Gå til innhold

Burde jeg gjøre bare cardio og ikke styrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skjønner ikke hvordan den jeg kan være 4kg tyngre siden igår kveld. Kan det ha noe med brødskivene jeg spiste såpass sent?

Anonymkode: a0497...3ac

Noen matvarer gjør at kroppen holder på mer vann. Det er ikke mulig å legge på seg 4kg fett over natten, så bare vent så vil vekten gå ned igjen. Spiser du feks pinnekjøtt, som inneholder mye salt,  du drikke mye, som "setter seg" i kroppen. Måten å få vekk det på er ikke å drikke mindre, da vil du bare spare mer på vannet. Du må drikke mer, eller fortsette å drikke (vann altså), for å "flushe" det ut. 

Men det skal sies at hvis du skal spise brødskiver, er det beste tidspunktet til frokost eller kort tid etter trening. Da er energilagrene tomme og det lagres minimalt med fett. Men du har uansett ikke lagt på deg 4kg fett over natten. Det kan også ha med hormoner å gjøre. 

@Uffda det er helt tragisk. Jeg kan spise en liten porsjon havregrøt med bær til frokost, salat uten dressing eller brød til lunsj, kylling stekt uten fett og med kokt ris og dampede grønnsaker til middag, evt. noe med linser eller bønner, så riskaker og proteinshake etter trening og smoothie av bær og mager kesam til kveldsmat. Uten nøtter eller sjokolade som topping/mellommåltid/tilbehør er dette ca 20 g fett for meg. Så jo, det er fullt mulig. Og jeg velger heller å tro på forskning og vitenskap enn deg, uansett om du så kan vise til mastergrad i ernæring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Svaret mitt om hva du burde gjøre vil være det samme uavhengig av hvordan du ser ut

Styrketrening og godt kosthold. Cardio om du orker. Gå/sykle til jobb/skole

Jeg ville satt meg inn i 5x5 SL i en liten periode bare for å få forståelse på hvordan du løfter (mye info) Og fått unna noen beginnergains. Så ville jeg begynt på R.Y.P (Release your potential) fettforbrenningsversjon. Da får du inkludert HHIT

Dette høres ut som en god ide!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fitlife skrev:

@Uffda det er helt tragisk. Jeg kan spise en liten porsjon havregrøt med bær til frokost, salat uten dressing eller brød til lunsj, kylling stekt uten fett og med kokt ris og dampede grønnsaker til middag, evt. noe med linser eller bønner, så riskaker og proteinshake etter trening og smoothie av bær og mager kesam til kveldsmat. Uten nøtter eller sjokolade som topping/mellommåltid/tilbehør er dette ca 20 g fett for meg. Så jo, det er fullt mulig. Og jeg velger heller å tro på forskning og vitenskap enn deg, uansett om du så kan vise til mastergrad i ernæring.

Skjønner ikke engang hva det er du er uenig med meg om. Hva slags forskning er uenig med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Målet mitt er ikke å bli bare slank. Jeg håper jo også og kanskje få litt muskler, selvom jeg er i kcal underskudd. Men slanking/ned i fett er hovedsaklig mitt mål.

Men hva med knebøy f.eks? 3x12 er da fryktelig tungt/mye der?

Anonymkode: a0497...3ac

 

Poenget mitt er at du ikke vil bygge spesielt med muskler når du slanker deg. Knebøy er bra og 3x12 er ikke for mye/tungt så lenge du holder intensiteten lav nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fitlife skrev:

Dette høres ut som en god ide!

Nei, det er ingen god ide, for SL har som forutsetning at du er villig til å legge på deg for å bli sterkere. Å prøve det på underskudd blir meningsløst. Hva slags noobgains er det meningen at han skal få unna? Programet skal få deg opp til ca 140 kg i bøy på et år, og dette regnes som noobgains i det fleste styrkekretser. Han får ikke unna en dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Svaret mitt om hva du burde gjøre vil være det samme uavhengig av hvordan du ser ut

Styrketrening og godt kosthold. Cardio om du orker. Gå/sykle til jobb/skole

Jeg ville satt meg inn i 5x5 SL i en liten periode bare for å få forståelse på hvordan du løfter (mye info) Og fått unna noen beginnergains. Så ville jeg begynt på R.Y.P (Release your potential) fettforbrenningsversjon. Da får du inkludert HHIT

Jeg har trent Starting Strengh i 4 mnd nå og har veldig bra koll på hva jeg løfter. Løfter f.eks 60 i benk. 

