Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Drakan skrev:

Det er mange måter de kan gjøre dette.. f.eks kan de ordne et ventil kammer, slik at dykkere kan komme seg inn i en av flaskehals områdene. Deretter fjerne vann fra siden guttene er i. De kan eventuelt ordne et vanntett undervannstelt eller noe, for sikkerhets skyld som guttene kan være i, om vann faktisk entrer kammeret de er som kan være i kontakt med utsiden med et luftrør som kan pumpe inn frisk luft konstant.

Det finnes metoder også å tette sprekker som leker inn vann, så det er fult mulig å sørge for å pumpe ut vann i kamrene før, ved å tette de hullene. 

Jeg vet ikke om din kompetanse på dette området, men jeg får intrykk v at du beskriver et badekar med en kran og et sluk. Fjellformasjoner er mye mer kompleks, det er ikke bare å tette igjen en sprekk, vannets kraft er enorm. Vann kommer fra alle kanter også rennende ovenifra. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drakan du lever litt i en boble her nå.. Den gruven er så krevende at topptrente med tiårig dykkererfaring sliter. Av de bildene jeg har sett på hvordan den grotten er så er det ikke veldig stor sjanse at de takler å dykke ut selv. Dykking handler om å beholde roen, får du panikk under vann på den 3 timers lange turen så er du så godt som ferdig. Om uerfarne gutter som verken kan svømme eller har dykket før skal greie å beholde roen i det mest krevende du kan gjøre av dykking så er de faen utrolig...

 

 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kvinneguide skrev:

Jeg vet ikke om din kompetanse på dette området, men jeg får intrykk v at du beskriver et badekar med en kran og et sluk. Fjellformasjoner er mye mer kompleks, det er ikke bare å tette igjen en sprekk, vannets kraft er enorm. Vann kommer fra alle kanter også rennende ovenifra. 

Jeg vet dette -_-
Det er derimot ikke så komplisert som man skal ha det til. Det finnes også enklere løsninger de kan gjøre om de absolutt vil ha de ut vannveien. Man kan lage en "Falsk" ubåt, ligner litt en opp ned båt, som de kan pumpe luft inn i. Da vil ikke guttene trenge oksygenmaske foruten de trange passasjene og kan mer eller mindre "gå" ut. Man henger vanligvis vekter på siden av sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, trist21 skrev:

Drakan du lever litt i en boble her nå.. Den gruven er så krevende at topptrente med tiårig dykkererfaring sliter. Av de bildene jeg har sett på hvordan den grotten er så er det ikke veldig stor sjanse at de takler å dykke ut selv. Dykking handler om å beholde roen, får du panikk under vann på den 3 timers lange turen så er du så godt som ferdig. Om uerfarne gutter som verken kan svømme eller har dykket før skal greie å beholde roen i det mest krevende du kan gjøre av dykking så er de faen utrolig...

 

 

Jeg sier jo det er å leke med livene deres å prøve å tvinge guttene ut i vannet. -_-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drakan skrev:

Jeg vet dette -_-
Det er derimot ikke så komplisert som man skal ha det til. Det finnes også enklere løsninger de kan gjøre om de absolutt vil ha de ut vannveien. Man kan lage en "Falsk" ubåt, ligner litt en opp ned båt, som de kan pumpe luft inn i. Da vil ikke guttene trenge oksygenmaske foruten de trange passasjene og kan mer eller mindre "gå" ut. Man henger vanligvis vekter på siden av sånt.

Er du klar over hvor trangt det er der? Det er snakk om at dykkere må ta av oksygentanken og presse den igjennom før de selv får plass, og her snakker du om å lage en ubåt som de kan kjøre gjennom med? Tror du trenger en reality check. Her ser du litt av hvordan det er der de ikke trenger å dykke.

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, trist21 skrev:

Er du klar over hvor trangt det er der? Det er snakk om at dykkere må ta av oksygentanken og presse den igjennom før de selv får plass, og her snakker du om å lage en ubåt som de kan kjøre gjennom med? Tror du trenger en reality check. Her ser du litt av hvordan det er der de ikke trenger å dykke.

 

Har du hørt om en kano? Den er veldig tynn og kan bygges hvor det er luft. Finnes i flere størrelser... 
Kan også lages av oppblåsbare ballonger... 

Endret av Drakan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, trist21 skrev:

Jeg håper for guds skyld at du troller, selvom det er like ille i denne saken.

Meg? Jeg tenker ut løsninger. -_-
De burde gjort langt mer med tanken på situasjonen til barna. Man må være kreativ i situasjoner som det når en idiot drar ungen under baken i løpet av en monsun periode. -_-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror du sitter på mer kompetanse enn hundrevis av ingeniører, dykkere for ikke å nevne de beste dykkerene i verden innen dette feltet. Hva i all verden er det som får deg til å tro at de er så evneveike at de ikke kommer på en løsning som ifølge deg er så simpel?

