Gå til innhold

Burde jeg gjøre bare cardio og ikke styrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Uffda skrev:

Det er rett og slett feil det du sier. Med mindre du er på underskudd og per def får for lite av alt, så er ikke proteinbehovet ditt særlig stort. Du trenger ikke mye for å bygge muskler. 1 gram til 1,2 gram per kg muskel, så du som sikkert veier 50-60 kg trenger ikke mer enn nettopp 50-65 gram per dag for å bygge muskler, gitt at du spiser nok karbohydrater/kalorier. Skal du ned i vekt derimot så er det alltid lønnsomt å få i seg mer proteiner, men her er det heller ikke behov for mer enn toppen 2 gram per kg muskler, og så lenge kaloriunderskuddet er moderat nok kan du sikkert slippe unna med 1,5 g per kg. Karbohydrater er nøkkelen til fremgang på trening, fordi det er lettopptakelig energi som gir deg best mulig forutsetninger for å ha fremgang på trening. Det er der nøkkelen til vekst ligger. I forhold til fett så er ikke behovet veldig stort. Med unntak av noen omega 3- og 6 fettsyrer så skal du ikke ha veldig mye. En neve nøtter dagen, tran, fet fisk et par dager i uka så trenger du ikke mer. Kroppen din trenger fryktelig lite fett, kun noen essensielle fettsyrer og de får du faktisk tilstrekkelig av i mye mager mat også.

Så fantastisk at du kan alt dette om ernæring! :) regner med at du er skikkelig fit. All forskning jeg har lest sier at et menneske behøver mer protein for å utvikle større muskelmasse. Jeg er enig i at karbohydrater er bra, spesielt i sammenheng med styrketrening. Sier du at det er nok å spise 20 g fett daglig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, fitlife skrev:

Så fantastisk at du kan alt dette om ernæring! :) regner med at du er skikkelig fit. All forskning jeg har lest sier at et menneske behøver mer protein for å utvikle større muskelmasse. Jeg er enig i at karbohydrater er bra, spesielt i sammenheng med styrketrening. Sier du at det er nok å spise 20 g fett daglig? 

Nei, all forskning sier ikke det. All markedsføring av protein konkluderer med at du trenger mer protein enn det jeg anbefaler. Man behøver protein ja, men ikke i den grad folk flest innbiller seg at man trenger det. Proteinbehovet er bare høyt så lenge kroppen din er på underskudd og du får for lite av alt. Skjønner ikke i heletatt hvordan noen får til å kun få i seg 20 g fett i løpet av en dag. Bare havergryn og diverse grovbrød er 6-7 g fett per 100 g alene, noe jeg spiser opp til 600 g av daglig, som er over 40 g bare der. I tillegg kommer fettet i kjøtt, cottage cheese, tran, fisk osv som gjør at man sikkkert er opp i 50-60 g dagen. Det av ren mager mat. Det å i heletatt måtte telle dette er absurd, for spiser du de gode matvarene og du ikke er på underskudd så er du umulig at du ikke får tilstrekkelig av de makroene du trenger.

Endret av Uffda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Uffda skrev:

Du kan gjøre det. Men det virka ikke som du var særlig gira på det.Personlig hadde jeg trent styrke på underskudd over kardio om det sto mellom de to.

Du hadde trent styrke, selvom du vet at man ikke kan bygge noe muskler på et underskudd?

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde trent styrke, selvom du vet at man ikke kan bygge noe muskler på et underskudd?

Anonymkode: a0497...3ac

Jepp, for å vedlikeholde det jeg hadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei!  

Da burde du heller kjøre styrke og ikke cardio. 

Fettet får du vekk med kosthold

cardio er bare en liten bonus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde trent styrke, selvom du vet at man ikke kan bygge noe muskler på et underskudd?

Anonymkode: a0497...3ac

Dette er feil

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sykkelkopp skrev:

Neeeei!  

Da burde du heller kjøre styrke og ikke cardio. 

Fettet får du vekk med kosthold

cardio er bare en liten bonus

Du tror ikke jeg har mitt kosthold bra eller? Jeg spiser sjokolade osv, men under 1800 kcal holder jeg meg, hver eneste dag

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uffda skrev:

Jepp, for å vedlikeholde det jeg hadde.

Hva om du hadde hatt en fettprosent på 30-35% da? Og fryktelig lite muskelmasse?

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke jeg har mitt kosthold bra eller? Jeg spiser sjokolade osv, men under 1800 kcal holder jeg meg, hver eneste dag

Anonymkode: a0497...3ac

Nei av en eller annen grunn tror jeg du ikke har "ditt kosthold bra"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du hadde hatt en fettprosent på 30-35% da? Og fryktelig lite muskelmasse?

Anonymkode: a0497...3ac

Det har jeg alt svart på. Jeg ville lagt om kostholdet først og fremst. Som fysisk aktivitet ville jeg trent styrke siden det ofte er lettere å gjøre enn å løpe rundt på en tung kropp som er ute av form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Nei av en eller annen grunn tror jeg du ikke har "ditt kosthold bra"

OKEY.

Av det jeg har hørt, så kan man spise så mye faenskap man vil, sålenge man holder seg unna kaloriegrensa. Og akkuatt har jeg ikke gått over 1800 en dag, bruker en matkalkulator.

