Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

Jeg har også lurt på om det ikke hadde gått å hugge, bore, sprenge bort steinmasse de stedene hvor det er trangt. Jeg regner med de har tenkt på alt, jeg har bare ikke lest noe i media om hvorvidt det har vært en vurdert mulighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Mazarini skrev:

Jeg har også lurt på om det ikke hadde gått å hugge, bore, sprenge bort steinmasse de stedene hvor det er trangt. Jeg regner med de har tenkt på alt, jeg har bare ikke lest noe i media om hvorvidt det har vært en vurdert mulighet. 

Det er sikkert for risikabelt. Om det blir ras, kan kanskje både grotteveggene rase og  åpningen til grotten stenges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
5 minutter siden, Mazarini skrev:

Jeg har også lurt på om det ikke hadde gått å hugge, bore, sprenge bort steinmasse de stedene hvor det er trangt. Jeg regner med de har tenkt på alt, jeg har bare ikke lest noe i media om hvorvidt det har vært en vurdert mulighet. 

Jeg så på nyhetene at det var en mann inne og boret i en trang passasje. Med et enkelt bor, ikke noe drastisk. Tror det er mye å ta hensyn til, uten at jeg vet noe mer enn det jeg har lest, med tanke på kjemikalier som kan avgis og rasfare og alt mulig. Heldigvis har all slags ekspertise verden over engasjert seg. En av de frivillige som ble intervjuet, sa at de er fullstendig fokusert på å få ut guttene for enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
43 minutter siden, Mazarini said:

Jeg har også lurt på om det ikke hadde gått å hugge, bore, sprenge bort steinmasse de stedene hvor det er trangt. Jeg regner med de har tenkt på alt, jeg har bare ikke lest noe i media om hvorvidt det har vært en vurdert mulighet. 

Men de stedene det er trangt er jo langt inni grotten. Man må jo få fraktet det store utstyret inn til der det er ekstra trangt. Under vann. I mørket. Med dykkere, ikke maskiner. Og så få fraktet steinen man sprenger løs ut igjen. Under vann. I mørket. Med dykkere,ikke maskiner. På noen få dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, An0nymBruker said:

Med en veldig smal ubåt (om det finnes), kanskje det hadde gått an å redde de direkte opp fra grotten? Jeg vet ikke.

 

Elon Musk jobber med ubåtforslaget. 

Fint å se at alle stener snus i forsøket på å få ungene ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Skolebolle skrev:

 

Elon Musk jobber med ubåtforslaget. 

Fint å se at alle stener snus i forsøket på å få ungene ut. 

Så bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, An0nymBruker said:

Så bra! 

Ja, utrolig fint at de også tester ut de mer kreative ideene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er visst redningsaksjonen i gang. Måtte alle de involverte komme seg gjennom dette i god behold ❤️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fasan så skummelt dette er. Det kan gå fryktelig galt.  :sukk: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er redningsaksjonen begynt, ifølge vg. De første kommer angivelig ut kl 15 norsk tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daily Mail har bra illustrasjoner. Anbefales. http://www.dailymail.co.uk/news/article-5930075/18-divers-enter-Thai-cave-deadline-looms-save-trapped-soccer-team.html

Spesielt den delen som kalles "the choke point" eller på norsk -- kvelertaket? Bare 38 cm. (15 insh)

Det står i artikkelen at hvis de ikke kommer ut i løpet av fire dager, så vil monsunregnet gjøre det umulig å få de ut.

Endret av ops2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en link til en beskrivelse av hvordan guttene kom seg inn dit de er? Det sies at grotten bare en noen cm bred på smaleste, så hvordan i alle dager kom de seg inn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dragoneyes
1 time siden, pinnelinn skrev:

Noen som har en link til en beskrivelse av hvordan guttene kom seg inn dit de er? Det sies at grotten bare en noen cm bred på smaleste, så hvordan i alle dager kom de seg inn?

Har ingen link, men det er visst så smalt at det er vanskelig å passere med oksygenbeholder, så uten går det sikkert greit selv om det er trangt. 

Har ikke for vane å be, men nå er jeg så nære jeg kommer. Håper virkelig alle kommer seg trygt ut. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pinnelinn skrev:

Noen som har en link til en beskrivelse av hvordan guttene kom seg inn dit de er? Det sies at grotten bare en noen cm bred på smaleste, så hvordan i alle dager kom de seg inn?

Jeg har forstått det slik at de klatret inn før vannet begynte å stige. Vannet steg bak dem og fanget dem. Guttene er vel ikke svømmedyktige, har jeg lest, så de har nok ikke dykket eller svømt, bare klatret. På et punkt hadde de lagt igjen sko og sekker, og det var kanskje der det var så trangt? 

(Til en over "choke point" kalles ofte flaskehals på norsk 😊

Krysser fingrene og har en god følelse nå. Håper det blir en reprise av Chile, at det går lettere for hvert barn og alle kommer uskadd ut. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper ikke noen av dem sliter med klaustrofobi

grøsser når jeg tenker på det og håper jeg aldri  kommer i en slik situasjon hvor jeg må dykke og skal igjennom slike trange partier. Bra de er tynne og ikke overvektige barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pipaluk skrev:

Håper ikke noen av dem sliter med klaustrofobi

grøsser når jeg tenker på det og håper jeg aldri  kommer i en slik situasjon hvor jeg må dykke og skal igjennom slike trange partier. Bra de er tynne og ikke overvektige barn

Hadde de hatt klaustrofobi, så tror jeg de hadde slitt med å krype helt inn der. Jeg håper og tror at det er eventyrlystne gutter som siden tirsdag har hatt god tro på redning. 

Treneren deres har også lært guttene å meditere, jeg tror de klarer seg fint mentalt til de er ute. For de har mye å fokusere på, alt å se frem til, vet at familiene har fått meldinger fra dem og venter på dem. De fleste mennesker, også barn, er svært tøffe når de må og står midt i en krise. 

Men at de kan få svært sterk klaustrofobi og problemer i etterkant, det skal vi ikke se bort fra. Er mange av de godt voksne gruvearbeiderne i Chile-ulykken som sliter med mareritt og former for PTSD. Barn er trolig mer utsatt for slikt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hvor lang tid det tar mellom hver gutt som skal dykke? Skal de vente til hver og en har kommet igjennom den fem timers løypa? 

Hva er grunnen til at de ikke kan borre noen bredere passasjer underveis? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pipaluk skrev:

Vet dere hvor lang tid det tar mellom hver gutt som skal dykke? Skal de vente til hver og en har kommet igjennom den fem timers løypa? 

Hva er grunnen til at de ikke kan borre noen bredere passasjer underveis? 

 

 

De sa nettopp på NRK at de skal tas ut i puljer, den første puljen er på 4 stk. Så om alt har gått bra er vel de på vei ut nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...