Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Drakan skrev:

https://goo.gl/images/HQv3wL

For å poengtere faktumet med luftholdere under vann. Jeg er ikke en ekspert, men man endrer ikke en situasjon med å tvinne på fingrene og risikere liv med dykketrening. Barn har større risiko ved dykk en voksne.

Det er tydelig at du ikke har peil. Det er lettere å redde barn ved dykk enn voksne. 

De er mindre og lettere å håndtere når de får panikk. Se for deg en voksen mann får panikk under vann og veiver ukontrollert i vannet samtidig som du skal roe han ned? Med masse ledninger på deg som mannen lett for tak i og rive av. Da sliter du. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest boblebrist
1 minutt siden, kvinneguide skrev:

Jeg kritiserer ikke det. Regnet med at noen ville tenke det, men jeg reagerer bare på den bastante måten å uttale seg om hvor enkelt dette kan gjøres, at redningsmannskap tvinner tomler. 

Enig. For meg virker det arrogant heller enn naivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, boblebrist skrev:

Enig. For meg virker det arrogant heller enn naivt. 

Hadde bare kvinneguiden fantes i Thailand så ville saken vært under kontroll

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
2 minutter siden, kvinneguide skrev:

Jeg kritiserer ikke det. Regnet med at noen ville tenke det, men jeg reagerer bare på den bastante måten å uttale seg om hvor enkelt dette kan gjøres, at redningsmannskap tvinner tomler. 

Det er godt redningsmannskapet har noen ambassadører i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, bonsaijenta skrev:

Det er tydelig at du ikke har peil. Det er lettere å redde barn ved dykk enn voksne. 

De er mindre og lettere å håndtere når de får panikk. Se for deg en voksen mann får panikk under vann og veiver ukontrollert i vannet samtidig som du skal roe han ned? Med masse ledninger på deg som mannen lett for tak i og rive av. Da sliter du. 

 

Barn har større risiko fordi de kan bli forgiftet lettere av oksygen tanken. -_-
De er omtrent garantert å dø ved ferden ut om de gjør dykking.
 

  1. atent foramen ovale (PFOs).
  2. Equalization Issues: A scuba diver must add air to his middle ear via the eustachian tube to equalize the air pressure as he or she descends. Most adults can easily equalize their ears. However, the physiology of a child's ears can make equalization difficult or impossible. Young children have flattened, small eustachian tubes that may not allow air to flow to the middle ear effectively. For many children under the age of 12 (and some older ones), it is physically impossible to equalize the ears because the eustachian tubes are not sufficiently developed. Failure to equalize the ears can lead to severe pain and ruptured ear drums.

Et annet poeng er de trange passasjene, hvor voksne ikke kan ta takk i ungene om noe skjer. 
Et tredje er hva som vil skje om en av ungene starter å hallusinere... er alt for mye risiko ved dykking.

Endret av Drakan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest X-faktor
Akkurat nå, kvinneguide skrev:

Hadde bare kvinneguiden fantes i Thailand så ville saken vært under kontroll

Det skal du ikke se bort i fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drakan skrev:

Er mer eller mindre sikkert at de vil dø. Monsun regnet kommer til å skje igjen. De lever på lånt tid frem til da. 
De kan enten forberede seg på det, eller få barna ut. 😕 

Slik jeg har skjønt det så jobbes det med flere løsninger, men det må stadig kalkulere risiko, det er for eksempel og drille fra overflaten som kan ta tid, måneder, og alle kan være døde, eller det kan være høyere risiko og klare å redde noen men ikke alle 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kvinneguide said:

Hadde bare kvinneguiden fantes i Thailand så ville saken vært under kontroll

Noen må sende over linken, så ordner google translate resten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor
1 minutt siden, Apis skrev:

Slik jeg har skjønt det så jobbes det med flere løsninger, men det må stadig kalkulere risiko, det er for eksempel og drille fra overflaten som kan ta tid, måneder, og alle kan være døde, eller det kan være høyere risiko og klare å redde noen men ikke alle 

Jeg tror det er en løsning her som alle overser. Jeg har det på følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må denne tråden og ødelegges? La oss snakke om saken, ikke alt annet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MalloryK skrev:

Må denne tråden og ødelegges? La oss snakke om saken, ikke alt annet

Jeg vil si at dette er en direkte diskusjon av saken..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Drakan skrev:

Barn har større risiko fordi de kan bli forgiftet lettere av oksygen tanken. -_-
De er omtrent garantert å dø ved ferden ut om de gjør dykking.
 

