Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

Gjest BearMama
4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Veldig rart at så mange som bor ved vann ikke kan svømme. Jeg har alltid trodd at svømming var en naturlig del av det. 

Vanntrening er første steg. De må tørre å dukke hodet under vann.

Ja, det er spesielt. Håper det innfører det på barneskolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva slags dop er det snakk om?

jeg ser for meg at det må være risikoer ved å gjøre det også. Det må nesten være siste utvei.

Det er vel derfor de har startet med de friskeste guttene, og plassert ut flere leger underveis. 90 dykkere var i vannet for å få ut de fire guttene. Noen sto klare med oksygentanker, andre hadde sjekker av guttene.  De tar så få sjanser de kan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kristina Schwartz said:

Håper alle barn får obligatorisk svømmeopplæring på skolen etter dette.

Når vi ikke får til obligatorisk svømmeopplæring i verdens rikeste land så tror jeg det er optimistisk at de skal få det til i Thailand.  I Norge har vi for få timer til å lære barna å svømme. Vi lever på at svært mange foreldre lærer barna sine å svømme.

Men ja, håper flere thailendere lærer å svømme etter dette. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
10 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva slags dop er det snakk om?

jeg ser for meg at det må være risikoer ved å gjøre det også. Det må nesten være siste utvei.

Tenker det er snakk om beroligende, ikke doping. Det er lett å få panikk under vann om en ikke er vant med å dykke. Det er det som er den største risikoen. At de skal få panikk og hyperventilere eller prøve å rive av se masken.

Det er hovedgrunnen til at en trenger opplæring om en skal dykke. Å takle situasjoner under vann. En må lære seg å ta ut munnstykket som om man mister den bak seg og føre den inn igjen, miste masken etc og kunne få alt på plass igjen uten panikk. Buddy deling av oksygen om en skulle gå tom for oksugen etc. 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pipaluk skrev:

Veldig rart at så mange som bor ved vann ikke kan svømme. Jeg har alltid trodd at svømming var en naturlig del av det. 

Vanntrening er første steg. De må tørre å dukke hodet under vann.

Ved vann? Nord-Thailand ligger langt fra havet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skolebolle said:

Når vi ikke får til obligatorisk svømmeopplæring i verdens rikeste land så tror jeg det er optimistisk at de skal få det til i Thailand.  I Norge har vi for få timer til å lære barna å svømme. Vi lever på at svært mange foreldre lærer barna sine å svømme.

Men ja, håper flere thailendere lærer å svømme etter dette. 

Thailenderne har den fordelen at de ikke er avhengige av svømmehaller, for å få brukbar temperatur på vannet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest X-faktor
4 timer siden, Pipaluk skrev:

Skulle ønske båtflyktningene i middelhavet fikk en tilsvarende velkomst. De er også ute på en farefullt ferd. 

Denne saken trekker mange seere fordi det er dramatisk og kunne vært filmmateriale. 

Andre redningsoperasjoner uten tilsvarende dramatikk får ikke like mye oppmerksomhet

Flyktninger er så dagligdags. «Alle» har reddet en flyktning. Dette er en spesiell situasjon og, enten vi liker å innrømme det eller ikke, mer spennende å følge med på. Folk ser ikke på nyhetene for å lete rundt i garasjen etter ting å sende til Thailand, men for å få litt av den samme følelsen av spenning som når man ser en dramatisk fotballkamp. Går det bra eller går det til helvete? Skummel utvikling? Ja. Hever jeg meg over den? Skulle ønske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter av dette og jeg gråter når jeg ser flyktningebåter, kan overhode ikke sammenlignes med en fotballkamp. -

Men tilbake til tema- så mens vi sitter her og slenger med leppa på nettet så foregår det uthenting fra grotta, altså- hvis jeg har forstått det riktig. At det ikke er pause i ordets rette forstand.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Karadzic understreker at guttene ikke var helt bedøvet, men at de fikk beroligende midler.

– Guttene var festet til dykkere på vei ut av grotten, forteller han videre.

For å sikre at guttene pustet, hadde de satt på dem fulldekkende ansiktsmasker.

– I den fikk de ren oksygen, ikke alminnelig «luft», fordi deres åndedrett var så langsom, at det måtte være meget oksygenmettet, forklarer han overfor Ekstra Bladet.

 

Han forteller videre at han er glad, men trøtt. Men ifølge ham er det ikke snakk om at redningsaksjonen tar en pause. 

