Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker det stod et sted at A hadde varmeflaske sammen med seg i sengen da hun ble funnet. Hun har jo forsøkt å holde varmen på et vis...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I din varetekt? Merkelig å bruke ordet varetekt. Du mener vel i din omsorg? 

Anonymkode: 45eb5...034

Varetekt er et helt vanlig ord å bruke om mennesker man har omsorg for.

Anonymkode: 1f603...8e8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vampyrina skrev:

Jeg husker det stod et sted at A hadde varmeflaske sammen med seg i sengen da hun ble funnet. Hun har jo forsøkt å holde varmen på et vis...

Ja, jeg mener å huske at det ble funnet to i sengen og en på gulvet

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan slå opp i boka så mye du vil. Aldri hørt folk omtale barna sine som i sin varetekt. 

Anonymkode: 45eb5...034

Jeg har hørt det ordet uttalige ganger,så du får øke dine norskkunnskaper ;) .

Anonymkode: 1f603...8e8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I din varetekt? Merkelig å bruke ordet varetekt. Du mener vel i din omsorg? 

Anonymkode: 45eb5...034

litt på siden, men bare for å vise hvor ulik bruk og vane man kan ha for et ord; du forbinder ordet varetekt med fare. Jeg er oppvokst med en barnebønn mine bestemødre brukte som bruker ordet varetekt i betydning beskyttelse og vern. Så med mindre det er snakk om "satt i varetekt hos politiet" er varetekt et ord jeg forbinder med beskyttelse, og jeg er neppe den eneste. I slike saker kan det skape misforståelser og feiltolkninger. At en betydning er vanligst, betyr ikke at den er riktigst eller den eneste riktig.

(Verset blir for øvrig sørgelig aktuelt; Nå lukker seg mitt øye, Gud Fader i det høye i varetekt meg ta. Fra synd, fra sorg, fra fare, Guds engler meg bevare, som ledet har min fot i dag. Amen. )

Anonymkode: c0d93...979

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fare, fangenskap skulle det stå over. Takk til autocorrect.

Anonymkode: c0d93...979

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iht. Lommelegen.no kan hypotermi/nedkjøling komme av "Mangel på bevegelse: Om en person ligger i ro, bruker vedkommende ikke musklene og kroppen lager lite varme. Alle som kommer til skade eller blir syke risikerer å bli nedkjølt fordi musklene ikke lager nok varme".
Iht. snl.no: Hypotermi kan også oppstå i forbindelse med generell avmagring eller utmattelse, ved hjerneskade og ved nedsatt produksjon av hormoner fra skjoldbruskkjertelen (hypothyreoidisme) eller fra binyrene (Addisons sykdom).
Det tyder vel på at det ikke nødvendigvis skal så veldig lav romtemperatur til før en som er alvorlig syk får (Edit:) blødninger i/på magesekken som følge av nedkjøling

Endret av Ando Nym
Rettet fra "forfrysningsskader"
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...i varetekt meg ta"  er også brukt i Fadervår. Pass på meg, betyr det vel?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/norge/i/Lnp81/--Nedkjoling_-en-snikende-drapsmann

Kom over denne: 

«Det er ikke nødvendig med kuldegrader for at man blir alvorlig svekket av nedkjøling. Mennesker blir nedkjølte dersom de ligger i ro, uten tilstrekkelig bekledning når det er kaldere enn 28 grader.»

Anonymkode: 5085c...839

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, gjest- silje said:

Jeg trodde at Angelica ble lagt inn på morens ønske i 2014, men tydeligvis her også tenker hun ikke på barnet sitt beste, mener helsepersonell at barnet må legges inn, så kan en ikke vente til dagen etter..

Hun forteller om en episode fra nyttårsaften 2014 – et år før dødsfallet. Tiltalte ble kontaktet og fikk beskjed om at Angelica måtte legges inn på Drammen sykehus.

– Vi hadde besøk av familie, så jeg spurte om vi ikke kunne komme morgenen etter.

Det får være måte på - du tar jo dette helt ut av konteksten. Saken er graverende nok som det er, til at man behøver forvrenge og svartmale det mor sier når hun også faktisk har et poeng.

Helsepersonellets forklaring var at de måtte sjekke blodtrykksverdier på natten, derfor måtte A inn  på nyttårsaften, men så sjekket de ikke dagen før likevel. Hvorfor skulle hun da inn? Ikke rart man utvikler er negativt forhold til behandlingsinstitusjoner. 

Forøvrig synes jeg dette innlegget er et eksempel på den ensidigheten - eller enfoldigheten - man ofte ser i slike nettdiskusjoner; man klarer ikke - vil ikke? - se nyanser, som at også mennesker man har fått noe i mot, kan si også fornuftige ting. 

Anonymkode: f3177...e2d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ando Nym skrev:

Iht. Lommelegen.no kan hypotermi/nedkjøling komme av "Mangel på bevegelse: Om en person ligger i ro, bruker vedkommende ikke musklene og kroppen lager lite varme. Alle som kommer til skade eller blir syke risikerer å bli nedkjølt fordi musklene ikke lager nok varme".
Iht. snl.no: Hypotermi kan også oppstå i forbindelse med generell avmagring eller utmattelse, ved hjerneskade og ved nedsatt produksjon av hormoner fra skjoldbruskkjertelen (hypothyreoidisme) eller fra binyrene (Addisons sykdom).
Det tyder vel på at det ikke nødvendigvis skal så veldig lav romtemperatur til før en som er alvorlig syk får forfrysningsskader?

