Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Rumle skrev:

De sa nettopp på NRK at de skal tas ut i puljer, den første puljen er på 4 stk. Så om alt har gått bra er vel de på vei ut nå.

Har de noen kriseplan hvis en av guttene skulle kollapse underveis?

jeg lurer også på hva de gjorde med denne dykkeren som døde underveis. Håper det var før de trangeste passasjene. 

Huff hvorfor følger jeg med på dette? Gjør meg bare skjelven men synes det er spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Rumle skrev:

De sa nettopp på NRK at de skal tas ut i puljer, den første puljen er på 4 stk. Så om alt har gått bra er vel de på vei ut nå.

Takk for info. Ja, da kommer det til å gå fortere enn jeg først trodde. Så for meg en og en med god margin til neste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Har de noen kriseplan hvis en av guttene skulle kollapse underveis?

jeg lurer også på hva de gjorde med denne dykkeren som døde underveis. Håper det var før de trangeste passasjene. 

Huff hvorfor følger jeg med på dette? Gjør meg bare skjelven men synes det er spennende

Jeg regner med at de har en kriseplan, men jeg har ikke lest noe om det, annet enn at de har satt ut ekstra oksygen og så er det visst en lege som skal sjekke de underveis. Regner med at de ellers har forberedt dem mentalt så godt som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hjertesukka skrev:

Takk for info. Ja, da kommer det til å gå fortere enn jeg først trodde. Så for meg en og en med god margin til neste.

De sa at det ikke var bekreftet offisielt, men at de hadde fått informasjonen via thailandsk media. Tror det blir minimalt med nytt før de kommer ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

Jeg regner med at de har en kriseplan, men jeg har ikke lest noe om det, annet enn at de har satt ut ekstra oksygen og så er det visst en lege som skal sjekke de underveis. Regner med at de ellers har forberedt dem mentalt så godt som mulig.

Kanskje det tross alt er bedre at de er barn og ikke voksne? Barn har ikke så nye livserfaring og ikke så mange fantasier om hvor farlig dette faktisk er. 

Jeg hadde fått panikk  ved tanken men håper de hadde klart å roe meg ned, eventuelt tilbudt meg noe beroligende. Jeg hadde neppe blitt tilbudt å gå først 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Kanskje det tross alt er bedre at de er barn og ikke voksne? Barn har ikke så nye livserfaring og ikke så mange fantasier om hvor farlig dette faktisk er. 

Jeg hadde fått panikk  ved tanken men håper de hadde klart å roe meg ned, eventuelt tilbudt meg noe beroligende. Jeg hadde neppe blitt tilbudt å gå først 

Ja, det kan veldig godt være. Tror også det at de er flere sammen om det er bra, de har kunnet snakke og bearbeide det på sin måte hele tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dette går bra! 

De har jo hele tiden understreket hvor høy risiko det er ved en redningsaksjon. Håper det mest betyr at de tar alle forholdsregler slik det vil gå bra til slutt.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, An0nymBruker skrev:

Det er sikkert for risikabelt. Om det blir ras, kan kanskje både grotteveggene rase og  åpningen til grotten stenges.

Ja det høres logisk ut. 

Har grottedykkerne noe vektkrav, altså en grense for hvor mye de kan veie og hvor brede de kan være i omkrets?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke begripe hvordan de kommer seg gjennom den 38 cm brede flaskehalsen. Jeg er en tynn og sped kvinne, og skuldrene mine er bredere enn det (hoftene også, men menn har jo smalere hofter). Hvordan kommer topptrente, mannlige dykkere seg gjennom? Det er så vanvittig smalt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette er altfor spennende på feil måte. Alt kan skje. Håper, håper på godt nytt senere i dag! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tara Thornton skrev:

Jeg kan ikke begripe hvordan de kommer seg gjennom den 38 cm brede flaskehalsen. Jeg er en tynn og sped kvinne, og skuldrene mine er bredere enn det (hoftene også, men menn har jo smalere hofter). Hvordan kommer topptrente, mannlige dykkere seg gjennom? Det er så vanvittig smalt!

38x74 eller 72? Det er nok vanskelig siden de må ha av utstyret, men når jeg ser hvor smal bildøråpning den svære mannen min kan skvise seg ut av, så det det mye som går når hullet er avlangt og man kan sno seg litt. 

Men det er vel det partiet som er tøffest. Og her den som omkom døde? Han hadde omkommet pga mangel på oksygen, ser for meg at med dårlig sikt og måtte ta av dykkerflasken så kan det lett skje feil her. 

Det gode er at guttene vil ha to dykkere hver, en foran og en bak. Det sa de på NRK i forbindelse med at de skal tas ut i grupper. 

