Gå til innhold

Burde jeg gjøre bare cardio og ikke styrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest noe tilfeldig
2 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Ingenting

Bortsett fra på kutt. Det gjør det vanskeligere å restituere seg

Og enda verre for TS siden han allerede ikke klarer alle settene

Hva mener du med "kutt"? Jeg bruker drop-set, forstår det sånn at man pumper muskelen til det maksimale, gjennom å gjøre dette. (dessuten synes jeg det føles digg og ser kult ut) Men etter @Uffda sin lange avhandling over her ble jeg forvirra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Raven.WritingDesk skrev:

Hva mener du med "kutt"? Jeg bruker drop-set, forstår det sånn at man pumper muskelen til det maksimale, gjennom å gjøre dette. (dessuten synes jeg det føles digg og ser kult ut) Men etter @Uffda sin lange avhandling over her ble jeg forvirra.  

Med kutt mener jeg kaloriunderskudd for å gå ned i fettprosent. Da har man mindre energi til løfting og restitusjon

Ja, jeg og uffda er litt uenig i enkelte ting, jeg tipper hans ideer kommmer fra et mer strongman/powerlifter-de tre store mark,benk,knebøy miljø(?), mens jeg er mer blanding generell styrke/bodybuilding. For en powerlifter vil dropset sannsynligvis ikke gi mye mening. Dropset er mer bodybuilder style for å øke størrelse på muskler litt ekstra uten at det nødvendigvis øker faktisk styrke. Pump er en greie for bodybuildere men ikke powerliftere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
Akkurat nå, Sykkelkopp skrev:

Med kutt mener jeg kaloriunderskudd for å gå ned i fettprosent. Da har man mindre energi til løfting og restitusjon

Ja, jeg og uffda er litt uenig i enkelte ting, jeg tipper hans ideer kommmer fra et mer strongman/powerlifter-de tre store mark,benk,knebøy miljø(?), mens jeg er mer blanding generell styrke/bodybuilding. For en powerlifter vil dropset sannsynligvis ikke gi mye mening. Dropset er mer bodybuilder style for å øke størrelse på muskler litt ekstra uten at det nødvendigvis øker faktisk styrke. Pump er en greie for bodybuildere men ikke powerliftere

Jaja, okei, dette ble bare mer forvirrende. This is why I have a PT.. men Ok, takk for info :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Hva mener du med "kutt"? Jeg bruker drop-set, forstår det sånn at man pumper muskelen til det maksimale, gjennom å gjøre dette. (dessuten synes jeg det føles digg og ser kult ut) Men etter @Uffda sin lange avhandling over her ble jeg forvirra.  

Det er det samme som aerobics. Det får deg svett og du brenner noen kalorier, men det gjør ingenting for deg. Du blir ikke sterkere, du blir ikke sprekere med mindre du var helt forfallen fra før av, men det får deg opp av soffaen og gir deg følelsen av å ha brukt kroppen. I stedet for å gjøre drop sett kan du ta halv annet minutt pause å gjøre et par set til på samme vekta. Mer effektivt enn et drop set, om noe utover de store løftene egentlig har særlig effekt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jaja, okei, dette ble bare mer forvirrende. This is why I have a PT.. men Ok, takk for info :) 

Pt er hvertfall penger ut av vindu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jaja, okei, dette ble bare mer forvirrende. This is why I have a PT.. men Ok, takk for info :) 

Ulik løftemetode basert på mål:

Powerlifter: PRøver å maksimere hva man løfter i markløft + knebøy + ben. Tar øvelser med få repetisjoner. Driter i pump
bodybuiilder: Prøver å maksimere muskelstørrelse. Tar øvelser med mange repetisjoner. Tar dropset og opptatt av pump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Uffda skrev:

Pt er hvertfall penger ut av vindu

Kommer an på PT og egenerfaring. Ikke alle er bullshit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 minutt siden, Uffda skrev:

Pt er hvertfall penger ut av vindu

Det er din mening, jeg har angst mot treningsstudio, begynte å stressrøyke sist sommer (ja, er det mulig..) slutta å trene, la på meg 10kilo og ble deppa. Slutta å røyke etter to uker med PT, gått ned de 10 kiloene, utfordret angsten min, øver nå styrke tre - fire ganger i uka kombinert med kardio, men viktigst av alt; jeg er forbanna lykkelig. Er det verdt pengene..? ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Det er din mening, jeg har angst mot treningsstudio, begynte å stressrøyke sist sommer (ja, er det mulig..) slutta å trene, la på meg 10kilo og ble deppa. Slutta å røyke etter to uker med PT, gått ned de 10 kiloene, utfordret angsten min, øver nå styrke tre - fire ganger i uka kombinert med kardio, men viktigst av alt; jeg er forbanna lykkelig. Er det verdt pengene..? ja. 