  1. atent foramen ovale (PFOs).
  2. Equalization Issues: A scuba diver must add air to his middle ear via the eustachian tube to equalize the air pressure as he or she descends. Most adults can easily equalize their ears. However, the physiology of a child's ears can make equalization difficult or impossible. Young children have flattened, small eustachian tubes that may not allow air to flow to the middle ear effectively. For many children under the age of 12 (and some older ones), it is physically impossible to equalize the ears because the eustachian tubes are not sufficiently developed. Failure to equalize the ears can lead to severe pain and ruptured ear drums.

Hvor gammel er den artikkelen du har funnet? 

Det arrangeres dykkekurs for barn i Norge helt ned til 8-årsalderen. 

Orker uansett ikke å ta denne diskusjonen videre. Om du har gode ideer som kan hjelpe guttene ut i live, kan du reise ned dit som noen andre har nevnt allerede.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, X-faktor skrev:

Kan man bore nedenfra og opp og drenere ut vannet?

En av løsningene jeg sa. :P 
Folk sier det er umulig her inne -_-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, X-faktor skrev:

Kan man bore nedenfra og opp og drenere ut vannet?

Det er nok ikke umulig at det kan borres, problemet er at det vil ta lang tid. 4 uker+

De jobber med å få finne et sted der de kan borre inn. Samtidig som de jobber med alle andre løsninger. Jeg tror nok dykking er last case scenario

Endret av trist21
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, bonsaijenta skrev:

Hvor gammel er den artikkelen du har funnet? 

Det arrangeres dykkekurs for barn i Norge helt ned til 8-årsalderen. 

Orker uansett ikke å ta denne diskusjonen videre. Om du har gode ideer som kan hjelpe guttene ut i live, kan du reise ned dit som noen andre har nevnt allerede.

 

Dykkekurs i Norge skjer vannligvis i veldig grunt vann, så trykket er ikke en direkte trussel. 
Det er heler ikke vanlig at et kurs varer mer en enn time. Og barna har vanligvis LYST å dykke. 

Disse barna kan ikke svømme, har sannsynligvis ikke lyst å dra i det mørke skumle vannet i 3 timer, sannsynligvis mer siden de skal stoppe på veien for legesjekk. Panikk er en garanti.

Dessuten er du ganske arrogant som tror at jeg kan gjøre noe? Jeg er ikke trent i dykking, jeg er ikke trent i hvordan man puster i lange dykk. Om ideene mine er gode, kan en ekspert utnytte dem og bedre dem for løsninger som vil fungere. -_-

Hvorfor i all verden skulle jeg dratt ned ditt når jeg er garanter i veien? Skal jeg liksom sitte der og se på at guttene dør? Nei takk. 

Jeg bidrar på den måten jeg kan.
Ideer. Om en eller annen der nede leser det, kan det hende de faktisk kan bruke det og gjøre noe. 

Endret av Drakan
så mye man kan si, så lite tid...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor

Må barna kunne dykke? Holder det ikke at de ledsages av hver sin dykker, så lenge de har oksygen? Altså at de bare er passive mesteparten av turen, som pm de var bevisstløse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-faktor

Men nå har jo en dykker omkommet, så det er generelt et vanskelig prosjekt. Det kommer en cowboy før eller siden med en løsning som ingen har sett. Vent og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, X-faktor skrev:

Kan man bore nedenfra og opp og drenere ut vannet?

Slik jeg forstår det, er det snakk om grunnvann som stiger og fyller grottene. Slik grunnvann fungerer så vil det ikke være noe hulrom ved siden av/under som ikke også er fylt med vann allerede. Da har man ikke noe sted å tappe det til, uten å pumpe tomt det arealet først, og da er det like greit å pumpe der problemet er. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...