Tenker å kjøre ice cream fitness programmet, tanker?

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Uffda skrev:

Nei, det er ingen god ide, for SL har som forutsetning at du er villig til å legge på deg for å bli sterkere. Å prøve det på underskudd blir meningsløst. Hva slags noobgains er det meningen at han skal få unna? Programet skal få deg opp til ca 140 kg i bøy på et år, og dette regnes som noobgains i det fleste styrkekretser. Han får ikke unna en dritt

Ånei, ikke det her igjen. Det har vi diskutert før

Målet er ikke å få opp til 140kg i knebøy på et år. Hva du definerer som noobgains er tydeligvis ganske vidt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, fitlife skrev:

Noen matvarer gjør at kroppen holder på mer vann. Det er ikke mulig å legge på seg 4kg fett over natten, så bare vent så vil vekten gå ned igjen. Spiser du feks pinnekjøtt, som inneholder mye salt,  du drikke mye, som "setter seg" i kroppen. Måten å få vekk det på er ikke å drikke mindre, da vil du bare spare mer på vannet. Du må drikke mer, eller fortsette å drikke (vann altså), for å "flushe" det ut. 

Men det skal sies at hvis du skal spise brødskiver, er det beste tidspunktet til frokost eller kort tid etter trening. Da er energilagrene tomme og det lagres minimalt med fett. Men du har uansett ikke lagt på deg 4kg fett over natten. Det kan også ha med hormoner å gjøre. 

@Uffda det er helt tragisk. Jeg kan spise en liten porsjon havregrøt med bær til frokost, salat uten dressing eller brød til lunsj, kylling stekt uten fett og med kokt ris og dampede grønnsaker til middag, evt. noe med linser eller bønner, så riskaker og proteinshake etter trening og smoothie av bær og mager kesam til kveldsmat. Uten nøtter eller sjokolade som topping/mellommåltid/tilbehør er dette ca 20 g fett for meg. Så jo, det er fullt mulig. Og jeg velger heller å tro på forskning og vitenskap enn deg, uansett om du så kan vise til mastergrad i ernæring.

Så jeg bør ikke spise noe brødskiver da?

Knekkebrød spiser jeg uansett, men brød er ikke et must.

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har trent Starting Strengh i 4 mnd nå og har veldig bra koll på hva jeg løfter. Løfter f.eks 60 i benk. 

Tenker å kjøre ice cream fitness programmet, tanker?

Anonymkode: a0497...3ac

Aldri hørt om ice cream fitness. GJør som du vil, men jeg anbefaler som sagt RYP

Starting strength er bra, noenlunde likt SL. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sykkelkopp skrev:

Aldri hørt om ice cream fitness. GJør som du vil, men jeg anbefaler som sagt RYP

Starting strength er bra, noenlunde likt SL. 

 

Ja, men det funker ikke overhode på deff. Veldig lite øvelser og veldig vanskelig å gjennomføre når man spiser såpass lite

RYP, hva er så bra med det? Hvor ofte trener man det programmet?

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sykkelkopp skrev:

Ånei, ikke det her igjen. Det har vi diskutert før

Målet er ikke å få opp til 140kg i knebøy på et år. Hva du definerer som noobgains er tydeligvis ganske vidt

Tre skiver per side er helt standard mål etter et år med seriøs styrke. SL skal du kunne følge opp til omtrent der , selv om mange stagnerer etter et halvår rundt 100 kg. mulig dårlig genetikk, men du får ikke gjort unna noe noobgains på sl på et underskudd. 3x5 derimot er mulig å restituere fra og du kan etterhvert legge på litt smått å gjøre bittelitt fremgang. 5x5 blir bare som å stange mot veggen for en som ikke spiser nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Uffda skrev:

Tre skiver per side er helt standard mål etter et år med seriøs styrke. SL skal du kunne følge opp til omtrent der , selv om mange stagnerer etter et halvår rundt 100 kg. mulig dårlig genetikk, men du får ikke gjort unna noe noobgains på sl på et underskudd. 3x5 derimot er mulig å restituere fra og du kan etterhvert legge på litt smått å gjøre bittelitt fremgang. 5x5 blir bare som å stange mot veggen for en som ikke spiser nok

100kg på et år er realistisk mål på middels til lavt underskudd for en feit person med godt kosthold

Men han trenger ikke å nå det engang, målet er å gå over til RYP, men han kan ikke gå direkte på det, han må ha et lite grunnlag.

