Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

Tror jeg hadde tenkt at hvis jeg selv måtte gå gjennom en slik rute og kommet meg igjennom - så hadde jeg klart alt! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at vannstanden sank såpass mye. "Ifølge en av redningsarbeiderne som avisa Guardian har snakket med, har vannstanden inne i grotten nå sunket så mye at det er mulig for guttene å ta seg til fots flere steder i stedet for å måtte svømme eller dykke" https://www.dagsavisen.no/verden/redningsaksjon-i-gang-i-thailand-dette-er-d-dagen-1.1169953

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Tror jeg hadde tenkt at hvis jeg selv måtte gå gjennom en slik rute og kommet meg igjennom - så hadde jeg klart alt! 

Ja, for en vanvittig mestringsfølelse. :biggrin:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt rørt av å se hvordan hele verden stiller opp og mennesker risikerer livet sitt for å hjelpe noen helt fremmede ut av en grotte helt frivillig. Gir meg tilbake troen på menneskeheten.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hjertesukka skrev:

Ja, for en vanvittig mestringsfølelse. :biggrin:

Samtidig hadde jeg nok ventet med å sluppe gleden løs hvis jeg ikke visste hvordan det hadde gått med de andre. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2018 den 21.26, Drizzt skrev:

Jeg bytter kanal når det kommer nyheter om disse gutta, jeg føler meg uvel når jeg tenker på det. De har veldig små sjanser til å overleve. Dykking er virkelig ikke en mulighet når de er så svekket fysisk, belastet mentalt, ikke kan svømme, osv osv. Deres eneste sjanse er å bli hentet fra bakken, at det bores et hull et sted. De sa jo at de hører dyr og folk som snakker, så det er åpninger i nærheten. Bør ikke dykkerne fokusere på å utforske området og finne disse åpningene? Jeg husker minnearbeiderne i Chile som ble reddet for noen år siden ... Store sterke menn klarer seg bedre i slike forhold. Men det verste for guttene er at regnsesongen starter og da blir redning under vann umulig ... 

De har reddet ut 4 gutter mener VG! Yohoooooo! I hvertfall to!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om dette går bra hittil. En stor lettelse at så mange er ute.👏

Går de for å prøve å få ut alle nå, tro?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 6.7.2018 den 21.37, MalloryK skrev:

Har det stått noen steder hvor smalt det er på det smaleste?

 

38 cm høyt og 72 cm bredt på det smaleste.   Omtrent som å ta seg inn i en Billy-hylle fra toppen.  

blob.thumb.png.e445b37073dcaaed5987b6134cf50715.png

blob.png

Endret av Kalevala
Fjernet en dobbelregistrering av bildet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym333333 skrev:

De har reddet ut 4 gutter mener VG! Yohoooooo! I hvertfall to!

 

Syv er visstnok  ute nå. Fire er bekreftet.

Endret av hjertesukka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hjertesukka skrev:

Syv er visstnok  ute nå. Fire er bekreftet.

Det er jo endra bedre! Så fantastisk! :) Håper de får ut alle!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, fitnessjenta skrev:

Blir litt rørt av å se hvordan hele verden stiller opp og mennesker risikerer livet sitt for å hjelpe noen helt fremmede ut av en grotte helt frivillig. Gir meg tilbake troen på menneskeheten.

Skulle ønske båtflyktningene i middelhavet fikk en tilsvarende velkomst. De er også ute på en farefullt ferd. 

Denne saken trekker mange seere fordi det er dramatisk og kunne vært filmmateriale. 

Andre redningsoperasjoner uten tilsvarende dramatikk får ikke like mye oppmerksomhet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pipaluk said:

Denne saken trekker mange seere fordi det er dramatisk og kunne vært filmmateriale. 

Andre redningsoperasjoner uten tilsvarende dramatikk får ikke like mye oppmerksomhet

Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg var fascinert av ulike videoer av "caving" for en stund siden, og det er noen utrolig trange ganger vi mennesker kommer oss gjennom. Søk "caving tight squeeze" på youtube og kjenn på klaustrofobien... Så forestill dere å gjøre det under vann, i mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Linaria skrev:

Skal visst bare være fire gutter som er reddet hittil. Neste gruppe skal reddes om ti timer.

Hvorfor venter de så lenge? Er det for at redningsmannskapene skal hvile i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
2 minutter siden, An0nymBruker said:

Hvorfor venter de så lenge? Er det for at redningsmannskapene skal hvile i mellom?

Aner ikke. De sa jo at planen var å ta dem med ut i puljer. Kanskje for å forsikre seg om at alt gikk bra med de første? Kanskje fordi de ikke har nok dykkere til å ta med alle på en gang? 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Hvorfor venter de så lenge? Er det for at redningsmannskapene skal hvile i mellom?

Det er sikkert derfor. Noen av de har jo en helt unik kompetanse, så de tar nok ingen sjanser ved å ikke bruke de.

Endret av Rumle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

The rescue has been concluded for the night and will resume in 10-20 hours because “we’ve used all the oxygen,” according to Narongsak, who said the healthiest were taken out first.

“For the next operation to happen, we cannot say. It will be between 10 and 20 hours, but not over 20. But we have to evaluate all the factors.

“Air tanks must be put back into place,” he added, noting that today’s progress was a “great success”.

He said that 13 foreign and five Thai divers were taking part in the rescue and that two divers would accompany each boy as they’re gradually extracted.

According to the BBC, the rescue mission is slated to resume at 8am local time. It is currently 9:16pm.

“Its actually just falling quiet here,” says Dan Johnston on the BBC News Channel. “There’s been a lot of activity in the past few minutes. It looks like people are leaving this site for the night.

“One thing to bear in mind is the tiredness levels of the cave diving exerts who are leading this operation. They have been working busily all day and it looks like some of them are actually leaving the dive site now.

“It looks like they’ve taken the decision that they have done as much as they can for today.”

The operation is set to resume at 8am local time with officials and volunteers buoyed by the fact that their method of rescuing the boys by diving has been successful insofar.

The remaining 8 boys and their coach remain at the original underground location near to Pattaya beach, suggesting that previous reports that six boys had been freed were inaccurate.

https://www.theguardian.com/world/live/2018/jul/08/thailand-cave-rescue-operation-divers-trapped-boys-live

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, An0nymBruker said:

Hvorfor venter de så lenge? Er det for at redningsmannskapene skal hvile i mellom?

Offisielt fordi oksygenlagrene langs grottegangen skal suppleres. Men jeg er litt bekymret for at noe kan ha gått galt.

Det trenger jo i så fall ikke å være noe mer alvorlig enn at de har avdekket svakheter i måten de første guttene er evakuert på, og at det må enkelte justeringer til, før de fortsetter.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør jo Elon Musks miniubåt være kommet frem også, så kanskje de kan bruke den til de sykeste guttene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...