– Redningsaksjonen fortsetter hele natten. Men vi har brukt alle tanker på å få de fire guttene ut. Aksjonen stopper ikke opp, men vi må få nye tanker frem, for at de neste guttene skal holde ut.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BearMama skrev:

De hadde aldri tatt noe lang hvilepause om de hadde hatt oksygen. Kommer det en ny regnskyll så kan det risikere hele redningsaksjonen. 

Men, de hviler jo nå, tror du ikke? De er ikke klar til nytt dykk før klokken 08.00 thailandsk tid. Så det vil undre meg stort om ikke de som skal ta guttene ut hviler nå. Det står jo også lenger nede i artikkelen at den danske dykkeren trenger noe søvn nå. Noe annet ville jo vært galskap i en slik situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
3 minutter siden, Rumle skrev:

Men, de hviler jo nå, tror du ikke? De er ikke klar til nytt dykk før klokken 08.00 thailandsk tid. Så det vil undre meg stort om ikke de som skal ta guttene ut hviler nå. Det står jo også lenger nede i artikkelen at den danske dykkeren trenger noe søvn nå. Noe annet ville jo vært galskap i en slik situasjon.

Som du kan lese så hviler de i den forstand at de MÅ fordi de må vente på oksygen. Det står om barns liv, så nei, hadde de hatt oksygen hadde de kjørt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BearMama skrev:

Som du kan lese så hviler de i den forstand at de MÅ fordi de må vente på oksygen. Det står om barns liv, så nei, hadde de hatt oksygen hadde de kjørt på. 

Katastrofale uhell kan vel også skje om dykkere presser seg for hardt og dykker igjen uten å få hvilt seg? Så jeg gjetter at dykkerne uansett hadde blitt beordret til å ta en hvilepause før neste dykk.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
1 minutt siden, An0nymBruker skrev:

Katastrofale uhell kan vel også skje om dykkere presser seg for hardt og dykker igjen uten å få hvilt seg? Så jeg gjetter at dykkerne uansett hadde blitt beordret til å ta en hvilepause før neste dykk.

De hviler i tur og sover i intervaller. De tar ikke lange pauser om gangen. Husk de er mange dykkere så alle får litt hvile mellom slagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BearMama skrev:

Som du kan lese så hviler de i den forstand at de MÅ fordi de må vente på oksygen. Det står om barns liv, så nei, hadde de hatt oksygen hadde de kjørt på. 

Det er vel også internasjonale regler og instrukser for hvor lenge de kan være under vann? Jeg er selv ikke dykker, men dykkersyke er vel en aktuell trussel?

om en av dykkerne skulle få et illebefinnende på veien kan bety Katastrofe for alle innvolverte. 

Så hvile og mer oksygen er på sin plass. 

Bruker de lang tid på å fylle flaskene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, BearMama skrev:

Som du kan lese så hviler de i den forstand at de MÅ fordi de må vente på oksygen. Det står om barns liv, så nei, hadde de hatt oksygen hadde de kjørt på. 

Det hjelper da ingen om det skjer uhell fordi dykkerne er helt utkjørt og ikke klarer å tenke klart?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, BearMama skrev:

De hviler i tur og sover i intervaller. De tar ikke lange pauser om gangen. Husk de er mange dykkere så alle får litt hvile mellom slagene.

Ok. Hvor mange er de da? Var det ikke bare 5 dykkere fra Thailand og ca 9 dykkere fra andre land som jobber med å hente ut barna fra grotten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Katastrofale uhell kan vel også skje om dykkere presser seg for hardt og dykker igjen uten å få hvilt seg? Så jeg gjetter at dykkerne uansett hadde blitt beordret til å ta en hvilepause før neste dykk.

Særlig etter at de allerede har hatt et dødsfall så er de mer bevisste på at de må kjenne på egne grenser og få nok hvile

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Det er vel også internasjonale regler og instrukser for hvor lenge de kan være under vann? Jeg er selv ikke dykker, men dykkersyke er vel en aktuell trussel?

om en av dykkerne skulle få et illebefinnende på veien kan bety Katastrofe for alle innvolverte. 

Så hvile og mer oksygen er på sin plass. 

Bruker de lang tid på å fylle flaskene?

Dykkersyke er om en stiger for raskt til overflaten.

Med nok mat i kroppen og tørrdrakter kan de være i vann lenge. Å fylle tanken tar ikke lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

Det hjelper da ingen om det skjer uhell fordi dykkerne er helt utkjørt og ikke klarer å tenke klart?

Tror egentlig vi bare må erkjenne at det nå befinner seg mer kompetanse på grottedykking i Thailand, en på KG 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...