 

Kan forsåvidt legge til en artikkel om en episode som var i Norge for noen år siden, interessant og grufull artikkel i samme slengen. De folkene som dykker i slike gruver har ikke mye redsel i seg. https://www.bbc.com/news/magazine-36097300

Endret av trist21
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drakan skrev:

Meg? Jeg tenker ut løsninger. -_-
De burde gjort langt mer med tanken på situasjonen til barna. Man må være kreativ i situasjoner som det når en idiot drar ungen under baken i løpet av en monsun periode. -_-

Hjelper jo ikke å være kreativ hvis det er urealistiske forestillinger. Hvis du derimot sitter inne med kompetanse på området bør du reise nedover som hjelpemannskap.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Drakan skrev:

Er ikke sikkert de tenker så langt. 
Mistenker at de ønsker å få fokus på teknologi og virke passe "stor" og "handelkraftig" med å få dem ut så fort som mulig. Hvem sier at voksne mennesker med makt, er villig til å gjøre det riktige i alle situasjoner? Leste at Tesla sendte inn gaget og slikt til guttene for å gjøre redning letere? Trudde det var dykking de skulle gjøre... 

Det deltar rundt 1000 mennesker o redningsaksjonen, har folk fra både USA, Norge, England tilstede og her sitter vi på kg og spekulerer i "at det ikke er tenkt på visse løsninger"? 

 

Får helt vondt av de stakkars guttene. Lenge siden en nyhetssak har preget meg så mye :(

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://goo.gl/images/HQv3wL

For å poengtere faktumet med luftholdere under vann. Jeg er ikke en ekspert, men man endrer ikke en situasjon med å tvinne på fingrene og risikere liv med dykketrening. Barn har større risiko ved dykk en voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist

Jeg er ganske sikker på at mannskapet på stedet har tenkt igjennom alt som kommer opp her. Dette er ikke amatører, det er blant annet militærpersonell, ingeniører og proffe dykkere fra flere ulike steder i verden. Det er lett å sitte på internett og tro man har løsninger de ikke har tenkt på, men som Tesla-fyren sa på Twitter så må man nesten dra ned dit og se det selv før man kan komme med reelle forslag. 

Forøvrig leter de også etter andre innganger og andre løsninger, Det er ikke slik at det eneste de gjør er å svømme frem og tilbake med mat og oksygen. Mulig dette kommer bedre frem i utenlandske aviser, jeg har ikke lest så mye i norske nyheter angående dette. 

Endret av boblebrist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest boblebrist
Akkurat nå, Drakan skrev:

https://goo.gl/images/HQv3wL

For å poengtere faktumet med luftholdere under vann. Jeg er ikke en ekspert, men man endrer ikke en situasjon med å tvinne på fingrene og risikere liv med dykketrening. Barn har større risiko ved dykk en voksne.

Dykking er ikke den eneste løsningen de jobber med. Anbefaler deg å lese mer om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, boblebrist skrev:

Dykking er ikke den eneste løsningen de jobber med. Anbefaler deg å lese mer om saken.

Er mer eller mindre sikkert at de vil dø. Monsun regnet kommer til å skje igjen. De lever på lånt tid frem til da. 
De kan enten forberede seg på det, eller få barna ut. 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
5 minutter siden, kvinneguide skrev:

Hjelper jo ikke å være kreativ hvis det er urealistiske forestillinger. Hvis du derimot sitter inne med kompetanse på området bør du reise nedover som hjelpemannskap.

Hvorfor blir naivitet en dødssynd i denne tråden? Om å gjøre å være den mest kompetente pessimisten på KG? Er det ikke bare å svare på en ordentlig måte? Hun bruker jo faktisk hodet sitt for å tenke ut løsninger. Hvis alle i verden hadde gjort det, hadde ungene vært ute nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

1 minutt siden, Drakan skrev:

Er mer eller mindre sikkert at de vil dø. Monsun regnet kommer til å skje igjen. De lever på lånt tid frem til da. 
De kan enten forberede seg på det, eller få barna ut. 😕 

Ja, og derfor jobber de med dykking som mulighet. Barna skal ikke dykke hele veien, kun gjennom de gangene som er fylt av vann. Dykkerekspert uttalte at det var lettere å redde barn med dykk enn voksne i tilfelle de får panikk og motsetter seg redning. Barn er også mer tillitsfulle til redningsmannskapet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist
1 minutt siden, Drakan skrev:

Er mer eller mindre sikkert at de vil dø. Monsun regnet kommer til å skje igjen. De lever på lånt tid frem til da. 
De kan enten forberede seg på det, eller få barna ut. 😕 

Ja, hva tror du de holder på med egentlig? Griller pølser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, X-faktor skrev:

Hvorfor blir naivitet en dødssynd i denne tråden? Om å gjøre å være den mest kompetente pessimisten på KG? Er det ikke bare å svare på en ordentlig måte? Hun bruker jo faktisk hodet sitt for å tenke ut løsninger. Hvis alle i verden hadde gjort det, hadde ungene vært ute nå. 

Jeg kritiserer ikke det. Regnet med at noen ville tenke det, men jeg reagerer bare på den bastante måten å uttale seg om hvor enkelt dette kan gjøres, at redningsmannskap tvinner tomler. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kvinneguide skrev:

 

Ja, og derfor jobber de med dykking som mulighet. Barna skal ikke dykke hele veien, kun gjennom de gangene som er fylt av vann. Dykkerekspert uttalte at det var lettere å redde barn med dykk enn voksne i tilfelle de får panikk og motsetter seg redning. Barn er også mer tillitsfulle til redningsmannskapet. 

Dykking kan være livsfarlig for barn.

https://www.thoughtco.com/is-scuba-diving-safe-for-kids-2963213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...