Gå til innhold

Burde jeg gjøre bare cardio og ikke styrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, fitlife skrev:

Du har stort potensiale!!! Hvis fettapet fungerer perfekt og du ikke fokuserer på styrke/muskelvekst overhodet, sitter du igjen med en slank kropp, enkelt og greit skinn og bein. Det er mye mer attrativt å ha litt muskler og litt fett. Om du står på skikkelig mot sommeren kan du nå målene dine uansett hvilken fremgangsmåte eller metode du velger, tror jeg. Tell kalorier, tell makroer, gjør paleo, keto eller høy karb, cardio eller ikke cardio, styrke eller ikke styrke. Uansett hvilket kosthold du velger gjelder det å spise i underskudd (som @Uffda sier), treningsmetode er ikke det viktigste for fettap, men muskelmasse kan gjøre at det ser ut som at du har mindre fett. 

Personlig ville jeg satset på styrketrening og sunn mat. Eventuelt supplere med noe cardio om du føler det går for tregt eller har overskudd til å gjøre det i tillegg til styrketreningen. Har lest/hørt om mange som er fornøyde med RYP-programmet, så du kan jo gi det et forsøk og evt ta ice cream senere. Som det stod i programmet bør en starte med Grunnprogram også velge neste deretter. Hvis hovedmålet ditt fortsatt er fettap er det nok mest gunstig å velge ekstrem forbrenning :) 

Ok, da kjører jeg styrke og kcal underskudd. Prøver ice cream fitness :)

RYP-programmet, grunnprogrammet dropper jeg. Har allerede kjørt noenlunde samme, i Starting strengh, og funka ganske dårlig. 

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller skal jeg kjøre RYP fettfobrenning programmet? Det er jo ikke noe cardio i det programmet, hvorfor er det så ekstremt fettforbrennende program da?

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da kjører jeg styrke og kcal underskudd. Prøver ice cream fitness :)

RYP-programmet, grunnprogrammet dropper jeg. Har allerede kjørt noenlunde samme, i Starting strengh, og funka ganske dårlig. 

Anonymkode: a0497...3ac

Hvorfor funka det dårlig?

For spiller ingen rolle hva du kaller programmet, alt er styrketrening med ulik sammensettning og "ideologi".

Men viktigste er at du gjør det du liker. Liker du spinning, kjør på. Liker du vekter, så kjør på vekter. 

Viktigste når man trener styrke er at siste repetisjon skal være svintung. Du skal kjenne det skikkelig i musklene som trenes. Det er DA du bygger muskler.

Jeg sverger til 3x12. Klarer jeg flere enn 12 så legger jeg på mer vekt. (jeg synes det er kjedelig å trene derfor vil jeg det skal gå kjapt unna). Jeg bruker ha ca 30-60 min pause mellom hver rep.

 

Men kostholdet er også viktig. I prinsippet kan du spise underskudd og bare sjokolade og gå ned i vekt. Men om du spiser bra sammensatt mat, så holder du deg frisk, glad og vekttapet går fortere når kroppen får den næring den behøver. det vil si masse grønnsaker, noen proteiner og noe fett og så noe karbohydrater. Om du liker mye fett (bacon, entrecot, fet fisk), spis mindre karbohydrater (havregrøt, grovt brød) , liker du karbohydrater så spis mindre fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Hvorfor funka det dårlig?

For spiller ingen rolle hva du kaller programmet, alt er styrketrening med ulik sammensettning og "ideologi".

Men viktigste er at du gjør det du liker. Liker du spinning, kjør på. Liker du vekter, så kjør på vekter. 

Viktigste når man trener styrke er at siste repetisjon skal være svintung. Du skal kjenne det skikkelig i musklene som trenes. Det er DA du bygger muskler.

Jeg sverger til 3x12. Klarer jeg flere enn 12 så legger jeg på mer vekt. (jeg synes det er kjedelig å trene derfor vil jeg det skal gå kjapt unna). Jeg bruker ha ca 30-60 min pause mellom hver rep.

 

Men kostholdet er også viktig. I prinsippet kan du spise underskudd og bare sjokolade og gå ned i vekt. Men om du spiser bra sammensatt mat, så holder du deg frisk, glad og vekttapet går fortere når kroppen får den næring den behøver. det vil si masse grønnsaker, noen proteiner og noe fett og så noe karbohydrater. Om du liker mye fett (bacon, entrecot, fet fisk), spis mindre karbohydrater (havregrøt, grovt brød) , liker du karbohydrater så spis mindre fett. 

Fordi jeg følte lissom ikke noe forskjell, og jeg tok øvelsene veldig lett.

Nå står det mellom ice cream fitness programmet eller RYP ekstrem fettforbrenning. Aner ikke hvilke av de to.

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg følte lissom ikke noe forskjell, og jeg tok øvelsene veldig lett.

Nå står det mellom ice cream fitness programmet eller RYP ekstrem fettforbrenning. Aner ikke hvilke av de to.

