Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

Kjære vene, tenker så masse på guttene som akkurat nå sitter fast i grottene i Thailand. Tenk å være 11 år og så skjønne at «vi kommer oss ikke ut igjen...». Og så å bare sitte der dag inn og dag ut uten å vite,bog uten mat. Tenker bare på hvor sulten jeg blir etter en arbeidsdag uten mat.. Nå er de i alle fall funnet i livet, og er jo sannsynligvis helt ubeskrivelig glad for det, men hvordan går det videre? De kommer uansett til å være merket for livet. 😢

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste noe om at samtlige må klareres av lege før de kan berges fordi de må gjennom et ganske langt dykk for å komme ut. Tre dykkere må eskortere hver av dem ut og hver redning vil ta mange timer, så da høres det ut som de må innstille seg på å bli der inne en stund. Stakkars unger! Så vanvittig redde de må ha vært. Foreldrene også... Håper det går litt lettere for dem når de har fått proviant og vet at det kommer folk for å hente dem ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Tenk så redd de må ha vært og fortsatt er. Har selv et barn på samme alder og tenker på hvordan hun ville opplevd det. Å, får helt vondt i magen. Og så kan det jo fortsatt skje ting. Noen av de kan få panikk. For alt vi vet har det allerede skjedd. Nei, stakkars barn... Håper de får inn masse næringsrik mat og drikke, og kanskje et eller annet som kan holde motet og humøret litt oppe.

Men, de må ha drukket vannet i grotten? For man lever ikke i 10 dager uten VANN. 

Og en annen ting: vil det være umulig å grave seg ned fra bakken over? Har ingen peiling på grotter som fylles med vann, og sitter ikke og tror at jeg har løsningen her, men har bare tenkt på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
24 minutter siden, Mazarini skrev:

Ja.. Tenk så redd de må ha vært og fortsatt er. Har selv et barn på samme alder og tenker på hvordan hun ville opplevd det. Å, får helt vondt i magen. Og så kan det jo fortsatt skje ting. Noen av de kan få panikk. For alt vi vet har det allerede skjedd. Nei, stakkars barn... Håper de får inn masse næringsrik mat og drikke, og kanskje et eller annet som kan holde motet og humøret litt oppe.

Men, de må ha drukket vannet i grotten? For man lever ikke i 10 dager uten VANN. 

Og en annen ting: vil det være umulig å grave seg ned fra bakken over? Har ingen peiling på grotter som fylles med vann, og sitter ikke og tror at jeg har løsningen her, men har bare tenkt på det. 

Er muligens fare for at det raser? Jeg vet ikke altså. Uff, må være forferdelig! Jeg har klaustrofobi og kjenner jeg får panikk her jeg sitter hjemme i stua!

er det noe fare for at vannet stiger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kariannne skrev:

Er muligens fare for at det raser? Jeg vet ikke altså. Uff, må være forferdelig! Jeg har klaustrofobi og kjenner jeg får panikk her jeg sitter hjemme i stua!

er det noe fare for at vannet stiger?

Har også tenkt på det. Men har ikke lest noe i media om at det er en risiko. Kanskje det at de kontinuerlig pumper ut vann gjør at det ikke fyller seg opp...? Vet ikke. 

Tenker også at de jo kan være fare for at det raser, sånn generelt sett, inne i grotter. Men aner ikke jeg heller altså. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er voksne hos dem nå. Etter første funn sendte de inn en (eller flere, men en ble igjen) med forsyninger, mer lys og vann og selskap, så det på en BBC sending. Han er britisk han som meldte seg til å ta vakt de første døgnene, for at de ikke skal føle seg glemt eller forlatt. Og for å få kursing i utstyr og dykk. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har fått i ned nød rasjoner, type mat, vann og lys 😊 men ja heilt forferdelig og ikke minste fælt for familien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zoey skrev:

Det er voksne hos dem nå. Etter første funn sendte de inn en (eller flere, men en ble igjen) med forsyninger, mer lys og vann og selskap, så det på en BBC sending. Han er britisk han som meldte seg til å ta vakt de første døgnene, for at de ikke skal føle seg glemt eller forlatt. Og for å få kursing i utstyr og dykk. 