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uffda skrev:

Det har jeg alt svart på. Jeg ville lagt om kostholdet først og fremst. Som fysisk aktivitet ville jeg trent styrke siden det ofte er lettere å gjøre enn å løpe rundt på en tung kropp som er ute av form.

Hva legger du i lagt om kostholdet?

Snakker vi å innta mindre kcal daglig, som i kcal underskdud?

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

OKEY.

Av det jeg har hørt, så kan man spise så mye faenskap man vil, sålenge man holder seg unna kaloriegrensa. Og akkuatt har jeg ikke gått over 1800 en dag, bruker en matkalkulator.

Anonymkode: a0497...3ac

Det er en simplifisering. 

Men om du har vært på 1800 kcal over lengre tid uten å gå ned i vekt ville jeg kontaktet lege. Sjekk for diabetes, problem med stoffskifte osv. Legen vil vite hva han skal teste

Jeg tipper forøvrig at du ikke har beregnet kaloriene dine helt riktig heller. Lett å regne feil/glemme ting/være for unøyaktig

Som feit og svak er du forøvrig en perfekt kandidat for å legge på deg muskler samtidig som du går ned i vekt. Men for at det skal skje må du ha et godt kosthold med riktig næring. Kylling, grønnsaker, frukt, egg osv. Kutt godteri helt. Kutt søtsaker som kake, kjeks, pannekaker osv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i lagt om kostholdet?

Snakker vi å innta mindre kcal daglig, som i kcal underskdud?

Anonymkode: a0497...3ac

Hadde jeg hatt en fettprosent på opp mot 30 så hadde jeg etter all sannsynlighet hatt et kosthold som besto av mye dritt ingen egentlig burdte ha i seg, så det å bare legge om til sunne matvarer, havregryn, grovbrød, magert pålegg, ordentlige middager osv, ville vært tilstrekkelig for å regulerer kalorinntak, siden maten er mettende nok og ikke noe du får lyst til å fråtse i. Bare der ville du blitt kvitt litt valker og en pløsete kropp. Kombinerer du det med styrketrening i tillegg får du enda bedre resultater. 1800 kalorier er for lite, og du bør slutte å spise godteri ofte. Helst aldri om jeg skal være ærlig. Ikke fordi godteri en sjelden gang er skadelig, men fordi det stimulerer mer lyst på det som gjør at en sjelden gang fort blir til en vane.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sykkelkopp skrev:

Det er en simplifisering. 

Men om du har vært på 1800 kcal over lengre tid uten å gå ned i vekt ville jeg kontaktet lege. Sjekk for diabetes, problem med stoffskifte osv. Legen vil vite hva han skal teste

Jeg tipper forøvrig at du ikke har beregnet kaloriene dine helt riktig heller. Lett å regne feil/glemme ting/være for unøyaktig

Som feit og svak er du forøvrig en perfekt kandidat for å legge på deg muskler samtidig som du går ned i vekt. Men for at det skal skje må du ha et godt kosthold med riktig næring. Kylling, grønnsaker, frukt, egg osv. Kutt godteri helt. Kutt søtsaker som kake, kjeks, pannekaker osv også

Jo, jeg har gått ned. Veide 89 igår. Men veide meg idag morges og da sto det 93 hahaha?? Spiste 4 store brødskiver 00.30 igår kveld.

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg har gått ned. Veide 89 igår. Men veide meg idag morges og da sto det 93 hahaha?? Spiste 4 store brødskiver 00.30 igår kveld.

Anonymkode: a0497...3ac

Vekten din vil variere gjennom dagen avhengig av når du sist dreit, hvor mye du har drukket, saltinntak. Og hvor du står på vekten. Ikke bry deg så mye om disse små variasjonene. Se over tid. Og se deg selv i speilet. Ta bilder for å se fremgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Sykkelkopp skrev:

Vekten din vil variere gjennom dagen avhengig av når du sist dreit, hvor mye du har drukket, saltinntak. Og hvor du står på vekten. Ikke bry deg så mye om disse små variasjonene. Se over tid. Og se deg selv i speilet. Ta bilder for å se fremgang

Men skjønner ikke hvordan den jeg kan være 4kg tyngre siden igår kveld. Kan det ha noe med brødskivene jeg spiste såpass sent?

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sykkelkopp og @Uffda kan jeg sendere pic av kroppen på dm? Så får dere, hva skal man si, vurdert nærmere haha. Om hva og hvilke øvelser jeg bør kjøre bla

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skjønner ikke hvordan den jeg kan være 4kg tyngre siden igår kveld. Kan det ha noe med brødskivene jeg spiste såpass sent?

Anonymkode: a0497...3ac

Nei, det har med det jeg skrev i innlegget mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Sykkelkopp og @Uffda kan jeg sendere pic av kroppen på dm? Så får dere, hva skal man si, vurdert nærmere haha. Om hva og hvilke øvelser jeg bør kjøre bla

Anonymkode: a0497...3ac

Svaret mitt om hva du burde gjøre vil være det samme uavhengig av hvordan du ser ut

Styrketrening og godt kosthold. Cardio om du orker. Gå/sykle til jobb/skole

Jeg ville satt meg inn i 5x5 SL i en liten periode bare for å få forståelse på hvordan du løfter (mye info) Og fått unna noen beginnergains. Så ville jeg begynt på R.Y.P (Release your potential) fettforbrenningsversjon. Da får du inkludert HHIT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...