De sa også nettopp at den med svakest psyke de siste dagene har vært treneren. Har kanskje brukt opp alt på de små og kollapset litt når de kom andre voksne til og de ble funnet. Men de hadde klart å få opp humør og motivasjon hos ham også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zoey skrev:

De sa også nettopp at den med svakest psyke de siste dagene har vært treneren. Har kanskje brukt opp alt på de små og kollapset litt når de kom andre voksne til og de ble funnet. Men de hadde klart å få opp humør og motivasjon hos ham også. 

Jeg tenker det må være tøft å være treneren som har tatt med laget sitt inn i grotten, blitt overrasket av regnværet og så få hele verdens øyne og en redningsaksjon vi knapt har sett maken til rettet mot seg. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zoey said:

38x74 eller 72? Det er nok vanskelig siden de må ha av utstyret, men når jeg ser hvor smal bildøråpning den svære mannen min kan skvise seg ut av, så det det mye som går når hullet er avlangt og man kan sno seg litt. 

Men det er vel det partiet som er tøffest. Og her den som omkom døde? Han hadde omkommet pga mangel på oksygen, ser for meg at med dårlig sikt og måtte ta av dykkerflasken så kan det lett skje feil her. 

Det gode er at guttene vil ha to dykkere hver, en foran og en bak. Det sa de på NRK i forbindelse med at de skal tas ut i grupper. 

De sa også nettopp at den med svakest psyke de siste dagene har vært treneren. Har kanskje brukt opp alt på de små og kollapset litt når de kom andre voksne til og de ble funnet. Men de hadde klart å få opp humør og motivasjon hos ham også. 

Ja, jeg tror også det var der den som omkom døde. Det er vel en bitteliten luftlomme der før man må ned i vannet igjen, og det er der det er lettest å få panikk. Så må man sno seg rett ned i det mørke vannet igjen.

Jeg lurer på om de har fortalt treneren om dykkeren som døde. Jeg kan ikke tenke meg at de har gjort det, men han kommer jo til å bli ødelagt av skyldfølelse når han får vite det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, parmanoia skrev:

Jeg tenker det må være tøft å være treneren som har tatt med laget sitt inn i grotten, blitt overrasket av regnværet og så få hele verdens øyne og en redningsaksjon vi knapt har sett maken til rettet mot seg. 

Ja, ikke sant. Stakkars fyr, men forsto det sånn at foreldrene fikk sendt inn noen beroligende ord til han.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tara Thornton skrev:

Ja, jeg tror også det var der den som omkom døde. Det er vel en bitteliten luftlomme der før man må ned i vannet igjen, og det er der det er lettest å få panikk. Så må man sno seg rett ned i det mørke vannet igjen.

Jeg lurer på om de har fortalt treneren om dykkeren som døde. Jeg kan ikke tenke meg at de har gjort det, men han kommer jo til å bli ødelagt av skyldfølelse når han får vite det.

Etter all sannsynlighet bringer de ingen dårlige nyheter inn til guttene. De blir nok ikke presentert for hvor stor risiko dette er men bare betrygget av at de er i gode hender. Noe annet ville økt risiko for panikk på vei ut.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hjertesukka said:

Ja, ikke sant. Stakkars fyr, men forsto det sånn at foreldrene fikk sendt inn noen beroligende ord til han.

Ja, heldigvis så forklarte foreldrene at de ikke legger noe skyld på han. 

Tror også man må huske på at Thailand har en helt annen kultur for sikkerhet enn den vi har. Hva som vil bli sett på som uforsvarlig i Norge kan være helt greit i Thailand. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åååh, at man kan bli så lettet av noe som skjer langt borte. 

Jeg setter meg i foreldrenes sko jeg. Hvor deilig må det ikke være å omfavne barnet sitt etter noe sånt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kvinneguide said:

Etter all sannsynlighet bringer de ingen dårlige nyheter inn til guttene. De blir nok ikke presentert for hvor stor risiko dette er men bare betrygget av at de er i gode hender. Noe annet ville økt risiko for panikk på vei ut.

Nettopp. Og hvis treneren allerede har svak psyke, kommer han jo til å bli helt ødelagt når han får vite det (når han kommer ut). Syns så synd på ham :( Han forstår nok veldig godt hvor farlig det er også, mens guttene fortsatt er i alderen hvor man føler seg "udødelig". Så det er egentlig forståelig at han er den med lavest motivasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Skolebolle skrev:

Ja, heldigvis så forklarte foreldrene at de ikke legger noe skyld på han. 

Tror også man må huske på at Thailand har en helt annen kultur for sikkerhet enn den vi har. Hva som vil bli sett på som uforsvarlig i Norge kan være helt greit i Thailand. 

 

Nå var jo ikke denne dykkeren helt frisk i utgangspunktet så det kan neppe noen andre klandres for!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...