelse, at uansett hva som nå kommer frem så har han altså i deres øyne tilstått (og de klamrer seg nok til det aller minste og vageste).

Tenker at foreldre som har opplevd det dem har, at de ville ha straffet enhver som kunne ha gjort denne ugjerningen, om så bevisene er svake (for fetterens del helt feil). At de tenker at det ikke er noen røyk uten ild, altså at det må eller kan ha vært noe i tilståelsen (ergo må han fengsles), jeg dømmer dem ikke for at de virkelig vil forsikre seg i denne saken.

Men tenker at på sikt så kan dette snu for dem, altså at de på sikt vil se mye av det samme som alle vi andre ser, også dem... Men de trenger naturlig nok tid for en slik omstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gladgutten79 skrev (På 4.10.2022 den 17.17):

Vil tro bitterheten sitter i, har veldig vondt for og tro at de to svogrende vil ta hverandre i hånden å legge alt bak seg

Jeg tror nok det sitter langt mer inne for søster og bror. Jakob og Torger virker ikke å være så uenige lenger, men så er det jo heller ikke de to som kommer fra samme familie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe bitterheten rettes mot Ståle Finsal,Asbjørn Hansen, Grete Rossebø, karmøy lensmannskontor og Steinar Trovåg.

En førsteåring på jus/politistudium hadde løst dette bedre enn de ovennevnte.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johny Vassbak er nå tiltalt for drapet.

Rettssaken starter 31. oktober, men det kan bli utsettelser iflg VG.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståle Finsal har vært svært opptatt av å få fokus vekk fra den nå tiltalte. man kan være kynisk å tenke at det er fordi han lenge har skjønt at fetteren er uskyldig,og Johny Vassbak fremstår som en veldig aktuell kandidat. han har altså vært opptatt av at saken skulle få sitt "glemselens slør" som han ønsket seg.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Po5WO6/nrk-journalist-etterforskningslederen-ville-renvaske-drapssiktede

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...