Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Apis skrev:

Tror egentlig vi bare må erkjenne at det nå befinner seg mer kompetanse på grottedykking i Thailand, en på KG 

Ja, det er det vel ingen tvil om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
4 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Ok. Hvor mange er de da? Var det ikke bare 5 dykkere fra Thailand og ca 9 dykkere fra andre land som jobber med å hente ut barna fra grotten?

Karadzic har en dykkerskole Thailandog er spesialisert på å dykke i grotter. Han er en av flere titall utenlandske spesialdykkere som deltar i redningsoperasjonen ved Tham Luang-grotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
6 minutter siden, Rumle skrev:

Det hjelper da ingen om det skjer uhell fordi dykkerne er helt utkjørt og ikke klarer å tenke klart?

Og de er som nevnt mange dykkere og derav hviler de i turnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BearMama skrev:

Karadzic har en dykkerskole Thailandog er spesialisert på å dykke i grotter. Han er en av flere titall utenlandske spesialdykkere som deltar i redningsoperasjonen ved Tham Luang-grotten.

Takk. Men jeg leste at det var 5 fra Thailand og ca 9 fra andre land som skulle ta seg av selve oppdraget inne i grotten. Det er mulig at jeg husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
Akkurat nå, An0nymBruker skrev:

Takk. Men jeg leste at det var 5 fra Thailand og ca 9 fra andre land som skulle ta seg av selve oppdraget inne i grotten. Det er mulig at jeg husker feil.

Og som sagt så hviler de. Men ikke så lenge at redningsaksjonen stopper opp. Stopper det opp er det noe mer alvorlig. Som mangel på oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, An0nymBruker skrev:

Takk. Men jeg leste at det var 5 fra Thailand og ca 9 fra andre land som skulle ta seg av selve oppdraget inne i grotten. Det er mulig at jeg husker feil.

Du har nesten rett 🙂 (ihvertfall ifølge VG)

13 utenlandske dykkere og fem dykkere fra Thai Navy Seal skal ha vært med i selve redningsaksjonen. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6n7JLW/grottedramaet-guttene-var-under-medisinsk-bedoevelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BearMama skrev:

Karadzic har en dykkerskole Thailandog er spesialisert på å dykke i grotter. Han er en av flere titall utenlandske spesialdykkere som deltar i redningsoperasjonen ved Tham Luang-grotten.

Ok. Her står det også: "Til sammen 90 spesialdykkere har deltatt i redningsoperasjonen. 50 av disse er utenlandske dykkere mens 40 kommer fra Thailand." https://www.dagsavisen.no/verden/redningsaksjon-i-gang-i-thailand-dette-er-d-dagen-1.1169953
så det er mulig at det er blitt forandringer etter at jeg leste det med 5 + ca 9?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ytringen om at det var første gang verden heiet på det samme fotball laget, var fin 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pingvin1 skrev:

Du har nesten rett 🙂 (ihvertfall ifølge VG)

13 utenlandske dykkere og fem dykkere fra Thai Navy Seal skal ha vært med i selve redningsaksjonen. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6n7JLW/grottedramaet-guttene-var-under-medisinsk-bedoevelse

Takk! Ja, det var dette jeg leste. Vet du hvor mange dykkere som har jobbet i grotten samtidig? Flere av de har kanskje også vært mer enn 1 gang i grotten tur-retur i løpet av dagen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
5 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Ok. Her står det også: "Til sammen 90 spesialdykkere har deltatt i redningsoperasjonen. 50 av disse er utenlandske dykkere mens 40 kommer fra Thailand." https://www.dagsavisen.no/verden/redningsaksjon-i-gang-i-thailand-dette-er-d-dagen-1.1169953
så det er mulig at det er blitt forandringer etter at jeg leste det med 5 + ca 9?

Det er nok mange dykkere tilgjengelig. Så er det nok et viss antall som er hovedteam. Men det er klart de hviler og sover. Det blir bare ikke lenge om gangen. De ble nok mer obs på hyppigere hviler etter dødsfallet, men de kjemper mot klokka så de kan ikke stoppe opp aksjonen for å sove i flere timer. Om de er ca. 18-20 stk som er hovedteam så hviler de i turnus da ikke alle kan være i hulegangene om gangen.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
Akkurat nå, BearMama skrev:

Det er nok mange dykkere tilgjengelig. Så er det nok et viss antall som er hovedteam. Men det er klart de hviler og sover. Det blir bare ikke lenge om gangen. De ble nok mer obs på hyppigere hviler etter dødsfallet, mengde kjemper mot klokka så de kan ikke stoppe opp aksjonen for å sove i flere timer. Om de er ca. 18-20 stk som er hovedteam så hviler de i turnus da ikke alle kan være i hulegangene om gangen.