Jeg nevnte dette tidligere, Men @Carol80 hevder at det var målt 8 grader inne på hytta. Tenker det kan være en kombinasjon av mangelfull bevegelse, avmagring og generelt kulde som førte til nedkjølingen (nå brukte jeg riktig begrep!)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting, når det ble snakk om at avdøde satt noe i halsen før hun døde. 

Far til avdøde sa i sitt vitnemål at bestemor hadde fortalt at avdøde hadde satt noe i halsen før hun døde. Dette er gjerne den første årsaken tiltalte brukte ovenfor familien etc. 

Anonymkode: 4319d...7a6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carol80
11 minutter siden, Ando Nym skrev:

Iht. Lommelegen.no kan hypotermi/nedkjøling komme av "Mangel på bevegelse: Om en person ligger i ro, bruker vedkommende ikke musklene og kroppen lager lite varme. Alle som kommer til skade eller blir syke risikerer å bli nedkjølt fordi musklene ikke lager nok varme".
Iht. snl.no: Hypotermi kan også oppstå i forbindelse med generell avmagring eller utmattelse, ved hjerneskade og ved nedsatt produksjon av hormoner fra skjoldbruskkjertelen (hypothyreoidisme) eller fra binyrene (Addisons sykdom).
Det tyder vel på at det ikke nødvendigvis skal så veldig lav romtemperatur til før en som er alvorlig syk får forfrysningsskader?

Uansett har denne jenta blitt nedkjølt som en av årsakene til hennes død. Det har vært påvist lav temperatur og rim på vinduene innendørs. Moren har ikke fyrt med ved. De fleste normale mennesker med barn og særlig et sykt, ville gjort alt i deres makt for å skape et lunt og varmt hjem for dem, eller søkt hjelp om ovnene var ødelagt, evt kjøpt ved. Nå er ikke det svar på spørsmålet ditt, men her mener jeg at moren har sviktet fullstendig, uansett hvor varmt det har vært i hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, fitnessjenta said:

Jeg nevnte dette tidligere, Men @Carol80 hevder at det var målt 8 grader inne på hytta. Tenker det kan være en kombinasjon av mangelfull bevegelse, avmagring og generelt kulde som førte til nedkjølingen (nå brukte jeg riktig begrep!)

(Uff, og jeg brukte feil begrep!) Ja, det er nok det. Jeg tror det var termometeret på veggen som målte 8 gr., men at Kripos målte den til 7 eller 7,5. Men, det var neste dag. På kvelden nyttårsaften mådet jo nødvendigvis ha blitt kaldt med så mange som løp ut og inn over flere timer. Mener å huske ovnen skal ha stått på 23gr., men ingen ting om at den skal ha vært slått av eller ikke virket. Kan noen ha skrudd den av ila. kvelden? Politiet f. eks. fordi de forsto at det ville bli efterforskning og ville bevare bevis?
Tenker litt rundt dette fordi det er så lett for fantasien å løpe løpsk, mens det kan finnes helt naturlige forklaringer jeg/vi som verken er leger, efterforskere eller rettsmedisinere ikke vet stort om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, fitnessjenta said:

Jeg nevnte dette tidligere, Men @Carol80 hevder at det var målt 8 grader inne på hytta. Tenker det kan være en kombinasjon av mangelfull bevegelse, avmagring og generelt kulde som førte til nedkjølingen (nå brukte jeg riktig begrep!)

Det var målt 8,5 grader etter at ambulansefolk og helsepersonell og muligens politi hadde gått ut og inn. Ambulabsepersonellet som kom først reagerte ikke på romtemperaturen. 

Nok et eksempel på at man leser og gjengir fakta upresist eller feilaktig slik at det gjør saken verre. For et sensasjonslystent «publikum», gidder ikke sjekke rettsreferat før dere underbygger Worse case scenario. 

Anonymkode: f3177...e2d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter de med opplesning/ lydopptak av tiltaltes forklaring i morgen? Evt hva annet skal skje i retten i morgen?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Carol80 skrev:

Uansett har denne jenta blitt nedkjølt som en av årsakene til hennes død. Det har vært påvist lav temperatur og rim på vinduene innendørs. Moren har ikke fyrt med ved. De fleste normale mennesker med barn og særlig et sykt, ville gjort alt i deres makt for å skape et lunt og varmt hjem for dem, eller søkt hjelp om ovnene var ødelagt, evt kjøpt ved. Nå er ikke det svar på spørsmålet ditt, men her mener jeg at moren har sviktet fullstendig, uansett hvor varmt det har vært i hytta.

 

Det var vel ikke "RIM" på vinduene men "DUGG"...Det er to ganske vidt forskjellige ting.......

Anonymkode: b9fc4...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Det var vel ikke "RIM" på vinduene men "DUGG"...Det er to ganske vidt forskjellige ting.......

Anonymkode: b9fc4...9dc

Hvor sto det at det var dugg?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det var vel ikke "RIM" på vinduene men "DUGG"...Det er to ganske vidt forskjellige ting.......

Anonymkode: b9fc4...9dc

Jeg har lest at det var rim eller is på innsiden av vinduene i den bygningen der Angelica ble funnet.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er «rim» som har stått i rettsreferater, i hvert fall. 

Anonymkode: 5085c...839

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...