Det er penger ut av vindu i form av at de ikke nødvendigvis vet noe mer enn de som trener på studio og at det ikke er noen spesifikke krav for å være pt. At de kan pushe deg og gi deg motivasjon på trening er alltids mulig, men de er ikke noen myndighet innenfor treningsmetodikk. Mye av det mange av dem praktiserer er rett og slett basert på feel-good prinsipper, som å slite ut klienten fordi mange noobs tror dette er nøkkelen til resultater, når det er den kjedelige og fokuserte terpingen og målrettede fokuset som gir deg resultater.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
7 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Ulik løftemetode basert på mål:

Powerlifter: PRøver å maksimere hva man løfter i markløft + knebøy + ben. Tar øvelser med få repetisjoner. Driter i pump
bodybuiilder: Prøver å maksimere muskelstørrelse. Tar øvelser med mange repetisjoner. Tar dropset og opptatt av pump

Ok, vel, jeg har også lest at for best treningsutbytte av styrkeløft så er det faktisk en kombinasjon av de to; både tunge løft med få reps x-antall dager i uka, og moderate løft med flere reps x-antall dager i uka (da også sikkert inkludert drop-set) Er vel egentlig dette jeg gjør, kombinerer dem. Men vi startet i første omgang med lavere vekt og flere reps, spesielt fordi som nybegynner er det idioti å begynne med øvelser som f.eks mark, og løfte tungt med få reps. Da ber man jo om skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

Ok, vel, jeg har også lest at for best treningsutbytte av styrkeløft så er det faktisk en kombinasjon av de to; både tunge løft med få reps x-antall dager i uka, og moderate løft med flere reps x-antall dager i uka (da også sikkert inkludert drop-set) Er vel egentlig dette jeg gjør, kombinerer dem. Men vi startet i første omgang med lavere vekt og flere reps, spesielt fordi som nybegynner er det idioti å begynne med øvelser som f.eks mark, og løfte tungt med få reps. Da ber man jo om skade. 

Korrekt. Derfor program som f.eks RYP fungerer så bra, siden det starter med mange reps i en uke eller to, går så over til 8 noen uker, og så ned til 4 reps den siste perioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
8 minutter siden, Uffda skrev:

Det er penger ut av vindu i form av at de ikke nødvendigvis noe mer enn de som trener på studio og at det ikke er noen spesifikke krav for å være pt. At de kan pushe deg og gi deg motivasjon på trening er alltids mulig, men de er ikke noen myndighet innenfor treningsmetodikk. Mye av det mange av dem praktiserer er rett og slett basert på feel-good prinsipper, som å slite ut klienten fordi mange noobs tror dette er nøkkelen til resultater, når det er den kjedelige og fokuserte terpingen og målrettede fokuset som gir deg resultater.

Mitt inntrykk er faktisk det motsatte; nå har jeg tatt sykt mange PT timer, og majoriteten av de som er der tar faktisk mest styrke med lange hvilepauser imellom. Jeg tror jeg er eneste nooben som har blitt piska rundt av PT'en i de timene jeg har hatt, de andre har såvidt blitt svett ut ifra det jeg har sett. (Har heller aldri sett noen andre enn meg trene kardio med PT, men vet at det skjer da..) du må huske også at det handler ikke bare om hva man oppnår i den enkelte timen, men helheten. Spesielt om man er nybegynner, usikker, skal både ned i vekt og øke muskelmasse. Bare å unngå skade når man starter fra scrach er en god grunn til å bruke PT, og å lære seg å gjøre øvelsene riktig, samt ha en sparringspartner som driver en frem, motiverer, tar en ut av ens egen komfortsone og ikke minst planlegger treningsøkter, mål og delmål, både da langsiktig og kortsiktig. PT er kanskje ikke greia for alle, og skal sies at jeg har hatt flere PT'er før han jeg har nå, som egentlig ikke har gjort så mye for meg, men finner man rette PT'en kan det være en stor livsendring. 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Med kutt mener jeg kaloriunderskudd for å gå ned i fettprosent. Da har man mindre energi til løfting og restitusjon

