Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Arabella3 skrev:

Det skulle være to dykkere på hver gutt, så hvis 2 gutter er ute, bør også 4 dykkere være ute, altså 6 personer til sammen. Det som egentlig bekymrer meg, var at det var snakk at guttene skulle bli fraktet ut i grupper på 4 og 4. Hvorfor er da bare 2 gutter ute?

Det er så mye som er uklart. De kan ha gjort forandringer underveis, det kan ha skjedd ting osv... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reuters har bekreftet at to er ute. Så da er det sikkert som banken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bekreftet av thailandske helsemyndigheter - 2 av guttene ER ute!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Nå må bare de andre også komme ut og ingen av redningsmannskapene bli skadet!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

To ambulanser har nettopp forlatt stedet, så guttene er vel sendt til sykehus nå. Håper alt går bra, selv om de selvfølgelig ville blitt sendt til sykehus uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linaria skrev:

To ambulanser har nettopp forlatt stedet, så guttene er vel sendt til sykehus nå. Håper alt går bra, selv om de selvfølgelig ville blitt sendt til sykehus uansett.

Ja, jeg tror de sender alle inn på sykehus.

Jeg blir optimist for at de skal få ut mange flere, nrk sa at det stod 13 ambulanser det.

De rapporterte på tirsdag eller onsdag at guttene var ved godt mot, og ingen større skader men mange hadde kutt og sår på beina. De tok av skoene sine lengre ute 😕 Så de har sikkert små skader som må sees til, og kanskje få litt intravenøs væske og sjekk, siden de har vært lenge med tynn luft/lite oksygen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pipaluk skrev:

Ja det høres logisk ut. 

Har grottedykkerne noe vektkrav, altså en grense for hvor mye de kan veie og hvor brede de kan være i omkrets?

Jeg vet ikke. Men det høres jo sannsynlig ut at de er valgt ut etter bl.a bredde og tykkelse til akkurat dette oppdraget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, An0nymBruker said:

Jeg vet ikke. Men det høres jo sannsynlig ut at de er valgt ut etter bl.a bredde og tykkelse til akkurat dette oppdraget.

De som er med i redningsarbeidet, i alle fall de utenlandske, driver med grottedykking til vanlig. Jeg antar at det ikke er de mest omfangsrike som synes det er gøy å holde på med noe sånt, så dermed er det automatisk en utsiling allerede der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubekreftede rykter om at sju gutter er ute. 

Mens NRKs reporter direkte sier at folk begynner å reise hjem for kvelden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zoey skrev:

Ubekreftede rykter om at sju gutter er ute. 

Mens NRKs reporter direkte sier at folk begynner å reise hjem for kvelden. 

Hvis dette stemmer, så går det jo mye raskere enn først antatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at Thailandske myndigheter tar til orde for å gjøre grottedykking og hule-exploring ulovlig, og at samtlige grotter etc. blir forseglet med tykke stål-gitter eller med andre metoder. Uansett, så hadde denne treneren dårlig vurderingsevne, som tok disse guttene med inn i den grotten. Det er jo regntid der nede nå, som treneren burde vært obs på. Det venter nok straff til treneren når han kommer ut, med mindre myndighetene velger å være sympatisk. Men det spørs jo, om han klarer å komme seg ut i live da.

Grunnen til at treneren tok guttene lengre inn, er sikkert fordi inngangen til grotten ble oversvømt av regn og vann, og dem gikk lenger inn for å komme seg unna innkommende vannmasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge TV2 er det i alle fall et enormt apparat som står klart til å ta imot guttene! 13 ambulanser, 13 helikoptre, feltsykehus, 5 akuttleger, 5 anestesileger, 30 leger på standby.. Fantastisk!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Ja, fire gutter til ventes visst snart. Skal visst være mye lettere å komme ut nå enn det har vært tidligere, man kan gå gjennom mange av gangene som tidligere var oversvømt og de tror ikke det kommer til å bli bedre enn dette med regnet som ventes fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, An0nymBruker skrev:

Du har rett i det du skriver. Jeg skulle ønske at det fantes en lettvint løsning som kunne redde de ut. Om det hadde vært plass til en slags vanntett og lufttett tunell (fylt med luft slik at de får puste) i et lett materiale, som man kunne ført inn til de, og som de kunne blitt heist opp fra grotten i? Men det er jo trange passasjer, så det går vel ikke. Og så har man problemet med dykkesyken (og at de derfor må ha stopp underveis?), så da går det heller ikke. Med en veldig smal ubåt (om det finnes), kanskje det hadde gått an å redde de direkte opp fra grotten? Jeg vet ikke.

Interessant at også noe lignende er planlagt (det viser jo at mange tenker de samme tingene):
"Musk og folkene hans arbeider også med en annen metode for å få de innesperrede ut. Den planen presenterte han på fredag, men han var da usikker på om den kunne fungere. Den involverer et oppblåsbart plastrør med luftsluser. Ved å holde trykket i røret høyere enn det høyeste trykket fra vannet den går gjennom, så vil det gi en vei for de innesperrede å krype tørt gjennom." https://www.nrk.no/urix/sender-mikroubat-for-barn-til-thailand-1.14116811

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"– Hvor lang tid det tar kommer an på været og vannstanden. Hvis ting endrer seg, avbryter vi. Men jeg forventer at redningsaksjonen vil være i mål i løpet av de neste par dagene, sa Narongsak.

Han anslo at veien inn og ut tar minst 11 timer. Han advarte samtidig om at det kan ta så mye som tre eller fire dager å fullføre hele operasjonen dersom de er uheldige med været." https://www.dagsavisen.no/verden/redningsaksjon-i-gang-i-thailand-dette-er-d-dagen-1.1169953

Microubåten er vel også på vei til Thailand nå? "Lørdag kveld meldte Musk at det gjensto åtte timer med konstruksjonsarbeid, og så 17 timer med fly til Thailand." https://www.nrk.no/urix/sender-mikroubat-for-barn-til-thailand-1.14116811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syv av tretten skal nå være ute. Tre er fraktet til sykehus allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...