Og det er også mellomstasjoner inni grottene. Så de må ikke helt ut hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, BearMama skrev:

Og det er også mellomstasjoner inni grottene. Så de må ikke helt ut hver gang.

Ok. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg skjønner pågår redningsaksjonen kontinuerlig, men at de nå må prioritere og få inn forsyninger før de kan hente neste gruppe, mener og ha lest at det er bortimot 90 dykkere totalt engasjert i aksjonen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pipaluk said:

Det er vel også internasjonale regler og instrukser for hvor lenge de kan være under vann? Jeg er selv ikke dykker, men dykkersyke er vel en aktuell trussel?

om en av dykkerne skulle få et illebefinnende på veien kan bety Katastrofe for alle innvolverte. 

Så hvile og mer oksygen er på sin plass. 

Bruker de lang tid på å fylle flaskene?

Dykkersyke er, såvidt jeg vet, bare aktuelt når man dykker en del meter ned, så trykket blir stort. De gjør ikke det i denne grotten, så det er drukning som er trusselen. At en dykker får et illebefinnende, er selvsagt like uheldig som at en bilsjåfør får det - det kan gå virkelig dårlig. Men de involverte er i god form, så vi får håpe det går bra. Vi får kanskje senere vite mer om omstendighetene rundt dykkeren som døde.

De har nok et lager av oksygenflasker stående utenfor grotten, men tenk på at hver oksygenflaske skal fraktes gjennom den delen av grotten som er så trang at de ikke kan ha beholderen på ryggen, som de vanligvis har. Det er ikke naturlig oksygentilførsel til den delen av grotten der guttene befinner seg, så de slipper ut innholdet av oksygenflasker på stedet, så ikke lufta skal bli for dårlig. For noen dager siden tømte de ut 30 beholdere, leste jeg. Da skjønner du at de sliter, når hver store beholder skal fraktes den lange og vanskelige veien fra grotteåpningen...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Dykkersyke er, såvidt jeg vet, bare aktuelt når man dykker en del meter ned, så trykket blir stort. De gjør ikke det i denne grotten, så det er drukning som er trusselen. At en dykker får et illebefinnende, er selvsagt like uheldig som at en bilsjåfør får det - det kan gå virkelig dårlig. Men de involverte er i god form, så vi får håpe det går bra. Vi får kanskje senere vite mer om omstendighetene rundt dykkeren som døde.

De har nok et lager av oksygenflasker stående utenfor grotten, men tenk på at hver oksygenflaske skal fraktes gjennom den delen av grotten som er så trang at de ikke kan ha beholderen på ryggen, som de vanligvis har. Det er ikke naturlig oksygentilførsel til den delen av grotten der guttene befinner seg, så de slipper ut innholdet av oksygenflasker på stedet, så ikke lufta skal bli for dårlig. For noen dager siden tømte de ut 30 beholdere, leste jeg. Da skjønner du at de sliter, når hver store beholder skal fraktes den lange og vanskelige veien fra grotteåpningen...

30 beholdere og 10 timer bruker de på turen inn og ut, dette er en stor aksjon 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Apis said:

Tror egentlig vi bare må erkjenne at det nå befinner seg mer kompetanse på grottedykking i Thailand, en på KG 

Det er en del allmenngyldig kunnskap som også kan brukes om grottedykking. Som at du gjør en dårlig jobb når du er utkjørt.

Endret av T-Rex
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
3 minutter siden, T-Rex skrev:

Dykkersyke er, såvidt jeg vet, bare aktuelt når man dykker en del meter ned, så trykket blir stort. De gjør ikke det i denne grotten, så det er drukning som er trusselen. At en dykker får et illebefinnende, er selvsagt like uheldig som at en bilsjåfør får det - det kan gå virkelig dårlig. Men de involverte er i god form, så vi får håpe det går bra. Vi får kanskje senere vite mer om omstendighetene rundt dykkeren som døde.

De har nok et lager av oksygenflasker stående utenfor grotten, men tenk på at hver oksygenflaske skal fraktes gjennom den delen av grotten som er så trang at de ikke kan ha beholderen på ryggen, som de vanligvis har. Det er ikke naturlig oksygentilførsel til den delen av grotten der guttene befinner seg, så de slipper ut innholdet av oksygenflasker på stedet, så ikke lufta skal bli for dårlig. For noen dager siden tømte de ut 30 beholdere, leste jeg. Da skjønner du at de sliter, når hver store beholder skal fraktes den lange og vanskelige veien fra grotteåpningen...

En tank varer ca 50 minutter om en er en rutinert dykker og sparer på oksygenet ved å puste kontrollert. En uerfaren dykker kan brenne en sånn tank på 30 minutter, så det kreves MYE oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...