Vampyrina Skrevet 5. mars 2018 #1541 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, chisandra skrev: "Nedenfor hytta var det et anneks. Det var lys og varmt i annekset, og et hamster i bur. Det gikk en opptråkket sti fra hovedbygningen ned ti annekset, forklarer Thorsrud" ....og der de fant jenta var det is på innsiden av vinduene? 😢 11
Ulven Skrevet 5. mars 2018 #1542 Skrevet 5. mars 2018 12 minutter siden, Vampyrina said: Hvilken sak da? Flådrapet.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1544 Skrevet 5. mars 2018 Det tjener ingen at man spekulerer i detaljer vi bare har sett referert i div. nettavisartikler, og som folk ser blir tråden bare ryddet uansett. Denne saken har allmenn interesse, det er nødvendig å avklare hvor langt mors ansvar og skyld rekker og hvilket ansvar som eventuelt påhviler både mennesker og institusjoner rundt når en trettenåring sulter ihjel i Norge. Vi kan gjerne diskutere de store linjene og inntrykk vi får av sakens aktører og det som har skjedd. Men å kverne rundt på detaljer vi bare har sett mellom to komma i en nettavisartikkel basert på gjengivelsen i retten flere år senere, eller lete frem navn på aktører og spekulere i ting bare retten egentlig har grunnlag for å si noe om, har ingen verdens hensikt. Ikke spesielt fordi denne tråden kan bli stengt, men fordi det tross alt er folk det er snakk om. Mors personlige forutsetninger blir belyst i en seks uker lang rettssak, mens identiteter og profiler i sosiale medier ikke er noe noen av oss trenger for å minske risikoen for at slikt kan skje igjen. Det kan nok være spennende, sånn rent personlig, men det kan bare skade. Å diskutere dette er både nyttig og nødvendig, for all del, det synes jeg også, og jeg har skrevet i denne tråden med ujevne mellomrom siden side 4 selv. Men dropp det som er ren spekulasjon på tynt eller intet grunnlag. Anonymkode: d18de...5d1 8
Gjest supernova_87 Skrevet 5. mars 2018 #1545 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mor har stilt opp i media før også. Anonymkode: be5b2...c36 Jeg spør om tiltaltes og datterens historie har vært delt i media før. Altså før dødsfallet. Om det har stått i media før da om at avdøde ble mobbet og lignende. At voksne mennesker har vært i media for ulike saker er vel ikke så rart, og ikke relevant. Men om ikke saken om datteren er noe som er dekket av media synes jeg det er rart at man går til tanken på hvordan dette skal fremstilles i media hvis dette er et plutselig, uventet dødsfall.
Alivamale Skrevet 5. mars 2018 #1546 Skrevet 5. mars 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forsvaret forsøkte iherdig å få utsatt saken. Anonymkode: 59d11...41f Det virker som at det er flere her som egentlig ikke forstår hvordan rettssystemet i demokratiske land er bygget opp. Man kan bli så frustrert man vil, men dette er ett av grunnprinsippene i all sin enkelhet : «I strafferetten gir dette seg utslag i prinsippet om at enhver rimelig og forstandig tvil skal komme den tiltalte til gode og at det er bedre at ti skyldige går fri enn at én uskyldig blir dømt.» Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 5. mars 2018 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1547 Skrevet 5. mars 2018 2 minutter siden, Rainstorm skrev: Jeg spør om tiltaltes og datterens historie har vært delt i media før. Altså før dødsfallet. Om det har stått i media før da om at avdøde ble mobbet og lignende. At voksne mennesker har vært i media for ulike saker er vel ikke så rart, og ikke relevant. Men om ikke saken om datteren er noe som er dekket av media synes jeg det er rart at man går til tanken på hvordan dette skal fremstilles i media hvis dette er et plutselig, uventet dødsfall. Ja. Hun har vært i tv2 før dødsfallet. Om mobbing. Anonymkode: 45eb5...034 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1548 Skrevet 5. mars 2018 (endret) 1 time siden, Alivamale skrev: Det virker som at det er flere her som egentlig ikke forstår hvordan rettssystemet i demokratiske land er bygget opp. Man kan bli så frustrert man vil, men dette er ett av grunnprinsippene i all sin enkelhet : «I strafferetten gir dette seg utslag i prinsippet om at enhver rimelig og forstandig tvil skal komme den tiltalte til gode og at det er bedre at ti skyldige går fri enn at én uskyldig blir dømt.» Takk! Anonymkode: e6f50...7f1 Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 5. mars 2018 av Yvonne
Pipaluk Skrevet 5. mars 2018 #1549 Skrevet 5. mars 2018 12 minutter siden, Rainstorm skrev: Er det mulig å endre tiltalen etter hvert i en rettssak? F.eks endre fra "med døden til følge", til drap? Sånn generelt altså. Er sikkert mulig men har aldri hørt om det. Kanskje det må skje i en ankesak?