Ah, det var bra, da. Utrolig godt at det er en voksen (i tillegg til treneren) med dem nå. Mon tro hvor lang tid de trenger på å lære seg dykking godt nok til å ta seg ut.. Det er jo veldig vanskelig å dykke i grotter etter hva jeg har lest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så flott de er funnet og at verdenssamfunnet hjelper til, det var vel britiske marinejegere de første som fant dem? Etter det jeg har forstått jobber de med både og Borre seg ned og også dykke for å komme ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treneren tok de inn i grotta for å søke ly for uværet. Men - hvorfor var det egentlig nødvendig å gå 4 km inn i grotta? Er visst en del trange partier som gjør dykking ut av grotta vanskelig, hvorfor har treneren dratt dem med 4 km (mulig mer?) gjennom alle disse trange partiene, var det nødvendig?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Martheegne said:

Treneren tok de inn i grotta for å søke ly for uværet. Men - hvorfor var det egentlig nødvendig å gå 4 km inn i grotta? Er visst en del trange partier som gjør dykking ut av grotta vanskelig, hvorfor har treneren dratt dem med 4 km (mulig mer?) gjennom alle disse trange partiene, var det nødvendig?

mest sannsynlig har de vel gått /klatrer innover i grotta etterhvert som vannet steg..

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer til å bli gode dykkere da...

Men jeg leste at noen av dem ikke en gang kan svømme, og da kan det jo bli en utfordring å lære seg å dykke.

Og for å ikke snakke om hvor lang tid det vil ta å eskortere dem ut en for en med tanke på den lange pausen dykkerene som skal eskortere dem må ta etter hver tur for å unngå dykkesyken. Og det er vel også begrenset hvor mange som kan være inni trykktanken til enhver tid (hvis de i det hele tatt har det tilgjengelig i nærheten)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kariannne skrev:

Er muligens fare for at det raser? Jeg vet ikke altså. Uff, må være forferdelig! Jeg har klaustrofobi og kjenner jeg får panikk her jeg sitter hjemme i stua!

er det noe fare for at vannet stiger?

Hvis de borer/graver seg inn til dem er det vel en ganske stor fare for at de drukner. For idet man for hull ned vil vannet glatt presse ut lufta og hulen blir oversvømt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Uff, det er jo en ganske håpløs situasjon. De er 2.5 km fra inngangen, ikke 4, men det er jo langt nok. Å dykke kan være livsfarlig, men alternativet er å vente månedsvis, med fare for at de blir helt isolert igjen pga monsunregnet. 

Her er en oppsummering av situasjonen:

https://www.theguardian.com/world/2018/jul/03/thai-cave-rescue-what-we-know-so-far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes så synd på dem :unsure:

I tillegg til at de skal lære å dykke må de også være sikker på at de forholder seg helt rolig under hele etappen, som jo er ganske lang. Kan se for meg at det må være det aller vanskeligste å få til da de sikkert er rimelig redd fra før av :(

Jeg leste ellers at de hadde drukket vann som silte nedover grotteveggene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at treneren risikerer dødsstraff for å ha satt guttene i livsfare på denne måten. Det vil i såfall være en noe absurd situasjon, først blir han reddet ut slik at myndighetene kan drepe han.... Høres helt vanvittig ut.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes så synd på guttene og alle involverte. Dykking i grotte krever en del dykketimer før man gjør noe slikt, for det er mye farer på lur. 

Leste nettopp at en av marinejegerne døde under redningsarbeidet. 

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/J1y52X/redningsarbeider-omkom-i-thailandsk-grotte

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Inspektøren skrev:

Leste et sted at treneren risikerer dødsstraff for å ha satt guttene i livsfare på denne måten. Det vil i såfall være en noe absurd situasjon, først blir han reddet ut slik at myndighetene kan drepe han.... Høres helt vanvittig ut.

Enig!

Leste litt om bakgrunnen hans her:

https://m.nettavisen.no/nyheter/utenriks/grottedramaet-dette-er-trenerens-dramatiske-fortid/3423510703.html

 

Det er trist at de snakker om straffeforfølgelse nå istedenfor å fokusere på å redde guttene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...