Gå til innhold

Hvem drepte Birgitte Tengs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pipaluk skrev (3 timer siden):

 Nå er disse artiklene bak betalingsmur  så jeg får ikke lest det.

Henleggelse er ikke det samme som frifinnelse.  Dette endrer ikke nødvendigvis politiets teori om at han sto bak det, men pga kravene til bevis så må de droppe siktelsen. 

Journalister må også ha råd til melk og brød ;)

Jeg er abonennent,men da har jeg tydeligvis ikke deling i abo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Er en slik dom som fetteren har hatt, noe som ville vises på politiattesten? Altså den dokumentasjonen som man vise om man skal søke visse jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på om vi får høre mer om politiets infiltrering i denne saken. Var de nye personene i hundemiljøet og damene som bulket bilen hans på en åpen parkeringsplass pollti? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (5 timer siden):

Hvordan har de klart å oppheve den? Brukt grunnloven. Jeg leste at det var juridisk vanskelig å endre den

Erstatningsdommen utgjør et brudd på menneskerettighetene, nærmere bestemt den s.k. uskyldspresumsjonen, dvs prinsippet om at alle anses som uskyldige med mindre de er dømt i en straffesak.

https://jusleksikon.no/wiki/Uskyldspresumsjonen

Menneskerettsdomstolen fastslo for mange år siden at erstatningsdommen mot fetteren utgjorde et brudd på hans menneskerettigheter. Når man har fått sine menneskerettigheter brutt, har man krav på s.k. "effective remedy", https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_an_effective_remedy, eller effektivt rettsmiddel på norsk: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-05-21-30/emkn/ARTIKKEL_13#emkn/ARTIKKEL_13

Det har han ikke fått, fordi fristreglene i tvistemålsloven har stått i veien. Men det er slik at når det er strid mellom norsk lov (her tvistemålsloven) og menneskerettskonvensjonen, så går menneskerettskonvensjonen foran. Derfor har lagmannsretten satt tvistemålsloven til side, og så vidt jeg oppfatter, men jeg har ikke lest dommen, sier lagmannsretten at Høyesterett tok feil da de behandlet samme spørsmål tidligere.

Endret av MissLucy
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (4 timer siden):

Er en slik dom som fetteren har hatt, noe som ville vises på politiattesten? Altså den dokumentasjonen som man vise om man skal søke visse jobber. 

nei, det var ikke en straffedom, det var en s.k. sivilrettslig dom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (5 timer siden):

Hvordan har de klart å oppheve den? Brukt grunnloven. Jeg leste at det var juridisk vanskelig å endre den

Nå som en annen er siktet, så tenker jeg ikke det er så forferdelig vanskelig å oppheve likevel. Fetteren har aldri fått vært i noe rettssak angående erstatningen? De har fått avslag på å gjenåpne saken i 25 år. Så er nok der det ligger, en lagmann har jurisdiksjon til å oppheve og gjennomføre det meste. Nekter å tro at det egentlig er så vanskelig, det har vel heller ligget andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (57 minutter siden):

Nå som en annen er siktet, så tenker jeg ikke det er så forferdelig vanskelig å oppheve likevel. Fetteren har aldri fått vært i noe rettssak angående erstatningen? De har fått avslag på å gjenåpne saken i 25 år. Så er nok der det ligger, en lagmann har jurisdiksjon til å oppheve og gjennomføre det meste. Nekter å tro at det egentlig er så vanskelig, det har vel heller ligget andre steder.

Erstatningsdommen ble vel anket til Høyesterett i sin tid, og så har den vært begjært gjenåpnet 12 ganger etter det, så jeg forstår ikke helt hva du mener er vanskelig, hvis ikke dette var vanskelig? For å få det til, måtte lagmannsretten sette tvistemålsloven tilside + si rett ut at Høyesterett tok feil. Det er heller ikke spesielt enkelt.

Forøvrig er det er ikke en nødvendig sammenheng mellom den nye siktelsen, og opphevelsen av erstatningsdommen. Derimot er det nok en kobling til det at fetteren så tydelig ble sjekket ut av saken etter Cold case-etterforskningen.

Det står tydelig i dagens avgjørelse: 

"Det er ingen formell kobling mellom den sivile saken lagmannsretten har til behandling, og straffesaken mot NN."

Referatet er hentet fra denne artikkelen: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/bgmeKq/fetteren-frifunnet-etter-24-aar-vi-er-definitivt-ute-av-birgitte-saken

Endret av MissLucy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktoratet kommer til å bruke mye tid på å begrunne hvorfor de mener Johny Vassbakk (52) er en moduskandidat. Et av vitnene de vil føre, er en jente som satt på med ham før drapet. En 14 år gammel jente skal til å ta bussen på Karmøy, men da hun mister den, stopper en grønn Opel Ascona ved holdeplassen. Bak rattet sitter den da 24 år gamle Johny Vassbakk som tilbyr jenta å få sitte på.......  (TV2)

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NordicViking skrev (På 7.11.2022 den 15.47):

Aktoratet kommer til å bruke mye tid på å begrunne hvorfor de mener Johny Vassbakk (52) er en moduskandidat. Et av vitnene de vil føre, er en jente som satt på med ham før drapet. En 14 år gammel jente skal til å ta bussen på Karmøy, men da hun mister den, stopper en grønn Opel Ascona ved holdeplassen. Bak rattet sitter den da 24 år gamle Johny Vassbakk som tilbyr jenta å få sitte på.......  (TV2)

Den bilen Birgitte ble sett lenende over, var det samme farge som Johnny sin?

Den bilen som et par så en mann og en dame kjøre i, var det samme farge som Johnny sin?

Takk til de som svarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville
totti_1 skrev (5 timer siden):

Den bilen Birgitte ble sett lenende over, var det samme farge som Johnny sin?

Den bilen som et par så en mann og en dame kjøre i, var det samme farge som Johnny sin?

Takk til de som svarer

Ja den første var en grønn bil. Den andre kom i stor fart og det var kanskje for mørkt til å se noe farge, men mener de beskrev bilen lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Johny Vassbakk er funnet skyldig og dømt til fengsel i 17 år for drapet på Birgitte Tengs. Dommen vil bli anket.  (VG)

 

Endret av NordicViking
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...