Gjest supernova_87 Skrevet 5. mars 2018 #1550 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Hun har vært i tv2 før dødsfallet. Om mobbing. Anonymkode: 45eb5...034 Takk for svar! Da blir det litt mindre utenkelig at tanken på media skulle komme opp. Likevel er det jo da nærmest som at dødsfallet blir et argument i hennes sak mot mobbing. Rart fokus i en slik situasjon. Men sjokk gjør jo så mangt med oss.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1551 Skrevet 5. mars 2018 8 minutter siden, Rainstorm skrev: Jeg spør om tiltaltes og datterens historie har vært delt i media før. Altså før dødsfallet. Om det har stått i media før da om at avdøde ble mobbet og lignende. At voksne mennesker har vært i media for ulike saker er vel ikke så rart, og ikke relevant. Men om ikke saken om datteren er noe som er dekket av media synes jeg det er rart at man går til tanken på hvordan dette skal fremstilles i media hvis dette er et plutselig, uventet dødsfall. Det er vel bare å søke om du lurer på det.. Anonymkode: be5b2...c36
MonsIvar Skrevet 5. mars 2018 #1552 Skrevet 5. mars 2018 (endret) Dette er en av de tingene jeg ikke greier å kjøpe. Hennes eget utsagn om at hun ikke så/skjønte det. Det strider mot sunn fornuft. Den virkelige vektnedgangen startet på hytta. I løpet av 3 mnd halverte hun sin egen vekt. Dette er helt ekstremt. Man trenger ikke medisinsk kompetanse for å skjønne det. Man trenger ikke engang skjønne det, man erkjenner det instinktiv. Det er en så rask vektnedgang at den lyser i mot deg bare fra dag til dag. Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 5. mars 2018 av Yvonne 23
Ulzzang Skrevet 5. mars 2018 #1553 Skrevet 5. mars 2018 Sitat Det fremvises nå en rekke bilder fra rommet hvor avdøde ble funnet. Jenta ble funnet i en køyeseng. Den andre sengen er fylt med rot. Retten får også se bilder fra det andre soverommet, hvor politiet fant to puter som var blitt bundet sammen, og plassert på en stol. så disse tingene befant seg i to forskjellige rom da 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1554 Skrevet 5. mars 2018 3 minutter siden, Alivamale skrev: Det er ikke så farlig at du tror jeg er naiv. Jeg lever fint med det. Jeg hadde derimot ikke hatt det så greit med meg selv dersom jeg som person innehadde lynsjementaliteten og paranoiaen som enkelte her inne har. Å, jeg er så enig! Anonymkode: e6f50...7f1
Auggie Skrevet 5. mars 2018 #1555 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, Rainstorm skrev: Takk for svar! Da blir det litt mindre utenkelig at tanken på media skulle komme opp. Likevel er det jo da nærmest som at dødsfallet blir et argument i hennes sak mot mobbing. Rart fokus i en slik situasjon. Men sjokk gjør jo så mangt med oss. https://www.tv2.no/a/7872767/ Denne saken er fra etter jenta døde, men gjengir (deler av?) intervjuet som ble gjort med moren i 2012. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1556 Skrevet 5. mars 2018 1 minutt siden, Auggie skrev: https://www.tv2.no/a/7872767/ Denne saken er fra etter jenta døde, men gjengir (deler av?) intervjuet som ble gjort med moren i 2012. Les også fellelsen i PFU. Anonymkode: 59d11...41f 5
Gjest supernova_87 Skrevet 5. mars 2018 #1557 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er vel bare å søke om du lurer på det.. Anonymkode: be5b2...c36 Ja, det har du rett i. Men jeg tenkte det var enklere å få noe svar på dette fra mennesker som kjenner saken her inne, enn å søke etter artikler fra 2010-2015 om et tema og en person som definitivt har vart skrevet om veldig mye mer i tiden ETTER 2015. Så da spurte jeg her, og fikk svar. 1 minutt siden, Auggie skrev: https://www.tv2.no/a/7872767/ Denne saken er fra etter jenta døde, men gjengir (deler av?) intervjuet som ble gjort med moren i 2012. Takk!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1558 Skrevet 5. mars 2018 Akkurat nå, Pipaluk skrev: Er sikkert mulig men har aldri hørt om det. Kanskje det må skje i en ankesak? Straffeprosessloven regulerer dette ganske greit. Etter § 254 er det begrensede muligheter for aktor til å utvide tiltalen underveis uten at tiltalte selv er med på det. Å frafalle poster er naturlig nok enklere. Retten dømmer derimot etter straffeprosessloven § 38 etter det straffebud den selv mener er anvendelig, men det forutsetter at man holder seg innenfor "samme forhold". Slik sett er ikke retten bundet av tiltalen når dom skal avsies. Men dette er altså betinget av at saken i så fall er omtrent som påtalemyndigheten la den frem, men at retten er uenig i subsumsjonen til påtalemyndigheten - altså at retten på egen hånd kommer til at påtalemyndigheten har anvendt feil bestemmelse. Og gjerningsbeskrivelsene i grov mishandling og drap er såpassu ulike at jeg ikke kan tenke meg at noe sånt kunne vært aktuelt. Enkelt sagt: Tiltalen kan ikke endres til noe strengere av aktoratet uten samtykke eller uforbeholden tilståelse fra tiltalte. Retten, derimot, er ikke bundet av tiltalen når det gjelder gjelder hvilken straffebestemmelse det er riktig å bruke på et straffbart forhold. Så har påtalemyndigheten rett og slett feilbedømt hvilken paragraf som skulle vært brukt, men de faktiske forhold er slik påtalemyndigheten har angitt, kan retten dømme etter en annen bestemmelse. Sånn generelt. Her er det neppe aktuelt. Anonymkode: d18de...5d1 11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #1559 Skrevet 5. mars 2018 Og jo, det var vel forsåvidt @Rainstorm som opprinnelig spurte om dette med å endre tiltale. Så kan jo tagge henne så hun får med seg det jeg skrev over her. Anonymkode: d18de...5d1 2
Sveva Skrevet 5. mars 2018 #1560 Skrevet 5. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bemerkelsesverdig, både hvor mye mer detaljert og hvor mye lengre i tid, den kvinnelige ambulansesjåføren som uttalte seg på fredag, husker. Anonymkode: e6f50...7f1 Hun hadde laget notater den gang da det ble klart at det ble en kriminalsak! Det burde egentlig alle som var innom der, ha gjort. 18
Fremhevede innlegg