Ja, jeg og uffda er litt uenig i enkelte ting, jeg tipper hans ideer kommmer fra et mer strongman/powerlifter-de tre store mark,benk,knebøy miljø(?), mens jeg er mer blanding generell styrke/bodybuilding. For en powerlifter vil dropset sannsynligvis ikke gi mye mening. Dropset er mer bodybuilder style for å øke størrelse på muskler litt ekstra uten at det nødvendigvis øker faktisk styrke. Pump er en greie for bodybuildere men ikke powerliftere

Forresten, hvor lang pause bør jeg ta mellom settene og repsa? Maks 1 min?

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, hvor lang pause bør jeg ta mellom settene og repsa? Maks 1 min?

Anonymkode: 320db...2f1

mellom sett i samme øvelse, 90 sek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sykkelkopp skrev:

mellom sett i samme øvelse, 90 sek

Bør jeg heller satse på å ta litt mindre kg, men å ta 2x12, eller å ta tyngre kg, men å ta 2x8? Hva er best? Brenner mest

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg heller satse på å ta litt mindre kg, men å ta 2x12, eller å ta tyngre kg, men å ta 2x8? Hva er best? Brenner mest

Anonymkode: 320db...2f1

Kjør fullt program med så lav vekt som nødvendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg heller satse på å ta litt mindre kg, men å ta 2x12, eller å ta tyngre kg, men å ta 2x8? Hva er best? Brenner mest

Anonymkode: 320db...2f1

Det er meningsløst å trene mer styrke for å brenne kalorier. Forskjellen på f.eks 3 og 2 sett er helt ubetydelig når det gjelder hvor mange kalorier du forbrenner, men det gjør en desto større forskjell på hvor mye du belaster kroppen og sentralnervesystemet, som må ha mat og hvile for å hente seg inn igjen.

Trening bør være for å opprettholde/øke muskelmasse og holde deg i form. Aktivitet kan du bruke for å forbrenne noen ekstra kalorier. Da tenker jeg på å gå turer, ta trappa, ikke sitte på rompa hele dagen. Velg et enkelt styrkeprogram, det er massevis å ta av. Hvis det er lagt opp til en bestemt progresjon, ha i bakhodet at det kan gå saktere hvis du på det jevne spiser mindre enn du trenger.

Det er tusen programmer å velge mellom, og det er umulig å si om du får aller best effekt av 3x9 eller 2x12 eller whatever. Forskjellen er sannsynligvis minimal, spesielt når du er nybegynner, da funker "alt". Etter hvert finner du ut kanskje små justeringer som passer bra for akkurat deg, men det er ikke vits å prøve å designe det perfekte programmet før du har begynt engang. Jeg har kjørt massevis av forskjellige "lure" opplegg og teknikker i mange år, og har nå begynt på et veldig enkelt 5x5-program (StrongLifts) og har bedre framgang enn på lenge. Du trenger ikke finne opp krutter på nytt, så spesiell er du ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si om jeg skeier ut litt? Spiste en kebab idag. Er første gang på 4-5 mnd jeg er over 2000 kcal. Hvor mye har det å si?

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det noe å si om jeg skeier ut litt? Spiste en kebab idag. Er første gang på 4-5 mnd jeg er over 2000 kcal. Hvor mye har det å si?

Anonymkode: 320db...2f1

Ingenting. kanskje du får litt mer muskler

Jeg tror faktisk du burde prøve å ØKE kaloriinntaket ditt til nærmere 2000 siden du nå trener. Kebab er forøvrig mye bedre næring enn sjokoladen du liker så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Ingenting. kanskje du får litt mer muskler

Jeg tror faktisk du burde prøve å ØKE kaloriinntaket ditt til nærmere 2000 siden du nå trener. Kebab er forøvrig mye bedre næring enn sjokoladen du liker så godt. 

Haha, sitter litt med dårlig sammvitighet, pga kebaben. Men om jeg øker til nærmere 2000 kcal, hva skjer med fettet da? Går vel mye tregere, kontra enn om jeg er på 1500 kcal ca?

Anonymkode: 320db...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...