Anonymkode: a0497...3ac

Hva tenker folk? Hvilke av de to programmene skal og bør jeg gå for? 

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg følte lissom ikke noe forskjell, og jeg tok øvelsene veldig lett.

Nå står det mellom ice cream fitness programmet eller RYP ekstrem fettforbrenning. Aner ikke hvilke av de to.

Anonymkode: a0497...3ac

Hvilken har du mest lyst til da? RYP er kjent for å gi gode resultater men verken jeg eller noen av de andre her har hørt om ice cream før (Joda, jeg har hørt om iskrem, det er digg det, men ikke programmet du snakker om😂). Så med RYP er det større sjanse for at du får gode resultater siden det har såpass tyngde og mange gode erfaringer med. Jeg har ikke prøvd det selv, men det ser faktisk ganske spennende ut! Det viktigste med et treningsprogram er uansett at det gir struktur til treningen. Jeg ville nok startet med Grunnprogrammet, men om det ikke er aktuelt ville valget falt på fettforbrenning. Programmet inneholder jo fortsatt mye styrke, så du vil fortsatt kunne øke muskelmasse (igjen gitt at du er ganske nybegynner), samtidig minske fett siden du er i kcal underskudd.

Endret av fitlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk!!!! Er det ekstrem muskelvekst jeg skal kjøre da? 

Anonymkode: a0497...3ac

Ekstrem fettforbrenning

 

Og jo, kardio er inkludert. Det og høyrep. Les heftet

Endret av Sykkelkopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å begynne å trene. Spiller ingen stor rolle hvilket program du velger, du må bare komme i gang. Ikke for å være frekk men som nybegynner vil du få resultater uansett så lenge du trener hardt nok. Den siste repetisjonen skal du så vidt klare.

Anonymkode: 13c65...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg følte lissom ikke noe forskjell, og jeg tok øvelsene veldig lett.

Nå står det mellom ice cream fitness programmet eller RYP ekstrem fettforbrenning. Aner ikke hvilke av de to.

Anonymkode: a0497...3ac

Men da var det ikke programmet det var noe galt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å begynne å trene. Spiller ingen stor rolle hvilket program du velger, du må bare komme i gang. Ikke for å være frekk men som nybegynner vil du få resultater uansett så lenge du trener hardt nok. Den siste repetisjonen skal du så vidt klare.

Anonymkode: 13c65...d61

Du tror ikke jeg har gjort det siden januar eller?

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fitlife skrev:

Hvilken har du mest lyst til da? RYP er kjent for å gi gode resultater men verken jeg eller noen av de andre her har hørt om ice cream før (Joda, jeg har hørt om iskrem, det er digg det, men ikke programmet du snakker om😂). Så med RYP er det større sjanse for at du får gode resultater siden det har såpass tyngde og mange gode erfaringer med. Jeg har ikke prøvd det selv, men det ser faktisk ganske spennende ut! Det viktigste med et treningsprogram er uansett at det gir struktur til treningen. Jeg ville nok startet med Grunnprogrammet, men om det ikke er aktuelt ville valget falt på fettforbrenning. Programmet inneholder jo fortsatt mye styrke, så du vil fortsatt kunne øke muskelmasse (igjen gitt at du er ganske nybegynner), samtidig minske fett siden du er i kcal underskudd.

Her har du ice cream, https://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout:)

Det grunnprogrammet har jeg allerede kjørt over en gang i SS, vil ha fler øvelser. 3 øvelser er litt lite.

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Ekstrem fettforbrenning

 

Og jo, kardio er inkludert. Det og høyrep. Les heftet

Da dropper jeg det. Trodde det bare var styrke ;)

Men hva tenker du om dette, https://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout?

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Jeg tenker hold kjeft om det iskremprogrammet og gå og tren RYP

Hører du ikke hva jeg sier?

Jeg har trent samme program i flere mnd, SS. Grunnprogram med de viktigste baseøvelsene. Om det er ryp grunnprogram du tenker på.

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører du ikke hva jeg sier?

Jeg har trent samme program i flere mnd, SS. Grunnprogram med de viktigste baseøvelsene. Om det er ryp grunnprogram du tenker på.

Anonymkode: 320db...2f1

Hvordan funker dette for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Froning skrev:

Hvordan funker dette for deg?

Elendig. Lite øvelser, og føler jeg brenner veldig lite kcal. Tar 15 min å få unnagjort øvelsene.

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Froning
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Elendig. Lite øvelser, og føler jeg brenner veldig lite kcal. Tar 15 min å få unnagjort øvelsene.

Anonymkode: 320db...2f1

Bruker du virkelig 15 min på å få unna alle øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Froning skrev:

Bruker du virkelig 15 min på å få unna alle øvelsene?

15-20 minutter ja. Maks 25.

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Froning skrev:

På 5 x5?

Nei starting strengh.

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...