60kg i benk som han snakker om går fint til å starte på RYP

 

EDIT: 5 reps med 100kg

Endret av Sykkelkopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

100kg på et år er realistisk mål på middels til lavt underskudd for en feit person med godt kosthold

Men han trenger ikke å nå det engang, målet er å gå over til RYP, men han kan ikke gå direkte på det, han må ha et lite grunnlag.

60kg i benk som han snakker om går fint til å starte på RYP

Poenget er at uansett hvor langt han kommer på 5x5 så vil han kunne komme like langt på 5x3, og antageligvis lenger, nettopp fordi han minimerer sjansen for å stagnere og han har lavere skaderisiko. Er det behov for mer teknikktrening kan han legge inn noen lettere set på slutten av økta, eller rett og slett gjøre 4-5x5 unntaksvis på dager han føler seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Uffda skrev:

Poenget er at uansett hvor langt han kommer på 5x5 så vil han kunne komme like langt på 5x3, og antageligvis lenger, nettopp fordi han minimerer sjansen for å stagnere og han har lavere skaderisiko. Er det behov for mer teknikktrening kan han legge inn noen lettere set på slutten av økta, eller rett og slett gjøre 4-5x5 unntaksvis på dager han føler seg bra.

Jeg tipper han ligger på rundt 50-60kg i knebøy nå. Det er lite hverken skaderisiko eller enorm slitasje en sånn person klarer å ta på seg av den treningsmengden. 

15 reps er i minste laget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det funker ikke overhode på deff. Veldig lite øvelser og veldig vanskelig å gjennomføre når man spiser såpass lite

RYP, hva er så bra med det? Hvor ofte trener man det programmet?

Anonymkode: a0497...3ac

3 ganger styrke og noen økter HHIT så vidt jeg husker.

Det er høyrep som er bra til kutting 

 

Her:  https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjPpvy5t6vTAhUHVywKHYzADnMQFghOMAQ&url=http%3A%2F%2Fhome.broadpark.no%2F~okover%2FRYP_Arbeidsbok.xls&usg=AFQjCNF7Y_fuMOU2tCEbFKNo2aw8bsKJwA

 

heftet: https://www.yumpu.com/no/document/view/48826164/ryp-tech-nutrition

 

 

Endret av Sykkelkopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg bør ikke spise noe brødskiver da?

Knekkebrød spiser jeg uansett, men brød er ikke et must.

Anonymkode: a0497...3ac

Brød og knekkebrød går ut på ett, kanskje noe mer energi i brød enn knekkebrød. Sier neg ferdig med diskusjonen i denne tråden, som sagt kommer du til å få fremgang hvis du gjør Ice cream eller annet program, jobben ligger i å faktisk trene. Skal også sies at det kan ha betydning mentalt og fysisk hvilket program du velger, men jeg synes ice cream så bra ut. Kostholdet er fortsatt det viktigste ved vektnedgang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Takk!!!! Er det ekstrem muskelvekst jeg skal kjøre da? 

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Her ser dy kroppen:

 

 

 

Endret av Coby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om de bildene der? Er det fortsatt styrke som dere hadde gjort, selv etter å ha sett bildene? 

Anonymkode: a0497...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Coby skrev:

Her ser dy kroppen:

 

IMG_5180.JPG

IMG_5181.JPG

Du har stort potensiale!!! Hvis fettapet fungerer perfekt og du ikke fokuserer på styrke/muskelvekst overhodet, sitter du igjen med en slank kropp, enkelt og greit skinn og bein. Det er mye mer attrativt å ha litt muskler og litt fett. Om du står på skikkelig mot sommeren kan du nå målene dine uansett hvilken fremgangsmåte eller metode du velger, tror jeg. Tell kalorier, tell makroer, gjør paleo, keto eller høy karb, cardio eller ikke cardio, styrke eller ikke styrke. Uansett hvilket kosthold du velger gjelder det å spise i underskudd (som @Uffda sier), treningsmetode er ikke det viktigste for fettap, men muskelmasse kan gjøre at det ser ut som at du har mindre fett. 

Personlig ville jeg satset på styrketrening og sunn mat. Eventuelt supplere med noe cardio om du føler det går for tregt eller har overskudd til å gjøre det i tillegg til styrketreningen. Har lest/hørt om mange som er fornøyde med RYP-programmet, så du kan jo gi det et forsøk og evt ta ice cream senere. Som det stod i programmet bør en starte med Grunnprogram også velge neste deretter. Hvis hovedmålet ditt fortsatt er fettap er det nok mest gunstig å velge ekstrem forbrenning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...